image

Juridische vraag: Heeft het door DUO opvragen van reisgegevens van studenten een wettelijke grondslag?

woensdag 23 augustus 2017, 12:31 door Arnoud Engelfriet, 10 reacties

Ict-jurist Arnoud Engelfriet geeft elke week antwoord op een interessante vraag over beveiliging, recht en privacy. Heb jij een vraag? Stuur hem naar juridischevraag@security.nl.

Vraag: In de media wordt gemeld dat Translink zomaar reisgegevens van studenten heeft gegeven aan DUO, die daarmee fraude wilde opsporen. Dat gebeurt zonder tussenkomst van een officier van justitie, is dat dan wel legaal?

Antwoord: TransLink beheert reisgegevens van alle personen die reizen met een ov-chipkaart in Nederland, waaronder natuurlijk een heleboel studenten met reisproduct. Uit die reisgegevens zijn allerlei interessante gegevens af te leiden, waaronder waar iemand woont: als iemand zegt uitwonend student te zijn in Amsterdam, maar elke dag zijn er veel korte ritjes in Deventer en af en toe retourtreinritten naar Amsterdam Amstel, dan kun je vraagtekens zetten bij dat uitwonend zijn.

DUO vond dat laatste zo interessant dat ze structureel die gegevens besloot op te vragen bij TLS. Daarbij werd gewerkt met een risicoprofiel, er werd dus niet zomaar bij iedereen meegekeken.

Maar dat is niet genoeg natuurlijk: dergelijke reisgegevens zijn persoonsgegevens, en dat moet dus netjes gebeuren binnen de Wet bescherming persoonsgegevens. Hier gaat het dan ook nog eens om een overheidsinstantie (DUO is de Dienst Uitvoering Onderwijs van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en dan moet het al helemáál strak geregeld zijn: er moet een wettelijke regeling zijn die specifiek hierover gaat en die fatsoenlijk rekening houdt met de privacy van eerlijke mensen.

In de zaak van een student in mei ging het mis op dat eerste. Er is geen wettelijke grondslag voor wat DUO deed. Een protocol tussen DUO en TLS is geen wet.

Ook de Algemene Wet Bestuursrecht is geen wet, althans geen voldoende precieze wettelijke grondslag zoals onder de Wbp vereist:

Naar het oordeel van de rechtbank voldoen de artikelen 5:16 en 5:17 van de Awb niet aan dit vereiste. Deze artikelen bepalen dat een toezichthouder bevoegd is inlichtingen te vorderen en bevoegd is inzage te vorderen van zakelijke gegevens en bescheiden. Uit de memorie van toelichting volgt dat onder zakelijke gegevens moet worden verstaan ‘gegevens die gebruikt worden ten dienste van het maatschappelijk verkeer’. Zoals hierboven al is overwogen zijn de door verweerder opgevraagde Trans Link gegevens op de persoon van eiser herleidbaar. Deze gegevens zijn daarmee niet langer zakelijk in de zin van artikel 5:17 Awb.

Daarmee is het niet toegestaan die gegevens te vergaren. Gezien de ernst van de onrechtmatige verwerking worden de aldus verkregen gegevens uitgesloten van het bewijs. Dat is in Nederland uitzonderlijk bij gewone rechtszaken, maar het ging hier dus om een overheidsinstantie en die worden veel strenger daarop afgerekend.

DUO heeft al aangekondigd geen gebruik meer te maken van deze constructie om reisgegevens op te vragen totdat de Centrale Raad van Beroep zich over hoger beroep heeft gebogen.

En die officier van justitie dan? Die is totaal irrelevant, ook als het niet om overheidsinstanties zou gaan. Persoonsgegevens afgeven moet als de wet dat eist, en toezichthouders zoals DUO kunnen dat onder omstandigheden eisen. Privépartijen ook, onder het Lycos/Pessers arrest. Daar zit allemaal geen gerechtelijk bevel tussen of toetsing door een officier van justitie. Die kreet is een amerikaanserechtbankfictie. Het is eigenlijk nog veel simpeler: waar in de wet staat dat dit mag?

Arnoud Engelfriet is Ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (10)
23-08-2017, 13:28 door Anoniem
Altijd leuk als een overheidsinstantie roept "dat moet muhneeh" of "dat mogen wij nou eenmaal muhneeh" en vervolgens blijkt dat helemaal niet zo te zijn. Stukje betrouwbaarheid naar demense toe.
23-08-2017, 13:52 door Anoniem
Ik snap het, maar het blijft toch wonderlijk dat een student naar de rechter stapt om Translink en/of DUO te beschuldigen van iets illegaals, terwijl hij zelf (naar ik aanneem) net zo hard fraude pleegt door elders te wonen dan hij beweerd.

Dan moet je wel een soort brutaliteit hebben, of een heel sterk gevoel van: "dat ik de wet heb overtreden, betekent niet dat anderen dat ook mogen".

In elk geval hoop ik dat 'ie stopt met dit soort oplichterij.
23-08-2017, 14:48 door Anoniem
Door Anoniem: Dan moet je wel een soort brutaliteit hebben, of een heel sterk gevoel van: "dat ik de wet heb overtreden, betekent niet dat anderen dat ook mogen".
Overheid vs. burger, zit toch een verschilletje in. Op dezelfde wijze dat een politieagent veel dingen mag die een gewone burger niet mag, maar daarvoor wel (en terecht) snel onder een vergrootglas ligt. Waardoor het voor een burger "niet netjes" maar niet verboden is om de grenzen van de wet op te zoeken, maar het voor de overheid best wel not done is om dat bewust te proberen. En er zit ook een schaalverschil in. Hij merkt dat ze dat doen, het is niet geoorloofd dat zij dat doen, en zo stopt hij dat ze dat doen voor iedereen, of hij nou werkelijk fraudeert of niet. Wat niet goedpraat dat (als) hij wel fraudeert natuurlijk.

In elk geval hoop ik dat 'ie stopt met dit soort oplichterij.
De boel niet flessen zou wel zo netjes zijn. Aan de andere kant is de regelgeving ook wel weer zo ingewikkeld vol met regeltjes dit en inperkingen dat, dat het zelfs ongewilde fraude in de hand werkt. Persoonlijk ligt mijn voorkeur dan ook bij het veel simpeler maken van de regels. Bijvoorbeeld die studentenOVchipkaart afschaffen. Dat scheelt ook weer data doorneuzen en daarvoor anders verder nutteloze ambtenaren aanstellen.

Niet heel gek aangezien het hele feest ondertussen alleen nog maar een lening is, laat dan de studenten zelf beslissen hoeveel ze dan lenen en hoe ze die lening besteden. Zo bezien is die studentenovchipkaart een soort koppelverkoop die studenten nodeloos op kosten jaagt.

Dat zie je ook aan het niet op tijd opzeggen van dat onding en dan hele zware boetes over je heenkrijgen, gewoon omdat je even wat vergeten bent. Studenten zijn nogal laks meestal, dat is bekend, dus waarom je de boel dan zo inricht? Stinkt toch naar proberen de student te flessen, en in zo'n sfeertje krijg je al snel dat "de andere kant" het ook niet meer zo nauw neemt met de regels.

Ik denk dus dat hier nog best het een en ander te verbeteren is en dat de overheid de hand eerst in eigen boezem mag steken voor ze weer aan haar hobby gaat, naar burgertjes vingertjezwaaien.
23-08-2017, 15:01 door MathFox
Mijn eerste vraag is: "Waarom maken we de wet zo fraudegevoelig?"
Een tweede: "Waarom loopt DUO steeds tegen de lamp met illegale controleacties?"

En de vraag die ik al jaren heb: "Waarom zou Translink jarenlang mijn reisgegevens mogen bewaren?"

@Anoniem 13:52, als het fraude-team van de DUO beter zou functioneren dan zou er minder fraude zijn. Je krijgt hele schrijnende situaties als personen in beroep worden vrijgesproken omdat jij als organisatie onbevoegde controleurs inzet.
23-08-2017, 20:46 door Anoniem
Door MathFox: Mijn eerste vraag is: "Waarom maken we de wet zo fraudegevoelig?"
Fraudegevoelige wetten zijn een gevolg van het ongelijk behandelen van mensen. De een krijgt faciliteiten die de ander
niet krijgt, die ander wil die faciliteiten ook, en gaat dan doen alsof ie aan de voorwaarden voldoet.
Het zou natuurlijk simpel op te lossen zijn door al dit soort ongelijke faciliteiten af te schaffen. Geen toeslagen meer,
geen studiefinanciering meer (of in ieder geval geen verschillen), enz.
Je moet je echter wel bedenken dat er groepen in de samenleving zijn die minder te besteden hebben dan andere, en
voor wie dat een behoorlijke klap zou zijn. We hebben onze samenleving in een spiraal van economische groei zo
duur gemaakt dat iemand met een laag inkomen daar niet meer in kan rondkomen, en daarom is dit soort toeslagen
nodig.
Je kunt de boel ook minder fraudegevoelig maken door genadeloos te controleren. Als fraude vrijwel altijd ontdekt
wordt dan zullen minder mensen het gaan doen. Maar ja, controle dat willen de mensen ook niet. Dat zie je aan
deze zaak.
24-08-2017, 10:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door MathFox: Mijn eerste vraag is: "Waarom maken we de wet zo fraudegevoelig?"
Fraudegevoelige wetten zijn een gevolg van het ongelijk behandelen van mensen. De een krijgt faciliteiten die de ander
niet krijgt, die ander wil die faciliteiten ook, en gaat dan doen alsof ie aan de voorwaarden voldoet.
Dat komt niet in de buurt van het hele verhaal. Je kan namelijk prima regelingen zo inrichten dat er én weinig mee gefraudeerd wordt, én weinig controle op nodig is, én weinig privacy voor verstoord moet worden. Maar dan heb je wel kundige mensen nodig die begrijpen wat ze doen als ze zo'n "regeling" uit de mouw schudden.

Het zou natuurlijk simpel op te lossen zijn door al dit soort ongelijke faciliteiten af te schaffen. Geen toeslagen meer,
geen studiefinanciering meer (of in ieder geval geen verschillen), enz.
Je moet je echter wel bedenken dat er groepen in de samenleving zijn die minder te besteden hebben dan andere, en
voor wie dat een behoorlijke klap zou zijn. We hebben onze samenleving in een spiraal van economische groei zo
duur gemaakt dat iemand met een laag inkomen daar niet meer in kan rondkomen, en daarom is dit soort toeslagen
nodig.
Je kan heel goed hardmaken dat het precies al die toeslagen zijn die het instappen op die spiraal onnodig duur maken, en je dus op de lange termijn beter af bent door ze gewoon botweg allemaal af te schaffen. Maar dat is niet het enige wat je kan doen. Je stelt het voor alsof het systeem perfect is en dus niet verbeterd kan worden, maar dat kan best.

Je kunt de boel ook minder fraudegevoelig maken door genadeloos te controleren. Als fraude vrijwel altijd ontdekt
wordt dan zullen minder mensen het gaan doen. Maar ja, controle dat willen de mensen ook niet. Dat zie je aan
deze zaak.
Weer zo'n fijne drogreden. Doe hetzelfde maar een stuk minder ingewikkeld en er zitten minder gaten en mazen in de wet waar misbruik van gemaakt kan worden. Dan heb je minder controle nodig om eventuele fraude tot een vergelijkbaar of lager niveau in te dammen.

Je doet net alsof alle regelingen eender zijn waarmee de hoeveelheid en ernst van fraude direct correleert aan hoevaak er een ambtenaar even persoonlijk tandenborstels komt tellen in je huis en dat is gewoon niet waar.

Het is wel een populaire manier van "denken" in het Ambtelijke, want den Ambtenaar heeft de eerlijkheid in pacht en de burger Dus Niet. Tsja, zo weet je zeker dat verbeteringen niet vanuit het Ambtelijke gaan komen.
24-08-2017, 14:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door MathFox: Mijn eerste vraag is: "Waarom maken we de wet zo fraudegevoelig?"
Fraudegevoelige wetten zijn een gevolg van het ongelijk behandelen van mensen. De een krijgt faciliteiten die de ander
niet krijgt, die ander wil die faciliteiten ook, en gaat dan doen alsof ie aan de voorwaarden voldoet.
Dat komt niet in de buurt van het hele verhaal. Je kan namelijk prima regelingen zo inrichten dat er én weinig mee gefraudeerd wordt, én weinig controle op nodig is, én weinig privacy voor verstoord moet worden. Maar dan heb je wel kundige mensen nodig die begrijpen wat ze doen als ze zo'n "regeling" uit de mouw schudden.
Ja als jij aan het hoofd van het land stond zou alles veel beter gaan!
Jammer dat je die baan niet hebt.
Daar missen we toch wel een hoop aan...


Het zou natuurlijk simpel op te lossen zijn door al dit soort ongelijke faciliteiten af te schaffen. Geen toeslagen meer,
geen studiefinanciering meer (of in ieder geval geen verschillen), enz.
Je moet je echter wel bedenken dat er groepen in de samenleving zijn die minder te besteden hebben dan andere, en
voor wie dat een behoorlijke klap zou zijn. We hebben onze samenleving in een spiraal van economische groei zo
duur gemaakt dat iemand met een laag inkomen daar niet meer in kan rondkomen, en daarom is dit soort toeslagen
nodig.
Je kan heel goed hardmaken dat het precies al die toeslagen zijn die het instappen op die spiraal onnodig duur maken, en je dus op de lange termijn beter af bent door ze gewoon botweg allemaal af te schaffen. Maar dat is niet het enige wat je kan doen. Je stelt het voor alsof het systeem perfect is en dus niet verbeterd kan worden, maar dat kan best.
Ik stel helemaal niet dat het perfect is, ik constateer dat we ons hier in gemanouvreerd hebben en in tegenstelling
tot jij denk ik dat het helemaal niet mogelijk is om weer uit die situatie te komen zonder een hoop pijn, die dan
ook nog eens ongelijk verdeeld wordt. Kijk eens hoe het gaat als er een toeslag zou moeten worden afgeschaft
die vooral ten goede komt van de beter bedeelden (de hypotheekrente aftrek), dan is het je misschien duidelijk wat
de impact zal zijn als je de toeslagen voor de onderkant van de samenleving zou willen afschaffen.
24-08-2017, 17:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door MathFox: Mijn eerste vraag is: "Waarom maken we de wet zo fraudegevoelig?"
Fraudegevoelige wetten zijn een gevolg van het ongelijk behandelen van mensen. De een krijgt faciliteiten die de ander
niet krijgt, die ander wil die faciliteiten ook, en gaat dan doen alsof ie aan de voorwaarden voldoet.
Dat komt niet in de buurt van het hele verhaal. Je kan namelijk prima regelingen zo inrichten dat er én weinig mee gefraudeerd wordt, én weinig controle op nodig is, én weinig privacy voor verstoord moet worden. Maar dan heb je wel kundige mensen nodig die begrijpen wat ze doen als ze zo'n "regeling" uit de mouw schudden.
Ja als jij aan het hoofd van het land stond zou alles veel beter gaan!
Jammer dat je die baan niet hebt.
Daar missen we toch wel een hoop aan...
Als je dit soort gein zou snappen zou je het ook wel beter kunnen dan de huidige beroepsploeg. Het is niet zo moeilijk, maar er wordt niets mee gedaan omdat er niet eens naar gekeken wordt. De belangen liggen dan ook niet bij goed functionerende regels, maar bij het spelletje spelen. Waar dan weer de welbekende klacht vandaan komt dat het politieke de voeling met de burgerij mist. Wat ze ook inderdaad missen, want daar zitten ze er niet voor, dat is maar bijzaak.

Het zou natuurlijk simpel op te lossen zijn door al dit soort ongelijke faciliteiten af te schaffen. Geen toeslagen meer,
geen studiefinanciering meer (of in ieder geval geen verschillen), enz.
Je moet je echter wel bedenken dat er groepen in de samenleving zijn die minder te besteden hebben dan andere, en
voor wie dat een behoorlijke klap zou zijn. We hebben onze samenleving in een spiraal van economische groei zo
duur gemaakt dat iemand met een laag inkomen daar niet meer in kan rondkomen, en daarom is dit soort toeslagen
nodig.
Je kan heel goed hardmaken dat het precies al die toeslagen zijn die het instappen op die spiraal onnodig duur maken, en je dus op de lange termijn beter af bent door ze gewoon botweg allemaal af te schaffen. Maar dat is niet het enige wat je kan doen. Je stelt het voor alsof het systeem perfect is en dus niet verbeterd kan worden, maar dat kan best.
Ik stel helemaal niet dat het perfect is, ik constateer dat we ons hier in gemanouvreerd hebben en in tegenstelling
tot jij denk ik dat het helemaal niet mogelijk is om weer uit die situatie te komen zonder een hoop pijn, die dan
ook nog eens ongelijk verdeeld wordt.
Ik zeg nergens dat de boel veranderen pijnloos zal zijn. Het zal best problemen opleveren, en zoals zo vaak komt die pijn het hardst aan bij de mensen die dat het minste kunnen hebben. Maarja, dat is nu ook al het geval.

Kijk eens hoe het gaat als er een toeslag zou moeten worden afgeschaft
die vooral ten goede komt van de beter bedeelden (de hypotheekrente aftrek), dan is het je misschien duidelijk wat
de impact zal zijn als je de toeslagen voor de onderkant van de samenleving zou willen afschaffen.
Die beterbedeelden hebben meer stem want dat kunnen ze betalen en natuurlijk gaan ze hard huilen. Dat zegt verder weinig over de impact en de werkelijke pijn die ze voelen. Is wat mij betreft dan ook geen argument.

Het gaat mij erom een doelsituatie te schetsen onafhankelijk van de huidige situatie. Zodra we daar over eens zijn wordt het tijd om een overgang te verzinnen die wellicht niet pijnloos is maar ook niet nodeloos pijnlijk hoeft te zijn. Alleen, zo'n overgang structureren begin je pas mee als je een duidelijk doel gesteld hebt. En tot je dat doel geformuleerd hebt, heeft het geen zin te roepen dat de huidige situatie onwrikbaar vast zit want je hebt geen idee hoe de overgang eruit zou kunnen zien.
25-08-2017, 10:08 door Anoniem
Volgens mij had DUO dit netjes in een fraude-convenant kunnen regelen met Translink. M.a.w. goed beschrijven met welk doel (fraudebestrijding) voor welke doelgroep (studenten) de gegevensuitwisseling plaatsvindt. En dan zoals gebruikelijk vooraf toestemming aan de AP vragen voor deze samenwerking.
Translink hoeft feitelijk alleen terug te koppelen aan DUO of het reisgedrag past bij het (woon/ factuur) adres. Dat kan dan met een simpel ja/ nee antwoord en daarmee beperkt je de informatiestroom. Volgens mij is dat een route die prima te bewandelen is, Arnoud kun je je hierin vinden?
25-08-2017, 12:08 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap het, maar het blijft toch wonderlijk dat een student naar de rechter stapt om Translink en/of DUO te beschuldigen van iets illegaals, terwijl hij zelf (naar ik aanneem) net zo hard fraude pleegt door elders te wonen dan hij beweerd.

Dan moet je wel een soort brutaliteit hebben, of een heel sterk gevoel van: "dat ik de wet heb overtreden, betekent niet dat anderen dat ook mogen".

In elk geval hoop ik dat 'ie stopt met dit soort oplichterij.

Het lijkt erop dat jjij leeft met de norm ' schuldig totdat onschuld is bewezen ' !
Hij wordt verdacht van fraude en voor jou is hij al gelijk schuldig bevonden, zo jammer.
Ook een beetje naïef van je te denken dat hij er een rechtzaak van maakt omdat (jij vind dat) tie al schuldig is bevonden, terwijl hij vindt onschuldig te zijn en dan is het niet zo vreemd dat hij zijn recht probeert te halen.

Zie hier de uitspraak van de rechter en daarbij de tegenargumenten van de eiser :

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2017:5165

en dan mag je nog 's kijken of het een vaststaand feit is dat hij loog over zijn woonadres.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.