Security Professionals - ipfw add deny all from eindgebruikers to any

Chromebook veilig?

30-01-2018, 01:28 door Anoniem, 44 reacties
Ik sta op het punt om een nieuwe laptop te kopen.
Nu is het advies, koop een Chromebook.
Dit i.v.m.de veiligheid wat betreft Internetbankieren.
Wat vinden de experts hiervan? Gaarne een advies.
Dat gaat dan wel hoor ik net Wifi, op een eigen modem
Met een zelf gekozen wachtwoord.
Reacties (44)
30-01-2018, 09:04 door [Account Verwijderd]
Niets is 100% gegarandeerd veilig maar ik denk dat een Chromebook wel goed scoort. Bedenk wel dat een Chromebook beperkt is qua mogelijkheden dus informeer je goed of je er alles mee kunt doen wat jij wilt.
30-01-2018, 11:48 door Anoniem
Chromebook is VEILIG. zorg dat je browser en systeem up to date blijft, en behoedt je zelf voor paranoia omtrent internet security.
30-01-2018, 16:43 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Chromebook is VEILIG.

Toch klinkt dat in mijn oren net zo als de opmerking dat een bepaald kinderstoeltje veilig zou zijn tot er iets gebeurt waarin niet voorzien was bij de tests die het bewuste stoeltje het kenmerk "veilig" gaven.
30-01-2018, 17:47 door Anoniem
Een chromebook is niets meer dan de Chrome browser met het Linux operating system eronder.
Als er een update is van ChromeOS, dan moet je je chromebook even opnieuw opstarten en hij is weer bij.

Omdat er nu Google Play in zit, zou ik een model met een touchscreen nemen.

Ook zou ik 4 GB RAM nemen of meer.

Het scherm kan wat klein zijn bij een 11" model.

Als je van Stable naar Beta of Dev Channel wilt, moet je verplicht een gmail account hebben.

Als je veel bestanden lokaal wilt opslaan, kun je beter geen chromebook nemen, die is echt voor de google cloud bedoeld namelijk.
30-01-2018, 17:56 door Anoniem
Chromebooks zijn in ieder geval veel veiliger dan Windows 7 en 8 samen. Hoe veilig windows 10 is moet nog blijken gezien deze OS vrij nieuw is. Het is wel een regelrechte drama met updaten en allerlei toeters en bellen.
Met een chromebook ben je wel beetje beperkt tot internet..en de (veilige) apps uit de chrome store. Voordeel je kan dus niet per abuis via een nepsite software downloaden.
Ik gebruik zelf ook een Chromebook met 32GB opslag en 4GB Ram geheugen. Echt snel met een CeleronN3060.
MS office cloud gaat ook prima.
Gewoon je browser schoonhouden en klaar is kees.
Grappig je browser is ook je OS :)

Libi
31-01-2018, 00:56 door Anoniem
Bedankt experts!
Dat zijn al nuttige adviezen.
De link zegt, om het Chromebook alleen voor bankieren
Te gebruiken.
Is dat wel heel veilig?
Ik kan nm op mijn oude laptop Linux laten zetten.
Mijn bank ondersteunt geen Linux, ABN wel.
Nog even denken,maar ik ben al dat gedoe met OS wel zat.
Dus dan krijg ik Chrome op Chrome:-)
31-01-2018, 11:59 door Anoniem
Of iets veilig is hangt niet enkel af van OS. Ook van de vraag of je je patching op orde hebt, of je hardening toepast (uitschakelen van ongebruikte functionaliteit), welke applicaties je bovenop het OS hebt draaien, en ga zo maar door.

Verder is de menselijke factor ook belangrijk; indien je na een kwaadaardig mailtje op een phishing site je credentials per ongeluk afstaat, dan is de vraag welk OS je draait bijvoorbeeld niet bijster interessant.

Chromebook lijkt me geen slechte keuze, maar bedenk je dat de vraag of iets veilig is wat ingewikkelder is dan enkel het gekozen operating system.
31-01-2018, 12:04 door Anoniem
Chromebook is zéér veilig, alleen opletten:
- Je hebt geen privacy als je chromeOS gebruikt (is nou eenmaal google)
- Opletten dat je geen malware van de store installeerd (er zijn vorig jaar al 700.000 malafide apps verwijderd en elk jaar stijgt het)
- Buiten de store apps installeren is niet veilig (Dat zijn namelijk de 700.000+ malafide apps)
- Je persoonlijke data wordt gebruikt om gerichte advertenties te tonen
- Risico's op advertenties in apps waar je geen adblocker voor kunt gebruiken
- Geen bestaande patches of software die Google telemetry kan verwijderen (kan het wel worden uitgeschakeld vraag ik me af).

Bepaal jij nu zelf maar of Chromebook veilig is of niet...
31-01-2018, 13:05 door Anoniem
ChromeOS icm de hardware is het meest veilige consumenten besturingssysteem. Tot nu toe is het ‘in het wild’ nog nooit gehackt of besmet met een virus. Dat komt door een aantal veiligheidsmaatregelen:
- Verified boot met behulp van een Trusted Platform Module (secure cryptoprocessor) waarbij de initiatie vanuit een ROM gebeurd die controleert of het systeem is gecompromitteerd;
- Secure Computing Mode (seccomp-bpf) sandboxing waarbij applicaties strikt gescheiden worden;
- Auto-updating waarbij een update automatisch wordt gedownload en geïnstalleerd. Het enige mankement hieraan is dat de gebruiker soms zelfstandig moet herstarten;
- ChromeOS is gebaseerd op de Linux kernel en de Chromium browser die beiden open source zijn en waarvan de programmacode openbaar en controleerbaar is.

Omdat ChromeOS een fors uitgeklede Linux kernel is met daarop alleen de Chromebrowser, is de hoeveelheid programma code beperkt waardoor minder kans op fouten of gaten bestaat. Merk ook op dat zelfs als er een gat wordt misbruikt dit weinig kan aanrichten gegeven bovenstaande maatregelen.

ChromeOS niet los kan worden gezien van de apparaten. De cryptoprocessor zit erin en de Linux kernel wordt specifiek voor dat apparaat aangepast en al het andere, overbodige, eruit gehaald. De verkregen veiligheid heb je niet als je Chrome op een ander besturingssysteem draait.

Algemeen wordt door deskundigen geaccepteerd dat ChromeOS voor consumenten een ongeëvenaarde veiligheid (en gemak) biedt.
31-01-2018, 13:32 door Anoniem
Door Anoniem:
De link zegt, om het Chromebook alleen voor bankieren
Te gebruiken.
Dat is onzin. Je kan je Chromebook overal voor gebruiken. Zorg er alleen voor dat je af en toe herstart zodat de nieuwste (veiligheids) updates worden geladen.


Is dat wel heel veilig?
Zie ander commentaar. Er is op dit moment geen (praktisch) besturingssysteem veiliger dan ChromeOS.[/quote]

Ik kan nm op mijn oude laptop Linux laten zetten.
Doen! Installeer meteen de makkelijkste en mooiste, Ubuntu 17.10.


Mijn bank ondersteunt geen Linux, ABN wel.
Ondersteunt? Je bank gebruikt vrijwel zeker gewoon een browser benadering van internetbankieren. En - verassing - ChromeOS is een browser (met daaronder een ontzettent uitgeklede Linux om de browser op te laten draaien.


Nog even denken,maar ik ben al dat gedoe met OS wel zat.
Tip: Koop iig een recente Chromebook met 4GB zodat je Android Apps er ook lekker op kunnen draaien. JA, Android Apps kan je op recente Chromebooks gebruiken :)
En je wordt helemaal gelukkig met zo'n omklapbare die ook als Tablet is te gebruiken: https://www.coolblue.nl/product/736466/acer-chromebook-r11-cb5-132t-c11u.html
31-01-2018, 13:36 door Anoniem
Door Anoniem: Bedankt experts!
Dat zijn al nuttige adviezen.
De link zegt, om het Chromebook alleen voor bankieren
Te gebruiken.
Is dat wel heel veilig?
Ik kan nm op mijn oude laptop Linux laten zetten.
Mijn bank ondersteunt geen Linux, ABN wel.
Nog even denken,maar ik ben al dat gedoe met OS wel zat.
Dus dan krijg ik Chrome op Chrome:-)

Ik denk dat 'ondersteunen' niet zo veel betekend, en gezien het marktaandeel van de Chrome browser is het haast onvoorstelbaar dat een bankier website niet werkt met Chrome.
(Het OS maakt minder uit , het is de browser die relevant is )

Een Chromebook is bijzonder veilig voor internetbankieren .

Het is alleen (nogal) beperkt - je hebt voornamelijk een browser op een heel erg dichtgetimmerd OS , waar je weinig andere applicaties op kunt installeren, en de gedachte is dat je vooral 'in de cloud' werkt .
[zodat je data niet afhankelijk is van een laptopje dat kapot kan gaan of verloren/gestolen wordt ] . Scholieren zijn dus een belangrijke doelgroep .

Ja - je _kunt_ onder de motorkap duiken op een Chromebook en zelf aan de Linux gaan zitten tweaken, maar als dat je wens is, koop dan een 'gewone' laptop. Simpeler .

Maar wat let je - Chromebooks zijn spotgoedkoop , dus zolang je weet dat voornamelijk een webbrowser koopt en geen 'generieke' laptop hoef je je heel weinig zorgen te maken over malware of banking trojans op je Chromebook.

Bedenk wel dat als je je via mails of telefoontjes van Indiase callcenters laat overhalen om je Chromebook op te starten en geld over te maken naar deze of gene dat geld natuurlijk gewoon overgemaakt wordt - ook Chrome helpt daar niet tegen.
31-01-2018, 14:32 door FYI - Bijgewerkt: 31-01-2018, 14:44
/verwijderd
31-01-2018, 14:43 door FYI - Bijgewerkt: 31-01-2018, 14:45
/verwijderd
31-01-2018, 14:48 door Anoniem
@FYI

En een blije Google die een apparaat verkopen, winst op maken en ook nog eens gratis data voor ze verzamelt die ze weer verkopen. Nee, daar heeft Google zeker geen spijt van ... ;)
31-01-2018, 17:51 door FYI
Door Anoniem: @FYI

En een blije Google die een apparaat verkopen, winst op maken en ook nog eens gratis data voor ze verzamelt die ze weer verkopen. Nee, daar heeft Google zeker geen spijt van ... ;)

De vraag ging over veiligheid van je geld.
Bovendien, schrijf je dit op een MS Windows machine? Of heb je een Android of iPhone? Google je wel eens info?
In al die gevallen is je verontwaardiging selectief en ben je dan hypocriet.

Privacy is afgelopen. Het besef daarvan moet alleen nog bij sommigen doordringen.
31-01-2018, 20:38 door Anoniem
Door FYI:
Door Anoniem: @FYI

En een blije Google die een apparaat verkopen, winst op maken en ook nog eens gratis data voor ze verzamelt die ze weer verkopen. Nee, daar heeft Google zeker geen spijt van ... ;)

De vraag ging over veiligheid van je geld.
Bovendien, schrijf je dit op een MS Windows machine? Of heb je een Android of iPhone? Google je wel eens info?
In al die gevallen is je verontwaardiging selectief en ben je dan hypocriet.

Privacy is afgelopen. Het besef daarvan moet alleen nog bij sommigen doordringen.

Nee, geen Windows machine, geen Android, wel iPhone en maak zo min mogelijk gebruik van Google diensten maar daar is tegenwoordig geen ontkomen meer aan aangezien derden het toch o zo handig vinden al die voorgekauwde handel om hun websites te kunnen bouwen/monitoren/adverteren etc.. Hun zoekmachine gebruik ik niet.

Fundamenteel verschil tussen Google en Apple of Microsoft is dat Google zich tot doel gesteld heeft alle data werelwijd te verzamelen en beschikbaar te maken, Apple en Microsoft zijn hardwareboeren die meeliften op de bigdata hype.
31-01-2018, 20:56 door Anoniem
Door FYI:
Door Anoniem: @FYI

En een blije Google die een apparaat verkopen, winst op maken en ook nog eens gratis data voor ze verzamelt die ze weer verkopen. Nee, daar heeft Google zeker geen spijt van ... ;)

De vraag ging over veiligheid van je geld.

Natuurlijk joh, wat schreef jij ook alweer in je verwijderde postings?
31-01-2018, 20:59 door Anoniem
Internetten + bankieren doe ik op mijn laptop met Linux Lubuntu 64 bits/ 4 gb ram. Zit standaard Chromium op.
Ben er erg blij mee gaat echt goed. Ik hou van een simpele OS. 1x p/m via de terminal opschonen en ik ben weer klaar voor de start.
31-01-2018, 21:08 door Anoniem
Mijn eerste chromebook was al uit 2011. In 2017 een nieuwe gekocht. Gebruik mijn Chromebook om allerlei onveilige zaken op internet te onderzoeken, maar ook gewoon voor internet gebruik.
Half januari 2018 raadde chromeOS mij extra aan om een Powerwash uit te voeren om kritieke fouten op te lossen. Hiermee zorgde Google dat de hardware weer up-to-date is tegen meltdown en spectre.
Deze optie komt o.a. in beeld via de drie punten > help > over Chrome Os
Nadeel was weel dat de interne harddisk gewist werd, gelukkig sla ik daar weinig op.

Persoonlijk verwacht ik dat Apple en Microsoft binnen enkele jaren ook komen met hardware en een OS online besturingssysteem. Nooit meer verouderde besturingssystemen, hoewel mijn oude Chromebook uit 2011 nog wel werkt (nog even snel) maar geen updates meer krijgt. Google garandeert vijf jaar online updates.

Een veilige laptop, met een paar honderd Google medewerkers die voor mij dag en nacht de veiligheid garanderen. Zoveel systeembeheerder zijn er niet in een bedrijf
31-01-2018, 21:33 door Anoniem
Door Anoniem: Bedankt experts!
Dat zijn al nuttige adviezen.
De link zegt, om het Chromebook alleen voor bankieren
Te gebruiken.
Is dat wel heel veilig?
Ik kan nm op mijn oude laptop Linux laten zetten.
Als je al een oude laptop hebt kun je daar CloudReady home edition op installeren, dan kun je meteen kijken of
een echte ChromeBook wat voor je is. Deze heeft ongeveer dezelfde functies alleen niet de onderste laag van de
beveiliging en niet de mogelijkheid van Powerwash enzo. Maar het browsen en de apps zijn wel hetzelfde.

www.neverware.com/freedownload
31-01-2018, 22:31 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn eerste chromebook was al uit 2011. In 2017 een nieuwe gekocht. Gebruik mijn Chromebook om allerlei onveilige zaken op internet te onderzoeken, maar ook gewoon voor internet gebruik.
Half januari 2018 raadde chromeOS mij extra aan om een Powerwash uit te voeren om kritieke fouten op te lossen. Hiermee zorgde Google dat de hardware weer up-to-date is tegen meltdown en spectre.
Deze optie komt o.a. in beeld via de drie punten > help > over Chrome Os
Nadeel was weel dat de interne harddisk gewist werd, gelukkig sla ik daar weinig op.

Persoonlijk verwacht ik dat Apple en Microsoft binnen enkele jaren ook komen met hardware en een OS online besturingssysteem. Nooit meer verouderde besturingssystemen, hoewel mijn oude Chromebook uit 2011 nog wel werkt (nog even snel) maar geen updates meer krijgt. Google garandeert vijf jaar online updates.

Je _verwacht_ dat Apple met iets komt ? Dat hebben ze al - de iPads .
De iPads hebben ook het model dat data niet of nauwelijks lokaal op het device komt, maar allemaal in de (i)Cloud .

Inderdaad heeft ook Microsoft (surprise) het Chrome concept min of meer gekopieerd , in de vorm van Windows 10S .
Dat is een Windows10 waarop je alleen applicaties uit de WIndows App store kunt installeren, en ook heel makkelijk terug naar default te resetten is .

Goed opletten dus als je een 'Windows 10' notebookje denkt te kopen - het wordt idd vaak als OS meegeleverd op erg goedkope notebooks/subnotebooks (zelfde segment als Chromebooks), ook voor de doelgroep van scholieren.

Ik denk dat het technisch minder dicht zit dan een Chromebooks maar het zal voor de doelgroep toch al enorm schelen als je niet meer 'zomaar' iets van Internet kunt downloaden en runnen.
31-01-2018, 22:53 door Anoniem
Mja, er is een reden waardoor chromebook zo veel veilig is, dat komt namelijk omdat er een dikke telemetry in het systeem zit en alle data worden naar google verzonden, zo kunnen ze makkelijk en sneller veiligheids patches uitbrengen. Dat heeft windows 10 nu ook, maar die van windows wordt tegenwoordig minder hardnekkig actief dan die van chromeos omdat windows klanten niet tevreden zijn dat hun data worden verzameld. Ik hoop dan ook dat klanten van ChromeOS dan ook beseffen wat ze doen.

Wat ik wil zeggen, dat is wat snowden zegt (in het nederlands vertaald):
Spreek niet omdat het veilig is, maar omdat het juist is.

Met een chromebook zit je dus volledig fout. (helaas)
01-02-2018, 11:25 door FYI
Door Anoniem:
Door FYI:
Door Anoniem: @FYI

En een blije Google die een apparaat verkopen, winst op maken en ook nog eens gratis data voor ze verzamelt die ze weer verkopen. Nee, daar heeft Google zeker geen spijt van ... ;)

De vraag ging over veiligheid van je geld.

Natuurlijk joh, wat schreef jij ook alweer in je verwijderde postings?
Hetzelfde als wat ik erboven had gepost; het was een dubbele posting. Vandaar.
Nog wat 'interessants' te melden of te suggereren?
Doei!
01-02-2018, 11:42 door FYI

Nee, geen Windows machine, geen Android, wel iPhone en maak zo min mogelijk gebruik van Google diensten maar daar is tegenwoordig geen ontkomen meer aan aangezien derden het toch o zo handig vinden al die voorgekauwde handel om hun websites te kunnen bouwen/monitoren/adverteren etc.. Hun zoekmachine gebruik ik niet.

Fundamenteel verschil tussen Google en Apple of Microsoft is dat Google zich tot doel gesteld heeft alle data werelwijd te verzamelen en beschikbaar te maken,
Neen. Het fundamentele verschil is dat Google er open en eerlijk over is. Data verkopen doen zij ALLE 3! Naast dat MS je ziel en je moeder ook nog zouden verkopen als zij de kans zouden krijgen. De hoeveelheid criminele activiteiten zijn niet op 2 handen te tellen: https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Microsoft


Apple en Microsoft zijn hardwareboeren die meeliften op de bigdata hype.
Microsoft hardwareboer? Mouahahahaha! MS verdient geld met software. Aan de kostenpost zul je de hardware zien.

Apple meeliften op bigdata? Mouahahahaha! Waar staan zij in het lijstje van cloudboeren? Apple is voornamelijk een reseller van Chinese hardware met daarnaast wat software- en cloud-diensten.
01-02-2018, 11:49 door Anoniem
Door FYI:

Apple meeliften op bigdata? Mouahahahaha! Waar staan zij in het lijstje van cloudboeren? Apple is voornamelijk een reseller van Chinese hardware met daarnaast wat software- en cloud-diensten.

Reseller impliceert dat je je naam plakt op andermans product.
Een product ontwerpen en specificeren maakt je geen reseller van de partij die de fabricage doet.

Het iTunes en Appstore model (en bijbehorende cashflow) omschrijven als 'daarnaast wat software en cloud diensten' maakt je commentaar belachelijk . - F Y Disinformation.
01-02-2018, 13:50 door Anoniem
Door Anoniem: Mja, er is een reden waardoor chromebook zo veel veilig is, dat komt namelijk omdat er een dikke telemetry in het systeem zit en alle data worden naar google verzonden, zo kunnen ze makkelijk en sneller veiligheids patches uitbrengen.
Joh als jij dat graag wilt denken ga dan gerust je gang, maar het is echt volslagen larie.
Een Chromebook haalt gewoon zelf updates op als die er zijn en installeert ze. Net als iedere willekeurige Linux
of Windows of Apple machine.
01-02-2018, 15:26 door Anoniem
https://www.security.nl/posting/548471/400_000+Chrome-gebruikers+besmet+door+malware+in+Web+Store

Dus wat is veilig....
Maar alles wat de verkoper moet verkopen is "veilig"
01-02-2018, 16:15 door Anoniem
Door FYI:

Nee, geen Windows machine, geen Android, wel iPhone en maak zo min mogelijk gebruik van Google diensten maar daar is tegenwoordig geen ontkomen meer aan aangezien derden het toch o zo handig vinden al die voorgekauwde handel om hun websites te kunnen bouwen/monitoren/adverteren etc.. Hun zoekmachine gebruik ik niet.

Fundamenteel verschil tussen Google en Apple of Microsoft is dat Google zich tot doel gesteld heeft alle data werelwijd te verzamelen en beschikbaar te maken,
Neen. Het fundamentele verschil is dat Google er open en eerlijk over is. Data verkopen doen zij ALLE 3! Naast dat MS je ziel en je moeder ook nog zouden verkopen als zij de kans zouden krijgen. De hoeveelheid criminele activiteiten zijn niet op 2 handen te tellen: https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Microsoft


Apple en Microsoft zijn hardwareboeren die meeliften op de bigdata hype.
Microsoft hardwareboer? Mouahahahaha! MS verdient geld met software. Aan de kostenpost zul je de hardware zien.

Apple meeliften op bigdata? Mouahahahaha! Waar staan zij in het lijstje van cloudboeren? Apple is voornamelijk een reseller van Chinese hardware met daarnaast wat software- en cloud-diensten.

Je hebt natuurlijk gelijk, MS is geen hardwareboer, er had dan ook moeten staan hard- en softwareboeren.

Maar iedereen pakt gewoon lekker het systeem/OS waar ze zich in thuis voelen en dat heb ik niet met een OS wat als eerste me verplicht om a) mijn email adres te geven en b) verplicht om mijn telefoonnummer in te voeren voor verificatie.
01-02-2018, 18:15 door Anoniem
Chrome... google... Ik zou het niet voor iets anders dan een weerberichtje op internet ophalen willen gebruiken.

Google vertrouw ik hoe dan ook al niet. Dus zelfs als het 'dicht' is... de maker is dubieus. Kennis (over jou!) is tenslotte hun verdien model. Nou ga je ze heel veel kennis geven en op hun woord geloven dat ze het niet gebruiken...
01-02-2018, 18:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door FYI:

Nee, geen Windows machine, geen Android, wel iPhone en maak zo min mogelijk gebruik van Google diensten maar daar is tegenwoordig geen ontkomen meer aan aangezien derden het toch o zo handig vinden al die voorgekauwde handel om hun websites te kunnen bouwen/monitoren/adverteren etc.. Hun zoekmachine gebruik ik niet.

Fundamenteel verschil tussen Google en Apple of Microsoft is dat Google zich tot doel gesteld heeft alle data werelwijd te verzamelen en beschikbaar te maken,
Neen. Het fundamentele verschil is dat Google er open en eerlijk over is. Data verkopen doen zij ALLE 3! Naast dat MS je ziel en je moeder ook nog zouden verkopen als zij de kans zouden krijgen. De hoeveelheid criminele activiteiten zijn niet op 2 handen te tellen: https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Microsoft


Apple en Microsoft zijn hardwareboeren die meeliften op de bigdata hype.
Microsoft hardwareboer? Mouahahahaha! MS verdient geld met software. Aan de kostenpost zul je de hardware zien.

Apple meeliften op bigdata? Mouahahahaha! Waar staan zij in het lijstje van cloudboeren? Apple is voornamelijk een reseller van Chinese hardware met daarnaast wat software- en cloud-diensten.

Je hebt natuurlijk gelijk, MS is geen hardwareboer, er had dan ook moeten staan hard- en softwareboeren.

Maar iedereen pakt gewoon lekker het systeem/OS waar ze zich in thuis voelen en dat heb ik niet met een OS wat als eerste me verplicht om a) mijn email adres te geven en b) verplicht om mijn telefoonnummer in te voeren voor verificatie.

Juist daarom gebruik nog steeds Linux :)
01-02-2018, 22:47 door beatnix - Bijgewerkt: 01-02-2018, 22:48
Voor relatief gezien de top qua veiligheid internetbankieren, doe het volgende;

download https://spi.dod.mil/lipose.htm lightweight personal security of trusted endnode security

(ja het is van de overheid, alleen die kunnen toch al meelezen met je bankverkeer wanneer ze willen, laat je niet bedriegen door zogenaamde privacy wetgeving, die geld voor andere banken en bedrijven, niet de inlichtingendiensten die deze stuff ontwikkelen en wanneer jij GEEN expert bent, is dit soort methodes wel het meest veilig)

download dat met een betrouwbaar systeem, controleer de checksums zodat de downloads relatief bezien redelijkerwijs aanneembaar in orde zijn, en zet dat op een READONLY medium, sommige custom made USB sticks en liefst een CD-R.

Start voor telebankieren je computer op met die CD-R en ga dan over een betrouwbare VPN provider heen telebankieren, gebruik liefst OpenVPN of gebruik SSH poort forwarding wanneer firewalls of wat dan ook openvpn blokkeerd.

Gebruik dnscrypt om je DNS (domeinnaam) verzoeken te maskeren.

Wanneer je telebankiert met je standaard huis tuin en keuken operatie op hetzelfde systeem, dus e-mail surfen en telebankieren met hetzelfde systeem is geen enkel systeem inclusief chromebook zo veilig als het bovenstaande, bij LANGE NA niet zelfs!

Zelfs als je huis tuin en keuken systeem geinfecteerd raakt, bij het op bovenstaande manier telebankieren en je overige digitale gebruik GESCHEIDEN houden van dit telebankier systeem, doet het virus of die trojan op die computer HELEMAAL NIETS meer! Leuk he? Dat is nu een werkelijk expert antwoord, durf ik je zo te zeggen.

Moet alleen af en toe je CD-R updaten, op betrouwbare manier.

Checksums controleren kan je op googlen, zorg dat je download via betrouwbaar systeem.

ik mag mensen altijd suggereren om tegenwoordig twee systemen te gebruiken, een voor belangrijke dingen die niet anderes kunnen dan digitaal, en een voor alle andere digitale gebruik en liefst niet op hetzelfde netwerk of gebruik VPN op het betrouwbare systeem. zo kun je je CD-R relatief gezien meer betrouwbaar blijven updaten.

geloof die bullshit van veel anderen niet, de laatste tijd is het echte digitale bankroof werk zich ook op chromebook aan het focussen.

voordelen van bovenstaand systeem;
1. al je andere digitaal gebruik/misbruik raakt gescheiden van je bankieren
2. je standaard besturingssysteem, al of niet geinfecteerd, raakt gescheiden van je telebankiersysteem wat verder NIETS te maken wil hebben met je standaard systeem en andersom ook niet zo gemakkelijk meer geinfecteerd wordt door standaard infecties, zelfs rootkit infecties, bios infecties of hdd controller / andersinds infecties.
3. zolang je medium maar read only is, liefst CD-R
4. graag OpenVPN er bovenop om router infecties te doorbreken. eventueel met ssh portforwarding of iets dergelijks in combinatie om routers die openvpn blokkeren te omzeilen.
5. inlichtingendiensten/militaire digital warfare kan TOCH AL bij je bankgegevens, geen zorgen, zij zijn NIET de overvallers die privacy zijn mensen ook allang kwijt, of ze dat nu willen weten of niet
6. moeilijker te fishen want al je andere internet gebruik loopt over andere software/besturingssystemen.
7. gebruik een paypal account om 'hardwired' om internet tijdens ander gebruik aankopen te doen, gecontroleerd dus niet zoveel dat het onwerkbaar wordt, zo kan je toch op internet nog wat kopen maar wel erg afgeschermd.

en anders noem ik niet per definitie chromebook de veiligste maar BSD zonder JAVA (niet javascript maar JAVA) op een sparc of macppc processor en zijn al die besturingssystemen alleen al vanwege dat .net / java / schimmige bijna afwezige scheiding tussen userland/core ONVEILIG. ZEKER TEGENWOORDIG.

jaja, experts antwoorden worden alleen niet altijd leuk gevonden. behaalde resultaten in het verleden leveren geen garantie voor de toekomst.

een een extra plus, op deze hierboven beschreven manier kan je zelfs op een ouwe PIII nog lekker veilig internet bankieren, als een van de meest veilige methodes die er uberhaubt zijn, veiliger nog dan cubes zelfs wist je dat? vraag het maar aan de echte bank professionals, als ze verstand hebben zullen ze het beamen.
02-02-2018, 20:21 door Anoniem
Door beatnix: Voor relatief gezien de top qua veiligheid internetbankieren, doe het volgende;

download https://spi.dod.mil/lipose.htm lightweight personal security of trusted endnode security

(ja het is van de overheid,

.

Lekker advies joh!

hxxps: //spi. dod. mil/ lipose.htm

This Connection is Untrusted
You have asked PrivacyBrowser to connect securely to spi.dod.mil, but we can't confirm that your connection is secure.
Normally, when you try to connect securely, sites will present trusted identification to prove that you are going to the right place. However, this site's identity can't be verified.

What Should I Do?
If you usually connect to this site without problems, this error could mean that someone is trying to impersonate the site, and you shouldn't continue.

((Get me the F out of here!))


Technical Details

spi.dod.mil uses an invalid security certificate.

The certificate is not trusted because the issuer certificate is unknown.

(Error code: sec_error_unknown_issuer)


Andere overweging voor een live OS
https://tails.boum.org/
Ja er zit ook een 'normale browser op' het hoeft niet via Tornetwerk.

Maar google veilig noemen?
Hoe veilig is googlestuf nog als je waarde hecht aan privacy?
Dat Adobe nog geen computers of een OS uitbrengt, die doen ook alles in de wolk.
Weet wel al wel een naam voor ze
2o7 OS
03-02-2018, 15:35 door Anoniem
Door beatnix: Voor relatief gezien de top qua veiligheid internetbankieren, doe het volgende;

download https://spi.dod.mil/lipose.htm lightweight personal security of trusted endnode security

(ja het is van de overheid, alleen die kunnen toch al meelezen met je bankverkeer wanneer ze willen, laat je niet bedriegen door zogenaamde privacy wetgeving, die geld voor andere banken en bedrijven, niet de inlichtingendiensten die deze stuff ontwikkelen en wanneer jij GEEN expert bent, is dit soort methodes wel het meest veilig)

download dat met een betrouwbaar systeem, controleer de checksums zodat de downloads relatief bezien redelijkerwijs aanneembaar in orde zijn, en zet dat op een READONLY medium, sommige custom made USB sticks en liefst een CD-R.

Start voor telebankieren je computer op met die CD-R en ga dan over een betrouwbare VPN provider heen telebankieren, gebruik liefst OpenVPN of gebruik SSH poort forwarding wanneer firewalls of wat dan ook openvpn blokkeerd.

Gebruik dnscrypt om je DNS (domeinnaam) verzoeken te maskeren.

Wanneer je telebankiert met je standaard huis tuin en keuken operatie op hetzelfde systeem, dus e-mail surfen en telebankieren met hetzelfde systeem is geen enkel systeem inclusief chromebook zo veilig als het bovenstaande, bij LANGE NA niet zelfs!

Zelfs als je huis tuin en keuken systeem geinfecteerd raakt, bij het op bovenstaande manier telebankieren en je overige digitale gebruik GESCHEIDEN houden van dit telebankier systeem, doet het virus of die trojan op die computer HELEMAAL NIETS meer! Leuk he? Dat is nu een werkelijk expert antwoord, durf ik je zo te zeggen.

Moet alleen af en toe je CD-R updaten, op betrouwbare manier.

Checksums controleren kan je op googlen, zorg dat je download via betrouwbaar systeem.

ik mag mensen altijd suggereren om tegenwoordig twee systemen te gebruiken, een voor belangrijke dingen die niet anderes kunnen dan digitaal, en een voor alle andere digitale gebruik en liefst niet op hetzelfde netwerk of gebruik VPN op het betrouwbare systeem. zo kun je je CD-R relatief gezien meer betrouwbaar blijven updaten.

geloof die bullshit van veel anderen niet, de laatste tijd is het echte digitale bankroof werk zich ook op chromebook aan het focussen.

voordelen van bovenstaand systeem;
1. al je andere digitaal gebruik/misbruik raakt gescheiden van je bankieren
2. je standaard besturingssysteem, al of niet geinfecteerd, raakt gescheiden van je telebankiersysteem wat verder NIETS te maken wil hebben met je standaard systeem en andersom ook niet zo gemakkelijk meer geinfecteerd wordt door standaard infecties, zelfs rootkit infecties, bios infecties of hdd controller / andersinds infecties.
3. zolang je medium maar read only is, liefst CD-R
4. graag OpenVPN er bovenop om router infecties te doorbreken. eventueel met ssh portforwarding of iets dergelijks in combinatie om routers die openvpn blokkeren te omzeilen.
5. inlichtingendiensten/militaire digital warfare kan TOCH AL bij je bankgegevens, geen zorgen, zij zijn NIET de overvallers die privacy zijn mensen ook allang kwijt, of ze dat nu willen weten of niet
6. moeilijker te fishen want al je andere internet gebruik loopt over andere software/besturingssystemen.
7. gebruik een paypal account om 'hardwired' om internet tijdens ander gebruik aankopen te doen, gecontroleerd dus niet zoveel dat het onwerkbaar wordt, zo kan je toch op internet nog wat kopen maar wel erg afgeschermd.

en anders noem ik niet per definitie chromebook de veiligste maar BSD zonder JAVA (niet javascript maar JAVA) op een sparc of macppc processor en zijn al die besturingssystemen alleen al vanwege dat .net / java / schimmige bijna afwezige scheiding tussen userland/core ONVEILIG. ZEKER TEGENWOORDIG.

jaja, experts antwoorden worden alleen niet altijd leuk gevonden. behaalde resultaten in het verleden leveren geen garantie voor de toekomst.

een een extra plus, op deze hierboven beschreven manier kan je zelfs op een ouwe PIII nog lekker veilig internet bankieren, als een van de meest veilige methodes die er uberhaubt zijn, veiliger nog dan cubes zelfs wist je dat? vraag het maar aan de echte bank professionals, als ze verstand hebben zullen ze het beamen.

En dan vraag je je af, waarom dit niemand echt gebruikt? Voor de standaard gebruiker spreek je nu abracadabra. Afgezien we normaal een zin met een HOOFDLETTER beginnen.

Voor de rest over je post... een mooie uit een ander topic van je: LOLOLOLROFLOLMAO
03-02-2018, 19:08 door Anoniem
Dag mensen.
Het metaal chroom is een manier om iets wat waardeloos is, mooier te maken in uiterlijk.
I rest my case.
03-02-2018, 19:14 door Anoniem
Door beatnix: Voor relatief gezien de top qua veiligheid internetbankieren, doe het volgende;

<knip>

Start voor telebankieren je computer op met die CD-R en ga dan over een betrouwbare VPN provider heen telebankieren, gebruik liefst OpenVPN of gebruik SSH poort forwarding wanneer firewalls of wat dan ook openvpn blokkeerd.

Gebruik dnscrypt om je DNS (domeinnaam) verzoeken te maskeren.

<knip>


Hieruit blijkt dat je er geen kaas van gegeten hebt, als je een VPN provider (OpenVPN) ingesteld hebt dan hoef je helemaal geen dnscrypt te gebruiken om je DNS requests te verbergen. Je gebruikt normaal gesproken de DNS van je VPN provider.
04-02-2018, 14:17 door Anoniem
Door Anoniem: Dag mensen.
Het metaal chroom is een manier om iets wat waardeloos is, mooier te maken in uiterlijk.
I rest my case.

Je hebt geen case, dus rest vooral je 'bijdragen' maar.

Nitpick: chroom heeft wel degelijk waarde om (samen met Vanadium) staal beter hardbaar te maken (kijk naar je fysieke gereedschap : CrV ). Verder , naast het estetische aspect beschermt Chroom tegen roest . Het is ook één van de legeringen in RVS.
04-02-2018, 16:52 door Anoniem
Een groot nadeel van een chromebook is dat hij je hele disk encrypt met je huidig GMAIL wachtwoord.
Verander je je wachtwoord op GMAIL, dan blijft je SSD (of HDD) in je chromebook encrypted met het oude wachtwoord, totdat je gesycned bent met je GMAIL account.

Normaal gesproken zul je hier geen last van hebben maar ben jij een gebruiker die denkt dat een Chromebook hetzelfde werkt als een Windows laptop en je al je shit lokaal op je disk zet en ben jij iemand die vaak je wachtwoorden wisselt omdat je ze vergeten bent?

Dan zou ik NOOIT data op je lokale schijf zetten van je Chromebook... En vooral Windows laptop gebruikers zullen hier erg aan moeten wennen of raken een keer hun data kwijt omdat het beveiligd op de SSD blijft staat totdat je een factory reset doet.

Persoonlijk heb ik er nog geen last van gehad. De belangrijke dingen store ik op een van mijn NASsen of op Google Drive maar ik heb al 4 mensen die hun Chromebook behandelden als Windows laptop gehad die al hun lokale data kwijt zijn omdat ze hun wachtwoord kwijt waren en welliswaar een nieuwe kunnen aanmaken met recovery maar zonder hun oude wachtwoord nooit meer hun disk kunnen unlocken.

Is natuurlijk wel wennen als je gewend bent om met een Linux boot disk nog altijd bij je Windows meuk te kunnen komen.
05-02-2018, 11:52 door beatnix
Door Anoniem:
Door beatnix: Voor relatief gezien de top qua veiligheid internetbankieren, doe het volgende;

<knip>

Start voor telebankieren je computer op met die CD-R en ga dan over een betrouwbare VPN provider heen telebankieren, gebruik liefst OpenVPN of gebruik SSH poort forwarding wanneer firewalls of wat dan ook openvpn blokkeerd.

Gebruik dnscrypt om je DNS (domeinnaam) verzoeken te maskeren.

<knip>


Hieruit blijkt dat je er geen kaas van gegeten hebt, als je een VPN provider (OpenVPN) ingesteld hebt dan hoef je helemaal geen dnscrypt te gebruiken om je DNS requests te verbergen. Je gebruikt normaal gesproken de DNS van je VPN provider.

hoeft niet, mag wel, en levert best een aanmerkelijk stukkie extra veiligheid. gaat u rustig even zelf kaas eten van die materie.
29-04-2018, 18:31 door Anoniem
Door Anoniem: Ik sta op het punt om een nieuwe laptop te kopen.
Nu is het advies, koop een Chromebook.
Dit i.v.m.de veiligheid wat betreft Internetbankieren.
Wat vinden de experts hiervan? Gaarne een advies.
Dat gaat dan wel hoor ik net Wifi, op een eigen modem
Met een zelf gekozen wachtwoord.

Ik gebruik al 4 jaar een chromebook maar voor de veiligheid start ik mijn laptop voor ik geldzaken of digid zaken doe opnieuw op.
30-04-2018, 12:11 door Anoniem
Ik weet niet of het opnieuw opstarten van een chromebook wel nut heeft voor internet bankieren.
De chromebrowser in een chromebook is best wel veilig. Voeg voor de zekerheid een adblocker, (online) browser security toe en houdt alles up to date.
Trobi
30-04-2018, 17:40 door Anoniem
Door Anoniem:30-01-2018

Ik sta op het punt om een nieuwe laptop te kopen.

Dat is drie maanden geleden.
Dat aanschaffen is vast allang gebeurd.
Mosterd na de chromebook.
Niet erop, daar kannie niet tegen.
Maar zou wel een kek kleurtje opleveren en minder privacy zorgen.
The best chromebook is a dead chromebook.
01-05-2018, 06:48 door Anoniem
De vraag of het veilig is kan denk ik hetzelfde antwoord geven als elk OS.
Er zijn altijd risico's door het gebruik ervan op een bepaalde manier.

Denk wel dat door de beperkingen van het OS dat het "veiliger" is dan "Windows", maar niet perse veilig.
Zelfde geldt voor Windows 10 S (mode) dat weer veiliger is dan Windows 10 volledige functionaliteit, maar ook niet perse veilig.

Windows kale installatie, zonder local Admin, Applocker ingeschakeld, up-to-date defender, legale aangekochte software via vetrouwd distributie kanaal is ook veiliger dan een Windows installatie voor illegale software waarvan twijfel over de installatie bron aanwezig is. Maar ook niet perse veilig.

Een LiveCD van Linux distributie die elke keer kaal opnieuw opstart is veiliger dan een LiveUSB stick (waar nog op geschreven kan worden, tenzij read-only), misschien zelfs de veiligste oplossing vergeleken met de rest, maar ook niet perse vanuit gaan dat je ook veilig bent.
11-05-2018, 08:27 door James Whatson - Bijgewerkt: 11-05-2018, 08:28
[Verwijderd door moderator]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.