image

Rabobank moet slachtoffer pinpasfraude vergoeden

donderdag 26 november 2015, 12:51 door Redactie, 13 reacties

De Rabobank moet een hoogbejaarde vrouw die slachtoffer van pinpasfraude werd volledig vergoeden, zo heeft de geschillencommissie van het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. Het gaat om een bedrag van bijna 6.000 euro. De hoogbejaarde vrouw, die tevens slecht ter been is, had bij een geldautomaat in een winkel geld opgenomen. Na de opname van het geld raakte ze haar bankpas kwijt.

Kort na het verlies worden er grote bedragen van haar rekening gepind. De Rabobank wilde tot 1.000 euro vergoeden en stelde dat er sprake van grove nalatigheid was, maar volgens de Commissie is daar geen sprake van. De Commissie gaat er vanuit dat de pincode is afgekeken en stelt dat deze zaak alle kenmerken van geraffineerde criminaliteit vertoont, waartegen de gemiddelde consument, laat staan een consument met fysieke of andere beperkingen, zich zeer moeilijk kan weren.

"Van grove nalatigheid is bij het gebruik van de bankpas, bij het geheimhouden van de pincode, noch bij het melden van de vermissing van de pas gebleken. Naar de mening van de Commissie zijn enerzijds de fysieke eigenschappen van de geldautomaat - de veiligheid waarvoor banken bij normaal gebruik dienen in te staan - en anderzijds de gewiekstheid van de crimineel van beslissende invloed geweest op het pasmisbruik", aldus het oordeel. De vrouw moet dan ook het volledige schadebedrag, op 150 euro eigenrisico na, volledig vergoed krijgen.

Reacties (13)
26-11-2015, 13:37 door Anoniem
Ik weet niet hoe dat met andere banken zit, maar bij ING kun je een daglimiet instellen. Dat heb ik op €100,- staan (voor contante opnamen). Mijn maximale verlies kan dan 100 euro per dag zijn. Bedenk ik van tevoren dat ik meer dan 100 euro ga uitgeven, neem ik mijn andere pinpas mee, zonder een daglimiet.
26-11-2015, 15:07 door Anoniem
Volgens mij is het niet het slachtoffer dat vergoed moet worden, maar de schade. Dit gebeurt dan *aan* het slachtoffer.
26-11-2015, 17:04 door Anoniem
Maar pinnen was toch zo veilig? Net als contactloos betalen?
Het lijkt me sterk dat het mensje 6000 cash bij zich heeft. Dus volgende keer toch gewoon maar weer cash...
26-11-2015, 17:46 door [Account Verwijderd]
Door Redactie:...Naar de mening van de Commissie zijn enerzijds de fysieke eigenschappen van de geldautomaat - de veiligheid waarvoor banken bij normaal gebruik dienen in te staan...van beslissende invloed geweest op het pasmisbruik

...en juist die bepalende 'fysieke eigenschappen' die pasmisbruik moet voorkomen daar ontbreekt het de laatste decennia enorm aan. Ik herinner me de eerste geld-automaat nog levendig. Aan weerszijden van zo'n automaat een schaamschot, net als bij een urinoir en het toetsenbord leek wel onderin een soort loopgraaf te liggen. 'Speaken' was onmogelijk of je moest over de schouder van een pinner meekijken en dan was het nog moeilijk. Kom daar nu maar eens om! Ha, daar gaan we weer: Strak en overal open ruimtelijk design bij voorkeur van ontwerpers met internationale awards prevaleert boven de privacy van de gebruiker!
Ik hoop van ganser harte dat deze uitspraak een precedent schept!
26-11-2015, 22:03 door ben987 - Bijgewerkt: 26-11-2015, 22:05
wil het absoluut niet voor de banken opnemen maar sommige mensen, waaronder voornamelijk ouderen, zijn wel heel erg hardleers hoor.
vandaag stond er weer een oud baasje te pinnen bij de kassa met 1 hand in zijn zak ?
ik zie toch erg veel mensen hun pincode niet afschermen tijdens pinnen bij de kassa, is dit nou zoveel moeite zou je denken ?
.
voor deze gevallen mogen banken van mij zero tolerant zijn...
26-11-2015, 23:08 door Anoniem
De pin automaten in winkels zitten ook veel te laag. Er kan daardoor te makkelijk door anderen worden meegekeken.
NFC is ook niks...
Banken, ik wil een anonieme en PIN-code loze chipkaart!!
27-11-2015, 00:16 door Ivanhoe
@ben987
Gezien de tendens in de afgelopen jaren van de volslagen teloorgang van het aantal voor rekeninghouders geopende bankfilialen, kan ik me levendig voorstellen dat de mevrouw in kwestie eerder altijd (gelijk mijn oma) geld haalde in de bank door het uitschrijven van een opnamebewijs bij een baliemedewerker.
Dit soort pinpasfraude zal bij ouderen, die het gebruik van een pinpas door de diverse banken opgelegd is door sluiting van vele filialen, verhoudingsgewijs veel voor komen en is iets wat de banken nu op ook deze niet met de automatisering mee kunnen komende klanten proberen af te wentelen. Schande.
27-11-2015, 10:27 door PietdeVries
Door Anoniem: Banken, ik wil een anonieme en PIN-code loze chipkaart!!

Die bestaan - dat zijn van die pre-paid kaarten die jij bij de drogist op de hoek haalt. Worden vaak gebruikt door criminelen bij ransomware. Volledig anoniem - niemand de je kan traceren. Wel zorgen dat je voldoende van die kaarten bij je hebt om je boodschappen af te rekenen dan ;-)
27-11-2015, 12:10 door ben987 - Bijgewerkt: 27-11-2015, 12:13
Door Ivanhoe: @ben987
Gezien de tendens in de afgelopen jaren van de volslagen teloorgang van het aantal voor rekeninghouders geopende bankfilialen, kan ik me levendig voorstellen dat de mevrouw in kwestie eerder altijd (gelijk mijn oma) geld haalde in de bank door het uitschrijven van een opnamebewijs bij een baliemedewerker.
Dit soort pinpasfraude zal bij ouderen, die het gebruik van een pinpas door de diverse banken opgelegd is door sluiting van vele filialen, verhoudingsgewijs veel voor komen en is iets wat de banken nu op ook deze niet met de automatisering mee kunnen komende klanten proberen af te wentelen. Schande.
ben het op zich met deze reactie eens ivanhoe, zij het niet dat uw reactie totaal niet aansluit op mijn reactie.
.
nogmaals, ik zie toch erg veel mensen hun pincode niet afschermen tijdens pinnen bij de kassa, is dit nou zoveel moeite zou je denken ?
.
voor deze gevallen mogen banken van mij zero tolerant zijn...
27-11-2015, 15:13 door [Account Verwijderd]
Door ben987:ik zie toch erg veel mensen hun pincode niet afschermen tijdens pinnen bij de kassa, is dit nou zoveel moeite zou je denken ?
.
voor deze gevallen mogen banken van mij zero tolerant zijn...

Daar ben ik het even mee eens, losstaand van het feit dat dit zelden als aangetoond verwijtbaar gedrag zal kunnen worden vastgesteld. Maar er is een groeiende groep mensen (vergrijzing) die moeite heeft met gebruik van de PIN/GELD-automaat, terwijl dat juist de groep is - uitzonderingen daargelaten - die niet graag met behoorlijke contanten geld op zak de deur uit gaat óók omdat de media ons overspoelt met angsthaas verhalen over berovingen bij elke voetstap die je op straat zet. Bij mij in de buurt zijn er nog al wat oude mensen die boodschappen komen doen gebruikmakend van zo'n zit-scooter of dubbelgebogen over een rollator de winkel binnenkomen. Ga jij die mensen dan helpen aan de kassa door te vragen 'zal ik uw pin-code even intoetsen', nog buiten stelling gelaten de volstrekte irrelevantie van zo'n vraag?! Neen dus, terwijl de behulpzame caissière die (zoals je 30 jaar geleden nog wel zag) de portemonnee van zo'n oudere klant aannam om het af te rekenen bedrag er uit te nemen ook voltooid verleden tijd is.
Feit is dat onze maatschappij 'zero toleranter' wordt ten opzichte van de oudere mens, en let wel: dat is ieders lot; onontkoombaar.
27-11-2015, 22:25 door ben987
Door Aha:
Door ben987:ik zie toch erg veel mensen hun pincode niet afschermen tijdens pinnen bij de kassa, is dit nou zoveel moeite zou je denken ?
.
voor deze gevallen mogen banken van mij zero tolerant zijn...

Daar ben ik het even mee eens, losstaand van het feit dat dit zelden als aangetoond verwijtbaar gedrag zal kunnen worden vastgesteld. Maar er is een groeiende groep mensen (vergrijzing) die moeite heeft met gebruik van de PIN/GELD-automaat, terwijl dat juist de groep is - uitzonderingen daargelaten - die niet graag met behoorlijke contanten geld op zak de deur uit gaat óók omdat de media ons overspoelt met angsthaas verhalen over berovingen bij elke voetstap die je op straat zet. Bij mij in de buurt zijn er nog al wat oude mensen die boodschappen komen doen gebruikmakend van zo'n zit-scooter of dubbelgebogen over een rollator de winkel binnenkomen. Ga jij die mensen dan helpen aan de kassa door te vragen 'zal ik uw pin-code even intoetsen', nog buiten stelling gelaten de volstrekte irrelevantie van zo'n vraag?! Neen dus, terwijl de behulpzame caissière die (zoals je 30 jaar geleden nog wel zag) de portemonnee van zo'n oudere klant aannam om het af te rekenen bedrag er uit te nemen ook voltooid verleden tijd is.
Feit is dat onze maatschappij 'zero toleranter' wordt ten opzichte van de oudere mens, en let wel: dat is ieders lot; onontkoombaar.
op zich ook met u eens beste aha.
m.i. zou het dan beter voor die oudjes zijn om iig gebruik te maken van contactloos betalen, is het probleem met het niet afschermen van de pincode wat het betalen/pinnen betreft getackeld.
28-11-2015, 00:47 door Ivanhoe
Door ben987:nogmaals, ik zie toch erg veel mensen hun pincode niet afschermen tijdens pinnen bij de kassa, is dit nou zoveel moeite zou je denken?
Beste ben987,

Een reden voor pinnen is geweest het op de lange termijn kunnen sluiten van filialen en personeelskosten uitsparen.
Dat streven is op zich nog te begrijpen en te verdedigen, maar het is toch eigenlijk te belachelijk voor woorden, dat de banksector gekomen is met een systeem waarbij de gebruiker, degene(n) die de banksector de gelden bezorgt, er zorg voor dient te dragen dat oplichters en criminelen geen kans op 'snel geld' hebben.
Dit eenrichtingverkeer gekoppeld aan geveinsde interesse in de gebruiker wordt ook treffend geïllustreerd door Aha's opmerking over de nagenoeg 'onneembare' eerste versie van de PIN-automaten.
Het door de banksector verwijderen van baliemedewerkers uit de geldstroom, heeft de deur wagenwijd opengezet voor veel meer doortraptere wijzen van geld ontvreemden door criminelen.
De banksector is ten aanzien van hackers en internetcriminaliteit zeer grote laksheid te verwijten.
Het zal inmiddels meer dan 20 jaar geleden zijn dat de FBI of de CIA gehackt werd. Andere publieke organisaties troffen wereldwijd in het verlengde daarvan hetzelfde lot. Dat waren nog de tijden van wat we nu noemen white hat hackers. Dan kon een weldenkend mens dus toen al aan zien komen, dat vroeg of laat de criminele wereld ook internet zou gaan gebruiken om snel aan geld te komen. Hetgeen dus ook een 5 of 6 jaar geleden gebeurde bij ING en ABN-AMRO.
Al vanaf de eerste jaren van pinnen en vervolgens internetbankieren is de criminele sector actief en daarin inventief.
Het enige waar de banksector mee gekomen is, zijn sinds 1 januari 2014 'De nieuwe regels voor internetbankieren.' die, na 'uitgebeend' te zijn, niet meer zijn dan een protocol om de rekeninghouder 'de rekening' te kunnen presenteren indien gewild.
28-11-2015, 14:47 door ben987
Door Ivanhoe:
Door ben987:nogmaals, ik zie toch erg veel mensen hun pincode niet afschermen tijdens pinnen bij de kassa, is dit nou zoveel moeite zou je denken?
Beste ben987,

Een reden voor pinnen is geweest het op de lange termijn kunnen sluiten van filialen en personeelskosten uitsparen.
Dat streven is op zich nog te begrijpen en te verdedigen, maar het is toch eigenlijk te belachelijk voor woorden, dat de banksector gekomen is met een systeem waarbij de gebruiker, degene(n) die de banksector de gelden bezorgt, er zorg voor dient te dragen dat oplichters en criminelen geen kans op 'snel geld' hebben.
Dit eenrichtingverkeer gekoppeld aan geveinsde interesse in de gebruiker wordt ook treffend geïllustreerd door Aha's opmerking over de nagenoeg 'onneembare' eerste versie van de PIN-automaten.
Het door de banksector verwijderen van baliemedewerkers uit de geldstroom, heeft de deur wagenwijd opengezet voor veel meer doortraptere wijzen van geld ontvreemden door criminelen.
De banksector is ten aanzien van hackers en internetcriminaliteit zeer grote laksheid te verwijten.
Het zal inmiddels meer dan 20 jaar geleden zijn dat de FBI of de CIA gehackt werd. Andere publieke organisaties troffen wereldwijd in het verlengde daarvan hetzelfde lot. Dat waren nog de tijden van wat we nu noemen white hat hackers. Dan kon een weldenkend mens dus toen al aan zien komen, dat vroeg of laat de criminele wereld ook internet zou gaan gebruiken om snel aan geld te komen. Hetgeen dus ook een 5 of 6 jaar geleden gebeurde bij ING en ABN-AMRO.
Al vanaf de eerste jaren van pinnen en vervolgens internetbankieren is de criminele sector actief en daarin inventief.
Het enige waar de banksector mee gekomen is, zijn sinds 1 januari 2014 'De nieuwe regels voor internetbankieren.' die, na 'uitgebeend' te zijn, niet meer zijn dan een protocol om de rekeninghouder 'de rekening' te kunnen presenteren indien gewild.
ivanhoe, volledig eens met uw verhaal, heb ook nooit het tegendeel beweerd, sterker nog, als u al mijn comments zou doorlezen, zal u zien dat ik alles behalve positief ben over de banken en het digitaliseren van geld.

.
het enige wat ik hier wou opmerken is dat mensen, en vooral ouderen, ongelooflijk onverantwoord (niet afdekken met hand oid) met hun pincode omgaan, ik zie dat bijna dagelijks, het is niets meer dan een waarneming, en staat volledig los van moeilijkheidsgraad van internetbankieren of whatever...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.