image

Nederlandse banken lanceren Europese betaaldienst Payconiq

donderdag 20 april 2017, 11:57 door Redactie, 7 reacties

De grote Nederlandse banken zullen deze zomer een nieuwe Europese betaaldienst in Nederland lanceren onder de naam Payconiq. De nieuwe dienst ondersteunt via één app alle mogelijke betaalmanieren: zowel online, in fysieke winkels als bij onderlinge betalingen tussen particulieren.

Eerder werd Payconiq al in België getest en uitgerold. In Nederland hebben ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank, RegioBank en SNS zich achter de betaaldienst geschaard. De samenwerking tussen Payconiq en de banken loopt vooruit op de komst van de European Payment Services Directive 2 (PSD2) wetgeving in Europa eind 2018. Het gaat om nieuwe Europese regels voor digitale toegang tot bankgegevens waardoor bankklanten ook andere partijen toegang tot hun financiële gegevens bij hun bank kunnen geven en betalingen via hun rekening kunnen laten uitvoeren.

Payconiq zorgt ervoor dat gebruikers geen IBAN-nummer meer hoeven in te voeren, maar te betalen personen uit een contactlijst kunnen kiezen. Winkels worden op basis van geolocatie weergegeven of geselecteerd via het scannen van een qr-code. Online kunnen particulieren via een qr-code of een directe link naar de Payconiq-app de aankoop betalen. Payconiq is op dit moment al actief in België waar meer dan 25.000 winkeliers zijn aangesloten. De directe koppeling van de betaalrekening met de Nederlandse banken zal in de zomer beschikbaar zijn. Vanaf dat moment kan ook bij verschillende Nederlandse webshops en winkels betaald worden.

Reacties (7)
20-04-2017, 12:01 door Anoniem
Een betaal-app met een adreslijst. Op je telefoon gewoon. Heeeeeeeeel bijzonder.

Oh, en "International Bank Account Number-nummer", juistem. Voor je het weet introduceren ze nog een Internationaal IBAN-nummer, weet jij veel.
20-04-2017, 12:16 door Briolet
Uit de website van Payconiq:
Voor betalingen onderling aan vrienden en familie, is het telefoonnummer uit de contactenlijst voldoende, de klant hoeft het IBAN rekeningnummer van de ontvanger niet te kennen.

Het staat nergens expliciet, maar volgens mij kan dat alleen werken als ook de ontvangende partij deze app gebruikt. Hoe kan de app anders een telefoonnummer aan een bankrekening koppelen.
20-04-2017, 15:34 door Anoniem
Het staat nergens expliciet, maar volgens mij kan dat alleen werken als ook de ontvangende partij deze app gebruikt. Hoe kan de app anders een telefoonnummer aan een bankrekening koppelen.
Doordat (het gebeurt nu al bij ... was het ING ?) de providers de gegevens/telefoonnummers doorgeven aan de banken.
20-04-2017, 18:03 door karma4
Door Anoniem:
Doordat (het gebeurt nu al bij ... was het ING ?) de providers de gegevens/telefoonnummers doorgeven aan de banken.
Klopt. Kreeg on aankondigd zonder verdere communicatie van ING de melding dat alle betalingsmogelijkheden opgeschort waren waarbij de telefoon nodig was.
De reden was dat er een nieuwe telefoon en sim in gebruik genomen was. Het telefoonnummer was gelijk gebleven.
Leuk op de vroege vrijdagmiddag als je nog veel zou kunnen doen.
21-04-2017, 09:48 door Anoniem
Goh, baanbrekend. Ik was in Roemenie een paar weken geleden en je kan daar al op deze manier in restaurants betalen. De nederlandse banken zijn het wiel aan het uitvinden....
21-04-2017, 10:42 door moontje
'[...] waardoor bankklanten ook andere partijen toegang tot hun financiële gegevens bij hun bank kunnen geven en betalingen via hun rekening kunnen laten uitvoeren. '

Huh? Mijn bankgegevens (en zo ongeveer alle andere) houd ik liever voor mezelf!
21-04-2017, 18:31 door Anoniem
Weer aan aanval in de oorlog tegen contant geld.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.