image

KPMG: bank van de toekomst onzichtbaar voor consument

woensdag 19 oktober 2016, 15:28 door Redactie, 11 reacties

De banken van de toekomst zijn onzichtbaar voor consumenten en zullen via digitale persoonlijke assistenten, vergelijkbaar met Apple's Siri of Microsofts Cortana, de dagelijkse en financiële verplichtingen vervullen, zo voorspelt KPMG in een rapport (pdf) over het bankieren van de toekomst.

In 2030 zijn de meeste grote banken onzichtbaar voor hun klanten en zullen worden vertegenwoordigd door een digitale persoonlijke assistent, die KPMG "EVA" noemt, wat staat voor Enlightened Virtual Assistent. Deze assistent zal op basis van de dagelijkse gegevens van klanten allerlei taken uitvoeren en voorleggen. Zo controleert deze assistent de hartslag en activiteiten van de gebruiker om bijvoorbeeld een gesprek over de leefstijl te voeren en de financiële verplichtingen die hierbij komen kijken te regelen.

Hoewel KPMG de voorspelling doet is het ook kritisch over de digitale transformatie van banken. "Banken proberen hun klantenservice door het gebruik van opwindende technologieën zoals robotica, kunstmatige intelligentie en blockchain te verbeteren, maar de snelheid van de veranderingen is traag en in werkelijkheid zeg ik dat banken pas op 10% van hun digitale transformatie zitten", aldus Warren Mead. Volgens hem zal het voor de meeste banken dan ook lastig worden om de gedane voorspelling te halen.

Image

Reacties (11)
19-10-2016, 15:58 door Anoniem
Zo controleert deze assistent de hartslag en activiteiten van de gebruiker om bijvoorbeeld een gesprek over de leefstijl te voeren

Sure, ik wil ook echt een ''gesprek'' met een electronische patient over mijn hartslag. En dergelijke info wil ik ook heel graag delen met derde partijen. Next !
19-10-2016, 16:54 door Anoniem
En dan zullen consumenten sneller hun geld op buitenlandse banken zetten waar een hogere renten is.
Wat weer nadelig is voor b.v nederland met een lage rente.
19-10-2016, 17:27 door Anoniem
Maar beste Anoniem... Wanneer dit monetaire systeem haar intrede heeft gedaan, en dat is reeds aan het gebeuren, dan heeft u niets meer te willen. Probeer maar eens geld te halen zonder uw PIN-code...
19-10-2016, 17:41 door Anoniem
Ik zou het een sterkere conclusie hebben gevonden als KPMG had geschreven dat banken (en haar dienstverleners als KPMG) zich bij modernisering bijna volledig richten op de hypes die omarmt worden vanuit de gedachte dat de mens en toezichthouders zich wel aan passen op die gekozen technologie, en zich nauwelijks richten op diensten die aansluiten op de behoefte van de klanten of het algemeen belang van de maatschappij. Moderniseren is bij banken en KPMG nog steeds de bank centraal stellen en de negatieve effecten en kosten afwimpelen op derden.
19-10-2016, 18:18 door Skizmo
Dat zijn ze nu al... vandaar dat ze ook zo waardeloos zijn.
19-10-2016, 21:09 door Anoniem
Ik heb hier een prachtig boek staan met toekomstvoorspellingen die geen van alle uitgekomen zijn. Ik las dat soort verhalen ook al eind jaren vijftig in de Taptoe. Wij zouden nu vliegpakken hebben met atoomaandrijving en pilletjes slikken in plaats van te eten. Zeer vermakelijk om terug te lezen. Dit KPMG-verhaal kan er zó bij.
19-10-2016, 22:42 door Anoniem
Wat een dystopie !
20-10-2016, 00:02 door quikfit
''Zo controleert deze assistent de hartslag en activiteiten van de gebruiker om bijvoorbeeld een gesprek over de leefstijl te voeren en de financiële verplichtingen die hierbij komen kijken te regelen''
.
Te zot voor woorden...
20-10-2016, 04:27 door Anoniem
'k Ga even ont-stressen met een joint van de lokale coffeeshop. Iets wat die EVA mij vast niet als suggestie zou geven, maar het helpt wel.
20-10-2016, 09:52 door Anoniem
Waarom hebben ze EVA niet 'Electronic Video Agent; genoemd? Zou een leuke referentie aan Command and Conquer zijn geweest :).
21-10-2016, 07:08 door Anoniem
Met een app van de bank is niet onzichtbaar

Ik denk dat de huidige banken onzichtbaar worden doordat ze ophouden te bestaan. Ik zit nog bij een bestaande oudere bank met mijn prive rekening, en zakelijk bij een nieuwere bank. En die laatste is stukken beter

Helaas merk ook bij de nieuwe bank, dat ze nog steeds winst boven klantvriendelijkheid zetten, maar het is al beter als bij de oude bank. Mensen worden wakker en willen meer gemak en een klantvriendelijke bank.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt al meer gegevens over mijn leven met de bank te delen dan ik nu doe. waarom zou ik, ze zijn alleen maar geïnteresseerd meer aan me te verdienen.

Voorbeeld: (een paar jaar gelden) mijn bank stuurt mij een brief over de nieuwe mogelijkheden van krediet, terwijl ik voldoende geld (> 20K, bij hen) op de spaarrekening heb staan, dus dat heb ik niet nodig. In dezelfde periode komen ze met een nieuwe spaarvorm, met een hogere rente, maar een brief sturen dat ik mijn spaargeld daar beter op kan zetten, nee dat gebeurd niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.