image

Nep-Microsoftmedewerker steelt duizend euro van man

maandag 21 december 2015, 11:23 door Redactie, 6 reacties

Een Belgische man is het slachtoffer van een nep-Microsoftmedewerker geworden die hem telefonisch bij computerproblemen wilde helpen, maar in werkelijkheid duizend euro van zijn rekening haalde. De Belg werd gebeld door een Engelssprekende man die zich voordeed als Mike van Microsoft.

De computer zou door problemen traag zijn geworden en Mike kon dit oplossen. Hiervoor moest 16 euro worden betaald en Mike vroeg de Belgische man om meteen te betalen. "Dus nam ik mijn digipass erbij, maar betalen lukte moeilijker dan gewoonlijk. Ik moest een paar pogingen doen.", zo laat de Belg tegenover Het Belang van Limburg weten.

In de tussentijd werd hij door betalingsverwerker Atos benaderd dat hij met internetbankieren moest stoppen, omdat er grote bedragen van zijn rekening werden gehaald. Hoewel zijn bankkaart werd geblokkeerd wist Mike toch nog bijna duizend euro af te boeken. De Belgische man houdt de bank dan ook verantwoordelijk en stelt dat hij recht op een vergoeding van de schade heeft.

Reacties (6)
21-12-2015, 11:41 door beamer
tja, gebeurt vaak. Vaak zijn oudere mensen het slachtoffer.
21-12-2015, 11:46 door Anoniem
Kan je een bank verwijten dat mensen in dit soort oplichtingspraktijken trappen? Ik zou daar toch moeite mee hebben. Een klein beetje gezond verstand mag je toch wel verwachten, zeker als je bedenkt hoe vaak dit soort zaken onder de aandacht wordt gebracht.
21-12-2015, 11:58 door Anoniem
Ik word hiervoor wekelijks opgebeld op mijn vaste lijn.
Nu vraag ik aan de MS medewerker of hij een IS terrorist is of van Al Qaeda.
21-12-2015, 14:34 door Silence
Door beamer: tja, gebeurt vaak. Vaak zijn oudere mensen het slachtoffer.
No shit sherlock
21-12-2015, 15:17 door Anoniem
"die zich voordeed als Mike van Microsoft"

Mike Rowe zeker?
Was dat niet die man die een software bedrijf begon onder de naam Mike Rowe Soft ??
21-12-2015, 20:44 door karma4
Door beamer: tja, gebeurt vaak. Vaak zijn oudere mensen het slachtoffer.
Gaat om een belg... Rijp voor een belgenmop.
Het is eerder de jeugd de blindelings van alles geloofd en idolen zoeken ter verafgoding. Ouderen door ervaren wijs geworden vertrouwen anderen minder. Ze worden soms door banken gedwongen mee te gaan als willen ze niet echt. Dan komt de marketing dat alles betrouwbaar en vrijwel onfeilbaar is.

Lees eens terug:
- De machine wordt overgenomen en veranderd.
Waarom leverd de bank hun toegang niet via een VM die niet aangepast kan worden? Moet toch goed te doen zijn.
Het zou de angel uit overgenomen machines halen. Met zo veel IT in huis bij een bank toch niet al te moeilijk.

- Atos als betallingsverwerker? https://www.mijnkaart.be/index/nl_BE/5148723/5150695/Overname-van-Banksys-en-BCC-door-Atos-Origin.htm Dat lijkt op de creditcard VISA aanpak met aankoopverzekering etc.. De acseptanten/houders zouden door die maatschappij onder controle staan. Hoe kan er dan ineens van alles geincasseerd worden. Ik had het idee dat er tijd en controles over heen gaan. Daavoor betaal je creditcard houder en acceptant.

Meer onduidelijkheden dan eerst.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.