image

CJIB waarschuwt voor nep-aanmaning over verkeersboete

maandag 9 oktober 2017, 09:47 door Redactie, 19 reacties

Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) heeft een waarschuwing afgegeven voor een e-mail die op dit moment wordt verstuurd en claimt dat de ontvanger een openstaande verkeersboete heeft. De e-mail is zogenaamd van het CJIB afkomstig en heeft als onderwerp "Betreft: Laatste aanmaning".

In het bericht wordt gesteld dat de ontvanger meerdere malen per brief is verzocht om de verkeersboete te betalen en de bank beslag op de rekening zal leggen tenzij er op tijd wordt betaald. Volgens de e-mail heeft de ontvanger tot aanstaande woensdag de tijd om het openstaande bedrag van 247 euro naar een opgegeven rekeningnummer over te maken. "Wij mailen nooit een boete met de vraag die te betalen. Heb jij zo'n mail ontvangen? Betaal niet!", aldus het CJIB op Twitter. Het afgelopen jaar zijn er meerdere van dergelijke nepmails verstuurd. Het CJIB heeft ook een aparte pagina waar het voor de scams waarschuwt.

Image

Reacties (19)
09-10-2017, 10:18 door Anoniem
Waarom gaat het CJIB niet actief achter de scammers aan zoals banken dat doen?
Met waarschuwen alleen kom je er niet, met aanpakken wel.
09-10-2017, 10:43 door Anoniem
Waarom gaat het CJIB niet actief achter de scammers aan zoals banken dat doen? Met waarschuwen alleen kom je er niet, met aanpakken wel.

Waarom meen je dat het CJIB niet actief achter de scammers aan zoals banken dat doen? Waar baseer je je vraag op? Immers weten we helemaal niet wat het CJIB op dat gebied al dan niet gaat doen.
09-10-2017, 10:52 door Anoniem
aanpakken kost geld...
dus... daarom i guess.
09-10-2017, 11:21 door Briolet
Door Anoniem: aanpakken kost geld...
dus... daarom i guess.

Dat is precies de reden dat mensen zoals jij er in trappen: Ze nemen maar aan…
09-10-2017, 11:24 door Anoniem
Door Anoniem: aanpakken kost geld...
dus... daarom i guess.

Ja dat is wel weer een heel overtuigend argument. Een beetje overheidsbasher weet te vertellen dat de overheid altijd heel makkelijk geld uitgeeft, dus dat het geld kost om achter scammers aan te gaan (en het CJIB dat dus wel niet zal doen) is dan ineens niet zo'n sterk argument meer.

Ze gaan er heus wel achteraan.

Maar dat kost even tijd dus alvast de mensen waarschuwen om hier hun geld niet aan kwijt te raken lijkt me een hele goede actie. Dat geld zie je nl. nooit meer terug, al zou je de scammers zelf in de boeien hebben zitten. Wat ik ook nog niet zo gauw zie gebeuren. Jammer wel, openbare executies zouden een mooi spektakel geven en bovendien anderen misschien wat meer afschrikken.
09-10-2017, 11:39 door Anoniem
Niet noemen van de snelweg. Hoofdlettergebruik..... Iets met mijnOverheid.

Zucht...
09-10-2017, 12:01 door MathFox
Justitie geeft geen commentaar op lopende onderzoeken. Dat er een publieke waarschuwing uitgaat betekent dat de zaak al onder de aandacht gekomen is. Tel een en een bij elkaar op en het zou mij niet verbazen als er binnenkort wat mensen worden opgepakt in verband met deze zaak.
09-10-2017, 13:24 door Anoniem
Soortgelijke emails zijn er ook van KPN, Ziggo, Belastingdienst en diverse incasso bureaus. Zolang mensen hierin blijven trappen, zullen oplichters dit soort berichten blijven versturen. Ze worden ook niet opgepakt, heeft geen enkele prioriteit bij de overheid. Probeer maar eens een aangifte te doen bij de politie... En mocht dat lukken, dan komt de boel stil te liggen bij het OM. Mocht er desondanks toch iemand worden opgepakt, wordt deze vrijgesproken of een taakstraf van een paar uur. Met andere woorden, het blijft een lucratieve business voor de criminelen!
09-10-2017, 13:38 door [Account Verwijderd]
In deze scam, maar ook een andere CJIB scam, staat weer een duidelijk voorbeeld van fout taalgebruik/zinsbouw en criminele misbaksels maken van het afnemende gevoel voor het gebruik van de juiste taal bij hun mogelijke slachtoffers steeds vaker onbewust misbruik.
Waarom afnemend taalgevoel?
Een woord is voldoende:
sms.
Als je het maar vaak genoeg doet begin je vanzelf in de gewone spreektaal 'verhakseld' Nederlands te brabbelen. Geen voegwoorden, lidwoorden, etc.
Ik hoor/lees het dagelijks en ik ben vast niet de enige i guess (hik)
09-10-2017, 14:08 door Anoniem
Door Aha: In deze scam, maar ook een andere CJIB scam, staat weer een duidelijk voorbeeld van fout taalgebruik/zinsbouw en criminele misbaksels maken van het afnemende gevoel voor het gebruik van de juiste taal bij hun mogelijke slachtoffers steeds vaker onbewust misbruik.
Waarom afnemend taalgevoel?
Een woord is voldoende:
sms.
Als je het maar vaak genoeg doet begin je vanzelf in de gewone spreektaal 'verhakseld' Nederlands te brabbelen. Geen voegwoorden, lidwoorden, etc.
Ik hoor/lees het dagelijks en ik ben vast niet de enige i guess (hik)

Helemaal mee eens. Vooral buj de schrijvende pers is het erg. Voor de rest: proost".
09-10-2017, 15:27 door Anoniem
emails van de overheid reageer ik zowiezo niet op.

blauwe enveloppen wel,. ze weten waar ik woon.
mn email adres krijgen ze niet.
09-10-2017, 15:57 door spatieman
ik mis het type auto, het kenteken, en ja taal gebruik,,en ach, maar het komt toch van de overheid af!!!
09-10-2017, 16:41 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 09-10-2017, 16:41
Door spatieman: ik mis het...(knip) kenteken (knip)...

Ja, je slaat wel de spijker op zijn kop! Het meest essentiële: het kenteken ontbreekt.
Ik heb in het verleden wel enkele boetes gezien en voorzover ik me nog kan herinneren stond er vrijwel bovenaan:

"Op (datum - tijd) is met het voertuig (kenteken) een overtreding ingevolge (artikel) van het wegenvekeersregelement begaan... etc."

Het zal nu niet anders zijn, misschien in iets andere bewoordingen.

Het kan natuurlijk ook een overtreding gemaakt met een fiets zijn. Hoewel... dát lijkt me totaal onwaarschijnlijk.
Handhaving van de WVW (RVV en WVR) m.b.t. rijwielverkeer is voltooid verleden tijd en kan volledig geschrapt worden uit onze wetgeving.
Bijgevolg kunnen dan ook alle vrijliggende rijwielpaden opgeheven worden wat een vele miljoenen besparing op de landelijke infra-structuur oplevert.
Hier ligt een grootse taak voor onze nieuwe regering!
09-10-2017, 16:58 door Anoniem
aanpakken kost geld... dus... daarom i guess.

De een verzint dat het CJIB deze mensen niet aanpakt, de ander die verzint er een reden bij. Terwijl de stelling dat ze dit niet aanpakken totaal niet wordt onderbouwd. We weten helemaal niet wat het CJIB wel/niet doet om dit aan te pakken.
09-10-2017, 17:58 door Anoniem
Eigen schuld.

De vele ronduit onredelijke en schofterige gedragingen van vele incassobureaus zijn er de algemene oorzaak van dat mensen intuïtief gevoelig zijn geworden voor allerhande onredelijke dreigingen en het dus heel begrijpelijk is dat men in een snelle betaalreflex schiet.

Want velen hebben ook hier vast de ervaring dat als een maning onterecht is je hemel en aarde moet bewegen om dat ongedaan te krijgen en dat die tijd meestal net zo lang of langer duurt dan de betalingstermijn die je voorgeschoteld krijgt.
Als je al iets gedaan krijgt dan is het niet via het callcenter met kortzichtige brutale studenten die het bloed onder je nagels wegtrekken met standaardantwoorden.

Er kan gerust gesteld worden dat er minder nederlanders last hebben van dit soort fraude dan van de algemeen breedschalige onterechte en ellendige praktijken van vele incassobureaus'.
Maar gek genoeg is dat dan weer geen nieuws, dat is immers normaal.
Nieuws wordt het pas weer als er iemand een riek in zijn kont geprikt krijgt omdat uiteindelijk ook zelfbeheersing grenzen kent.

Wordt het niet eens tijd dit aan te gaan pakken?
De documentaire 'schuldig' heeft immers laten zien wat de keerzijde is van deze bureaus.
Problemen worden niet opgelost met ongegeneerd dreigen en bedragen ophogen.
Kwalijke maatschappelijke industrie die dus nog meer ongewenste bijeffecten heeft dan we al wisten.
09-10-2017, 21:09 door Anoniem
Wanneer ik van een bank phishing mail ontvang, dan stuur ik het naar valse-email@bank.nl. CJIB heeft dat niet en vandaar mijn opmerking.
10-10-2017, 11:43 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom gaat het CJIB niet actief achter de scammers aan zoals banken dat doen?
Met waarschuwen alleen kom je er niet, met aanpakken wel.
Omdat dat buiten het takenpakket van het CJIB ligt. De divisie cybercrime van de politie gaat wel actief achter scammers aan.
11-10-2017, 11:23 door Anoniem
Door Anoniem: Wanneer ik van een bank phishing mail ontvang, dan stuur ik het naar valse-email@bank.nl. CJIB heeft dat niet en vandaar mijn opmerking.

Ook een bank kan hier niets mee doen, anders dan hun klanten informeren dat er een phishing aktie gaande is. Het stoppen van het versturen van deze phishing mails kunnen ze net zo goed een halt toe roepen zoals je dat zelf ook kunt: Namelijk niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.