image

Uber ontsnapt aan boete voor verzwijgen groot datalek

vrijdag 13 april 2018, 16:39 door Redactie, 8 reacties

Uber hoeft geen boete te betalen wegens het verzwijgen van een groot datalek in 2016 waarbij de gegevens van miljoenen klanten in handen van derden kwamen, zo blijkt uit een schikking van de Amerikaanse toezichthouder FTC. In november 2016 ontdekte Uber dat aanvallers opnieuw toegang tot chauffeur- en klantgegevens hadden gekregen die bij Amazon Web Services waren opgeslagen.

Dit was mogelijk door een toegangssleutel die een Uber-engineer op GitHub had geplaatst. Op de Amazon-cloudserver werden onversleutelde bestanden met de e-mailadressen, namen en telefoonnummers van tientallen miljoenen klanten en honderdduizenden chauffeurs door de aanvallers gedownload. Het incident had erg veel weg van een datalek waar Uber in 2014 mee te maken kreeg en dat nog door de FTC werd onderzocht. In plaats van het datalek te melden verzweeg Uber dit en betaalde de twee aanvallers 100.000 dollar.

Vorig jaar augustus kwam de FTC met een schikkingsvoorstel voor het datalek uit 2014. Drie maanden later werd echter bekend dat het bedrijf een soortgelijk lek in 2016 had verzwegen. De FTC heeft daarom de initiële schikking uitgebreid en Uber is hiermee akkoord gegaan. Zo worden alle auditrapporten over het Uber-privacyprogramma met de toezichthouder gedeeld, in plaats van alleen het eerste rapport. Ook moet het bedrijf gegevens bijhouden over de bugmeldingen die het ontvangt en betrekking hebben op mogelijke of daadwerkelijke ongeautoriseerde toegang tot klantgegevens. Het publiek kan nu 30 dagen op de schikking reageren, waarna de FTC zal beslissen om die te bekrachtigen.

Reacties (8)
13-04-2018, 16:46 door Anoniem
Zo gaat het nooit lukken om misstanden aan te pakken.
13-04-2018, 19:57 door Anoniem
Het zijn losstaande feiten. De FTC is hier niet in het belang van wie ze horen te beschermen aan het handelen. Ze horen eerst het feit uit 2014 te behandelen. Daarna hoort een beoordeling van het herhaalde feit uit 2016 een oordeel te krijgen. 1x schikken voor 2 overtredingen is belachelijk. Ze zijn opnieuw de fout in gegaan en daar komen ze heel makkelijk mee weg met 1 schikking.
14-04-2018, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem: Zo gaat het nooit lukken om misstanden aan te pakken.
Door Anoniem: Het zijn losstaande feiten. De FTC is hier niet in het belang van wie ze horen te beschermen aan het handelen. Ze horen eerst het feit uit 2014 te behandelen. Daarna hoort een beoordeling van het herhaalde feit uit 2016 een oordeel te krijgen. 1x schikken voor 2 overtredingen is belachelijk. Ze zijn opnieuw de fout in gegaan en daar komen ze heel makkelijk mee weg met 1 schikking.
De tweede overtreding heeft plaatsgevonden voordat de schikking over de eerste in werking trad. Dan kunnen sancties die in die schikking zijn afgesproken niet worden toegepast op de tweede overtreding, ze golden domweg nog niet en iedere rechter zou dat meteen van tafel vegen.

Moet je dan als FTC voor een vergelijkbare overtreding maar een identieke schikking treffen als het een herhaling van dezelfde fout betreft? Daar meldt de FTC dit over:
Due to Uber’s misconduct related to the 2016 breach, Uber will be subject to additional requirements. Among other things, the revised settlement could subject Uber to civil penalties if it fails to notify the FTC of certain future incidents involving unauthorized access of consumer information.
De voorwaarden zijn verzwaard dus, nog een keer de fout in gaan krijgt grotere gevolgen.

Als ik het goed begrijp kan de FTC trouwens geen boetes of dwangsommen opleggen zonder langs de rechter te gaan. Vermoedelijk is dat de reden voor die schikkingen, rechtzaken zijn duur en traag, en de FTC kan zijn capaciteit effectiever inzetten door schikkingen te treffen en die rechtzaken als stok achter de deur te gebruiken.
15-04-2018, 12:19 door Anoniem
Een lachertje als je niet langer in een land leeft maar in een grote corporatie genaamd USA.
16-04-2018, 06:03 door Legionnaire
Door Anoniem: Een lachertje als je niet langer in een land leeft maar in een grote corporatie genaamd USA.

Juist...UBER moet verboden worden...zaaien alleen maar ellende wereldwijd.

Zoals in India...daar rijden veel taxi's, maar verdienen niets.

Dus UBER verstrekt leningen om een nieuwe taxi te kunnen kopen, want bij UBER zouden ze 4x zoveel verdienen.

Iedere taxi eigenaar sluit een lening af bij UBER, als gevolg dat er nu zoveel UBER taxi's zijn met een dikke lening, rond 10.000 Dollar, maar grotendeels stil staan en dus niets verdienen.

Maar UBER wil wel dat ze maandelijks de lening aflossen. TUIG...
16-04-2018, 09:51 door Anoniem
Tja zo krijg je security nooit op de rails natuurlijk. Waarom zou het management daar geld instoppen als er toch geen boete/sanctie volgt na een incident? Dan liever maar meer winst en een forse bonus. Je kunt ze eigenlijk geen ongelijk geven.
16-04-2018, 16:36 door PietdeVries
Door Legionnaire: Maar UBER wil wel dat ze maandelijks de lening aflossen. TUIG...

We gaan gemakshalve even voorbij aan de criminelen die zich taxi chauffeur noemen en toeristen (ook in Nederland) flink het vel over de oren trekken voor een ritje Schiphol -> Amsterdam Centraal (en dan liefts 2 x de hele ring rondrijden)?

Uber heeft z'n nadelen. Maar dat je van tevoren kan zien wie de bestuurder is van je taxi, dat je als vrouw weet in welke auto je stapt *voordat* je die taxi bestelt, dat er een systeem van rating is - die innovaties maken dat Uber een klasse beter rijdt dan alles wat zich nu taxi chauffeur noemt.

Overigens, in India zijn de Ubers ongeveer van hetzelfde prijsniveau als de andere operators als Ola en Lyft. In de rest van Azie heeft Uber z'n belangen inmiddels overgedaan aan een andere partij en is ze daar weg...

Maar goed, een half-waar statement in hoofdletters doet 't natuurlijk beter (in deze Trump tijden) dan de waarheid in lower-case :-)
19-04-2018, 00:23 door Legionnaire
Door PietdeVries:
Door Legionnaire: Maar UBER wil wel dat ze maandelijks de lening aflossen. TUIG...

We gaan gemakshalve even voorbij aan de criminelen die zich taxi chauffeur noemen en toeristen (ook in Nederland) flink het vel over de oren trekken voor een ritje Schiphol -> Amsterdam Centraal (en dan liefts 2 x de hele ring rondrijden)?

Uber heeft z'n nadelen. Maar dat je van tevoren kan zien wie de bestuurder is van je taxi, dat je als vrouw weet in welke auto je stapt *voordat* je die taxi bestelt, dat er een systeem van rating is - die innovaties maken dat Uber een klasse beter rijdt dan alles wat zich nu taxi chauffeur noemt.

Overigens, in India zijn de Ubers ongeveer van hetzelfde prijsniveau als de andere operators als Ola en Lyft. In de rest van Azie heeft Uber z'n belangen inmiddels overgedaan aan een andere partij en is ze daar weg...

Maar goed, een half-waar statement in hoofdletters doet 't natuurlijk beter (in deze Trump tijden) dan de waarheid in lower-case :-)

Helemaal mee eens...hier in NL werd zwaar misbruik gemaakt van de machtpositie van de 'normale' taxi.
Extremen hoge ritprijzen aan toeristen vragen en er ook nog mee wegkomen.
En korte ritjes weigeren, dus alleen maar 'lange' ritten en via een omweg.

Ik ben voor UBER in de westerse landen, maar niet daarbuiten.

Kijk eens naar uitzending gemist van RTLZ 'de geheimen van Sillicon Valley'.
Toen ik die docu's zag kreeg ik een hele andere kijk op UBER en RB&B.

gr. L
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.