image

Mozilla waarschuwt voor einde van legacy add-ons in Firefox

vrijdag 11 augustus 2017, 10:56 door Redactie, 20 reacties

Mozilla waarschuwt gebruikers en ontwikkelaars voor het naderende einde van legacy add-ons in Firefox. De browserontwikkelaar gaat de traditionele add-ons vervangen door een model waarbij extensies straks in alle browsers kunnen werken, net zoals met webapplicaties nu het geval is.

Om dit te realiseren is er voor WebExtensions gekozen, een verzameling van programmeerinterfaces (api's) voor het ontwikkelen van extensies. Extensies voor Chrome, Opera en Microsoft Edge zullen in Firefox als WebExtension kunnen draaien. De beslissing heeft echter gevolgen voor bestaande legacy add-ons die nog op het oude extensiemodel zijn gebaseerd. Die zullen namelijk straks niet meer werken. Mozilla heeft nu een vroege testversie van Firefox 57 gelanceerd. In deze versie zullen legacy add-ons binnenkort al worden uitgeschakeld.

Volgens Mozilla zal de uiteindelijke versie van Firefox 57 legacy add-ons helemaal niet meer ondersteunen. Ontwikkelaars van add-ons krijgen dan ook het advies om hun extensie naar het WebExtension-model om te zetten. Daarnaast zal het voor ontwikkelaars niet meer mogelijk zijn om legacy add-ons naar Mozilla te uploaden voor Firefox 57 en nieuwer. Ook zal Mozilla extensies die van het WebExtension-model gebruikmaken hoger in de zoekresultaten gaan weergeven. Dit moet voorkomen dat gebruikers add-ons installeren die over een aantal weken niet meer zullen werken. Firefox 57 staat gepland voor 14 november van dit jaar.

Reacties (20)
11-08-2017, 12:19 door Anoniem
Dit is Google's - "one to rule them all". Ik ben benieuwd hoe Giorgio Maone's extensie No Script gaat laten draaien onder Google Chrome. Bij eerdere pogingen om zijn extensie naar chrome te "porten" klaagde hij al over het feit, dat Google hem onvoldoende toegang gaf tot de browser. Is dat nu ineens veranderd?

Dus de vraag is wat hebben we met WebExtensions weer verloren t.o.v. het firefox legacy-model? Is dit omdat de browser gemakkelijker ongezien tracking en profiling acties kan uitvoeren op de client? Weet up wat er allemaal met het data op het non-public Internet wordt uitgespookt? Ik heb wel een idee....

Ik denk net als bij andere zaken, dat het niet in de eerste plaats in het belang van de eindgebruikers is (dat wordt wel altijd beweerd), maar meer ten faveure van het verdienmodel van de grote(re) data schuivers. Maar ik zie hier op basis van ervaringen het glas niet altijd half vol natuurlijk. Alle verandering derhalve is niet altijd verbetering!
11-08-2017, 12:39 door Anoniem
En hier mijn antwoord:

"Gebruiker van Legacy add-ons waarschuwt Mozilla voor einde van Firefox"
11-08-2017, 12:44 door Goeroeboeroe
Zucht. Dit is elke keer hetzelfde verhaal, zoals Mozilla dat graag verteld ziet worden. Als dit het hele verhaal was, dan zou die verandering fantastisch zijn.
Wat echter niet wordt verteld: heel veel extensies, waaronder echt hele populaire, kúnnen niet worden omgebouwd. In het nieuwe model zijn veranderingen aan de interface nauwelijks nog mogelijk. En dat was, naast het open source-gebeuren e.d., voor mij nou juist het belangrijkste voordeel van Firefox boven andere browsers.
Firefox is voor mij een van de belangrijkste hulpmiddelen voor het testen van sites. Zoals het er nu uitziet, kan ik zo'n 90% (!) van mijn extensies straks niet meer gebruiken.
11-08-2017, 13:15 door Anoniem
Dit zal een impuls vormen voor een heleboel gebruikers om over te stappen op Google Chrome met de gedachte, qua extensies maakt het toch niet meer uit.

Maar daarvoor moet je een heleboel inleveren. Denk eraan dat bijvoorbeeld OverbiteFF, gewoon niet compatibel te krijgent met WebExtensions en dat zal niet de enige add-on zijn.

Wat is dan nog de bestaanswaarde van firefox (nog)? Allemaal over op dichtgespijkerde propriety open source (wat een term? voor de Google Chrome browser code). Het wordt dus steeds minder leuk. There is no XUL only WebExtensions!.

luntrus
11-08-2017, 13:18 door Anoniem
Mozilla heeft Firefox verkl**t door commercieele invloed.
Pale Moon gebruiken of een fork van Firefox?
11-08-2017, 13:58 door Anoniem
Ik gebruik al jaren Pale Moon. Niets mis mee; en support voor legacy add-ons blijft daar nog wel even.
11-08-2017, 14:26 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Ik gebruik al jaren Pale Moon. Niets mis mee; en support voor legacy add-ons blijft daar nog wel even.

Vind ik ook. Nadat een ruime 8 maanden geleden sinds de opdate van FF naar v.50 het starten almaar trager ging, zelfs met de 64 bit versie, en vooral de melding "Firefox reageert niet" steeds vaker voorkwam kreeg ik per direct schoon genoeg van Firefox.
Heb er tot nu geen moment spijt van dat Pale Moon zowel onder Windows 8.1 en Xubuntu 16.04.2 mijn enige browser is.

M.b.t. de zogenaamde legacy add-ons in Pale Moon heb ik begrepen dat het niet- en nooit zal overgaan tot support voor web-extensions. Letterlijk: (citaat) "From Firefox 57 onwards, WebExtensions will be the only supported extension framework in Firefox. This framework is not and will not be supported in Pale Moon, therefore anything using it will not be compatible."
Zie: https://addons.palemoon.org/incompatible/
11-08-2017, 16:38 door Anoniem
Misschien ga ik over naar een andere brouwser ik heb geen zin in al dat gedoe.
Ik wil een brouwser waar addons gewoon goed werken zoals voorheen.
Ook dat er een echte privacy modus inzit en addblocker e.t.c
11-08-2017, 16:47 door Anoniem
Door Anoniem: En hier mijn antwoord:

"Gebruiker van Legacy add-ons waarschuwt Mozilla voor einde van Firefox"


Precies!!
11-08-2017, 22:30 door Anoniem
Nooit ga ik over naar Chrome, niet voor de browser maar door zijn baasje.
Ik ga Palemoon eens proberen.
12-08-2017, 03:38 door Hyper
Door Anoniem: En hier mijn antwoord:

"Gebruiker van Legacy add-ons waarschuwt Mozilla voor einde van Firefox"

Inderdaad. Mijn password manager zit in een legacy firefox add-on. Ik ik heb echt geen zin om handmatig 200+ website accounts te gaan voorzien van andere wachtwoorden. Ik hoop op een fork en anders zal ik blijven steken op Firefox ESR 52. (Al dan niet zonder updates) Jammer.
12-08-2017, 09:24 door skynet-84 - Bijgewerkt: 12-08-2017, 09:25
Als google inspraak heeft bij de WebExtensions heeft dat vraag ik mij af of adblockers en youtube rippers wel toegestaan worden. Nu al zijn deze zeer beknot of verboden in chrome door google.
12-08-2017, 10:04 door Anoniem
Door Hyper: Mijn password manager zit in een legacy firefox add-on. Ik ik heb echt geen zin om handmatig 200+ website accounts te gaan voorzien van andere wachtwoorden.
Heeft dat ding geen export-functie naar een formaat dat ander wachtwoordbeheerprogramma's kunnen importeren, of dat je handmatig kan omzetten? En ook geen functie om wachtwoorden zichtbaar te maken of op het klembord te zetten, zodat je ze in een andere wachtwoordbeheerder kan plakken? Dat is allemaal minder werk dan wachtwoorden in alle websites veranderen, lijkt me. Als dergelijke mogelijkheden ontbreken zou ik je aanraden om bij het kiezen van een opvolger daarop te letten, je wilt niet nog een keer in deze situatie belanden.
12-08-2017, 10:45 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 12-08-2017, 10:54
Door Anoniem: Nooit ga ik over naar Chrome, niet voor de browser maar door zijn baasje.
Ik ga Palemoon eens proberen.

Mijn ervaring is dat het aantal Legacy Add-Ons bij Pale Moon toeneemt.
Elders gaf ik al aan dat de laatste versie No-script geschikt is gemaakt voor Pale Moon en is beschikbaar via het Pale Moon Add-On Resort, terwijl je het daarvoor moest doen met een oude versie van No-script alleen verkrijgbaar via Mozilla Add-On's
https://www.security.nl/posting/525188/No-script+v_+5_0_6+targets+Pale+Moon+direct
Dit soort ontwikkelingen zijn een goede zaak!
(In de afgelopen 8 maanden volg ik het Add-On resort van Pale Moon omdat ik gedurende die tijd al over ben naar Pale Moon)

Als meerdere mensen overschakelen naar Pale Moon gaan - denk ik - Legacy Add-On ontwikkkelaars migreren naar Pale Moon en dat is toch prima!. Ik vermoed dat velen zich nu (naarmate FF 57 nadert) zich steeds meer behoorlijk 'belazerd' gaan voelen door Mozilla. Al het mooie werk van de afgelopen jaren in tempo van tafel geveegd in november.
Ik zou in ieder geval denken: Dag Mozilla, het was ooit mooi maar nu is het gedaan.

"There's a Pale Moon on the Horizon I'm heading for"

Mozilla denkt door de hielen te likken van Google Chrome het nog te reddden maar ik heb er een zwaar hoofd in.
Hier op Security. nl lees je wel eens post van Web ontwikkelaars die steunen op de Legacy Add-Ons en dat is in november mits je overgaat naar FF52 LTS verleden tijd.
12-08-2017, 15:06 door Anoniem
Midori is ook een browser om in de gaten te houden. Er zijn een paar plugins voor.
12-08-2017, 17:48 door Anoniem
Heb hier op W7 64bit de 32bit versie van Pale Moon gezet omdat de laatste 64bit versies van Mozilla(die met meerdere processen)hier telkens niet meer reageerde en de enige oplossing een harde reboot was.
Misschien dat ik de 32bit van Mozilla nog eens een kans geef en ga proberen om te kijken of die daar ook last van heeft...maar echt enthousiast ben ik niet meer.Ik heb nooit wat anders gehad dan Mozilla en ik geloof er niets van dat deze problemen niet bekend zijn bij Mozilla.

Q
12-08-2017, 22:02 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Heb hier op W7 64bit de 32bit versie van Pale Moon gezet omdat de laatste 64bit versies van Mozilla(die met meerdere processen)hier telkens niet meer reageerde en de enige oplossing een harde reboot was.
Misschien dat ik de 32bit van Mozilla nog eens een kans geef en ga proberen om te kijken of die daar ook last van heeft...maar echt enthousiast ben ik niet meer.Ik heb nooit wat anders gehad dan Mozilla en ik geloof er niets van dat deze problemen niet bekend zijn bij Mozilla.

Q

32 bit versie verbetering? Bij mij was juist de poging om van die vastlopers af te komen een switch van 32 naar 64 bit, ofwel ik had die vastlopers al met de 32 bits versie FF. Enfin, bij mij zoals gezegd hiervoor, dus ook hetzelfde gelazer. 64bits computertje 4Gig RAM, W8.1 en om de haverklap een FireFox Freeze. Bwuhh!

Wat is nu toch gecompliceerd voor de huidige FF om gewoon te blijven werken? Gewoon pagina na pagina en heus geen extreem moeilijke sites met veel HTML5, en gebombardeerd door een aanhanger vol Add-ons. Maar neen hoor... na zo'n 10 minuten 'Firefoxen' met enkele Tabs open was het bevriezen.... "FireFox reageert niet."

In de periode dat ik hier schoon genoeg van begon te krijgen kwamen ze (Mozilla) ook nog met de kreet/slogun: "You're in control of your Firefox" (Hoe bedenk je het!)

Mozilla is voor mij gedaan. Voltooid verleden tijd.Toch denk ik nog vaak: Het is gewoon jammer, hoe heeft het zo toch kunnen verkeren?
14-08-2017, 11:05 door Jan Kol
Door Hyper:
Door Anoniem: En hier mijn antwoord:

"Gebruiker van Legacy add-ons waarschuwt Mozilla voor einde van Firefox"

Inderdaad. Mijn password manager zit in een legacy firefox add-on. Ik ik heb echt geen zin om handmatig 200+ website accounts te gaan voorzien van andere wachtwoorden. Ik hoop op een fork en anders zal ik blijven steken op Firefox ESR 52. (Al dan niet zonder updates) Jammer.

Ga over op een internet/browser onafhankelijke password manager: KeePass, werkt met Windows, Linux en MacOS. Zie hier: http://keepass.info/ en hier http://keepass.info/help/v2/setup.html#mono.
Er is ook portable versie voorhanden en de database sla je op, op de eigen computer en/of eigen extern opslagmedium. Dus hoef je ook niet bang te zijn dat een passwordmanager die online werkt wordt gehackt.

Ik gebruik KeePass al enige jaren omdat LastPass, wat ik al langer gebruikte opeens negatief in beeld kwam omdat de database was gehackt. Bij KeePass kan dat in principe niet tenzij je zelf de deur openzet.
16-08-2017, 03:36 door Anoniem
Ik ben benieuwd naar de nieuwe browser Brave die in ontwikkeling is.
19-08-2017, 23:08 door gemini-alpha
Irritante geel gemarkeerde vlaggetjes VEROUDERD in het ADD-ONS overzicht.
Nog steeds vastlopers en "firefox reageert niet", dit is al heel erg lang zowel in 32b alsook in 64bit!
Ik word er depri van en voel aan m'n water dat (mijn) FF op weg is naar z''n onherroepelijk EINDE..
Ook de aangekondigde veranderingen m.b.t. add-ons in vs 57 maken me meer dan bedroefd.
Ik heb Pale Moon maar vast gedownload!
Sterkte guys!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.