image

Klokkenluider Cambridge Analytica: Regels nodig voor social media

donderdag 17 mei 2018, 13:47 door Redactie, 4 reacties

Er zijn dringend regels nodig om mensen op social media te beschermen, net zoals er veiligheidsregels voor auto's zijn ingevoerd. Dat liet klokkenluider en voormalig Cambridge Analytica-medewerker Christopher Wylie gisteren weten tijdens een hoorzitting voor een Amerikaanse senaatscommissie.

Wylie maakte het misbruik van Facebookdata door Cambridge analytica bekend. Tijdens de hoorzitting noemde hij onder andere het miljoenen dollars kostende "Project Ripon". Het project maakte gebruik van onderzoek dat door psychologen van de Universiteit van Cambridge was uitgevoerd en als doel had om profileringsalgoritmen te ontwikkelen die voor Amerikaanse politieke campagnes te gebruiken waren.

Volgens Wylie zijn de activiteiten van Cambridge Analytica niet te vergelijken met traditionele marketing, zoals sommigen stellen. "Deze valse vergelijking is misleidend. Cambridge Analytica is gespecialiseerd in desinformatie, het verspreiden van geruchten, compromitterend materiaal en propaganda." Het databedrijf paste deze tactieken al toe in Afrika en Azië en was bezig om deze tactieken ook in Amerikaanse cyberspace in te zetten, aldus de klokkenluider.

"Cambridge Analytica zocht naar mentale en emotionele kwetsbaarheden in bepaalde subsets van de Amerikaanse bevolking en was bezig om die kwetsbaarheden te misbruiken door gerichte informatie die ontworpen was om sommige van de ergste eigenschappen in mensen naar boven te halen, zoals neuroticisme, paranoia en raciale vooroordelen", ging Wylie verder.

Regels

Wylie stelde dat de overheid de problematiek rondom privacy en social media moet aanpakken. "De voorwaarden van online platformen bieden gebruikers een valse keuze, omdat het internet niet langer een keuze is. Amerikanen kunnen zich niet afmelden voor de 21ste eeuw." Volgens Wylie is databescherming een veiligheidskwestie voor consumenten en kan de last niet bij consumenten worden neergelegd door gebruik te maken van de valse keuze die sociale netwerken hen voorleggen.

"Wetgevers hebben de mogelijkheid om standaarden op te stellen en te handhaven, net zoals we voor veel andere belangrijke zaken doen", vertelde Wylie de senaatscommissie. "Techbedrijven kunnen claimen dat regels de groei in de sector belemmeren. Veiligheidsstandaarden voor auto's hebben echter niet de innovatie of vraag beperkt. Riemen zorgen er niet voor dat mensen geen auto's meer kopen en privacyvriendelijke software zal er niet voor zorgen dat mensen geen online platformen meer gebruiken." Wylie besloot door te stellen dat het de taak van wetgevers is om ervoor te zorgen dat technologie mensen dient in plaats van andersom (pdf).

Image

Reacties (4)
17-05-2018, 13:56 door bollie
Wat een geweldige denker en wat een goede visie!
17-05-2018, 14:32 door Anoniem
Wat blijft het toch een lelijke knurft. Dat kapsel.

Ik denk niet dat "regels" zomaar even alle problemen gaan oplossen, eigenlijk.
17-05-2018, 14:54 door karma4
Gdpr is er al in EU niet in de VS.
17-05-2018, 15:13 door Anoniem
Het beste antidotum tegen deze misleiding en desinformatie-technieken is deze direct blootleggen en aan de kaak stellen
als misleidende propaganda middelen.

Dit is het meest frustrerende voor partijen, die zich hiervan bedienen.

Van een overheid, die zich voornamelijk van desinformatie bedient om haar machtsoverwicht te houden over de bevolking net als ten tijde van het feudale systeem, waarbij niemand zelfs een bijbel in huis mocht hebben of kennis mocht hebben, die de elite bezat, kun je geen goede regelgeving verwachten, eerder dat ze dit met de mond belijden en verder op de hand van de grote Tech bedrijven opereren.

De visie is dus goed, maar of die uitvoerbaar is. Sinds 2001 maken we wat anders mee.

Jodocus Oyevaer
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.