image

Wetsvoorstel over passagiersgegevens naar Tweede Kamer

dinsdag 9 januari 2018, 16:34 door Redactie, 10 reacties

Het wetsvoorstel dat luchtvaartmaatschappijen verplicht om passagiersgegevens aan de overheid te verstrekken is naar de Tweede Kamer gestuurd. De reserverings- en check-in-gegevens zullen door de op te richten eenheid Passagiersinformatie Nederland (Pi-NL) worden verwerkt, zo liet het ministerie van Justitie en Veiligheid vorig jaar september al weten. Het ministerie stelt dat de passagiersgegevens alleen mogen worden gebruikt om terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit te voorkomen, op te sporen en te vervolgen.

Het gaat daarbij om informatie over vluchten naar of vanuit derde landen en vluchten die binnen de Europese Unie worden uitgevoerd. De maatregel vloeit voort uit een wetsvoorstel van minister Grapperhaus dat de Europese PNR-richtlijn (Passenger Name Record) omzet in Nederlands recht en vandaag bij de Tweede Kamer is ingediend. Het voornemen is om de eenheid Pi-NL onder te brengen bij de Koninklijke Marechaussee (KMar). De eenheid Pi-NL is een zelfstandige, gespecialiseerde eenheid met een eigen wettelijke taak en bevoegdheden.

De eenheid kan zowel de passagiersgegevens als het resultaat van de verwerking met Europol en vergelijkbare eenheden van andere lidstaten delen. Ook kunnen het Openbaar Ministerie, de politie, de bijzondere opsporingsdiensten, de Koninklijke marechaussee en de Rijksrecherche bij de eenheid Pi-NL informatie opvragen. Het wetsvoorstel bevat verder bepalingen over rechtsbescherming, bewaartermijnen, gegevensbescherming en het toezicht op de gegevensverwerking, waaronder de plicht voor de eenheid Pi-NL om een functionaris voor gegevensbescherming te benoemen.

Reacties (10)
09-01-2018, 16:51 door Anoniem
Tja,zo wordt je op je hele vlucht in de gaten gehouden,nou lekker reizen zo.
09-01-2018, 18:27 door Anoniem
Steeds meer organisaties die je gegevens nodig hebben,
en de corruptie van employees neemt nog steeds toe in dit land.

Nog meer eenheden,nog meer controles,meta-data op servers en systemen,datacenters
systemen afhankelijk van beheerders,lekken,bugs,corruptie,hackers etc etc.

Je bent als democratisch burger,met jou eigen gegevens niet meer veilig,plus
kun je ze zelf niet meer beheren anno 2018,dat zijn steeds meer de feiten.

Je word straks geleefd,er word voor je gedacht,systemen beslissen wie jij bent,wat jij doet,en wat jij moet zijn etc,
indirect nog verbonden aan de ambtenarij die deze systemen monitoren en bedienen.

The Matrix
09-01-2018, 18:59 door Anoniem
Garanderen deze politici die dit bedacht hebben nu ook dat er geen doden meer in het vliegverkeer vallen?
Mochten er toch nog doden vallen, wat voor consequenties zitten er dan aan vast voor die politici?

Als ze dit niet kunnen garanderen, waar dient deze maatregel dat eigenlijk voor?
Om de Amerikanen van informatie te voorzien?
09-01-2018, 19:00 door karma4
Door Anoniem: Tja,zo wordt je op je hele vlucht in de gaten gehouden,nou lekker reizen zo.
Het reist inderdaad prettiger nu er niet zo veel vliegtuigen geheel uit de lucht gaan omdat het zo lucratief is om met wat explosief het nieuws in te gaan. Het ibeveiligen is wat dat betreft behoorlijk succesvol.
Als je die risicovluchten neemt een ik wel wat anders.
09-01-2018, 20:36 door Anoniem
Het ministerie stelt dat de passagiersgegevens alleen mogen worden gebruikt om terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit te voorkomen, op te sporen en te vervolgen.

Leugenachtig gelul.
Alle verkregen gegevens uit de sleepwet en hieruit gaan met zekerheid in het Palantir systeem, worden wereldwijd gedeeld, worden nooit meer weggegooid.
https://theintercept.com/2017/02/22/how-peter-thiels-palantir-helped-the-nsa-spy-on-the-whole-world/

Maar geen politicus die ook maar 1 vraag durft te stellen hierover.
Je kan je zelfs afvragen of policitici nog wel onafhankelijk zijn of dat ze oa met de sleepnetwet onder druk zijn gezet voor te stemmen.
Het ongehoord kritiekloze meegaan van oa de eerste kamer bij zoveel kritische kanttekeningen van niet de minsten doet achterkamertjespolitiek en buitenparlementaire pressie vermoeden.

Hoeveel decennia zal het duren voordat uit een nieuwe variant van de wikileaks zal blijken dat nederland internationaal op de knieen is gedwongen om bepaalde wetten aan te nemen, en dat in dit land zelf politici onder druk zijn gezet voor te stemmen.
De huidige politiek heeft haar huidige geloofwaardigheid volledig verkwanseld.
Er heerst geen war on terror maar een war on the citizen.
09-01-2018, 20:41 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 09-01-2018, 20:43
Als elke beetje verdachte/crimineel/drugsdealer al jaren weet niet vanuit "eigen land" te vliegen waar gaat dit dan over? Passagierslijsten zijn prive? Wat een kul zeg...
10-01-2018, 03:39 door Anoniem
Het doel om terroristen te volgen en te identificeren kan ook op een andere meer privacy bewuste vorm uitgevoerd worden. Je verplicht de vliegmaatschappijen de passagierslijsten tegen een database van terrorisme gegevens te controleren en melding te maken van een mogelijke match. Hierbij is de impact op de onschuldige burger minimaal.
10-01-2018, 09:40 door Anoniem
Door Anoniem: Het doel om terroristen te volgen en te identificeren kan ook op een andere meer privacy bewuste vorm uitgevoerd worden. Je verplicht de vliegmaatschappijen de passagierslijsten tegen een database van terrorisme gegevens te controleren en melding te maken van een mogelijke match. Hierbij is de impact op de onschuldige burger minimaal.

Zo leg je de kennis, of een persoon een terrorist is, bij de vliegmaatschappij.

Peter
10-01-2018, 11:00 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Tja,zo wordt je op je hele vlucht in de gaten gehouden,nou lekker reizen zo.
Het reist inderdaad prettiger nu er niet zo veel vliegtuigen geheel uit de lucht gaan omdat het zo lucratief is om met wat explosief het nieuws in te gaan. Het ibeveiligen is wat dat betreft behoorlijk succesvol.
Als je die risicovluchten neemt een ik wel wat anders.
Het probleem is natuurlijk dat je dat niet werkelijk kan meten. Er zijn wel aanwijzingen dat het gros van de maatregelen maar nauwlijks effectief zijn, maar wel, en soms hoge, kosten met zich meebrengen. Met andere woorden, voor een fractie van het belastinggeld en privacyreductie had je een vergelijkbaar resultaat kunnen hebben.

Zelfs volgens Schneier zijn er maar drie maatregelen effectief gebleken: Het koppelen van baggage aan passagier, die deur in de cockpit, en de bereidheid van passagiers om op te staan en niet toe te staan dat er iemand een vliegtuig als projectiel gaat gebruiken.

Merk op dat je dat koppelen ook "anoniem", zeggens onder nummer, zou kunnen doen: Het gaat om de koppeling van persoon-in-vliegtuig en baggage-in-vliegtuig, niet of daar ook nog een naam bij opgeschreven is.

Die deur ben ik persoonlijk ook niet echt van overtuigd, aangezien het ons een zelfmoord-door-crash heeft opgeleverd (germanwings vlucht 9525).

En wellicht de belangrijkste is toch wel de bereidheid van passagiers om tegen kapers op te treden: Gewoon sommige dingen niet accepteren. Maarja, eigenlijk vinden autoriteiten dat maar helemaal niets. Burgers die zelf dingen bedenken zijn geen burgers die zich gedwee door autoriteiten in slaap laten sukkelen en braaf doen wat ze opgedragen wordt.

Dus dan moet je wel een enorme show maken van "kijk eens hoe geweldig wij de autoriteiten voor jullie zorgen, burgers!" en als dat privacy van de burger kost, ach, dat interesseert de autoriteit alleen maar in de zin dat ze met meer informatie meer macht heeft. Over de burger. Dus.

Vandaar dus dat dit soort maatregelen meer en meer ingevoerd worden, of het nu zin heeft voor het gestelde doel of niet: Het is "wel makkelijk" en zo krijg je het erdoor zonder al teveel pushback van al die vervelende privacyvoorstanders met hun vervelende privacy die ze zo vervelend voorstaan. (Heb wat ambtenaren in de familie en daar zitten ertussen, die hebben echt het land aan privacy voor al die stomme burgers. Want wat zijn ze stom, die burgers, een beetje privacy zitten te willen terwijl de Ambtenarij toch altijd zulk enorm Goed Werk doet voor diezelfde stomme burgers. Stomme burgers met hun privacy. Stom! En dan niet de onvermijdelijke lekken willen of kunnen verbinden met het gebrek aan respect voor privacy door diezelfde Ambtenarij. Goh.)

Persoonlijk ben ik maar helemaal opgehouden met vliegen, en pak liever de trein. Dus gaan ze daar ook maar paspoortcontroles invoeren, en poortjes, enzo. Dat gebeurt al bij onze zuiderburen. Zo wordt je langzaamaan in een hoekje gedreven. Ergens verbaast het me niet dat jij dat niet erg vindt, maar ik vind het wel een slechte ontwikkeling. Het betekent dat we in dit Vrije Westen toch zolangzamerhand steeds minder Vrij zijn. Was dat niet een kernwaarde die we wilden verdedigen?
10-01-2018, 16:30 door Anoniem
Door Anoniem:Persoonlijk ben ik maar helemaal opgehouden met vliegen, en pak liever de trein. Dus gaan ze daar ook maar paspoortcontroles invoeren, en poortjes, enzo. Dat gebeurt al bij onze zuiderburen. Zo wordt je langzaamaan in een hoekje gedreven.

Je kunt natuurlijk altijd de fiets pakken. Als je daar maar genoeg tijd voor uit kunt trekken. De grens passeren (zonder controle) is dan binnen Schengen niet zo moeilijk. Buiten Schengen: geen idee. GB laat ik buiten beschouwing, dat is een groot eiland.
Maar zodra je een zee (of oceaan) over moet wordt landvervoer wat lastiger. Dan heb je alleen nog maar de keus tussen schip of vliegtuig. Beiden worden gecontroleerd.

Iets van "Big brother is watching YOU". (and you, and you. And not the terrorist)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.