image

Australiërs verloren 218 miljoen euro aan scammers in 2017

maandag 21 mei 2018, 09:39 door Redactie, 0 reacties

Australiërs verloren vorig jaar omgerekend 218 miljoen euro aan scammers, een stijging van bijna 26 miljoen ten opzichte van het jaar daarvoor, zo heeft de Australische Mededings en Consumenten Commissie (ACCC) bekendgemaakt. De cijfers zijn afkomstig van Scamwatch, het Australian Cybercrime Online Reporting Network (ACORN) en verschillende overheidsinstanties.

Scamwatch, dat door de ACCC wordt beheerd, ontving in 2017 ruim 161.000 meldingen. De grootste schadepost (20 miljoen euro) die bij Scamwatch werd gemeld werd door investeringsscams veroorzaakt. Datingfraude volgt met ruim 13 miljoen euro op een tweede plek. Helpdeskfraudeurs, die zich vaak voordoen als Microsoftmedewerkers en het systeem van het slachtoffer proberen over te nemen, wisten Australiërs voor omgerekend 1,5 miljoen euro op te lichten. Het gaat hierbij echter alleen om cijfers van Scamwatch, waar een totaal schadebedrag van omgerekend 90 miljoen euro werd gerapporteerd.

De scammers maken vooral gebruik van de telefoon om hun slachtoffers te benaderen. 65.000 scammeldingen die Scamwatch ontving waren via de telefoon geïnitieerd. Het gaat dan om scams waarbij de oplichters zich voordoen als bekende overheidsinstanties of bedrijven. E-mailscams waren goed voor ruim 50.000 meldingen en sms-berichten volgen op een derde plek met bijna 19.000 meldingen.

Image

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.