image

AP start campagne over nieuwe Europese privacywet

maandag 29 januari 2018, 12:24 door Redactie, 5 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) start vandaag een voorlichtingscampagne over de nieuwe Europese privacywet die vanaf 25 mei geldt. De campagne "Privacy gaat iedereen wat aan" moet mensen bewuster maken van hun privacyrechten en organisaties praktische hulp bij naleving van de wet bieden.

Met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) krijgen mensen meer zeggenschap over hun persoonsgegevens. Zij mogen bijvoorbeeld hun gegevens inzien en laten wijzigen of in veel gevallen zelfs volledig laten wissen. Ook krijgen zij het recht bij een organisatie hun persoonsgegevens op te vragen en mee te nemen naar een andere aanbieder. Dit wordt het recht op "dataportabiliteit" genoemd. Wanneer gebruikers er met de organisatie niet uitkomen, kunnen ze vanaf 25 mei een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Bedrijven en overheden hebben vanaf 25 mei een verantwoordingsplicht. Dat betekent dat zij een privacy-administratie moeten bijhouden. Welke persoonsgegevens verwerken zij? Met welk doel? En hoe zijn die gegevens beveiligd? Onder de AVG moeten bepaalde organisaties een functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aanstellen die binnen de organisatie toeziet op de naleving van de privacyregels.

Met de campagne biedt de AP organisaties praktische hulp om te voldoen aan hun nieuwe plichten. Zoals een digitale 'regelhulp' waarmee organisaties snel in kaart kunnen brengen wat zij nog moeten doen voor 25 mei. Op hulpbijprivacy.nl, de campagnewebsite van de AP, worden ook andere hulpmiddelen aangeboden en staat de informatie over de rechten en plichten uit de nieuwe wet overzichtelijk op een rij. Omdat kinderen al op jonge leeftijd online actief zijn, heeft de AP speciaal voor hen een lespakket laten ontwikkelen.

"Veel mensen en organisaties zijn nog onbekend met de gevolgen van de nieuwe wetgeving. Daar gaan we wat aan doen met deze campagne. Met een lespakket voor kinderen, een 'regelhulp' voor organisaties en veel informatie op onze website. In een tijd waarin persoonsgegevens gouden handel zijn, is het van groot belang dat die gegevens goed beschermd blijven", zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. De Autoriteit Persoonsgegevens houdt toezicht op de naleving van de AVG, door bijvoorbeeld onderzoek te doen na klachten of op eigen initiatief.

Reacties (5)
29-01-2018, 13:15 door Anoniem
Een wet die overigens al 2 jaar geldt en waar iedereen allang mee bezig had kunnen en moeten zijn. Vergis je niet, er moet hier allang aan worden voldaan! 25 mei is 'slechts' de datum waarop de overheid ook daadwerkelijk gaat beginnen met handhaven en dus straffen in de vorm van boetes opleggen!

Organisaties hebben dus 2 jaar de tijd gehad om hun systemen er op aan te passen en weer compliant te zijn met de aanwezige wetgeving. De meeste bedrijven hebben daar echter nog totaal niet over nagedacht; En nu, 4 maanden voor de handhaving ervan ook daadwerkelijk begint, gaan langzaam aan overal de alarm bellen af.

Er is ontzettend weinig gedaan, hooguit op papier wat juridisch geneuzel, veel te slap qua daadwerkelijke implementaties en - nu zo twee voor twaalf - echt véél te laat om het nog te redden.
29-01-2018, 13:34 door Anoniem
Veel mensen en organisaties zijn nog onbekend met de gevolgen van de nieuwe wetgeving. Daar gaan we wat aan doen met deze campagne

Indien ondernemers nu nog niet bekend zijn met deze nieuwe wetgeving, en zich hier niet op voorbereiden, moeten ze zich echt afvragen waar ze mee bezig zijn. Ik snap dat het niet hun core business is, maar als ondernemer moet je altijd rekening houden met zaken als nieuwe wetgeving, welke impact gaan hebben op je bedrijfsvoering.
30-01-2018, 12:21 door Anoniem
Door Anoniem: Een wet die overigens al 2 jaar geldt en waar iedereen allang mee bezig had kunnen en moeten zijn. Vergis je niet, er moet hier allang aan worden voldaan! 25 mei is 'slechts' de datum waarop de overheid ook daadwerkelijk gaat beginnen met handhaven en dus straffen in de vorm van boetes opleggen!

Organisaties hebben dus 2 jaar de tijd gehad om hun systemen er op aan te passen en weer compliant te zijn met de aanwezige wetgeving. De meeste bedrijven hebben daar echter nog totaal niet over nagedacht; En nu, 4 maanden voor de handhaving ervan ook daadwerkelijk begint, gaan langzaam aan overal de alarm bellen af.

Er is ontzettend weinig gedaan, hooguit op papier wat juridisch geneuzel, veel te slap qua daadwerkelijke implementaties en - nu zo twee voor twaalf - echt véél te laat om het nog te redden.

Er zit best wel wat verschil tussen de WBP en AVG/GDPR...strengere boetes etc. Dat is waarom het nu echt gaat gelden en de AP tot die tijd een lief beestje was die wat mensen op de vingers tikte en nu niet meer.
Btw Consent is iets wat niet in de WBP zat...dat heeft voor veel bedrijven best impact qua omzet ook..
30-01-2018, 12:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Veel mensen en organisaties zijn nog onbekend met de gevolgen van de nieuwe wetgeving. Daar gaan we wat aan doen met deze campagne

Indien ondernemers nu nog niet bekend zijn met deze nieuwe wetgeving, en zich hier niet op voorbereiden, moeten ze zich echt afvragen waar ze mee bezig zijn. Ik snap dat het niet hun core business is, maar als ondernemer moet je altijd rekening houden met zaken als nieuwe wetgeving, welke impact gaan hebben op je bedrijfsvoering.

Ja dat zou moeten ja, maar hoeveel van die webwinkeltjes doen dat nou echt? Of wat dacht je van een simpel forum waar je je persoonsgegevens kan achterlaten maar wat nog steeds over HTTP loopt en in een default phpforum met niet gepatchede troep draait?
De realiteit is helaas anders, pas als er gehandhaaft gaat worden dan worden mensen wakker..
30-01-2018, 19:17 door karma4
 [/quote] Zij mogen bijvoorbeeld hun gegevens inzien en laten wijzigen of in veel gevallen zelfs volledig laten wissen. [/quote]Dat was al zo met de ec95/96 wetgeving die stamt uit echt uit midden jaren 90. Daarvoor was het ook al zo maar nergens expliciet benoemd.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.