image

Google noemt 41 Androidtelefoons met laatste security-updates

zaterdag 3 juni 2017, 07:44 door Redactie, 16 reacties

Wie een Androidtoestel zoekt dat regelmatig security-updates ontvangt heeft de meeste keuze bij Samsung en Google, zo blijkt uit een overzicht dat de internetgigant online zette. Volgens Google zijn er nu meer dan 100 toestellen waarvan het grootste deel updates van de laatste drie maanden heeft.

41 toestellen hebben zelfs beveiligingsupdates van de laatste twee maanden. Het gaat om 14 toestellen van Samsung, waaronder de nieuwe Galaxy S8+ en Galaxy S8. Google volgt met 6 toestellen, te weten de Pixel XL, Pixel, Nexus 6P, Nexus 6, Nexus 5X en Nexus 9. Onlangs maakte Google nog bekend dat het vorig jaar voor alle ondersteunde Pixel- en Nexus-toestellen maandelijkse beveiligingsupdates had uitgerold en ook partners regelmatig updates uitrollen.

Een groot probleem is echter dat veel mensen met niet meer ondersteunde Androidtoestellen werken. Zo had de helft van alle Androidtoestellen die eind 2016 in gebruik was het jaar ervoor geen beveiligingsupdate ontvangen. Google wil dit veranderen door het programma voor beveiligingsupdates te stroomlijnen zodat het eenvoudiger voor fabrikanten wordt om updates uit te rollen.

Image

Reacties (16)
03-06-2017, 08:29 door Anoniem
Het blijft natuurlijk vreemd dat een nieuwe technologie oude fouten maakt. Zowel smartphones als IoT konden rustig alles afkijken van de OS wereld maar presteren het toch om weer bugs uit de jaren 90 te introduceren. De cybercrimineel zal dus ook nog lang hier van kunnen profiteren.
03-06-2017, 08:35 door Anoniem
450! kwetsbaarheden opgelost in het afgelopen jaar en zo weinig mensen die denken te moeten updaten.
03-06-2017, 10:38 door Anoniem
Tegenwoordig bepaalt "bijna" de software de levensduur van een product.
Meer omzet en verkopen nodig ? Geen updates meer geven.
03-06-2017, 13:49 door Anoniem
Door Anoniem: Tegenwoordig bepaalt "bijna" de software de levensduur van een product.
Meer omzet en verkopen nodig ? Geen updates meer geven.
Wetgeving hiervoor is in de maak...
03-06-2017, 14:23 door Anoniem
Doe geen domme aankopen, blijf weg van zogenaamd slimme wegwerpproducten.
Stem met de portefeuille.

Als consument ben je geen klant van google, dat zijn Samsung, Sony, etc. Het is een bewuste keuze van Google om een op linux gebaseerd iets te onwikkelen voor Android, maar alle updatemoglijkheden eruit te slopen. In linux kunnen drivers als blob in userland draaien, dus geen gelul als drivers zijn moelijk. Programma's kunnnen met dependencies en al via dnf (toen yum), of apt al jaren prima worden bijgewerkt. Kernels ook. Android is broken by design. Dit omdat er een plee winkel moest zijn om geld te verdienen.

Helaas, de infantiele consument koopt elke keer weer een glimmend nieuw ding voor de stommeling.
Fanbois kunnen nu roepen dat Fruitella of Redmondia het zoveel beter doet... Microsoft-Nokia-NuNietMeerNokiaMaarWeerMicrosoft doet het natuurlijk het slechtst van allemaal.

Mijn (gratis en voor niets en tevens om niet gekregen) Lumia heeft de vorige beloofde update ook nooit gehad. Ik bel, word gebeld en doe heel modern aan sms. Mijn notebook gaat op locatie soms wel via de databundel als er geen betrouwbaar wifi netwerk is, maar werken doe je achter een echte computer met een toetsenbord en een muisvervanger.
03-06-2017, 14:40 door Anoniem
... en natuurlijk custom ROMs niet te vergeten
03-06-2017, 15:04 door Anoniem
Door Anoniem: Tegenwoordig bepaalt "bijna" de software de levensduur van een product.
Meer omzet en verkopen nodig ? Geen updates meer geven.

Dat is helaas al weer jaren hèt bedrijfsmodel van Apple voor de OSX machines.
Het enige (maar en heel voorname) voordeel is dan wel weer dat de malware dreiging laag blijft en dat de focus vooral ligt op de nieuwste systemen.

Wanneer ook oudere systemen getarget worden weet je bijna (!) vrijwel zeker dat het gaat om overheidsmalware, dieven kiezen de minst moeilijke weg met het grootste bereik en resultaat (daarom is windows ook veel interessanter met dus een half miljard malwares als resultaat), overheden willen alles.

Tegen die laatste kan je je nauwelijks beschermen, maar als het moet (bedenk de landen er zelf maar bij) dan kan je beter geen Mac hebben. Dat valt teveel op. Draai dan liveboot oplossingen als Tails.

Hoe het ook zij, het is natuurlijk te gek voor woorden dat er nog nieuwe telefoons worden verkocht die niet meer te updaten zijn.
Zoals je met garantie in Nederland een redelijke levensduur en werking mag verwachten zou dat ook moeten gelden voor de security support, dat is immers onderdeel van een redelijk te verwachten werking van het apparaat.
Als het niet wordt supported voldoet het apparaat gewoon niet aan wat je er van mag verwachten.
Zo simpel is het, of zou het moeten zijn; hupsakee, alle niet meer up te daten modellen uit de handel (verplicht, en snel!).

Maar ja, dergelijke wetgeving is niet in belang van staatshackers (die met binnenkort het wettelijk gelegitimeerde hackbriefje in de hand, die vinden het natuurlijk wel best zo).
03-06-2017, 15:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tegenwoordig bepaalt "bijna" de software de levensduur van een product.
Meer omzet en verkopen nodig ? Geen updates meer geven.
Wetgeving hiervoor is in de maak...
Helaas duurt de update van de wetgeving nog langer dan ...
03-06-2017, 18:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tegenwoordig bepaalt "bijna" de software de levensduur van een product.
Meer omzet en verkopen nodig ? Geen updates meer geven.

Dat is helaas al weer jaren hèt bedrijfsmodel van Apple voor de OSX machines.
Het enige (maar en heel voorname) voordeel is dan wel weer dat de malware dreiging laag blijft en dat de focus vooral ligt op de nieuwste systemen.

Wat een onzin, Mac's van 6-7 jaar oud laten zich prima voorzien van macOS 10.12.5 (de laatste versie)

Gaat je en een Windows systeem echt niet meer lukken.
04-06-2017, 08:06 door SecGuru_OTX
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tegenwoordig bepaalt "bijna" de software de levensduur van een product.
Meer omzet en verkopen nodig ? Geen updates meer geven.

Dat is helaas al weer jaren hèt bedrijfsmodel van Apple voor de OSX machines.
Het enige (maar en heel voorname) voordeel is dan wel weer dat de malware dreiging laag blijft en dat de focus vooral ligt op de nieuwste systemen.

Wat een onzin, Mac's van 6-7 jaar oud laten zich prima voorzien van macOS 10.12.5 (de laatste versie)

Gaat je en een Windows systeem echt niet meer lukken.

Idd, wat een onzin. Persoon weet duidelijk niet waar hij over praat.

Ik heb hier nog een iPhone 5 en MacBook Air, beide uit 2012 en worden nog steeds voorzien van het laatste OS en updates. Mijn oudere MacBook uit 2010 krijgt nog steeds beveiligingsupdates.
04-06-2017, 08:53 door potshot
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tegenwoordig bepaalt "bijna" de software de levensduur van een product.
Meer omzet en verkopen nodig ? Geen updates meer geven.

Dat is helaas al weer jaren hèt bedrijfsmodel van Apple voor de OSX machines.
Het enige (maar en heel voorname) voordeel is dan wel weer dat de malware dreiging laag blijft en dat de focus vooral ligt op de nieuwste systemen.

Wat een onzin, Mac's van 6-7 jaar oud laten zich prima voorzien van macOS 10.12.5 (de laatste versie)

Gaat je en een Windows systeem echt niet meer lukken.

deze laptop is 7 jaar oud en heeft win10..hoezo dat zal je met windows niet lukken..
ook een nog ouwere celeron heeft ook win10,was je weer ff windows aan het bashen alleen maar omdat dat je nerd krediet oplevert?
04-06-2017, 13:00 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 04-06-2017, 13:01
[Verwijderd]
04-06-2017, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tegenwoordig bepaalt "bijna" de software de levensduur van een product.
Meer omzet en verkopen nodig ? Geen updates meer geven.

Dat is helaas al weer jaren hèt bedrijfsmodel van Apple voor de OSX machines.
Het enige (maar en heel voorname) voordeel is dan wel weer dat de malware dreiging laag blijft en dat de focus vooral ligt op de nieuwste systemen.

Wat een onzin, Mac's van 6-7 jaar oud laten zich prima voorzien van macOS 10.12.5 (de laatste versie)

Gaat je en een Windows systeem echt niet meer lukken.

Niet iedereen wil of kan 10.12 draaien.
Omdat er bijvoorbeeld :

- allerlei nuttige functionaliteit uit is gesloopt
- allerlei softwarematige onzin bij is gekomen
- programmas onnodig voor de look zijn gewijzigd (werk nog steeds liever met iphoto dan met photos om maar wat te noemen, diskutility volkomen naar de haaien gejaagd)
- omdat het systeem onnodig veel zwaarder is geworden en meer ram nodig heeft voor allerlei onzin processen
- of omdat misschien wel de nieuwste versie nog niet goed is ondersteund door andere software danwel nog teveel bugs vertoont.

Het huidige hoge release schema (jaarlijks een nieuw os) heeft teveel nadelen wat alleen al niet ten goede komt voor de stabiliteit van het os en zelfs ook niet voor het imago omdat de meeste lekken altijd in het relatief jongste MacOs te vinden zijn en tegenstanders altijd weer met die cijfertjes lopen te zwaaien.

Voor het echte zware werk wil je een stabiel OS en geen contue jaarlijks upgrade OS geouwehoer.
Wat dat betreft zou ik graag zien dat er een ESR versie van MACOS zou komen.
Een versie zonder het geeikel van social media siri en wat al niet meer geouwehoer.

Een krachtige stabiele mac gebruik je om te werken en niet om mee te spelen en te blaten op social media.
Als je dat wel doet is dat een nogal dure hobby, pceetje is stukken goedkoper dan.
04-06-2017, 15:09 door Anoniem
Door SecGuru_OTX:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tegenwoordig bepaalt "bijna" de software de levensduur van een product.
Meer omzet en verkopen nodig ? Geen updates meer geven.

Dat is helaas al weer jaren hèt bedrijfsmodel van Apple voor de OSX machines.
Het enige (maar en heel voorname) voordeel is dan wel weer dat de malware dreiging laag blijft en dat de focus vooral ligt op de nieuwste systemen.

Wat een onzin, Mac's van 6-7 jaar oud laten zich prima voorzien van macOS 10.12.5 (de laatste versie)

Gaat je en een Windows systeem echt niet meer lukken.

Idd, wat een onzin. Persoon weet duidelijk niet waar hij over praat.

Ik heb hier nog een iPhone 5 en MacBook Air, beide uit 2012 en worden nog steeds voorzien van het laatste OS en updates. Mijn oudere MacBook uit 2010 krijgt nog steeds beveiligingsupdates.

iOS is geen OSX
MacBook Air & Macbook is duur speelgoed.
OSX Sierra is geen extra garantie voor productiviteit wel voor RAM en CPU verspilling.

Waarom ik moet upgraden?
Kennelijk hierom : "What can your Mac do Now? Just Ask"
Kletsen met SIRI? Serieus?
Misscien nog een aardig tijdverdrijf om op die zeer zwaar verouderde Mac Pro's te draaien zeker.

'Can't innovate my ass' hoorde ik een paar jaar geleden zeggen.
Wat in ieder geval bewezen is is dat de prioriteiststelling en het inhoudelijke idee over wat innoveren dan is heel anders is dan wat veel powerusers willen, in ieder geval geen verlies aan functionaliteit en geen onzinprocessen die je niet kan uitzetten omdat je wil werken in plaats van spelen.

Laat staan elk jaar een nieuw OS.
Ik wil een stabiel OS met stabiele programma's en vertik het na o.a. Yoshemite nog om te upgraden.
Helaas is Finder onder Yosemite behoorlijk buggy maar het heeft in ieder geval nog oa. de geheel functionele Disk Utility app.

Nee, vrolijker wordt je er niet van van al die 'innovatie'.
Maar goed, dit is een android topic.
04-06-2017, 16:28 door Anoniem
Door SecGuru_OTX:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tegenwoordig bepaalt "bijna" de software de levensduur van een product.
Meer omzet en verkopen nodig ? Geen updates meer geven.

Dat is helaas al weer jaren hèt bedrijfsmodel van Apple voor de OSX machines.
Het enige (maar en heel voorname) voordeel is dan wel weer dat de malware dreiging laag blijft en dat de focus vooral ligt op de nieuwste systemen.

Wat een onzin, Mac's van 6-7 jaar oud laten zich prima voorzien van macOS 10.12.5 (de laatste versie)

Gaat je en een Windows systeem echt niet meer lukken.

Idd, wat een onzin. Persoon weet duidelijk niet waar hij over praat.

Ik heb hier nog een iPhone 5 en MacBook Air, beide uit 2012 en worden nog steeds voorzien van het laatste OS en updates. Mijn oudere MacBook uit 2010 krijgt nog steeds beveiligingsupdates.

Gaat helaas niet altijd op. m'n iPad 1 kreeg na 1 jaar geen updates meer. Voor mij de reden om nooit meer dit soort spullen te kopen waarvoor geen actieve maintenance community bestaat
05-06-2017, 17:01 door Anoniem
Gaat helaas niet altijd op. m'n iPad 1 kreeg na 1 jaar geen updates meer. Voor mij de reden om nooit meer dit soort spullen te kopen waarvoor geen actieve maintenance community bestaat

Hangt er natuurlijk vanaf wanneer je die iPad gekocht hebt.
De iPad 1 is uitgekomen in 2010 met iOS 3.2, de laatst ondersteunde iOS was 5.x. Dat zijn 2 major upgrade releases, er zijn weinig Android toestellen die 2 major releases halen.

Vergeleken met recentere toestellen was de iPad 1 een kneusje in OS support, de iPad 2 kwam uit met iOS 4 en de laatst ondersteunde iOS versie was 9.x, dat zijn 5 major upgrade releases.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.