image

AdBlock gaat advertenties tegen internetcensuur tonen

vrijdag 11 maart 2016, 14:35 door Redactie, 14 reacties

De populaire adblocker AdBlock gaat morgen aan 50 miljoen gebruikers advertenties van Edward Snowden, Ai Weiwei en Pussy Riot tegen internetcensuur tonen. Het gaat om een campagne van Amnesty International waar AdBlock aan meewerkt, zo laat de mensenrechtenorganisatie weten.

De Amnesty-advertenties zullen verschijnen op de plekken waar normaal advertenties op een website worden getoond, maar die door AdBlock worden geblokkeerd. De advertenties wijzen naar verhalen van mensen die met overheidscensuur te maken hebben gekregen. "Zelfs als je niets verkeerds doet, word je toch in de gaten gehouden en vastgelegd", aldus klokkenluider Edward Snowden in één van de advertenties.

Controle

Volgens Amnesty International proberen overheden steeds meer controle over het internet te krijgen. "Terwijl sommige overheden wetgeving zoeken waarmee autoriteiten de bevoegdheid krijgen om massasurveillance uit te voeren en online content te censureren, schaffen anderen technologieën aan waarmee ze mensen kunnen bespioneren, hun apparaten hacken of de vrijheid van meningsuiting op internet censureren", aldus de mensenrechtenorganisatie in een bericht op de eigen website.

Als voorbeeld wijst Amnesty International naar verschillende landen, waaronder ook Nederland, die nieuwe bevoegdheden voor inlichtingendiensten willen introduceren om de communicatie in zowel het eigen land als daarbuiten verder te kunnen bespioneren. "Sommige landen houden zich bezig met Orwelliaanse surveillancepraktijken, waarbij ze zich met name richten op het leven en werk van de mensen die onze mensenrechten verdedigen, namelijk advocaten, journalisten en vreedzame activisten", zegt Salil Shetty, secretaris-generaal van Amnesty International.

AdBlock-directeur Gabriel Cubbage laat weten dat er besloten is de advertenties op 12 maart, werelddag tegen internetcensuur, te tonen, omdat gebruikers onderdeel moeten zijn van het debat over online privacy. "Als je recht op digitale privacy wordt bedreigd geldt dat ook voor je recht op vrijheid van meningsuiting", zo merkt hij op.

Reacties (14)
11-03-2016, 14:46 door Anoniem
Als je geen ads wil dan wil je deze bende ook niet, wij van ublock origin adviseren: ublock origin
11-03-2016, 15:56 door Anoniem
Door Anoniem: Als je geen ads wil dan wil je deze bende ook niet, wij van ublock origin adviseren: ublock origin

Het één sluit het ander niet uit: ABP+Privacy Badger+Ublock origin+Ghostery gaat prima samen.
11-03-2016, 16:32 door Anoniem
> Volgens Amnesty International proberen overheden steeds meer controle over het internet te krijgen.

Tja en wat doet adBlock? Misbruik maken van het vertrouwen van de gebruikers van AB.
11-03-2016, 16:54 door Anoniem
Inderdaad, gaat Adblock hier zich als een politieke activist gedragen, maar het opent een mogelijkheid voor mij als gebruiker, om te zien, of Adblock stiekem de instellingen van mijn filterabonnement(en) verandert, of heeft verandert.
Daarom heb ik nu alle filters behalve Easylist uitgeschakeld, en de automatische update ook uit gezet. De laatste update van Easylist is van 10 Maart. Als ik dus morgen advertenties van Amnesty te zien krijg, weet ik zeker dat Adblock de boel bedondert.
11-03-2016, 20:18 door Anoniem
Struisvogeltje struisvogeltje

Zodra de naam Amnesty valt op deze site gaat er een gasfles aan rode waas open.
Amnesty dat een samenwerking aangaat met een developer om een tooltje te ontwikkelen dat overheids spy en malware moet detecteren?
Oeeeeeii, bakken met rioolruikende bagger erover heen.

AdBlock dat een keer (1 dag) meedoet aan een maatschappelijke actie die mensen wakker moet schudden en attenderen op wat er aan de hand is? (!ook in Nederland!!)
Bweeeeehhh, kotsen, kakken, koppen in het zand en boycotten maar!

Een opmerkelijke houding voor als je je in de maatschappij beweegt, en dat doe je want je zit tenslotte ook op een sociaal medium als security.nl .

Vraagje, (ik denk even met jullie mee) hoe doe je dat?
Dat bedrijven boycotten zodra ze ook maar durven een maatschappelijk standpunt in te nemen?
Ik bedoel eigenlijk, hoe consequent ben je en welke bedrijven zijn er nog over?
Wat gebruik je nog aan producten die je 'beveiligen' tegen een beetje stilstaan en nadenken bij minder frisse ontwikkelingen in de wereld?

Kom maar op met een lijstje van bedrijven dat zich nooit waagt aan sociaal maatschappelijke uitspraken en schoon is van elke maatschappelijke deelname aan een discussie ooit?

1) .
2) ..
3?) ...

Ik hoop van harte dat jullie meningen volkomen synchroon lopen met die van de overheid, in de toekomst ook vooral. Want die overheid gaat als het zo doorgaat steeds meer invloed krijgen op onze levens en wat wij wel of niet mogen zien.
Best vervelend als je het daar dan ook niet mee eens bent want dan zul je vaak je oortjes en oogjes moeten sluiten.
En reken maar dat dat veel langer gaat duren dan af en toe een dagje.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen?
Brrrrr, dat kunnen we niet hebben.
Veelstevemoeient, zanthappenmaar
11-03-2016, 22:33 door Anoniem
Door Anoniem: Struisvogeltje struisvogeltje

Zodra de naam Amnesty valt op deze site gaat er een gasfles aan rode waas open.
Amnesty dat een samenwerking aangaat met een developer om een tooltje te ontwikkelen dat overheids spy en malware moet detecteren?
Oeeeeeii, bakken met rioolruikende bagger erover heen.

AdBlock dat een keer (1 dag) meedoet aan een maatschappelijke actie die mensen wakker moet schudden en attenderen op wat er aan de hand is? (!ook in Nederland!!)
Bweeeeehhh, kotsen, kakken, koppen in het zand en boycotten maar!

Een opmerkelijke houding voor als je je in de maatschappij beweegt, en dat doe je want je zit tenslotte ook op een sociaal medium als security.nl .

Vraagje, (ik denk even met jullie mee) hoe doe je dat?
Dat bedrijven boycotten zodra ze ook maar durven een maatschappelijk standpunt in te nemen?
Ik bedoel eigenlijk, hoe consequent ben je en welke bedrijven zijn er nog over?
Wat gebruik je nog aan producten die je 'beveiligen' tegen een beetje stilstaan en nadenken bij minder frisse ontwikkelingen in de wereld?

Kom maar op met een lijstje van bedrijven dat zich nooit waagt aan sociaal maatschappelijke uitspraken en schoon is van elke maatschappelijke deelname aan een discussie ooit?

1) .
2) ..
3?) ...

Ik hoop van harte dat jullie meningen volkomen synchroon lopen met die van de overheid, in de toekomst ook vooral. Want die overheid gaat als het zo doorgaat steeds meer invloed krijgen op onze levens en wat wij wel of niet mogen zien.
Best vervelend als je het daar dan ook niet mee eens bent want dan zul je vaak je oortjes en oogjes moeten sluiten.
En reken maar dat dat veel langer gaat duren dan af en toe een dagje.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen?
Brrrrr, dat kunnen we niet hebben.
Veelstevemoeient, zanthappenmaar
Nou, nou, nou, Rustig maar weer, denk om je hart anders ben ik bang dat jij deze actie niet meer mee zult maken.
11-03-2016, 22:37 door Anoniem
Door Anoniem: Struisvogeltje struisvogeltje

Zodra de naam Amnesty valt op deze site gaat er een gasfles aan rode waas open.
Amnesty dat een samenwerking aangaat met een developer om een tooltje te ontwikkelen dat overheids spy en malware moet detecteren?
Oeeeeeii, bakken met rioolruikende bagger erover heen.

AdBlock dat een keer (1 dag) meedoet aan een maatschappelijke actie die mensen wakker moet schudden en attenderen op wat er aan de hand is? (!ook in Nederland!!)
Bweeeeehhh, kotsen, kakken, koppen in het zand en boycotten maar!

Een opmerkelijke houding voor als je je in de maatschappij beweegt, en dat doe je want je zit tenslotte ook op een sociaal medium als security.nl .

Vraagje, (ik denk even met jullie mee) hoe doe je dat?
Dat bedrijven boycotten zodra ze ook maar durven een maatschappelijk standpunt in te nemen?
Ik bedoel eigenlijk, hoe consequent ben je en welke bedrijven zijn er nog over?
Wat gebruik je nog aan producten die je 'beveiligen' tegen een beetje stilstaan en nadenken bij minder frisse ontwikkelingen in de wereld?

Kom maar op met een lijstje van bedrijven dat zich nooit waagt aan sociaal maatschappelijke uitspraken en schoon is van elke maatschappelijke deelname aan een discussie ooit?

1) .
2) ..
3?) ...

Ik hoop van harte dat jullie meningen volkomen synchroon lopen met die van de overheid, in de toekomst ook vooral. Want die overheid gaat als het zo doorgaat steeds meer invloed krijgen op onze levens en wat wij wel of niet mogen zien.
Best vervelend als je het daar dan ook niet mee eens bent want dan zul je vaak je oortjes en oogjes moeten sluiten.
En reken maar dat dat veel langer gaat duren dan af en toe een dagje.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen?
Brrrrr, dat kunnen we niet hebben.
Veelstevemoeient, zanthappenmaar

Een nogal boze en onbegrijpelijke reactie, en getuigd van weinig respect voor andersdenkenden, die zich niet voor politieke manipulaties wensen te laten gebruiken. Ook ik sta sympathiek tegenover sommige van de hier genoemde actievoerders. Om u tegemoet te komen, zal ik één reden noemen, waarom Amnesty in elk geval niet mijn favoriet is. Amnesty heeft in 2015 met instemming de benoeming van de Saudi Araba's representant Faisal Bin Hassan Trad tot UN mensenrechten ambassadeur begroet. U weet natuurlijk ook, dat Saudi Arabie één van de grootste mensenrechtenschenders in de wereld is.
12-03-2016, 16:22 door Anoniem
O, o, o wat worden we toch politiek gemanipuleerd

Iets waar ik het op zich mee eens ben.
Maar dan op andere vlakken, breed aanwezig in de maatschappij waar de locale protesteerders alhier hun kaakjes stijf voor dicht houden.
Bewust zo eenkennig kieskeurig en kortzichtig?

'Gelukkig' een splinter in het oog van de ander (ABP, Amnesty, Edward Snowden, Ai Weiwei en Pussy Riot ...) gevonden?
Als je maar lang genoeg zoekt vind je argumenten, splintertjes aan tegenfeitjes die in je straatje passen om ergens heel erg tegen te zijn en vooral iets niet te hoeven doen en dus ook maar een joultje energie te hoeven steken in betrokkenheid.

En hoe erg is het allemaal nou eigenlijk?
.........
.........
.........

Vandaag
De proef op de som genomen hebbende, heb ik een klein uur met alleen een ABP extensie ingeschakeld, met een geüpdatete Easylist subscription met de optie "Allow some non-intrusive advertising" zelfs ingeschakeld en een waslijst aan sites bezocht die meer dan voldoende advertenties tonen.
Een waslijstje aan Nederlandse sites waar reclame standaard is te vinden en nog een greep hieruit : https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_popular_websites .

Klikliklikliklikliklikliklik en nog meer Klikliklikliklikliklikliklik.

Resultaat?
Geen enkele keer kwam ik de zo verguisde 'advertenties tegen internetcensuur' tegen.

Groot probleem!
Dat is in ieder geval niet zo heel erg effectief opgezet vanuit de initiatiefnemers, dat is een ding wat zeker is.
Wat ook zeker is is dat het premature gehuil van de tegenstanders een beetje overbodig is geweest (ook op Tweakers waar een ruime lijst aan meningen te vinden is).

Gek genoeg heeft kennelijk niemand (?) de moeite genomen om te kijken hoe de actie zich dan online manifesteert en wanneer.
Factchecking doet er kennelijk nou eenmaal niet toe bij online meningen?

Het gaat om het principe!
Blijft over de principiële discussie (?), vooral vernauwd tot het tegen om het tegen zijn.
Als we maar kunnen k******n op initiatieven die een beroep doen op enige sociale betrokkenheid in het kader van
'to make the world a better place'?
Niks daarvan, ieder voor ze eige! Een vrij persistent virus in de online world van meningen.

Lekker makkelijk, alleen 'een mening hebben'.


Ik mis overigens nog de aanvullende lijst van bedrijven die geheel zonder principiële en concrete 'faux passen' zijn. Zo schoon zijn dat zij met gemak 'die eerste steen kunnen werpen'.
Opdat we met het louter en alleen gebruik van deze geheel blanco diensten en producten van bedrijven permanent aan sociaal-maatschappelijke geheelonthouding kunnen doen.

Wees dan niet verrast als je plots in jouw land wakker wordt dat vergaande controle heeft gerealiseerd op de burger doordat zij zich het recht heeft toegeëigend alles van die burger te verzamelen door te tappen, te koppelen en te hacken, en dat ineens blijkt dat die andere gekozen extensie jouw analoge en digitale bips ook volstrekt niet meer zal kunnen redden!

Het advies zou dan ook niet moeten/kunnen zijn over te stappen op een ander product, maar je wat meer gelegen laten liggen aan sociaal maatschappelijke thema's en wat meer aan lange termijn denken te doen, in plaats voor belangrijke zaken weg te rennen, de kop in het zand te steken of te graven naar een tegen-argumentje dat in je straatje past om vooral niets te hoeven doen.
12-03-2016, 20:25 door Anoniem
Door Anoniem:

En hoe erg is het allemaal nou eigenlijk?
.........
.........
.........

Vandaag
De proef op de som genomen hebbende, heb ik een klein uur met alleen een ABP extensie ingeschakeld, met een geüpdatete Easylist subscription met de optie "Allow some non-intrusive advertising" zelfs ingeschakeld en een waslijst aan sites bezocht die meer dan voldoende advertenties tonen.
Een waslijstje aan Nederlandse sites waar reclame standaard is te vinden en nog een greep hieruit : https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_popular_websites .

Klikliklikliklikliklikliklik en nog meer Klikliklikliklikliklikliklik.

Resultaat?
Geen enkele keer kwam ik de zo verguisde 'advertenties tegen internetcensuur' tegen.



In aanvulling nog..
Niet uit te sluiten valt dat het idee achter deze actie vooral heeft gelegen in de aankondiging ervan in plaats van het daadwerkelijk uitvoeren.

Zeg maar een moralistische hoax,
omdat een publieke discussie discussie an sich al goed genoeg zou zijn.
Iets dat waarschijnlijk wel bereikt is als je wat zoekt op deze actie en ziet hoeveel aandacht er voor is geweest in de media.

We zullen het één dezer dagen wel lezen.
12-03-2016, 21:46 door Anoniem
Nog een aanvulling

Als eerder gemeld geen aktie-advertenties onder Adblock Plus (Firefox) en ook niet met Adblock (de Chrome browser variant).
13-03-2016, 14:46 door Anoniem
gewoon dnsmasq als addblock werkt prima hier :D geen AB(P) of ublock voor nodig.
13-03-2016, 20:14 door Anoniem
Door Anoniem: Als je geen ads wil dan wil je deze bende ook niet, wij van ublock origin adviseren: ublock origin

Jij adverteert hier ook, dus niet praten.
13-03-2016, 23:36 door ben987
erg nobel dat Gabriel Cubbage zich zo maatschappelijk (gratis?) betrokken voelt.
maar om daar nou adblock voor te (mis)gebruiken ?
ik heb adblock om advertenties te blokkeren, niet meer of minder.
ik heb Gabriel Cubbage met zijn adblock niet nodig om op de hoogte te worden gebracht van de misstanden in de wereld, daar kan ik zelf heel makkelijk op het www naar zoeken.
zat (wereld)maatschappijkritische sites te vinden daar voor.

hoe nobel het doel ook mag zijn. als alle schoenmakers nou eens bij hun leest zouden blijven, blijft het allemaal een stuk eenvoudiger.....
14-03-2016, 10:20 door Anoniem
Door Anoniem: O, o, o wat worden we toch politiek gemanipuleerd

Iets waar ik het op zich mee eens ben.
Maar dan op andere vlakken, breed aanwezig in de maatschappij waar de locale protesteerders alhier hun kaakjes stijf voor dicht houden.
Bewust zo eenkennig kieskeurig en kortzichtig?

'Gelukkig' een splinter in het oog van de ander (ABP, Amnesty, Edward Snowden, Ai Weiwei en Pussy Riot ...) gevonden?
Als je maar lang genoeg zoekt vind je argumenten, splintertjes aan tegenfeitjes die in je straatje passen om ergens heel erg tegen te zijn en vooral iets niet te hoeven doen en dus ook maar een joultje energie te hoeven steken in betrokkenheid.

En hoe erg is het allemaal nou eigenlijk?
.........
.........
.........

Vandaag
De proef op de som genomen hebbende, heb ik een klein uur met alleen een ABP extensie ingeschakeld, met een geüpdatete Easylist subscription met de optie "Allow some non-intrusive advertising" zelfs ingeschakeld en een waslijst aan sites bezocht die meer dan voldoende advertenties tonen.
Een waslijstje aan Nederlandse sites waar reclame standaard is te vinden en nog een greep hieruit : https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_popular_websites .

Klikliklikliklikliklikliklik en nog meer Klikliklikliklikliklikliklik.

Resultaat?
Geen enkele keer kwam ik de zo verguisde 'advertenties tegen internetcensuur' tegen.

Groot probleem!
Dat is in ieder geval niet zo heel erg effectief opgezet vanuit de initiatiefnemers, dat is een ding wat zeker is.
Wat ook zeker is is dat het premature gehuil van de tegenstanders een beetje overbodig is geweest (ook op Tweakers waar een ruime lijst aan meningen te vinden is).

Gek genoeg heeft kennelijk niemand (?) de moeite genomen om te kijken hoe de actie zich dan online manifesteert en wanneer.
Factchecking doet er kennelijk nou eenmaal niet toe bij online meningen?

Het gaat om het principe!
Blijft over de principiële discussie (?), vooral vernauwd tot het tegen om het tegen zijn.
Als we maar kunnen k******n op initiatieven die een beroep doen op enige sociale betrokkenheid in het kader van
'to make the world a better place'?
Niks daarvan, ieder voor ze eige! Een vrij persistent virus in de online world van meningen.

Lekker makkelijk, alleen 'een mening hebben'.


Ik mis overigens nog de aanvullende lijst van bedrijven die geheel zonder principiële en concrete 'faux passen' zijn. Zo schoon zijn dat zij met gemak 'die eerste steen kunnen werpen'.
Opdat we met het louter en alleen gebruik van deze geheel blanco diensten en producten van bedrijven permanent aan sociaal-maatschappelijke geheelonthouding kunnen doen.

Wees dan niet verrast als je plots in jouw land wakker wordt dat vergaande controle heeft gerealiseerd op de burger doordat zij zich het recht heeft toegeëigend alles van die burger te verzamelen door te tappen, te koppelen en te hacken, en dat ineens blijkt dat die andere gekozen extensie jouw analoge en digitale bips ook volstrekt niet meer zal kunnen redden!

Het advies zou dan ook niet moeten/kunnen zijn over te stappen op een ander product, maar je wat meer gelegen laten liggen aan sociaal maatschappelijke thema's en wat meer aan lange termijn denken te doen, in plaats voor belangrijke zaken weg te rennen, de kop in het zand te steken of te graven naar een tegen-argumentje dat in je straatje past om vooral niets te hoeven doen.


"Wees dan niet verrast ...... zal kunnen redden!". Dan krijgt George Orwell toch nog gelijk, alleen had zijn boek "2048" moeten heten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.