image

Microsoft zal Unix code licenseren

maandag 19 mei 2003, 09:50 door Redactie, 21 reacties

Microsoft en de SCO Group zijn in onderhandeling over het licenseren van de Unix technologie aan Microsoft, een actie die een gigantische impact kan hebben op de "oorlog" tussen Windows en Linux in de besturings systemen markt. Volgens een bericht van Microsoft zal het bedrijf SCO's Unix patenten en de Unix source code licenseren. De code die het middelpunt vormt van een rechtzaak van 1 miljard tussen SCO en IBM. Gisteravond liet Brad Smith van Microsoft weten dat het verkrijgen van licentie representatief is voor onder andere Microsoft's toewijding aan het respecteren van intellectueel eigendom. (Cnet)

Reacties (21)
19-05-2003, 10:40 door Anoniem
Dit is hoop ik toch niet serieus?!? Ik bedoel unix is toch een hopeloos verouderd systeem en windows is toch supperieur aan unix? (idd. voel je die sarcastische toon?). Vind dit een zeer vijandelijke zet, en to SCO: "Val allemaal dood!" stelletje matennaaiers
19-05-2003, 10:50 door Anoniem
Dit is hoop ik toch niet serieus?!? Ik bedoel unix is toch een hopeloos verouderd systeem en windows is toch supperieur aan unix? (idd. voel je die sarcastische toon?). Vind dit een zeer vijandelijke zet, en to SCO: "Val allemaal dood!" stelletje matennaaiers

Ik voel wat ontevredenheid (pun intended) ... maar je zet de toon weer eens aardig .. licenties kopen is bij wet niet verboden, maar dat zijn waarschijnlijk voor jou twee 'vieze woorden', licenties en kopen.

btw, zijn SCO medewerkers je collega's?
19-05-2003, 10:50 door Anoniem
goh, als dit niet een buitenkansje was om linux
buitenspel te zetten zou megalosoft er zoveel
advocaten tegenaan gooien dat SCO de rechtszaak
niet eens kan betalen.
hier konden ze alleen maar van dromen.
19-05-2003, 10:52 door Anoniem

goh, als dit niet een buitenkansje was om linux
buitenspel te zetten zou megalosoft er zoveel
advocaten tegenaan gooien dat SCO de rechtszaak
niet eens kan betalen. hier konden ze alleen maar van dromen. [/i][/QUOTE]
jullie zijn gewoon jaloers ... en dom (gezien de uitspraken).
19-05-2003, 11:17 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
jullie zijn gewoon jaloers ... en dom (gezien de uitspraken).

Ja nee, jij geeft goede argumenten. Ik vind het logisch dat iedereen complot theorien bedenkt.
Ten eerste een bedrijf neemt niet zonder reden een licentie op iets (IP op software moeten ze imho verbieden). En vooral MS die eigenlijk niets heeft te zoeken in deze tak. Ja don't tell me about Xenix of Services for Unix.
19-05-2003, 11:24 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
jullie zijn gewoon jaloers ... en dom (gezien de uitspraken).

tuurlijk joh.
ein OS, ein volk, ein fuhrer.
wie daar een probleem mee heeft is dom.
sure
19-05-2003, 12:23 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
tuurlijk joh.
ein OS, ein volk, ein fuhrer.
wie daar een probleem mee heeft is dom.
sure
damn straight - microsoft for life
go palladium
go non-privacy
go driver support voor alles
go RIAA (als we toch bezig zijn he)
en screw anything opensource, communist bastards!
19-05-2003, 12:30 door Anoniem
Het zal allemaal wel meevallen aangezien ik niemand met een naam zie durven posten. Erg veel inhoud ook *LOL*

Êáëá;

Ìðáò
19-05-2003, 12:34 door Anoniem
Tik ik eens wat in Internot Exploderd op een testmachien, gaat gelijk m'n tekst eran:

Êáëá;

Ìðáò

Geef mij maar wat fatsoenlijks dat werkt, waar je van de werking op aan kunt - dit is niks. ;)
19-05-2003, 12:37 door Anoniem
Originally posted by Mpas
Het zal allemaal wel meevallen aangezien ik niemand met een naam zie durven posten. Erg veel inhoud ook *LOL*

Êáëá;

Ìðáò
19-05-2003, 12:55 door Anoniem
Complottheorie of niet; het moge in ieder geval duidelijk zijn dat het huidig management van SCO het geen bal kan interesseren wat de rest van de wereld over hun bedrijf denkt. Reden te meer te denken dat ze op een overname uit zijn. (Wat vanochtend dus bevestigd werd bij het lezen van bovenstaand nieuwsbericht.)

Voorts blijft het mij onduidelijk om welke broncode het zou gaan, en op wat voor manier ze durven concluderen dat het sleur-en-pleur werk geweest zou zijn.

Hoe gaan ze dit bewijzen in de rechtzaal? Gaan ze van 'coding-style' uit? Omdat het 'toevallig op elkaar lijkt' is het hetzelfde? Ik dacht het niet. Immers kan hetzelfde idee op 2 plekken tegelijkertijd ontstaan zijn.

Dit bewijst voorlopig alweer het gevaarlijke van patenten op software omdat het programmeurs alleen maar moeilijker maakt omdat, zelfs als je een bepaalde techniek hebt verzonnen om een specifiek probleem op te lossen, er altijd wel weer een groot commercieel bedrijf is dat beweert dezelfde techniek al jaren lang toepast en je dus in 'breach' bent.

Als ik terugkijk naar het verleden; en met name naar de `uitvinders' van het concept 'Spreadsheet' wordt er altijd gezegd 'Waarom hebben die jongens het indertijd niet gepatenteerd, dan waren ze nu binnen geweest!', bedenk je dan nog een ding. Als deze jongens het inderdaad hadden gepatenteerd; was er nu geen 'volwassen' spreadsheet zoals Quattro Pro, Lotus 1-2-3 of zelfs de spreadsheet in het al-om gevreesde Office. Jammer genoeg lijkt het tegenwoordig meer om geld te gaan dan om de ontwikkeling.

Triest...
19-05-2003, 13:10 door Anoniem
als ik het goed begrijp krijgt microsoft nu een stuk source code van SCO Unix in handen... ja en ?

ze kunnen de linux/BSD sources al jaren lezen en ze kunnen de
BSD soure codes zelfs probleemloos gebruiken voor wat ze maar willen!

dus ik zie niet zoveel problemen

en als microsoft stukken unix gaat adopteren dan zal het steeds compatibiler worden met unix, maar dan zal het bedrijfs leven ook uiteindelijk voor een vrije unix gaan. want microsoft lijkt er teveel op maar microsoft wil WEL palladium etc...

Ik vind dit nog niet zo beangstigend (palladium WEL )
19-05-2003, 15:23 door Anoniem
maar mensen ... we weten toch allemaal allang dat M$ een groot belang in SCO heeft? Na General Electric is M$ de grootste aandeelhouder in SCO. Daarnaast heeft M$ vast nog wel een vinger in de pap bij andere aandeelhouders ...
Wie zou SCO hebben opgehitst om een rechtzaak tegen IBM te beginnen ...hmm...
19-05-2003, 15:46 door Anoniem
Originally posted by xychix-nologin

dus ik zie niet zoveel problemen

Hehe, ``Given enough time and resources, Microsoft will eventually re-invent UNIX.''

Natuurlijk zit heel Windows al vol met GPL code. Daarom zien ze de GP licensering als 'viraal'.

Maar ik zie wel problemen; Microsoft kan namelijk ook met het Intellectuele Eigendom vlaggetje gaan wapperen, en hiermee de Linux ontwikkeling doen verstijven.

Ik moet het overigens nog eerst bewezen zien allemaal.

Het is namelijk niet eens gek bedacht dat SCO dit verhaal de wereld in helpt om voor een belachelijk bedrag overgekocht te worden en dan zegt 'Oei, misschien was het toch niet gejat..'

Maar ja, tijd zal 't leren..
19-05-2003, 16:23 door NielsP
Originally posted by xychix-nologin
ze kunnen de linux/BSD sources al jaren lezen en ze kunnen de
BSD soure codes zelfs probleemloos gebruiken voor wat ze maar willen!

correctie: ze zouden de linux/BSD sources al jaren kunnen lezen..

Dat is echter in strijd met de regels binnen microsoft, bang als ze zijn voor het virale karakter van GPL. Onderscheid verdedigen tussen GPL en BSD licentie heeft bij deze mensen geen zin, de regels worden ism advocaten opgesteld, een programmeur bij M$ is zijn baan snel kwijt alsie daar tegenin gaat.

Zo wordt het ineens een stuk begrijpelijker dat ze het IP willen kopen van een 'onbesmette' unix.
19-05-2003, 16:50 door Anoniem
Originally posted by Mpas
Het zal allemaal wel meevallen aangezien ik niemand met een naam zie durven posten. Erg veel inhoud ook *LOL*


"Mpas" .... figures
19-05-2003, 16:52 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
tuurlijk joh.
ein OS, ein volk, ein fuhrer.
wie daar een probleem mee heeft is dom.
sure

Oh ja, komen we weer met dat verhaal aan .. dus als ik zeg dat ik rood niet mooi vind vinnik automagisch blauw mooi?
20-05-2003, 01:16 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
"Mpas" .... figures
Inderdaad: Zéér herleidbaar zelfs, maar niet voor iedereen. ;)
20-05-2003, 13:14 door Anoniem
Originally posted by Mpas
Inderdaad: Zéér herleidbaar zelfs, maar niet voor iedereen. ;)


Nee... daarvoor zal ik wel teveel niet-geek zijn
20-05-2003, 14:05 door Anoniem
Originally posted by Mich
Nee... daarvoor zal ik wel teveel niet-geek zijn
Integendeel, blijkbaar.

Καλα;

Μπας
20-05-2003, 14:59 door Anoniem
Zoals in ander artikel genoemd: SCO's final exit-strategy.

"If all else fails, get sucked in by M$"
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.