image

10 miljoen mensen ontvingen NL-Alert controlebericht van 4 juni

woensdag 20 juni 2018, 16:25 door Redactie, 9 reacties

Tien miljoen mensen hebben het NL-Alert controlebericht van maandag 4 juni ontvingen, iets minder dan het controlebericht van december, toen het om 10,2 miljoen mensen ging. De overheid zendt twee keer per jaar een controlebericht uit waarmee burgers kunnen controleren of hun telefoon goed is ingesteld.

Het werkelijke bereik van NL-Alert ligt volgens de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) veel hoger. Mensen zijn namelijk bereid om een NL-Alert aan anderen door te geven. "Hierdoor zijn in totaal zijn 11,3 miljoen mensen van 12 jaar en ouder bereikt met het NL-Alert controlebericht", aldus de NCTV.

NL-Alert wordt door de overheid ingezet om mensen gericht te alarmeren en informeren bij uiteenlopende noodsituaties zoals bij grote branden, noodweer, gaslekkage of vervuiling van drinkwater. Steeds meer mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld om de waarschuwingen te ontvangen. Op sommige toestellen, zoals de iPhone, moeten gebruikers dit zelf doen. Het volgende NL-Alert controlebericht staat voor maandag 3 december 2018 gepland.

Reacties (9)
20-06-2018, 22:39 door Anoniem
Er waren in December natuurlijk meer mensen op vakantie/bezoek/doorreis in Nederland, en minder vaste inwoners waren toen zelf in het buitenland, Sinterklaas moest immers gevierd worden. Daarom was het bereik in december 2017 natuurlijk groter.

Tenminste, ik neem aan dat ze dat allemaal meten/weten. Hoe weet je anders het bereik?
21-06-2018, 07:43 door Anoniem
Ik zou graag de meetmethode toegelicht zien.
21-06-2018, 08:36 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou graag de meetmethode toegelicht zien.
Daar op kantoor werken 17 mensen, 1 heeft geen telefoon, 1 een ouderwetse 'dumb-phone' en bij 5 mensen is het bericht om onbekende reden niet aangekomen. 10 hebben hem wel ontvangen. Extrapoleer dat en je komt op 10 miljoen ontvangen berichten. :D
21-06-2018, 11:14 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou graag de meetmethode toegelicht zien.

Het is iets dat prima met een steekproef te meten valt - ook dus het uitgebreidere bereik "nee, ik kreeg hem niet op mijn telefoon maar mijn collega/partner/verpleegster zei dat er een testbericht was" .

Het steekproef aspect valt ook enigszins af te leiden uit de formulering "van 12 jaar en ouder" - dat is zo'n grens die ze aanhouden bij respondenten of bij vragen naar de gewoonten van huisgenoten.

In elk geval geen aanleiding om te denken dat de alert toch een ontvangstbevestiging heeft o.i.d.

Ik neem aan dat ze 't gewoon hebben laten uitvoeren door één van de enqueteburo's .
21-06-2018, 11:24 door john west
NL-Alert een onbetrouwbaar systeem,zelf de eerste keren 06-06-2016 05-12-2016 03-07-2017 04-12-2017 wel ontvangen ,deze keer niets.
21-06-2018, 13:22 door Anoniem
Nu de grote hamvraag: tijdig
Hoeveel mensen hebben het bericht om exact 12:00 uur ontvangen? Hoeveel om 12:05? Bij een gifgas aanval - noem maar eens iets - ben je dan te laat.
Bij mij - Vodafone - kwam het bericht al om 12:30 binnen...

Volgens mij is een sirene toch effectiever...
21-06-2018, 15:21 door Anoniem
Ik heb het bericht niet ontvangen. Standaard reactie is dan dat je instellingen wel verkeerd zullen zijn. Nou, die instellingen zijn prima.

Als je zoiets meet maar bij elke negatieve meting een verhaaltje verzint waarom het niet erg is, wat heeft meten dan voor zin?
21-06-2018, 16:19 door Anoniem
Het blijft een waardeloos en onbetrouwbaar systeem. Ik heb 2 iPhones met beiden een KPN abonnement. Afgelopen keer ontving ik op de ene wél het bericht, en op de ander bleef het stil.
21-06-2018, 17:11 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 21-06-2018, 17:33
Door Anoniem: Ik heb het bericht niet ontvangen. Standaard reactie is dan dat je instellingen wel verkeerd zullen zijn. Nou, die instellingen zijn prima.

Als je zoiets meet maar bij elke negatieve meting een verhaaltje verzint waarom het niet erg is, wat heeft meten dan voor zin?

Deze Standaard reactie kreeg je in de jaren zeventig bij de 'slechtere' platenzaak ook te horen.
Klant: "Er zit ruis in de LP"
Verkoper bekijkt intensief de grammofoonplaat ofdat je de ruis kon zien èn dat met vele lege draaitafels om hem heen... en komt dan met de reactie:
"Ik zie niets, dus dat moet dan aan uw naald of het element liggen mijnheer ".

(ècht meegemaakt)

Toevoeging:

Het kreupele NL-Alert loopt al in hetzelfde scenario als de stemcomputer. Ook zo'n Fyra project https://nl.wikipedia.org/wiki/Fyra waar onze overheid (inter)nationaal een flater mee sloeg.

Pas over 10 jaar (in het allerergste stijfhoofdige geval) wordt NL-Alert ten grave gedragen nadat het vele honderduizenden euro's heeft verslonden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.