image

PostNL gestopt met ongevraagd doorspelen adresgegevens

donderdag 22 februari 2018, 09:27 door Redactie, 20 reacties

PostNL is gestopt met het ongevraagd doorspelen van adresgegevens van particulieren aan derden, zo laat de Consumentenbond vandaag weten. Met de verhuisservice van PostNL kunnen particulieren die verhuizen hun post een aantal maanden laten doorsturen naar hun nieuwe adres.

Daarnaast geven ze aan welke bedrijven het nieuwe adres mogen hebben. PostNL gaf de nieuwe adresgegevens zonder toestemming ook door aan andere partijen, zodat die '(gericht) aanbiedingen' konden doen. Het ging om onder andere verzekeraars en loterijen. De Consumentenbond vroeg PostNL al in 2016 om te stoppen met het doorspelen van adresgegevens. In eerste instantie weigerde PostNL dit, aldus de organisatie. Inmiddels hebben particulieren echter de optie om aan te geven of ze wel of niet akkoord gaan met het delen van hun gegevens met derden.

Reacties (20)
22-02-2018, 09:34 door Anoniem
Je kunt natuurlijk ook gewoon geen gebruik maken van de verhuisservice. Zo nuttig is het niet meer, er zijn meer bezorgers...
22-02-2018, 09:44 door Anoniem
Daarnaast geven ze aan welke bedrijven het nieuwe adres mogen hebben. PostNL gaf de nieuwe adresgegevens zonder toestemming ook door aan andere partijen, zodat die '(gericht) aanbiedingen' konden doen.

Leuk als partijen je adresgegevens ongevraagd delen met andere partijen zodat zij je ''aanbiedingen kunnen doen''. Ook al zit je daar helemaal niet op te wachten.
22-02-2018, 09:56 door Anoniem
Dit speelt al veel langer dan 2016. Al sinds het bestaan van deze service zijn er klachten richting postnl gegaan. Het argument van postnl is altijd geweest dat je toestemming zou hebben gegeven voor het doel. Het college bescherming persoonsgegevens en later de autoriteit persoonsgegevens wisten dat dit te ruim en niet gericht is maar hebben altijd geweigerd op te treden tegen dit massaal doorverkopen zonder de klanten in te lichten. Nu komt de nieuwe Europese wetgeving er aan en kan postnl zich niet meer blijven verbergen. Nu de grote vraag, wanneer gaat postnl haar klanten informeren met wie ze de persoonsgegevens gedeeld hebben en met welk doel. Met terugwerkende kracht.
22-02-2018, 10:18 door Anoniem
Dat is fijn, maar veel levert dit helaas niet op. Het is niet moeilijk om aan complete lijsten van bestaande adressen te
komen en dat zijn dan geen persoonsgegevens. Nadat ik verhuisd was kreeg ik ook die lawine van post van de bekende
loterijen, maar nadat ik verzocht had mijn gegevens uit het bestand te verwijderen ging het daarna gewoon verder maar
dan onder "de bewoner van dit adres" in plaats van mijn naam. Veel schiet je daar dus niet mee op.

Het is als het beschouwen van een IP adres als een persoonsgegeven dat iemand niet mag verwerken en dan vervolgens
wel toestaan dat er portscans gedaan worden van 1.0.0.1 t/m 223.255.255.254.
22-02-2018, 10:56 door Anoniem
Poets Sandd ook niet uit. Ik heb sterk de indruk dat Sandd adressingen van gewone post misbruikt t.b.v. derden. Daar komt nog niet eens een verhuisbericht aan te pas.
22-02-2018, 11:08 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is fijn, maar veel levert dit helaas niet op. Het is niet moeilijk om aan complete lijsten van bestaande adressen te
komen en dat zijn dan geen persoonsgegevens. Nadat ik verhuisd was kreeg ik ook die lawine van post van de bekende
loterijen, maar nadat ik verzocht had mijn gegevens uit het bestand te verwijderen ging het daarna gewoon verder maar
dan onder "de bewoner van dit adres" in plaats van mijn naam. Veel schiet je daar dus niet mee op.

Het is als het beschouwen van een IP adres als een persoonsgegeven dat iemand niet mag verwerken en dan vervolgens
wel toestaan dat er portscans gedaan worden van 1.0.0.1 t/m 223.255.255.254.

Je mag mij toch ook aankijken als ik op straat loop? betekent niet gelijk dat je mij overal mag volgen.
22-02-2018, 11:19 door Anoniem
maar nadat ik verzocht had mijn gegevens uit het bestand te verwijderen ging het daarna gewoon verder maar
dan onder "de bewoner van dit adres" in plaats van mijn naam. Veel schiet je daar dus niet mee op.
Ik stuur alle ongewenste post altijd 'Retour'. Veel bedrijven sturen tegenwoordig hun post via o.a. Sandd en als je die brieven retour stuurt via de brievenbus van PostNL, dan krijgt de verzender hier een naheffing over. Na een keer of drie retour sturen van post houden de meeste verzenders het wel voor gezien, al zijn sommigen wel echt hardleers (H&M o.a.).
22-02-2018, 12:33 door Anoniem
Door Anoniem: Ik stuur alle ongewenste post altijd 'Retour'. Veel bedrijven sturen tegenwoordig hun post via o.a. Sandd en als je die brieven retour stuurt via de brievenbus van PostNL, dan krijgt de verzender hier een naheffing over. Na een keer of drie retour sturen van post houden de meeste verzenders het wel voor gezien, al zijn sommigen wel echt hardleers (H&M o.a.).
De post-tegenhanger van het belmeniet-register: https://www.postfilter.nl/
22-02-2018, 12:34 door Anoniem
Je kunt natuurlijk ook gewoon geen gebruik maken van de verhuisservice.

PostNL kan natuurlijk ook gewoon zorgvuldig omgaan met de privacy van de klant. Leg jij de verantwoording puur bij de klant ? ;)

Zo nuttig is het niet meer, er zijn meer bezorgers.

Tuurlijk zijn er meer bezorgers. Maar als ontvanger van post bepaal je lang niet altijd via welke bezorger zaken bij je worden bezorgd. En je bent ook niet op de hoogte van ieder poststuk dat mogelijk naar je oude adres wordt gestuurd.

Wat dat betreft snap ik je reactie niet geheel.
22-02-2018, 12:43 door Anoniem
Door Anoniem: Dit speelt al veel langer dan 2016. Al sinds het bestaan van deze service zijn er klachten richting postnl gegaan.
Dit bestond al toen de PTT de post bezorgde in Nederland, voor het geprivatiseerd was en voor er een internet beschikbaar was waarmee je het online kon regelen. Naar het postkantoor, kaartje invullen, klaar. Als mijn geheugen me niet in de steek laat (wat na zo'n tijd natuurlijk makkelijk kan) was het voor drie maanden en gratis.

Hoe dan ook, ik ben er wel zeker van dat er nog geen klachten richting PostNL gingen voordat dat bestond ;-)
22-02-2018, 13:07 door Anoniem
Toen wij gingen verhuizen. wilde wij gebruik maken van de doorstuur service.
Eerst kun je aangegeven middels een vinkje, dat je niet wil dat er gegevens doorgestuurd worden naar derden.
De volgende stap is om de voorwaarden te accepteren. In de voorwaarden staat dus, dat de gegevens doorgestuurd worden naar derden???
Het vinkje was daarmee meteen teniet gedaan.
PostNL gebeld en hier vragen over gesteld. Zij konden er er eigenlijk ook niet veel mee en de persoon aan de telefoon vond dit eigenlijk ook wel heel erg vreemd.

Maar niet voor gekozen om gebruik te maken van deze service. Alles zelf maar gebeld en gemaild.
Stickertjes bij de nieuwe bewoners neergelegd met het nieuwe adres, mocht er nog iets binnen komen, sticker erop en weer in de bus doen.
Werkt ook prima.
22-02-2018, 14:37 door Anoniem
Door Anoniem:
maar nadat ik verzocht had mijn gegevens uit het bestand te verwijderen ging het daarna gewoon verder maar
dan onder "de bewoner van dit adres" in plaats van mijn naam. Veel schiet je daar dus niet mee op.
Ik stuur alle ongewenste post altijd 'Retour'. Veel bedrijven sturen tegenwoordig hun post via o.a. Sandd en als je die brieven retour stuurt via de brievenbus van PostNL, dan krijgt de verzender hier een naheffing over. Na een keer of drie retour sturen van post houden de meeste verzenders het wel voor gezien, al zijn sommigen wel echt hardleers (H&M o.a.).

Gewoon een stoeptegel mee terugsturen. Via hun antwoordnummer.
Dan stoppen ze nog sneller.
22-02-2018, 14:47 door Anoniem
Door Anoniem: ...ging het daarna gewoon verder maar
dan onder "de bewoner van dit adres" in plaats van mijn naam. Veel schiet je daar dus niet mee op.
Bij postfilter.nl kan je ook een adres zonder naam opgeven. Dan moeten ze dat hele adres vermijden.
22-02-2018, 15:53 door Anoniem
PostNL gestopt met ongevraagd doorspelen adresgegevens

Vanaf nu stuurt de loterij, of de verzekeraar, een verzoek, alvorens PostNL adresgegevens aan hen doorspeelt ? ;)
22-02-2018, 17:26 door ph-cofi
De AVG wordt voelbaar, goed initiatief uit Europa.
22-02-2018, 18:01 door Anoniem
Het valt de redactie van security.nl dus niet op dat de consumentenbond hier aan het overdrijven is waarom postnl stopt en dat de AVG binnenkort van kracht is. Lekker bezig met nep nieuws security.nl.
22-02-2018, 20:44 door Anoniem
tja,

Als het eenmaal aan de postcode loterij is doorgeggeven zal je opnieuw moeten verhuizen,
de enige manier om aan deze 100% kansloterij voor eeuwige spam te kunnen ontkomen.
23-02-2018, 10:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Als het eenmaal aan de postcode loterij is doorgeggeven zal je opnieuw moeten verhuizen,
de enige manier om aan deze 100% kansloterij voor eeuwige spam te kunnen ontkomen.
Maar zelfs dat helpt niet want deze organisatie heeft uiteraard een volledige lijst van bestaande postcodes en adressen
daarin ter beschikking, en ze sturen gewoon bulkmail naar "aan de bewoner van" alle adressen die nog geen deelnemer
hebben. Daar is dus helaas geen persoonsinformatie voor nodig en dit kan gewoon doorgaan.
23-02-2018, 15:00 door spatieman
sorry, wij zullen het nooit meer doen.
Psst, 100.000 gegevens kopen, 25 duizen euro.
06-09-2018, 16:50 door Anoniem
PostNL verkoopt nog steeds adresgegevens door. Vandaag ontving ik een brief op naam van een bedrijf welke ik niet kende. Ik heb hen gebeld en gevraagd hoe zij aan mijn gegevens zijn gekomen en waarom ik deze info krijg. Na onderzoek bleek ik vanuit een aangekocht adressenbestand te komen van een onderdeel van PostNL. Ik heb uiteraard aangegeven dat ik dit niet wil en heb ze verzocht om al mijn gegevens uit hun bestand te halen. Mede ook omdat ik dit duidelijk in bv het “bel me niet register” heb aangegeven ik niet op die manier benadert wil worden. Dat hebben ze netjes gedaan. Maar blijkbaar houdt PostNL zich daar niet aan en verkopen ze de gegevens nog steeds. Jammer.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.