image

Marketingbedrijf lekt database met 340 miljoen records

maandag 2 juli 2018, 15:17 door Redactie, 1 reacties
Laatst bijgewerkt: 02-07-2018, 16:13

Het Amerikaanse marketingbedrijf en datahandelaar Exactis heeft een database met 340 miljoen individuele records gelekt. Het gaat om gegevens van miljoenen Amerikanen, zoals adresgegevens, e-mailadressen, leeftijd, interesses, gewoontes en het geslacht van iemands kinderen, en miljoenen bedrijven.

Wat vooral opvalt is het grote aantal eigenschappen dat per persoon in de database werd bijgehouden. Naast openbare records en algemene contactgegevens gaat het bijvoorbeeld ook of iemand rookt, geloofsovertuiging, of iemand huisdieren heeft en allerlei andere zaken. De 2 terabyte grote database werd door beveiligingsonderzoeker Vinny Troia via de zoekmachine Shodan op een publiek toegankelijke server gevonden.

Hoeveel mensen er precies in de gelekte records aanwezig zijn, alsmede waar de data vandaan komt is onbekend. De 340 miljoen records konden worden verdeeld in 230 miljoen records over particulieren en 110 miljoen records over bedrijven. Exactis claimt op de eigen website dat het meer dan 3,5 miljard records van particulieren en bedrijven bezit.

Volgens Troia gaat het om één van de meest uitgebreide verzamelingen die hij ooit gezien heeft, zo laat hij tegenover Wired weten. Na ontdekking van de database informeerde Troia zowel Exactis als de FBI. Inmiddels is de database niet meer toegankelijk. De onderzoeker gaat nu samen met het marketingbedrijf kijken of ook anderen de data hebben benaderd.

Reacties (1)
02-07-2018, 15:47 door Anoniem
...en miljoenen bedrijven, zoals adresgegevens, e-mailadressen, leeftijd, interesses, gewoontes en het geslacht van iemands kinderen.

Benieuwd wat voor leeftijd, interesses, gewoontes en geslacht de meeste van deze bedrijven hebben ;)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.