image

Britse politie: Autoinbrekers gebruiken mogelijk radio jammers

zondag 11 december 2016, 10:41 door Redactie, 37 reacties

De Britse politie heeft autobezitters gewaarschuwd voor autoinbrekers die mogelijk van radio jammers gebruikmaken om toegang tot auto's te krijgen. Aanleiding zijn meerdere autoinbraken zonder braaksporen. Het vermoeden bestaat nu dat de dieven radio jammers gebruiken om het signaal van de draadloze autosleutel te blokkeren als eigenaren hun auto op slot doen.

Eigenaren kunnen zo ten onrechte denken dat ze de auto op slot hebben gedaan, terwijl dat niet het geval is. Vervolgens worden allerlei goederen uit de auto gestolen. De politie vraagt autobezitters dan ook om handmatig te controleren of hun auto echt op slot is. Ook wordt autobezitters gevraagd om eventueel bewijsmateriaal dat met een dashcam is gemaakt met de politie te delen.

Reacties (37)
11-12-2016, 11:14 door Anoniem
Je kunt vrij eenvoudig checken of de auto wel echt op slot gaat. Gewoon even kijken of de lampen in het juiste aantal knipperen. Hoef je niet eens voor te 'voelen'.

Ik merk dat het af en toe voorkomt dat ik de achterklep te zacht heb dichtgedaan (en hij dus niet goed dicht zit). Dan knipperen de lampen niet bij bediening van de afstandsbediening. Datzelfde bij een deur die niet goed dicht zit. Alleen al daarom is het zaak even in de gaten te houden of de lampen knipperen.

Bij gebruik van die radio jammers merk je dan direct dat de auto niet reageert op de signalen van de afstandsbediening.
11-12-2016, 11:15 door Ron625
Er is nog een mogelijkheid.
Neem de signalen op en gebruik de opgenomen data, om later de sloten te openen.
De apparatuur daarvoor kost maar een paar Euro, en je hebt een laptop nodig.
Op TV (was het Kassa?) een paar jaar geleden al een stuk over gezien.
11-12-2016, 11:22 door Anoniem
Door Ron625: Er is nog een mogelijkheid.
Neem de signalen op en gebruik de opgenomen data, om later de sloten te openen.
De apparatuur daarvoor kost maar een paar Euro, en je hebt een laptop nodig.
Op TV (was het Kassa?) een paar jaar geleden al een stuk over gezien.
Heb ik onlangs een discussie over gelezen: Is helemaal niet zo eenvoudig, de benodigde apparatuur is schreeuwend duur en het verhaal berust grotendeels op een hoax.
11-12-2016, 11:43 door Anoniem
Valt op zich nog best wel mee qua prijs 11:22 Anoniem

"Radio Hacking: Cars, Hardware, and more! - Samy Kamkar - AppSec California 2016"
https://www.youtube.com/watch?v=1RipwqJG50c
11-12-2016, 12:18 door Anoniem
Door Ron625: Er is nog een mogelijkheid.
Neem de signalen op en gebruik de opgenomen data, om later de sloten te openen.
De apparatuur daarvoor kost maar een paar Euro, en je hebt een laptop nodig.
Op TV (was het Kassa?) een paar jaar geleden al een stuk over gezien.

In de basis werkt dat. Replay attack. Dit is echter heel eenvoudig te voorkomen met een counter en een salt of een rolling cypher. Dat gebeurt nu ook. En dan wordt het een stuk ingewikkelder.
11-12-2016, 13:08 door Goeroeboeroe - Bijgewerkt: 11-12-2016, 13:09
Geniaal! Voor het 'gemak' een draadloze sleutel en dan het advies krijgen met de hand te controleren of de auto wel op slot zit. Volgende advies: even naar huis gaan om te kijken of die zo handig via internet te bedienen verwarming wel echt uit staat.
Misschien is het m'n leeftijd, maar wat is het nut van alles draadloos maken en aan internet hangen? Is het nou zo moeilijk die sleutel even om te draaien?
Ga nadenken over 'n gouden startup. 'n App die waarschuwt als je vergeten bent handmatig te controleren of je draadloos gesloten deur wel dicht is.
11-12-2016, 13:43 door Briolet
Door Goeroeboeroe: Geniaal! Voor het 'gemak' een draadloze sleutel en dan het advies krijgen met de hand te controleren of de auto wel op slot zit. …
…Is het nou zo moeilijk die sleutel even om te draaien?.

Vind ik ook. Als in of uitstapt kom je erg dicht langs het echte slot. Mijn afstandbediening heeft last van versleten drukknoppen. Ik bespaar me de kosten van een nieuwe sleutel en bedien het slot al weer een paar jaar met de hand.

Met de hand slijt het sot natuurlijk wel langzaam. Bij mijn vorige auto (zonder ab) was het slot op een bepaald moment zover versleten dat ik de, ook versleten, sleutel alleen nog aan de bijrijder kant kon gebruiken. Daar heeft een ab geen last van.
11-12-2016, 15:26 door Anoniem
Door Briolet:
Door Goeroeboeroe: Geniaal! Voor het 'gemak' een draadloze sleutel en dan het advies krijgen met de hand te controleren of de auto wel op slot zit. …
…Is het nou zo moeilijk die sleutel even om te draaien?.

Vind ik ook. Als in of uitstapt kom je erg dicht langs het echte slot. Mijn afstandbediening heeft last van versleten drukknoppen. Ik bespaar me de kosten van een nieuwe sleutel en bedien het slot al weer een paar jaar met de hand.

Met de hand slijt het sot natuurlijk wel langzaam. Bij mijn vorige auto (zonder ab) was het slot op een bepaald moment zover versleten dat ik de, ook versleten, sleutel alleen nog aan de bijrijder kant kon gebruiken. Daar heeft een ab geen last van.

:-)
Ik heb een Astra die volgende maand 20 jaar wordt, geen enkel probleem met met mijn sloten en dat was/is bij veel auto´s van voor en rond die leeftijd niet. Maar tegenwoordig lijkt het allemaal poppenkastspul en pisbakkenstaal te zijn :-)
Gewoon even kijken of de deuren ook op slot springen en niet achteloos weglopen zoals zovelen doen. Ondanks al die techniek blijven we zelf verantwoordelijk voor onze spullen.
11-12-2016, 16:00 door karma4
Mooi als de dashcam na de inbraak is achtergebleven dan zou je alles kunnen volgen. Vaag ook meteen om de achtergelaten ID bewijzen van de misdadigers aan de politie te overhandigen. Je moet de vraag stellen voor dashcam beelden bij auto's die in de buurt stonden op het moment van de inbraak.
11-12-2016, 18:19 door [Account Verwijderd]
Door Goeroeboeroe: Geniaal! Voor het 'gemak' een draadloze sleutel en dan het advies krijgen met de hand te controleren of de auto wel op slot zit. Volgende advies: even naar huis gaan om te kijken of die zo handig via internet te bedienen verwarming wel echt uit staat.
Misschien is het m'n leeftijd, maar wat is het nut van alles draadloos maken en aan internet hangen? Is het nou zo moeilijk die sleutel even om te draaien?

Ja! Bij Appie Happie - je weet wel die grootgrutter uit Zaandam - verdwijnen de hompen kaas uit voorzorg ook al uit de koelvakken en maken plaats voor plakjes kaas.
Oorzaak: De kaasschaaf is een stuk gereedschap dat blijkbaar niet meer gehanteerd kan worden. Kaasschaaf en jonger dan 25? Volg het spoor van de afgeschaafde vingertoppen.
11-12-2016, 18:43 door Anoniem
Ik hoor meestal de klik dat de deuren op slot gaan.
En als ik twijfel, dan test ik de deurkruk of hij echt op slot is gegaan.
Simpel toch?
11-12-2016, 19:37 door Anoniem
Opmerking van mijn vrouw:
Ïk ben heel gelukkig met mijn Hyundai I10.
Ik moet de I10 met de sleutel op slot doen en de kans dat hij met high-tech kunstje te openen is 0,0 repetent
11-12-2016, 19:55 door Anoniem
Door Anoniem: Ik hoor meestal de klik dat de deuren op slot gaan.
En als ik twijfel, dan test ik de deurkruk of hij echt op slot is gegaan.
Simpel toch?

Ja, en dan gaat mijn autoportier weer open, omdat ik die elektronische sleutel in mijn zak heb...
LOL
11-12-2016, 20:29 door Anoniem
Door Anoniem: Ik hoor meestal de klik dat de deuren op slot gaan.
En als ik twijfel, dan test ik de deurkruk of hij echt op slot is gegaan.
Simpel toch?

Bij een jammer krijgt de auto het signaal om te sluiten niet door. Dat merk je dus aan het ontbreken van de klik en het niet knipperen van de lichten. Daarnaast, als je een deur niet goed sluit, hoor je een tweede klik als de sloten weer ontgrendeld worden.

Mijn controle is om vanaf een grotere afstand opnieuw de auto op slot te zetten. Dan knipperen de lichten van mijn auto op weer een andere manier. Daardoor weet ik dus, zonder te voelen, of de auto op slot zit.

Peter
11-12-2016, 20:33 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Ik hoor meestal de klik dat de deuren op slot gaan.
En als ik twijfel, dan test ik de deurkruk of hij echt op slot is gegaan.
Simpel toch?

Je slaat de spijker op de kop. Wat ik nogaleens zie - met uitzicht op een grote parkeerplaats - zijn automobilisten/automobilistes (er is geen verschil in sexe m.b.t.) die haastig van hun auto weglopen en met een arm - zonder omkijken - zo'n beetje in de richting van hun auto wapperen en uit het oog te verdwijnen.
Àls ik zou testen - wat ik niet ga doen; geen zin in toeterende herrie aan mijn hoofd - weet ik nagenoeg zeker dat die auto niet is afgesloten.
11-12-2016, 20:50 door Ron625
Door Anoniem:
Door Ron625: Er is nog een mogelijkheid.
Neem de signalen op en gebruik de opgenomen data, om later de sloten te openen.
De apparatuur daarvoor kost maar een paar Euro, en je hebt een laptop nodig.
Op TV (was het Kassa?) een paar jaar geleden al een stuk over gezien.
Heb ik onlangs een discussie over gelezen: Is helemaal niet zo eenvoudig, de benodigde apparatuur is schreeuwend duur en het verhaal berust grotendeels op een hoax.
Een SDR stick en een stukje (gratis) software, da's alles voor het decoderen.
Voor het encoderen heb je een andere stick nodig.
11-12-2016, 21:28 door Skizmo
Door Ron625: Er is nog een mogelijkheid.
Neem de signalen op en gebruik de opgenomen data, om later de sloten te openen.
De apparatuur daarvoor kost maar een paar Euro, en je hebt een laptop nodig.
Op TV (was het Kassa?) een paar jaar geleden al een stuk over gezien.
Helaas, zo werkt het niet. Dit soort sloten heb geen static signaal.
11-12-2016, 21:42 door Anoniem
Door Aha: ..Àls ik zou testen - wat ik niet ga doen; geen zin in toeterende herrie aan mijn hoofd - weet ik nagenoeg zeker dat die auto niet is afgesloten.
Wachten tot de eigenaar weg is. Deur open doen. Briefje in auto gooien met tekst "Killroy was here". Briefje kan je schrijven terwijl de eigenaar van de auto wegloopt.
11-12-2016, 22:55 door Anoniem
Àls ik zou testen - wat ik niet ga doen; geen zin in toeterende herrie aan mijn hoofd - weet ik nagenoeg zeker dat die auto niet is afgesloten.

Tja, je hoort en ziet toch of je auto reageert op de sleutel ? Ik zie niet waar die test voor nodig is nadat ik hoor dat mijn auto op slot gaat, en nadat mijn lampen knipperen om dit te bevestigen.... ;)
12-12-2016, 08:37 door Anoniem
Een eenvoudige oplossing is de auto alleen afsluiten met de sleutel en opendoen kun je dan ook met de afstandsbediening.

Als je echt met de afstandsbediening de auto wilt afsluiten dan erbij blijven staan totdat je overtuigt bent dat de auto ook fysiek op slot is gegaan.
12-12-2016, 10:02 door Anoniem
Er zijn ladingen tools om auto's te openen, maar het jammen is misschien wel het makkelijkst. Ben benieuwd of het al werkt met een (LPD) portofoon. De meeste auto's in NL zitten op de LPD frequenties.

Ik zie wat discussie over het opnemen/uitzenden van autosleutel signalen; dit kan, maar hangt sterk af van het bouwjaar, merk, type, etc. Het is me gelukt met mijn oude Suzuki. Je kan ook kant en klare tools kopen zoals Pandora Code Grabbers, maar die zijn er ook in vele smaken vanwege de grote diversiteit aan systemen, merken en signalen.

Renault heeft ooit een auto gemaakt met infra-rood afstandbediening. Sta je dan met je RF tools :P .
12-12-2016, 10:10 door Anoniem
Door Anoniem: Opmerking van mijn vrouw:
Ïk ben heel gelukkig met mijn Hyundai I10.
Ik moet de I10 met de sleutel op slot doen en de kans dat hij met high-tech kunstje te openen is 0,0 repetent

Laat je vrouw maar lekker verder dromen, het grootste deel van de auto inbraken zal op haar auto ook gewoon uitgevoerd
kunnen worden. De gemiddelde inbreker gebruikt geen high-tech kunstje maar een flinke schroevendraaier!
Dit zal hooguit anders liggen voor diefstal van de hele auto, met name dure auto's. Maar inbrekers zijn gewoon tuig
van de straat die dat soort mogelijkheden niet (nodig) hebben, want de schade interesseert ze toch niet.
12-12-2016, 10:49 door Ron625 - Bijgewerkt: 12-12-2016, 10:49
Door Anoniem: Er zijn ladingen tools om auto's te openen, maar het jammen is misschien wel het makkelijkst. Ben benieuwd of het al werkt met een (LPD) portofoon. De meeste auto's in NL zitten op de LPD frequenties.
Weet je dat zeker?
Volgens mijn informatie werkt het op 2.4GHz, net als Wifi, Bluetooth en de magnetrons.......
12-12-2016, 11:11 door Anoniem
Door Ron625: Er is nog een mogelijkheid.
Neem de signalen op en gebruik de opgenomen data, om later de sloten te openen.
De apparatuur daarvoor kost maar een paar Euro, en je hebt een laptop nodig.
Op TV (was het Kassa?) een paar jaar geleden al een stuk over gezien.

Dat is bij de moderne auto's niet meer mogelijk omdat er een Nonce wordt gebruikt als replay bescherming (Het voorkomen dat een bericht meer dan 1 keer wordt geaccepteerd). Simpel gezegd een nummertje dat (gecrypt) wordt meegestuurd bij het openen van de auto. Er mag nooit 2x hetzelfde nummer naar de auto worden gestuurd.

De kunst bij de moderne auto is dus, te jammen op het moment dat de eigenaar de auto probeert te openen en het sleutelsignaal als aanvaller wel op te vangen. Als de eigenaar nog een keer probeert te openen, kan de aanvaller het eerder opgevangen signaal naar de auto sturen. De aanvaller heeft dan een code in handen die nieuwer is dan degene die het laatst naar de auto is gestuurd door de eigenaar. In de praktijk niet heel makkelijk, maar het kan.
12-12-2016, 11:20 door Anoniem
Door Ron625:
Door Anoniem: Er zijn ladingen tools om auto's te openen, maar het jammen is misschien wel het makkelijkst. Ben benieuwd of het al werkt met een (LPD) portofoon. De meeste auto's in NL zitten op de LPD frequenties.
Weet je dat zeker?
Volgens mijn informatie werkt het op 2.4GHz, net als Wifi, Bluetooth en de magnetrons.......
Nee, heel veel afstandsbedieningen zitten inderdaad (nog) op 433 MHz. De meeste vergunningsvrije portofoons zitten tegenwoordig op 446 MHz (PMR) maar er is vast nog wel genoeg LPD spul in omloop.
12-12-2016, 11:25 door Anoniem
Door Ron625:Weet je dat zeker?
Volgens mijn informatie werkt het op 2.4GHz, net als Wifi, Bluetooth en de magnetrons.......
https://en.wikipedia.org/wiki/Remote_keyless_system
https://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/brochure-vergunningsvrije-radiotoepassingen.pdf

De nieuwere zitten wel in de 2.4Ghz range, het gaat dan om modellen waar je de status van je auto kunt uitlezen met een app etc.
12-12-2016, 13:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625: Er is nog een mogelijkheid.
Neem de signalen op en gebruik de opgenomen data, om later de sloten te openen.
De apparatuur daarvoor kost maar een paar Euro, en je hebt een laptop nodig.
Op TV (was het Kassa?) een paar jaar geleden al een stuk over gezien.
Heb ik onlangs een discussie over gelezen: Is helemaal niet zo eenvoudig, de benodigde apparatuur is schreeuwend duur en het verhaal berust grotendeels op een hoax.

Een SDR kost helemaal niet veel, maximaal een paar honderd Euro.

En ja, je moet inderdaad jammen.
De truuk is om het eerste signaal van de afstandsbediening op te nemen, maar te jammen zodat het niet door de wagen gezien wordt.
Als de bestuurder merkt dat de auto niet dicht gaat drukt hij een tweede keer op de afstandsbediening (ander signaal, bij systemen met een rolling code). Ook dit signaal wordt opgenomen, en gejamd.
Daarna zend de aanvaller het eerste, eerder opgenomen, signaal terug uit.
De auto zal sluiten, en hij heeft een werkend "sluit deuren"-signaal, dat vanuit het perspectief van de auto het "volgende" signaal zal zijn.
Enkele systemen laten toe om de "securitycode" uit dat signaal te extraheren en het signaal om te vormen in een "open deuren" signaal.

"Men" doet dit af als een hoax omwille van damage control.
Het is niet aan te raden om te erkennen dat een aantal gebruikte algoritmes, zoals het vroegere Keeloq, gebroken zijn, voordat een groot deel van de auto's die eraan vulnerable zijn niet meer rondrijden of zodanig in waarde gedaald zijn dat diefstal ervan niet meer loont.
12-12-2016, 13:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Opmerking van mijn vrouw:
Ïk ben heel gelukkig met mijn Hyundai I10.
Ik moet de I10 met de sleutel op slot doen en de kans dat hij met high-tech kunstje te openen is 0,0 repetent

Laat je vrouw maar lekker verder dromen, het grootste deel van de auto inbraken zal op haar auto ook gewoon uitgevoerd
kunnen worden. De gemiddelde inbreker gebruikt geen high-tech kunstje maar een flinke schroevendraaier!
Dit zal hooguit anders liggen voor diefstal van de hele auto, met name dure auto's. Maar inbrekers zijn gewoon tuig
van de straat die dat soort mogelijkheden niet (nodig) hebben, want de schade interesseert ze toch niet.

Uiteraard, maar mij een schroevendraaier is er sprake van een inbraak == PV opstellen en mogelijk (sporen)onderzoek, verzekering keert uit.
"Elektronisch" is er geen inbraak, en wordt de diefstal nog als eens afgedaan als een "vergetelheid" van de bestuurder == Verzekering komt niet tussen en veel minder pakkans voor de dader.
12-12-2016, 18:19 door Anoniem
Ik zie hier veel onzin voorbij komen in de reacties, ik ben een zendamateur met de grote zend licentie.

De meeste zitten wel degelijk in de 70cm band op 1 frequentie net onder de 434 Mhz en niet in de 2,4Ghz band.

Met een normale amateur radio portofoon kan je op laag vermogen 100mw (wat dus ook LPD vermogen is) het signaal blokkeren. De sleutels zenden uit met een een paar mw maar. Altijd lachen om vanaf een balkon argeloze automobilisten te plagen met een portofoon en dan de verschillenden reacties te zien van de mensen.

Honderden euro's zou het moeten kosten om het signaal te kunnen ontvangen van de sleutels. Kwats, onzin.

Audio door lussen van een portofoon naar een recording device of via een cheap ass RTL dongle in een PC of Android device opvangen en dan vervolgens weer Her uitzenden op die 70cm frequentie.

Dit systeem had nooit zo mogen ingevoerd worden. De echte auto dieven weten hier al jaren en jaren van maar het is altijd stilgehouden door de auto fabrikanten.
12-12-2016, 20:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Laat je vrouw maar lekker verder dromen, het grootste deel van de auto inbraken zal op haar auto ook gewoon uitgevoerd
kunnen worden. De gemiddelde inbreker gebruikt geen high-tech kunstje maar een flinke schroevendraaier!
Dit zal hooguit anders liggen voor diefstal van de hele auto, met name dure auto's. Maar inbrekers zijn gewoon tuig
van de straat die dat soort mogelijkheden niet (nodig) hebben, want de schade interesseert ze toch niet.

Uiteraard, maar mij een schroevendraaier is er sprake van een inbraak == PV opstellen en mogelijk (sporen)onderzoek, verzekering keert uit.
"Elektronisch" is er geen inbraak, en wordt de diefstal nog als eens afgedaan als een "vergetelheid" van de bestuurder == Verzekering komt niet tussen en veel minder pakkans voor de dader.

Mijn ervaring is dat de schade door het inbreken veel hoger is dan de waarde van eventueel weggenomen spullen,
dus ik zou de voorkeur geven aan een electronische inbraak. Maar ja ze doen het niet he, ze slaan gewoon de ruit
in, of forceren het slot met een schroevendraaier, of slaan een schroevendraaier naast het slot door het metaal en wippen
dan het slot open.

Alle 3 heb ik al bij de hand gehad en alleen de 3e keer werd er wat gestolen: een dashcam van 25 euro.
Nou dan koop ik wel een nieuwe dashcam als ze mijn auto maar heel laten (maar nu heb ik geen dashcam meer).
Iets van waarde laat ik er niet in liggen. Kennelijk is een dashcam ook al teveel.
12-12-2016, 22:04 door Ron625
Door Anoniem: ik ben een zendamateur met de grote zend licentie.
Je bent niet de enige :-)
13-12-2016, 08:58 door Anoniem
Door Ron625:
Door Anoniem: ik ben een zendamateur met de grote zend licentie.
Je bent niet de enige :-)
Jullie zijn niet de enige ;-) Maar "de grote zend licentie"? Dan toch wel een F-licentie MET CW certificaat hoop ik ... :-)
13-12-2016, 09:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625:Weet je dat zeker?
Volgens mijn informatie werkt het op 2.4GHz, net als Wifi, Bluetooth en de magnetrons.......
https://en.wikipedia.org/wiki/Remote_keyless_system
https://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/brochure-vergunningsvrije-radiotoepassingen.pdf

De nieuwere zitten wel in de 2.4Ghz range, het gaat dan om modellen waar je de status van je auto kunt uitlezen met een app etc.

Status van je auto uitlezen met een app? Zucht... Soms brengt de moderne techniek echt zinloze dingen. Vragen om veiligheid problemen.
13-12-2016, 10:22 door Anoniem
Door Anoniem:Status van je auto uitlezen met een app? Zucht... Soms brengt de moderne techniek echt zinloze dingen. Vragen om veiligheid problemen.

En die hebben deze auto's ook. Er zijn al veel meldingen geweest over hacks waarmee auto's geopend of gestart kunnen worden. Als fabrikanten hierop inzetten dan mogen ze er wel wat meer aandacht aan besteden.

Door Anoniem:
Een SDR kost helemaal niet veel, maximaal een paar honderd Euro.

En ja, je moet inderdaad jammen.
De truuk is om het eerste signaal van de afstandsbediening op te nemen, maar te jammen zodat het niet door de wagen gezien wordt.
Als de bestuurder merkt dat de auto niet dicht gaat drukt hij een tweede keer op de afstandsbediening (ander signaal, bij systemen met een rolling code). Ook dit signaal wordt opgenomen, en gejamd.
Daarna zend de aanvaller het eerste, eerder opgenomen, signaal terug uit.
De auto zal sluiten, en hij heeft een werkend "sluit deuren"-signaal, dat vanuit het perspectief van de auto het "volgende" signaal zal zijn.
Enkele systemen laten toe om de "securitycode" uit dat signaal te extraheren en het signaal om te vormen in een "open deuren" signaal.

Een SDR heb je al voor een paar euro, niet een paar honderd. En het signaal storen is al genoeg voor de mensen die toegang tot een auto willen. Eigenaar denkt dat de auto op slot is en loopt weg, terwijl de auto nog open is.

Het Agentschap Telecom geeft ook hier advies over:

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/consument/storingen-en-om-het-huis/storingen-van-de-afstandsbediening-van-de-auto
13-12-2016, 12:36 door Anoniem
Echt appeltje eitje en voor hardware van een paar tientjes.
Zie http://www.autoweek.nl/nieuws/video-zo-worden-autosleutels-gehackt/
13-12-2016, 15:25 door Anoniem
Ben blij dat het uitlaatgas-meetsysteem wel goed werkt bij de meeste auto's. Je zou er wantrouwig van worden.
13-12-2016, 15:38 door Ron625
Door Anoniem:Dan toch wel een F-licentie MET CW certificaat hoop ik ... :-)
In 1971 moest je wel, wanneer je op de kortegolf wilde werken :-)
Toen heette het een "A" licentie........
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.