image

Algoritme bepaalt privacygevolgen van online muisklik

vrijdag 11 augustus 2017, 12:18 door Redactie, 2 reacties

Een onderzoeker van de Technische Universiteit van Lausanne heeft een algoritme ontwikkeld waarmee de privacygevolgen van online muisklikken worden berekend. Het klikken op een product in een webwinkel geeft de winkel informatie over mogelijke interesses van de gebruiker, maar kan ook worden gebruikt voor het tonen van soortgelijke producten en het doen van andere aanbevelingen.

Volgens onderzoeker Mahsa Taziki is er dan ook sprake van een afweging die de gebruiker moet maken. "Tachtig procent van de clicks zijn een afweging voor de gebruiker tussen nut en privacy", zo laat ze weten. "Sommige clicks zijn erg nuttig en brengen de privacy niet in gevaar, terwijl andere juist het tegenovergestelde zijn." Het algoritme dat Taziki ontwikkelde berekent het nut en de privacygevolgen van elke click. Vervolgens kan de gebruiker bepalen waar hij wel of niet op klikt.

In tegenstelling tot adblockers die in principe alles blokkeren, heeft het algoritme van Taziki geen invloed op informatie of advertenties die de gebruiker niet erg vindt om te zien. Het algoritme bepaalt bij elke click hoeveel data er wordt verstuurd, de mogelijke gevolgen voor de privacy en wat de gebruiker voor zijn click terugkrijgt. De resultaten worden via een 'click advisor' gepresenteerd en moeten de gebruiker helpen bij het maken van de afweging.

De onderzoeker heeft het systeem inmiddels gepatenteerd en is van plan om het verder te ontwikkelen. Zo zal er een browserextensie worden gemaakt die gebruikers waarschuwt als websites het niet zo nauw met hun persoonlijke informatie nemen. "We willen dat gebruikers van de voordelen van online aanbevelingen gebruik kunnen maken, terwijl ze een maximale controle behouden over hun privacy en de data die ze delen", aldus Taziki.

Reacties (2)
11-08-2017, 21:37 door Anoniem
Lijkt me een goed plan, welke informatie deel ik en wel bedrag storten ze om mijn bankrekening?
En is dat het me waard.
11-08-2017, 22:29 door Anoniem
"Klik verkeerd en je privacy is weg."

Waar heb ik dit eerder gehoord?

Oh ja, "klik verkeerd en een emailtje vreet je systeem op."

Dat klinkt als fantastisch gevaarlijke, slechte, en algeheel ondeugdelijke software die we op onze kompjoetertjes hebben staan. Niet alleen de browser, de emailclient, het OS, noem maar op. Nee, het algehele idee waarmee we rondlopen. Namelijk dat de computer "intuïtief" moet zijn en dus eigenlijk voor ons moet nadenken, maar vervolgens blijkt het stomme ding een waar mijnenveld en je hoeft maar even verkeerd te klikken en poef, er gaat vanalles spectaculair mis.

Waarom spelen we dat spelletje mee? Zijn we collectief suïcidaal ofzo?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.