image

Consumentenbond waarschuwt voor drie Samsung-toestellen

dinsdag 12 december 2017, 10:01 door Redactie, 40 reacties

De Consumentenbond waarschuwt mensen om drie smartphones van Samsung niet te kopen, aangezien deze toestellen binnenkort geen beveiligingsupdates meer ontvangen en gebruikers daardoor risico lopen. Het gaat om de Samsung Galaxy S7, S7 Edge en J3 2016 die nog geen twee jaar geleden werden gelanceerd, maar vanaf maart 2018 niet meer met updates worden ondersteund.

"Samsung beëindigt de ondersteuning van 3 telefoons binnen 2 jaar na de releasedatum en kijkt er niet meer naar om, terwijl de toestellen veelal langer op de markt blijven. Samsung heeft wat ons betreft een verplichting waar zij niet zomaar voor weg kan lopen", zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond. De kritiek is ook aan winkeliers en providers gericht, die de telefoons blijven aanbieden.

Zo liet KPN op de eigen website weten dat de Samsung S7 "regelmatig updates" krijgt en "optimaal" is "beveiligd". Nadat de provider door de Consumentenbond hierop was aangesproken is de claim van de website verwijderd. Als goed voorbeeld wijst de Consumentenbond naar Google. De internetgigant blijft zijn Pixel-telefoons 3 jaar na de release van beveiligingsupdates voorzien.

Het updatebeleid van fabrikanten van Android-smartphones is de Consumentenbond al jaren een doorn in het oog. Daarom is de organisatie een bodemprocedure tegen Samsung gestart, de marktleider van Android-smartphones. Deze dient in maart 2018. Inmiddels geeft Samsung wel informatie over updates, maar die informatie is volgens de Consumentenbond verstopt en Samsung geeft geen updategarantie. Daarnaast vindt de Consumentenbond dat Samsung toestellen langer met updates moet ondersteunen.

Reacties (40)
12-12-2017, 10:08 door Anoniem
In e e n woord, schandalig dat een leverancier zo voor zijn verantwoordelijkheden wegloopt.
12-12-2017, 10:22 door Anoniem
Jammer dat Consumentenbond niet gewoon een lijstje toevoegt waar je voor 8 euro je oude Samsung kan upgraden,of een simpele uitleg hoe je dit zelf kan doen. De Consumentenbond denkt alleen maar aan haar zelf.
12-12-2017, 10:34 door meinonA
Mooi! Kom maar op met die goedkope toestellen. :D

LineageOS ondersteunt ze nog wel een aantal jaar ...
12-12-2017, 10:39 door Anoniem
Al deze ondersteuning kost ook extra geld.. Tenzij we allemaal volgend jaar nog meer geld willen betalen voor onze mobieltjes of abonnementen dan zou ik zeggen stem hiervoor in. Zeker is het bijna vanzelfsprekend dat software updates blijven komen, het probleem is echter dat er tijd en dus geld in gaat zitten om te testen,en vervolgens te releasen.
12-12-2017, 10:45 door Anoniem
Door meinonA: Mooi! Kom maar op met die goedkope toestellen. :D

LineageOS ondersteunt ze nog wel een aantal jaar ...

S7 goedkoop? Ruim 400 euro nog steeds.

LineageOS zal nooit populair worden onder de grote massa, zeker niet als de installatie procedure zo omslachtig blijft. Gemiste kans voor een mooi OS. En ik denk dat ook maar weinig consumenten van het bestaan ervan weten.

Het is eigenlijk hetzelfde liedje als Windows 10 en Linux. Iedereen blijft W10 gebruiken. Verschil is wel dat het installeren van een Linux distro tegenwoordig meestal net zo makkelijk is als W10 wat vroeger ook niet het geval was.
12-12-2017, 11:10 door Anoniem
Door meinonA: Mooi! Kom maar op met die goedkope toestellen. :D

LineageOS ondersteunt ze nog wel een aantal jaar ...
\
Precies mijn eerste gedachte.
12-12-2017, 11:12 door -karma4 - Bijgewerkt: 12-12-2017, 11:13
Door meinonA: LineageOS ondersteunt ze nog wel een aantal jaar ...

Inderdaad! Mijn Samsung toestel uit 2013 heeft nu Lineage OS 14.1 (Android 7.1.2) en versie 15 (Android 8) komt eraan :-)

Je kan van Samsung zeggen wat je wilt maar ze maken het heel gemakkelijk om een custom ROM op hun toestellen te zetten.
12-12-2017, 11:24 door Anoniem
Schandalig dat deze Toestellen geen updates meer krijgen duur betalen plus dito milieuschade etc etc wat een pure verkwisting van geld , materiaal , energie en naam afbreuk . Ik denk er wel 10 x over om nog uberhaupt een Samsung aanteschaffen .
12-12-2017, 11:36 door Anoniem
3 maar! Toch rond uit idioot dat je maar een paar maanden gebruik kan maken van update's

Ik was nooit fan van apple maar ben nu sinds 1,5 gebruiken van een 5s maar niks dan lof erover.
Netjes update's doet het altijd. Voor mij nooit meer die android troep.

Ja het zal wel dat je er rom's op kan installeren maar je betaald er geld genoeg voor dan mag je ook wat terug verwachten.
Veel goedkoper is die android bende ook niet (meer).
12-12-2017, 11:42 door Anoniem
Door The FOSS:
Door meinonA: LineageOS ondersteunt ze nog wel een aantal jaar ...

Inderdaad! Mijn Samsung toestel uit 2013 heeft nu Lineage OS 14.1 (Android 7.1.2) en versie 15 (Android 8) komt eraan :-)

Je kan van Samsung zeggen wat je wilt maar ze maken het heel gemakkelijk om een custom ROM op hun toestellen te zetten.

Je kan zeggen van Samsung wat je wilt maar hun verantwoordelijkheid voor normale klanten nemen ze niet.
12-12-2017, 11:58 door Anoniem
Door Anoniem: Al deze ondersteuning kost ook extra geld.. Tenzij we allemaal volgend jaar nog meer geld willen betalen voor onze mobieltjes of abonnementen dan zou ik zeggen stem hiervoor in. Zeker is het bijna vanzelfsprekend dat software updates blijven komen, het probleem is echter dat er tijd en dus geld in gaat zitten om te testen,en vervolgens te releasen.
Ja en, het probleem zit hem in de door de leverancier zelf gebouwde laag bovenop Android. Die moet iedere keer getest en zo nodig aangepast worden. Lever de toestellen met alleen standaard Android, dan is het testen veel vlugger gebeurd en dus ook goedkoper. Bovendien scheelt dat in de prijs, omdat het ontwikkelen van de eigen shell ook geld kost.
12-12-2017, 12:02 door Anoniem
Door Anoniem: Jammer dat Consumentenbond niet gewoon een lijstje toevoegt waar je voor 8 euro je oude Samsung kan upgraden,of een simpele uitleg hoe je dit zelf kan doen. De Consumentenbond denkt alleen maar aan haar zelf.

Jammer dat Samsung niet gewoon een fatsoenlijke release/patch periode in acht neemt zonder allerlei fratsen uit te moeten halen.
12-12-2017, 12:52 door Briolet
Ik heb even op de Samsung website gekeken. Zij hebben nu een 50,- retour actie die tot 21 januari 2018 loopt. Er wordt echter nergens op die pagina vermeld dat je de S7 al vanaf maart 2018 kunt weggooien.

Mijn volgende wordt dan toch een iPhone. Is duurder in aanschaf, maar over een langere periode gerekend is hij toch voordeliger.
12-12-2017, 13:03 door cjkos
Door Briolet: Ik heb even op de Samsung website gekeken. Zij hebben nu een 50,- retour actie die tot 21 januari 2018 loopt. Er wordt echter nergens op die pagina vermeld dat je de S7 al vanaf maart 2018 kunt weggooien.

Mijn volgende wordt dan toch een iPhone. Is duurder in aanschaf, maar over een langere periode gerekend is hij toch voordeliger.

Lol, de levenscyclus van een iPhone is ook maar drie jaar. Maar als jij meer wil betalen voor dit soort dingen mag dat natuurlijk altijd. Apple zal in elk geval heel blij zijn.

Maar IOS 9 kan dan wel weer draaien op een Iphone 4, traag, maar hij doet het (Van horen zeggen)
12-12-2017, 13:05 door -karma4 - Bijgewerkt: 12-12-2017, 13:05
Door Anoniem:
Door Anoniem: Al deze ondersteuning kost ook extra geld.. Tenzij we allemaal volgend jaar nog meer geld willen betalen voor onze mobieltjes of abonnementen dan zou ik zeggen stem hiervoor in. Zeker is het bijna vanzelfsprekend dat software updates blijven komen, het probleem is echter dat er tijd en dus geld in gaat zitten om te testen,en vervolgens te releasen.
Ja en, het probleem zit hem in de door de leverancier zelf gebouwde laag bovenop Android. Die moet iedere keer getest en zo nodig aangepast worden. Lever de toestellen met alleen standaard Android, dan is het testen veel vlugger gebeurd en dus ook goedkoper. Bovendien scheelt dat in de prijs, omdat het ontwikkelen van de eigen shell ook geld kost.

Dat gaat veranderen met de introductie van de vendor interface laag (hardware abstractie) in Android 8. Daarmee kunnen updates voor de eigenlijke Android software sneller worden uitgerold, omdat ze meer onafhankelijk zijn van leverancier lagen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Android_Oreo
12-12-2017, 13:07 door Anoniem
Door cjkos:
Door Briolet: Ik heb even op de Samsung website gekeken. Zij hebben nu een 50,- retour actie die tot 21 januari 2018 loopt. Er wordt echter nergens op die pagina vermeld dat je de S7 al vanaf maart 2018 kunt weggooien.

Mijn volgende wordt dan toch een iPhone. Is duurder in aanschaf, maar over een langere periode gerekend is hij toch voordeliger.

Lol, de levenscyclus van een iPhone is ook maar drie jaar. Maar als jij meer wil betalen voor dit soort dingen mag dat natuurlijk altijd. Apple zal in elk geval heel blij zijn.

Maar IOS 9 kan dan wel weer draaien op een Iphone 4, traag, maar hij doet het (Van horen zeggen)

iPhone en iPad gaan (tot nu toe) zo'n 5 jaar mee, lijkt me iets acceptabeler dan 3maanden-2jaar.
12-12-2017, 13:21 door Anoniem
Door Anoniem: Jammer dat Consumentenbond niet gewoon een lijstje toevoegt waar je voor 8 euro je oude Samsung kan upgraden,of een simpele uitleg hoe je dit zelf kan doen. De Consumentenbond denkt alleen maar aan haar zelf.

Waar kan je dan voor 8 euro je oude Samsung kan upgraden?
12-12-2017, 13:56 door Anoniem
Mijn Moto E2 krijgt geen updates meer. Ik wil Lineage OS erop hebben. Even zoeken:
https://www.androidplanet.nl/tips/lineageos-installeren/
Ok ik moet eerst een nieuwe recovery installeren. Aanbevolen: TWRP
https://twrp.me/motorola/motorolamotoelte.html
Ok ik moet eerst mijn toestel rooten... Hoe dan? Moet ik dat weer opzoeken.
Oh nee zonder rooten kan ook, moet ik eerst de Android SDK installeren.

Zucht, en jullie LineageOS fans denken echt dat een gemiddelde Android gebruiker dit zelf kan???

Sorry mensen, ik geloof echt dat LineageOS veel voordelen heeft maar zeg nou zelf, dit is echt alleen voor hobbyisten.
Zo'n installatie procedure moet echt veel gebruikersvriendelijker worden voordat je simpel roept "Zet er LineageOS op".
12-12-2017, 16:03 door Tha Cleaner
Door cjkos:
Door Briolet: Ik heb even op de Samsung website gekeken. Zij hebben nu een 50,- retour actie die tot 21 januari 2018 loopt. Er wordt echter nergens op die pagina vermeld dat je de S7 al vanaf maart 2018 kunt weggooien.

Mijn volgende wordt dan toch een iPhone. Is duurder in aanschaf, maar over een langere periode gerekend is hij toch voordeliger.

Lol, de levenscyclus van een iPhone is ook maar drie jaar. Maar als jij meer wil betalen voor dit soort dingen mag dat natuurlijk altijd. Apple zal in elk geval heel blij zijn.
Volgens mij is het zelf meestal 5 jaar https://www.mbtmag.com/data-focus/2016/09/how-long-does-apple-support-older-iphone-models

Maar in iedergeval langer dan de meeste Android modellen.

Door Anoniem: Jammer dat Consumentenbond niet gewoon een lijstje toevoegt waar je voor 8 euro je oude Samsung kan upgraden,of een simpele uitleg hoe je dit zelf kan doen. De Consumentenbond denkt alleen maar aan haar zelf.
Of ze weten wat de gemiddelde gebruiker eigenlijk weet van een telefoon en hoe ze hem gebruiken. De meeste consumenten snappen echt helemaal niets van een smart telefoon. Helemaal niet hoe ze er een custom rom op moeten zetten, als dan niet betaald. Nog even afgezien wat de consumentenbond moet uitleggen, als de telefoon het daarna niet meer goed doet. We hebben het hier over consumenten niet over ICTers.
12-12-2017, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Jammer dat Consumentenbond niet gewoon een lijstje toevoegt waar je voor 8 euro je oude Samsung kan upgraden,of een simpele uitleg hoe je dit zelf kan doen. De Consumentenbond denkt alleen maar aan haar zelf.

Jammer dat Samsung niet gewoon een fatsoenlijke release/patch periode in acht neemt zonder allerlei fratsen uit te moeten halen.

Wat ik van de Samsung Fanboi site begrijp is dat het hier alleen gaat over de "gegarandeerde patch periode" die dan
bij Samsung default loopt tot 2 jaar na de introductie van een model. Dat is inderdaad wel kort, zeker als een model
gedurende 1.5 jaar na introductie geproduceerd wordt en het dus best kan voorkomen (zoals met die voorbeelden) dat
je er 3 maanden voor het eind van die 2 jaar nog een koopt.
De consumentenbond vindt dat die 2 jaar moet ingaan op het moment dat de betreffende modellen
voor het laatst verkocht worden. Omdat Samsung daar geen invloed op heeft is dat niet echt redelijk maar gedurende
2 jaar nadat het voor het laatst geproduceerd wordt is zeker wel een redelijke eis.

Echter wat de Fanboi site schrijft is dat die 2 jaar alleen maar een "garantie" is en dat in de praktijk gebleken is dat
de meeste modellen veel langer dan 2 jaar updates krijgen. Dus dat dit dan ook in dit geval wel zo zal zijn.
Samsung wil kennelijk geen beloftes doen maar doen wel "hun best".

Ik denk dat het in business niet zo werkt en dat je gewoon beloftes/garanties moet uitgeven en geen "het komt wel
goed" maar dat moeten Samsung en hun klanten maar op de markt uitvechten. Gewoon niks meer kopen als het
meer dan 3 maanden geleden geintroduceerd is, en dan kijken hoe Samsung piept.
12-12-2017, 16:54 door Anoniem
Ja, schande..
De S7 staat op een webwinkel te koop voor 449 euro.
12-12-2017, 17:15 door -karma4
Door Tha Cleaner: De meeste consumenten snappen echt helemaal niets van een smart telefoon. Helemaal niet hoe ze er een custom rom op moeten zetten, ...

Alsjeblieft zeg! Als je er dan echt zelf niet uitkomt (....) schakel dan even een neefje in.
12-12-2017, 17:31 door Anoniem
Door cjkos: Lol, de levenscyclus van een iPhone is ook maar drie jaar. Maar als jij meer wil betalen voor dit soort dingen mag dat natuurlijk altijd. Apple zal in elk geval heel blij zijn.

Maar IOS 9 kan dan wel weer draaien op een Iphone 4, traag, maar hij doet het (Van horen zeggen)

Ten 1e, sinds de iPhone 4S geeft Apple wel 5 jaar support:
1e jaar: iOS 5-5.1, 2e jaar: iOS 6-6.1, 3e jaar: iOS 7-7.1, 4e jaar: iOS 8-8.4, 5e jaar: iOS 9-9.3

Ten 2e, de iPhone 4 werd maar ondersteund tot iOS 7, de iPhone 4S tot iOS 9.

Ten 3e, het updatebeleid van Android is gewoon een puinhoop:
1. Google maakt een nieuwe build en rolt die uit naar Pixel en Nexus apparaten;
2. Android One en sommige fabrikanten zoals Nokia rollen de build vrij snel daarna uit;
3. De update rolt in de maanden erna sloom uit naar andere apparaten;
4. Andere fabrikanten hebben er de pest in en laten je in de steek.
12-12-2017, 18:00 door Anoniem
Is de lifecycle van Apple beter dan Samsung? Jazeker.
Is Apple duurder dan Samsung? Jazeker.
Zitten er minder malafide apps in de Appstore dan in de Playstore? Jazeker.
Zijn de updates van Apple sneller beschikbaar dan die van Android? Jazeker.


Stel je dan nog eens de vraag of Apple overpriced is zoals de meeste mensen hun keuze voor Samsung onderbouwen.

Wil ik iemand overhalen om naar Apple over te stappen? Nee absoluut niet maar je kan 100 redenen bedenken om geen Apple te kopen maar het 'te duur' argument vind ik, voor wat je er voor terug krijgt en t.o.v. Samsung niet zo.
12-12-2017, 18:07 door karma4
Door The FOSS:
Alsjeblieft zeg! Als je er dan echt zelf niet uitkomt (....) schakel dan even een neefje in.
En vervolgens gaan klagen dat het neefje er zo'n bende van gemaakt dat het vast allemaal aan de software ligt.
Lijkt me niet zo slim.
Gewoon een keus kosten baten moet genoeg zijn.
12-12-2017, 18:24 door Tha Cleaner
Door The FOSS:
Door Tha Cleaner: De meeste consumenten snappen echt helemaal niets van een smart telefoon. Helemaal niet hoe ze er een custom rom op moeten zetten, ...

Alsjeblieft zeg! Als je er dan echt zelf niet uitkomt (....) schakel dan even een neefje in.
Blijkbaar heb je weinig ervaring met dit soort gebruikers? Want ik zie niemand dit even doen in mijn familie, vrienden of de meeste van mijn collega's.

Ik kan iedere avond dan wel ergens telefoons gaan updaten als neefje.
En dan mag je iedere keer mag terug komen, omdat er iets niet helemaal goed werkt, of dat het er ineens heel anders uit ziet.

Nee dankje. Been there done that. Geef mijn portie maar aan fikkie.
12-12-2017, 18:42 door -karma4
Door Tha Cleaner:
Door The FOSS: Alsjeblieft zeg! Als je er dan echt zelf niet uitkomt (....) schakel dan even een neefje in.
Blijkbaar heb je weinig ervaring met dit soort gebruikers? Want ik zie niemand dit even doen in mijn familie, vrienden of de meeste van mijn collega's.

In mijn omgeving kan vrijwel iedereen dit soort dingen doen.

Door Tha Cleaner: Nee dankje. Been there done that. Geef mijn portie maar aan fikkie.

Je moet het natuurlijk wel goed (kunnen) doen. Ik heb het net voor iemand gedaan en ik heb er niets meer over gehoord. Probleemloos dus.
12-12-2017, 19:08 door Anoniem
Ik heb een iphone en een samsung gehad ..nou je kan wel merken dat ze met die patenten zaten. Alles zit net ff anders en onlogischer op die samsung. Ik vind het maar onlogisch, rommelig en met een verhoogd risico voor security.
12-12-2017, 19:20 door Anoniem
Even een summary:

De bewuste S7/S7-Edge Support. Klik hier, en kijk in de tabel onder "OS":
http://www.samsung.com/nl/smartphones/galaxy-s7/technische-specificaties/#!/spec

Alle toestellen die maandelijkse updates ontvangen:
http://www.samsung.com/nl/support/skp/faq/1097862

Alle toestellen die kwartaal updates ontvangen:
http://security.samsungmobile.com/etc/qsmr_list.html

Mijn mening? Super slecht!
12-12-2017, 19:43 door Anoniem
Dikke bullshit. De geiten wollen sokken nerds van de consumentenbond kunnen zich beter bezig houden met het test van kinderzitje en spinazie.

Zelfs de Not4 en S5 krijgen nog maandelijks updates. Leg mij dan eens uit lulletjes van de consumentenbond waarom de S7 dan opeens geen updates zou krijgen. Stelletje idioten.

Mag hopen dat Samsung ze aanklaagt voor smaad.
12-12-2017, 19:49 door Anoniem
Heb toevalig een J3 2016, was voorzien van Lollipop 5.1, echter hoewel 2016 het jaar van Marschmellow was is dit nooit door Samsung uitgerold - de indruk werd wel gewekt.
Veiligheidsupdates op dit toestel lopen achter - nog steeds geen patch voor het Wifi gebeuren.

Buitendien valt Wifi in sleep uit (heb dit bij toestel van mijn vrouw ook gezien).

Kortom een slecht toestel, met slechte service van de leverancier. Ook Lineage OS is hiet officieel niet voor, wel een versie bij XDA geprobeert. Dan doet het toestel het beter, alleen raakt na 2 weken corrupt waarna je een factory reset moet doen, dus ook geen optie.

Dan maar liever een Chinees, goedkoop en met de garantie dat er niets wordt geupdate (hoewel mijn Doogee is in september stiekum toch geupate. Goedkoper dan Samsung, wel een stuk beter).
12-12-2017, 21:36 door Anoniem
Klagen over Windows maar nu is het allemaal een stuk slechter geworden. Bij Windows phone krijg je zelfs nu nog updates ondanks er mee gestopt wordt en Samsung met Android laat een hoop betalen en stopt gewoon de ondersteuning op een product wat nog verkocht wordt. Schandalig.
12-12-2017, 23:56 door -karma4
Door Anoniem: Klagen over Windows maar nu is het allemaal een stuk slechter geworden. Bij Windows phone krijg je zelfs nu nog updates ondanks er mee gestopt wordt en Samsung met Android laat een hoop betalen en stopt gewoon de ondersteuning op een product wat nog verkocht wordt. Schandalig.

Windows Phone? Gij necrofiel!
13-12-2017, 00:31 door Anoniem
Als dit zo zou zijn,verkoop dan je huidige samsung nu het nog kan.
Als je waarde hecht aan je veiligheid van je smartphone.
13-12-2017, 08:45 door Anoniem
Door Anoniem: Jammer dat Consumentenbond niet gewoon een lijstje toevoegt waar je voor 8 euro je oude Samsung kan upgraden,of een simpele uitleg hoe je dit zelf kan doen.
Die plekken waar het voor 8 euro kan zijn een kwestie van geluk hebben dat het überhaupt kan. Het moet niet van dat soort geluk afhangen, je moet als je zo'n ding koopt zeker weten dat je een redelijk aantal jaar vooruit kan met je aankoop. Daarom is het essentieel dat de fabrikant zelf verantwoordelijkheid neemt voor wat hij levert.
De Consumentenbond denkt alleen maar aan haar zelf.
Nee, de Consumentenbond heeft er beter over nagedacht dan jij, ze richten zich op een oplossing die op de lange termijn effect heeft in plaats van keer op keer hetzelfde probleem opnieuw op te moeten lossen.
13-12-2017, 08:59 door Anoniem
Door Anoniem: Al deze ondersteuning kost ook extra geld.. Tenzij we allemaal volgend jaar nog meer geld willen betalen voor onze mobieltjes of abonnementen dan zou ik zeggen stem hiervoor in. Zeker is het bijna vanzelfsprekend dat software updates blijven komen, het probleem is echter dat er tijd en dus geld in gaat zitten om te testen,en vervolgens te releasen.
Stem waarvoor in? Ik snap je standpunt niet omdat ik dat niet duidelijk vind.

Als je bedoelt te zeggen dat we maar met die korte periode met updates in moeten stemmen omdat telefoons anders duurder worden, dan besef je kennelijk niet dat het ook duur is om elke 1-2 jaar een nieuwe smartphone te kopen omdat de vorige niet meer ondersteund wordt. Mensen die sowieso altijd met het nieuwste van het nieuwste rondlopen zijn inderdaad duurder uit als de fabrikant meer geld aan het onderhoud van de firmware kwijt is, maar mensen die langer met zo'n toestel willen doen zijn juist goedkoper uit als het ding langer meegaat.

En het is nogal verkwistend om goede hardware af te danken omdat je de software niet meer kan vertrouwen.
13-12-2017, 10:15 door -karma4
Door Anoniem: En het is nogal verkwistend om goede hardware af te danken omdat je de software niet meer kan vertrouwen.

Lineage OS of een andere custom ROM! Mijn toestel uit 2013 kan op deze manier nog uitstekend mee en ik denk er werkelijk niet over om 'm weg te doen!
13-12-2017, 11:29 door Anoniem
De Samsung galaxy s6 krijgt nog gewoon alle updates is al bijna vier jaar oud, snap niet waar dit op slaat!
13-12-2017, 11:54 door -karma4
Door Anoniem: Heb toevalig een J3 2016, ... Ook Lineage OS is hiet officieel niet voor, wel een versie bij XDA geprobeert.

Er is (ondertussen?) wel degelijk een officiële versie:

http://www.lineageosrom.com/2017/07/Download-LineageOS-Samsung-Galaxy-J3.html
13-12-2017, 17:03 door Anoniem
Door Anoniem: De Samsung galaxy s6 krijgt nog gewoon alle updates is al bijna vier jaar oud, snap niet waar dit op slaat!

Dan moet Samsung dit soort berichten krachtig ontkrachten en beloven dat ze X jaar updates uit blijven geven voor hun toestellen, en dat doen ze niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.