image

Microsoft gaat stoppen met PowerPoint en Excel Viewers

vrijdag 17 november 2017, 10:36 door Redactie, 19 reacties

Microsoft gaat begin volgend jaar stoppen met Excel Viewer, PowerPoint Viewer, PowerPoint 2007 Viewer en het Office Compatibility Pack. De software zal dan niet meer worden aangeboden en ook geen beveiligingsupdates meer ontvangen, zo heeft de softwaregigant bekendgemaakt.

De Viewers zijn gratis programma's waarmee Excel- PowerPoint-bestanden kunnen worden bekeken. Dit is handig voor gebruikers die niet over een Office-programma beschikken.Vanaf april 2018 zal de software echter niet meer te downloaden zijn. Het gebruik na deze datum kan dan ook risico's met zich meebrengen, aangezien kwetsbaarheden in Microsoft Office ook in de Excel en PowerPoint Viewer kunnen voorkomen.

Microsoft geeft gebruikers van de software verschillende suggesties. Zo wordt voor Windows 10-gebruikers Excel Mobile of PowerPoint Mobile aangeraden. In het geval van Windows 7 of 8.1 kan er van Excel of PowerPoint Online gebruik worden gemaakt. Vorig jaar kondigde Microsoft al het einde van Word Viewer 2007 aan. Het programma zal vanaf deze maand niet meer worden aangeboden en ondersteund.

Reacties (19)
17-11-2017, 10:50 door Anoniem
zucht... ze willen geld zien he?
natuurlijk. steel hun data en laat ze ook nog betalen.

"leegzuigen die melkkoeien!"
~Microsoft

gelukkig gebruik ik linux.
nu nog iets tegen google doen...
17-11-2017, 10:51 door Anoniem
Groot nadeel van gesloten software. De leverancier kan ineens besluiten dat het niet meer beschikbaar is. Gelukkig missen we niks in dit geval. Zouden ze met Office ook moeten doen.
17-11-2017, 11:08 door Anoniem
Een beter, toekomstvast, alternatief is natuurlijk LibreOffice: https://tweakers.net/downloads/42717/libreoffice-543.html. Voor Windows dan. Google en Apple hebben zo ver ik weet hun eigen varianten (Pages en Google Docs).
17-11-2017, 11:48 door Anoniem
De geboden alternatieven van Microsoft waren juist een reden om die viewers te gebruiken. Microsoft is steeds meer data aan het verzamelen door gebruikers afhankelijk te maken van hun cloud. Maar juist in documenten als Excel of andere office documenten staan de meest gevoelige gegevens die je niet in een cloud zou moeten willen hebben. Wie een document wil lezen maar geen bewerker heeft weet meestal niet of er gegevens in het document staan die niet in de cloud thuis horen. Dus die cloud oplossingen zijn geen optie als je geen vertrouwen kan hebben in Microsoft. En dat vertrouwen heb ik niet in Microsoft omdat ze te graag hebben dat ik mijn documenten met ze deel.

Microsoft, maar ook grote spelers als Google en Apple, hebben een cultuur gemaakt waarin het normaal is om alle documenten met de meest gevoellige informatie met hun te delen. Dat is niet erg als het om je eigen gegevens gaat en je zelf de controle daar over hebt, maar het gaat bijna nooit om gegevens waar de eigenaar zelf iets te beslissen heeft. Facturen, salarisoverzichten, deelnemerslijsten, adreslijsten, beeld, geluid alles komt klakkeloos bij deze spelers zonder dat iemand zich af vraagt of dat verstandig is. Maar het is zo lekker makkelijk, goedkoop en iedereen doet het dus wat maakt het uit wat je met andermans gegevens doet.
17-11-2017, 12:20 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
17-11-2017, 13:23 door Anoniem
Door Anoniem: De geboden alternatieven van Microsoft waren juist een reden om die viewers te gebruiken. Microsoft is steeds meer data aan het verzamelen door gebruikers afhankelijk te maken van hun cloud.
Die viewers bestonden al lang voordat "de cloud" bedacht was. Het was een middel van Microsoft om te zorgen dat ook mensen die MS Office niet hadden gekocht de resultaten ervan konden inzien, en zeker toen ze nog niet dominant waren in die markt was ddat een manier om hun formaten aantrekkelijk te maken.

Bij die viewers gaat het om documenten inzien die je niet aan gaat passen. Ik zou iedereen die documenten verspreidt als eindresultaat afraden om daar formaten voor te gebruiken die bedoeld zijn om nog aanpassingen te maken, of dat nou de formaten van MS Office of LibreOffice of nog wat anders zijn. Gebruik PDF, dat is voor eindresultaten bedoeld. Dan heb je ineens met heel andere viewers te maken.

Als je toch iets in een office-formaat binnenkrijgt is LibreOffice meestal goed genoeg om de inhoud te zien. En voor wie het niet weet: er is zelfs een batchconversie naar pdf (of andere ondersteunde fomraten) mogelijk:
loffice --convert-to pdf a.doc b.xlsx c.pptx d.odt ...
17-11-2017, 14:22 door Anoniem
zucht... ze willen geld zien he? natuurlijk. steel hun data en laat ze ook nog betalen.

Lekker boeiend, wie gebruikt deze viewers vandaag de dag nog ? Genoeg gratis alternatieven voor office waar je documenten niet alleen mee kunt bekijken, maar ook bewerken. Ga jij de viewers missen ?

Groot nadeel van gesloten software. De leverancier kan ineens besluiten dat het niet meer beschikbaar is. Gelukkig missen we niks in dit geval. Zouden ze met Office ook moeten doen.

Nee hoor, bestaande viewers worden niet opeens gedisabled. Je kan ze alleen niet meer downloaden.
17-11-2017, 15:32 door Anoniem
Willen bedrijven, scholen en verenigingen dan ook stoppen met de gedachte dat word documenten een standaard zijn?
Gewoon PDF mailen, dat ziet er altijd hetzelfde uit..... kunnen we van word niet zeggen ;)
17-11-2017, 16:09 door Anoniem
Door Anoniem: Nee hoor, bestaande viewers worden niet opeens gedisabled. Je kan ze alleen niet meer downloaden.
Dat woord "alleen" is misplaatst. Dat er geen beveiligingslekken meer worden gerepareerd doet er toe.
17-11-2017, 16:16 door Briolet
Door Anoniem: Bij die viewers gaat het om documenten inzien die je niet aan gaat passen. …
…. Gebruik PDF, dat is voor eindresultaten bedoeld. Dan heb je ineens met heel andere viewers te maken.

Dat dacht ik 15 jaar geleden al toen de vergaderstukken voor het eerst niet meer per post kwamen, maar digitaal, in word formaat. Toen ik het uitprintte, wist ik al dat dit mis zou gaan. En inderdaad, ter vergadering had iedereen een andere layout en pagina nummering van de vergaderstukken. Een verwijzing naar de x-de alinea op pagina y, werkte plots niet meer.

In die tijd verstuurde ik zelf alles al in pdf formaat als het alleen voor het lezen bedoeld was.
17-11-2017, 16:52 door karma4
Door Anoniem: Willen bedrijven, scholen en verenigingen dan ook stoppen met de gedachte dat word documenten een standaard zijn?
Gewoon PDF mailen, dat ziet er altijd hetzelfde uit..... kunnen we van word niet zeggen ;)
Kan je uitstekend met word doen ... De laatste handeling save as pdf. Geen enkel probleem.

Voor de viewers zijn voldoende andere alternatieven. De bestandsformaten zijn gewoon open en het verschil tussen ecma en Oasis moet je echt napluizen op de details.

Wat je niet moet doen is eigen karakterset ontwikkelen omdat het invoegen van plaatjes verboden zou zijn net zoals het gebruik van Internet verboden is. Voor het laatste dat lijkt nu onzinning maar was de politiek in de tijd van de os2 ondergang.
17-11-2017, 17:18 door Anoniem
Door Briolet: Dat dacht ik 15 jaar geleden al toen de vergaderstukken voor het eerst niet meer per post kwamen, maar digitaal, in word formaat. Toen ik het uitprintte, wist ik al dat dit mis zou gaan. En inderdaad, ter vergadering had iedereen een andere layout en pagina nummering van de vergaderstukken. Een verwijzing naar de x-de alinea op pagina y, werkte plots niet meer.
Dan heeft men ook geen goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de tekstverwerker zelf om verwijzingen te maken die blijven kloppen, maar inderdaad, dat was een vreemde opvatting van WYSIWYG: what you see is what you get on this specific computer/printer-combination.

Ik heb gehoord dat dat probleem niet meer zou bestaan, maar in een tijd dat ik ook al dacht dat dit verleden tijd was (wel inmiddels ruim over de tien jaar geleden, dus dat zegt niets over hoe het nu werkt) heb ik het volgende meegemaakt. Bij het bedrijf waar ik werkte zou een flink deel van de in-house ontwikkelde systemen van een ander platform naar Microsoft geconverteerd worden. Microsoft zelf was intensief bij die conversie betrokken (die naar ik vernomen heb behoorlijk de mist in is gegaan, maar dat heb ik niet meer meegemaakt), en ze hadden reeksen interviews met allerlei mensen in de organisatie gedaan en een verslag van de bevindingen gemaakt. Als je dat verslag op onze afdelingsprinter afdrukte bleek wat op het scherm hetzelfde lettertype en dezelfde stijl leek op de printer in twee duidelijk te onderscheiden lettertypes of stijlen uiteen te vallen. Opeens was heel duidelijk te zien dat we een standaarddocument hadden gekregen met een paar aanpassingen die de schijn wekten dat het voor ons gemaakt was.
17-11-2017, 18:25 door Anoniem
Door Anoniem: Een beter, toekomstvast, alternatief is natuurlijk LibreOffice: https://tweakers.net/downloads/42717/libreoffice-543.html. Voor Windows dan. Google en Apple hebben zo ver ik weet hun eigen varianten (Pages en Google Docs).

Zeiden ze ook ooit over OpenOffice.... door dat zooitje voor betere support moest je ineens naar LibreOffice.
Niet dat er NU iets mis is met LibreOffice, maar of het "toekomstvast" is durf ik niet te zeggen.
17-11-2017, 20:16 door Anoniem
Door Anoniem: Een beter, toekomstvast, alternatief is natuurlijk LibreOffice: https://tweakers.net/downloads/42717/libreoffice-543.html.
Inderdaad, goed en gratis!

Voor Windows dan.
Nee hoor, LibreOffice is er ook voor MacOS (X) en Linux.

Google en Apple hebben zo ver ik weet hun eigen varianten (Pages en Google Docs).
Geen peren met appels en tomaten vergelijken.
Dat sommige software met het systeem van een fabrikant wordt meegeleverd (gratis of niet) heeft niets te maken met of je wel of niet (wel dus) ook platformonafhankelijke open source software ernaast kan gebruiken.

Pages formaat is een pain in the ass maar is op zich ook te openen en te bewerken in LibreOffice.
Het wordt vervelender als je iets in pages binnenkrijgt, dat bewerkt in LibreOffice en dat standaard in ODF opslaat en ja dat bewerkte 'doc'-je weer terugstuurt naar de pages'generator' , iehoeaauhaaauuannieopeniesnapnieieee risico aanwezig.
Maar dat is alweer minder problematisch dan een word doc van het 'moderne' msoffice dat helemaal niet meer te bewerken valt omdat het door de sofwaremaker is gegijzeld, want dat mag en kan je niks behalve lezen?

Het zou mooi zijn als iedereen naar een standaard formaat ging en ook standaard ingesteld.
Maar ja, dan mis je misschien mogelijke extra functionaliteit van dat formaat.
Het blijft een gehannes maar LibreOffice is een hele mooie intermediar wat dat betreft.
Het grootste probleem van LibreOffice blijft toch de onbekendheid, veel mensen kennen het niet en het is ook niet voor niets dat ms Libreoffice ook niet noemt.

En tot die tijd, en ook al heel lang is zelf converteren vanuit je eigen programma, printen naar pdf een hele goede oplossing als het niet bewerkt hoeft te worden.
Vrijwel alle teksteditorprogramma's hebben die functie.
17-11-2017, 21:25 door Anoniem
Door Anoniem: zucht... ze willen geld zien he?
natuurlijk. steel hun data en laat ze ook nog betalen.

"leegzuigen die melkkoeien!"
~Microsoft

gelukkig gebruik ik linux.
nu nog iets tegen google doen...

<zucht> lees op zijn minst iets voordat je zinloos zeurt: Excel en PowerPoint Mobile zijn *gratis*.
20-11-2017, 08:54 door Anoniem
Door Anoniem: zucht... ze willen geld zien he?
natuurlijk. steel hun data en laat ze ook nog betalen.

"leegzuigen die melkkoeien!"
~Microsoft

gelukkig gebruik ik linux.
nu nog iets tegen google doen...

haha ik heb Opensuse. ik heb ook schijt aan microsoft en windows.
20-11-2017, 09:02 door Anoniem
me moeder had een hp mini laptop waar dit op stond.
met klaarmaken van de laptop windows schoon op geïnstalleerd en libreoffice op geïnstalleerd zodat ze gewoon met documenten kan werken.
22-11-2017, 13:57 door Anoniem
Door Anoniem: Een beter, toekomstvast, alternatief is natuurlijk LibreOffice: https://tweakers.net/downloads/42717/libreoffice-543.html. Voor Windows dan. Google en Apple hebben zo ver ik weet hun eigen varianten (Pages en Google Docs).

ja, want die stoppen natuurlijk nooooit met hun ondersteuning, oh wacht.... dat doen ze ook.

http://www.documentwereld.nl/nieuws/1/11698-libreoffice_stopt_ondersteuning_windows_xp_en_vista
22-11-2017, 14:39 door Anoniem
Door Neb Poorten: LibreOffice...

Geen alternatief voor automatisering en VBA.

Maar als jij/u daar geen problemen mee hebt/heeft is het zeker een alternatief voor MSO
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.