image

FNV: Staat moet stoppen met risicoprofileringssysteem SyRI

donderdag 19 juli 2018, 15:09 door Redactie, 32 reacties

De Nederlandse staat moet stoppen met het risicoprofileringssysteem SyRI, zo stelt vakbond FNV. De organisatie heeft zich aangesloten bij een coalitie van maatschappelijke organisaties en personen, waaronder stichting Privacy First en de Stichting Platform Bescherming Burgerrechten, die de staat in maart hebben gedagvaard om te stoppen met het gebruik van het systeem.

SyRI is een systeem van het ministerie van Sociale Zaken waarin persoonsgegevens van Nederlandse burgers uit allerlei overheidsdatabases worden samengevoegd en geanalyseerd met de bedoeling om sociale zekerheids-, arbeids- en belastingfraude tegen te gaan. Via SyRI worden risicoprofielen van honderdduizenden burgers opgesteld, wat in sommige gevallen tot een "risicomelding" leidt. Deze melding duidt op een verhoogd risico op onrechtmatig gedrag of het overtreden van arbeidswetten.

"Dit gebeurt zonder enige openheid over welke gegevens gebruikt worden, welke analyses worden uitgevoerd en wat de burger in kwestie precies tot risico maakt", aldus FNV. SyRI, dat al sinds 2008 in gebruik is, maakt gebruik van persoonsgegevens die burgers ooit voor volledig andere doeleinden hebben afgestaan. "Maar hoe het systeem precies werkt en wie er wordt geprofileerd is geheim, een hele schimmige en zorgelijke zaak en een grote inbreuk op de privacy van burgers. Zowel de Raad van State als de Autoriteit Persoonsgegevens hebben zich meer dan kritisch uitgelaten over SyRI. Maar daar trekt de overheid zich niets van aan", zegt FNV-vicevoorzitter Kitty Jong.

Volgens de vakbond schaadt SyRI het vertrouwen van de burger in de overheid en heeft het nadelige effecten op de bereidheid informatie aan de overheid te verstrekken. "Daarmee vormt SyRI een fundamentele bedreiging voor de rechtsstaat", stelt FNV verder. Ook ontbreekt het aan onafhankelijk toezicht op het systeem en heeft de staat nooit de noodzaak van de inzet van SyRI kunnen aantonen, aldus Jong. Rondom de rechtszaak is de voorlichtingscampagne 'Bij Voorbaat Verdacht' gestart.

Reacties (32)
19-07-2018, 15:34 door Anoniem
Rondom de rechtszaak is de voorlichtingscampagne 'Bij Voorbaat Verdacht' gestart.

Zou de overheid niet een voorlichtingscampagne kunnen starten over SyRI, en gewoon openheid van zaken geven.
19-07-2018, 16:27 door Anoniem
@anoniem 15:34

Ook al geef je openheid van zaken, nog steeds worden er gegevens samengevoegd.
Alleen nu weet je het.

Zou het niet een goed idee voor de overheid zijn, om de redenen voor het plegen van fraude weg te nemen?
19-07-2018, 16:28 door Anoniem
SyRI is één van vele systemen die verschillende databronnen koppelt naar één platform. Zo is er bijvoorbeeld ook SecuRadar, die 7000 gegevens bronnen koppelt naar één systeem. Alles onder het mom van veiligheid. Maar zo is Thales en TNO ook druk bezig om een systeem te ontwikkelen voor "Predictive Policing". Iedereen wordt geprofileerd, want je zou "zomaar" een risico kunnen zijn. Hoelang, waar en door wie deze data wordt opgeslagen..... vul dat zelf maar in.
19-07-2018, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Rondom de rechtszaak is de voorlichtingscampagne 'Bij Voorbaat Verdacht' gestart.

Zou de overheid niet een voorlichtingscampagne kunnen starten over SyRI, en gewoon openheid van zaken geven.
Nee, natuurlijk niet. Dan weet iedereen dat de Roverheid Nederland er Stasi achtige praktijken op na houdt. Dus vooral onder de pet houden en hard blijven ontkennen.
Volgens de vakbond schaadt SyRI het vertrouwen van de burger in de overheid en heeft het nadelige effecten op de bereidheid informatie aan de overheid te verstrekken.
Dat vertrouwen is goeddeels al weg. De crimineel is het probleem zo langzamherhand niet meer. De Roverheid wel. Ik (en met mij vele anderen) hebben tenslotte veel meer last van de Roverheid dan van criminelen...
19-07-2018, 16:47 door Anoniem
Als je weet wat de overheid nog meer doet ...

Er zijn dingen gaande (al tientallen jaren) die echt schandalig zijn.

En elke dag komt er weer een stuk bij.
19-07-2018, 16:50 door Anoniem
Tja dit is het zelfde als de sleepwet,maar nog erger,het mengt zich met het priveleven van burgers.
Het schendt hun privacy,want niemand heeft er inzage in en kan veranderen of hij of zij het er niet mee eens is.
19-07-2018, 18:34 door Anoniem
Een van de minder bekende rechten die de AVG nieuw toegevoegd heeft is het Recht op een Menselijke Blik (https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/recht-op-een-menselijke-blik-bij-besluiten). SyRI lijkt me bij uitstek een moment om, gezien de dialoog (ook) hier mislukt is, om dat recht te claimen.
19-07-2018, 18:48 door Anoniem
Door Anoniem: @anoniem 15:34
Zou het niet een goed idee voor de overheid zijn, om de redenen voor het plegen van fraude weg te nemen?

Er zullen altijd mensen zijn die het systeem misbruiken. Al bezoeker van deze site zou je dat toch op ze minsten moeten begrijpen.
19-07-2018, 19:49 door Anoniem
Minister grappenhaus heeft pas geleden aangekondigd,dat juist meer
data mag worden gedeeld met verschillende partijen om fraude tegen te gaan,
dus je kunt ervan uitgaan dat de overheid gewoon ermee doorgaat.
19-07-2018, 20:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Zou de overheid niet een voorlichtingscampagne kunnen starten over SyRI, en gewoon openheid van zaken geven.

Privacy Barometer: zoek "SyRI"
https://www.privacybarometer.nl/?zoek=SyRI
19-07-2018, 20:14 door karma4 - Bijgewerkt: 19-07-2018, 20:38
Door Anoniem:
Rondom de rechtszaak is de voorlichtingscampagne 'Bij Voorbaat Verdacht' gestart.
Zou de overheid niet een voorlichtingscampagne kunnen starten over SyRI, en gewoon openheid van zaken geven.
Ze geven openheid van zaken, alleen staat het de potentiële misbruikers en de nieuwsgeile organisatie niet aan.
Kijk even bij "voorbaat verdacht" je ziet de lijst van ganbare overheidsgegevens (centraal). Deze zijn niet toegankelijk voor de toezichthoudende ambtenaren (decentraal gemeentes).
Zijn we weer terug bij https://www.inlichtingenbureau.nl/Pages/Overons.aspx
https://www.security.nl/posting/555731/Staat+vandaag+gedagvaard+om+risicoprofilering+burgers

Met geen peil / (geen stijl) zitten we met een micro targeting actievoerders al la Cambridge analytica. Dat staat me tegen.Nieuw is de aansluiting van het FNV. Dat is op een moment van grote krimp en dreigend ontslag (250 getroffenen) hoeveel werknemers heeft het fnv 2000, nu 1700 ? Dan zit er een riante vertrekregeling voor de ouderen (rvu ontwijken) in het vat.
https://www.ad.nl/economie/fnv-zet-opnieuw-flink-het-mes-in-de-organisatie~a37513c0/

Terug naar auto's. Nederland kent enkel notoire verkeershufters en asociale typen bij verkeerlichten/zebra's.
Al die flitscamera's die overal staan is het bewijs van die stelling (als dat waard is dan … redenering).
De politieagenten die bekeuringen uitdelen is een sleepnet met een gigantische privacy inbreuk.
Nu overdrijf ik natuurlijk. Maar onderzoek aub nu eens zelf wat waar is en niet met waarschijnlijkheden zonder de grootste schreeuwers achterna te lopen.
19-07-2018, 23:53 door Anoniem
@ karma4,

Waar houdt de privacy-inbreuk van de digitale "tandenborsteltellers" op? Kan men digitaal scheef wonen of illegaal onderhuren aantonen en wil men daarop ook actie ondernemen of is het alleen maar een middel om aan te tonen "dat op papier of voor de (gemanipuleerde) statistieken" alles klopt? Ik laat niemand in persona onaangekondigd binnen, ook digitaal niet door het gebruik van script-blokkers en andere blokkkers. Maar die geteld moeten woren en die verkeerd bezig zijn, worden heel vaak met rust gelaten en die niets te verbergen hebben worden overmatig lastig gevallen.

Hobbelt men mee met wat het bedrijfsleven al aan big data aanlevert (slimme meter, andere data van slimme iOT)? Welke belasting budgetten zijn al te beschouwen als weggegooid geld om steeds weer opnieuw het IT wiel uit te vinden? Wie zonder relevante kennis van de materie allemaal zitten in het beslissing circuit? Velen naar ik vrees.

Jij, beste karma4, zit zover ik het uit je reactie's beoordelen kan, dicht bij de bron (dicht bij het vuur zogezegd), schijnt goed geinformeerd in de materie, maar kun je ons ook een idee geven hoe ver het aan ons gesleten verhaal en de werkelijkheid op gespannen voet met elkaar staan? Ik heb namelijk zo'n unheimisch gevoel, dat men niet alles meedeelt en veel propaganda is.

Een Digitaal Achterdochtige
20-07-2018, 08:09 door Anoniem
Door karma4: Nu overdrijf ik natuurlijk. Maar onderzoek aub nu eens zelf wat waar is en niet met waarschijnlijkheden zonder de grootste schreeuwers achterna te lopen.

Misschien zelf wat meer onderzoek doen voordat je wat uitkraamt?

Het probleem met Suri 9en soortgelijke programma's) is dat diezelfde overheid geen inzicht wil geven in de algoritmes die gebruikt worden. Nog erger, zelf zelt de oevrheid dat hier algotitmnes niet uit te leggen zijn.

Bij een verkeerscamera met foto's waarop de oevrtreding staat, of de reistijd tussen twee meetpunten, kun je (als politie) inzicht geven in de beredenering waarom jij een prent krijgt.
met Syri kan/wil de overheid dat niet.

Het enige wat ze (in het geniept signaleert) is dat jij wel eens een risico zou kunnen zijn. dat gebeurt achter je rug om, en al kom je er achter, dan nog krijg je niet te horen welke meetgegevens/informatie daarvoor gebruikt is.
20-07-2018, 10:20 door Anoniem
Misschien zelf wat meer onderzoek doen voordat je wat uitkraamt?

Het probleem met Suri 9en soortgelijke programma's)

Klinkt alsof je gedegen onderzoek hebt gedaan. De naam van het programma heb je al niet goed. En welke soortgelijke programma's doel je op, benoem die eens ? Ik ga er vanzelfsprekend vanuit dat je niet zomaar wat uitkraamt, en dat je je uitspraken dus inhoudelijk kunt onderbouwen. Mocht dat niet het geval zijn, kijk dan even in de spiegel.
20-07-2018, 11:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Misschien zelf wat meer onderzoek doen voordat je wat uitkraamt?

Het probleem met Suri 9en soortgelijke programma's)

Klinkt alsof je gedegen onderzoek hebt gedaan. De naam van het programma heb je al niet goed. En welke soortgelijke programma's doel je op, benoem die eens ? Ik ga er vanzelfsprekend vanuit dat je niet zomaar wat uitkraamt, en dat je je uitspraken dus inhoudelijk kunt onderbouwen. Mocht dat niet het geval zijn, kijk dan even in de spiegel.

Suri = Syri
9 = (

Jij hebt nooit last van dikke vingers op kleine toetsen zeker :-)

Naast Syri heben we oa. nog het Criminaliteits Anticipatie Systeem (CAS). De politie bepaalt adhv algoritmes alsvast of je crimineel gedrag gaat vertonen voordat je werkelijk iets gedaan hebt.


Nu jij weer.
Heb jij ondertussen een betere vergelijking dan verkeerscamera's gevonden?
20-07-2018, 11:14 door Anoniem
Iedereen wordt geprofileerd, want je zou "zomaar" een risico kunnen zijn.
Wanneer gaat men nu eens accepteren dat het vrijwel onmogelijk is om de toekomst te voorspellen? Daarbij, laten we waken voor 'computer says no' besluitvorming. Fraudeurs een vlaggetje geven is prima (want er wordt wat afgefraudeerd in dit land!) maar zorg dat het niet meer is dan _een_ signaal, geen definitieve waarheid. En maak inzichtelijk hoe een algoritme tot zijn conclusie is gekomen. Systemen waarbij men dat niet kan zeggen of zelfs niet weet, moeten per direct worden afgevoerd vanwege het 'shit in, shit out' principe.
20-07-2018, 11:25 door Anoniem
Met dit soort systemen kom je terug bij een rechtstaat waarin een burger opgepakt en opgesloten kan worden omdat een bevoegd persoon "het nu eenmaal zo voelt" dat dat een goed idee is.
Is net zo min te checken als die algoritmes van SyRi.
En nee, dat het door een computer gebeurt wil niet zeggen dat er geen onzin uit kan komen.

Misschien word ik nog wel liever opgesloten vanwege de wispelturigheid van een mens, dan vanwege beslissingen van een niet te doorgronden computersysteem waar iedereen toch maar vertrouwen in heeft "want het is een hele dure computer".
20-07-2018, 12:44 door Anoniem
Ik neem aan dat er geen recht op inzage compliant GDPR bestaat? Is dat niet in strijd met de GDPR? Of is er ook een uitzonderingsclausule voor Min. voor Sociale Zaken? Ik dacht alleen toch voor Min. Jus?
20-07-2018, 13:53 door Anoniem
In hoeverre gedraagt de Staat der Nederlanden ten opzichte van de burgers van deze natie zich echt even onbeschoft dan de grote corporaties, zoals Google en Facebook t.o.v. hun gebruikers (hun product om aan te verdienen).

Waarom legt de Staat geen verantwoording af, waarom is er geen inzage en evaluatie, waarom moet alles in het geniep.
Net als non-public ad-tracking bij Silicon Valley en het NSA gebeuren op de achtergrond.

In Nederland leven we niet op een eiland en we worden dus ook steeds meer een barbaars Jan-Kezen-land met een heleboel inwoners met gebrek aan de nodige Kinderstube, uit de klei getrokken EU-provincialen.

Mooi was dat te zien op de Wereldkampioenschap Voetbal, waar mevrouw Mediewiew wel wist hoe het protocol was rond een handkusbegroeting (de dame bepaalt namelijk) en haar lompe hoge gast helaas niet. Trump liep laatst in Engeland ook als de spreekwoordelijke olifant door de vorstelijke protocol-porceleinkast. Waarom hebben zijn media-adviseurs hem niet ingevoerd in the do's & don't's op Windsor Castle.

Ministers met eergevoel, die aftreden als ze de plank misslaan, komen er steeds minder. Geen Pruisisch Ehrenwort reactie meer. Betonbaron en maatje onbenul voeren het provinciale barbarendom aan. Dus krijgen we geen inzage in waar de SyRi algoritmen op letten, ergo wanneer ik of anderen geen modelburger meer zijn. Vrijheid van meningsuiting allemaal onbegrensd tot je dienst totdat het niet strookt met wat de MSM over ons allemaal tracht uit te storten aan nieuws, dan zijn we ineens populisten, nationalisten en soms nog erger, terwijl graaier en zijn maatje uitbuiter ongeremd los kunnen blijven gaan.

Overdreven, denk het niet. Vraag het iedereen die kritische kanttekeningen ergens bij zet. Herinnert u zich Pieter Omzigt nog? Hoe werd ie een weekeind lang afgeserveerd door de NRC? Dus erger je niet als je iemand het bestek kruiselings op het bord ziet leggen na een maaltijd bij een openbare gelegenheid of zich lomp ziet gedragen in het openbaar vervoer.
Vaak weet men niet beter of is zich niet eens bewust van zijn of haar gedrag.

Erger je niet als het zoet voor het hartig gegeten wordt. En de overheid is een afspiegeling van haar burgerdom. Vandaar dat een groot deel van de bevolking steeds voor grotere uitgaven komt te staan. Een klein deelt vaart er echter zeer en zeer wel bij en dat zal zoals ze altijd reageren wel onze eigen stomme schuld zijn - hadden we maar wat uitgekookter in het leven moeten staan. Het gaat u allen goed met SyRI of zonder, met smart surveillance of zonder.
20-07-2018, 18:42 door Anoniem
Door Anoniem:Het gaat u allen goed met SyRI of zonder, met smart surveillance of zonder.


"I am NOT a number; I am a FREE man!!!"
- The Prisoner (1967)
20-07-2018, 19:56 door karma4 - Bijgewerkt: 20-07-2018, 20:01
Door Anoniem: In hoeverre gedraagt de Staat der Nederlanden ten opzichte van de burgers van deze natie zich echt even onbeschoft dan de grote corporaties, zoals Google en Facebook t.o.v. hun gebruikers (hun product om aan te verdienen). …
Je kent hel liberale vrijheidsideaal. Als je kan graaien is dat excellente eigenschappen, arm dan ben je gewoon dom en stom.
Verder heeft dat ideaal weinig met het afgeven op de staat der nederlanden te maken. PVV FVD is wat mij betreft geen alternatief. De liberalen profiteren van een gevallen gat aan sociale cohesie.
20-07-2018, 20:26 door karma4 - Bijgewerkt: 20-07-2018, 20:40
Door Anoniem: @ karma4,
Waar houdt de privacy-inbreuk van de digitale "tandenborsteltellers" op? Kan men digitaal scheef wonen of illegaal onderhuren aantonen en wil men daarop ook actie ondernemen of …..

... maar kun je ons ook een idee geven hoe ver het aan ons gesleten verhaal en de werkelijkheid op gespannen voet met elkaar staan? Ik heb namelijk zo'n unheimisch gevoel, dat men niet alles meedeelt en veel propaganda is.
Een Digitaal Achterdochtige
Het echt probleem is niet eens digitaal. Ik vind die politiek gewoon onjuist. Enerzijds iedereen moet voor zijn eigen inkomen zorgen echter als het op steun via overheid aankomt dan is het ineens red je zelf maar.

Met dat scheef wonen illegaal onderhuren is het inkomen van het huishouden leidend. Je reinste inkomenspolitiek ten faveure van huisjesmelkers https://www.rtlnieuws.nl/economie/scheefwonen-half-miljoen-huishoudens-betalen-te-veel-huur.
Huur uitgaven en huurinkomsten zijn onbekend, ze worden negens geregistreerd. Dat is ruimte voor misbruik.
Je zou alle verhuurders het bedrag wat ze jaarlijks betaald hebben met kvk/btws/bsn nummer van de verhuurder kunne laten opgeven en de verhuurders verplichten de opgaven te doen. Dan wordt controle mogelijk.

Heb je een huurovereenkomst en bijstand dan is dat jou keus (privacy) ook als je regelmatig elders bent.
Twee bijstanders die wat met elkaar hebben wekt geen wrevel op. Het komt pas als een van de twee vermogend is en de ander niet. Die moet je verder uitwerken zonder over de rooie te gaan.

Voor het koppelen van gegevens kun je genoeg vinden dat ze er nauwelijks toe in staat zijn.
Dan lees je criminelen met grote vermogens in vastgoed (zichtbaar) en dure autos (zichtbaar) wat heeft kunnen gebeuren zonder een signaal. De aanschrijving voor de woz (gedeeld eigendom) of huurdersheffing naar een willekeurig persoon. Dan heb je het over gegevens die nog aardig goed centraal worden bijgehouden. Je kunt die volgen in mijnoverheid.nl .
Het gaat dus mis als ze voor controles gericht gebruikt moeten worden. Da is echt wel intern bekend.

Toeslagen voor dit jaar, jaarinkomen van dit jaar en je ziet een tijdsfactor ontstaan. Dat lijkt ok met de GBA verhuizingen te spelen. Spookbewoners is nog maar een klein probleem door foute aannames met veranderingen. Die kun je terugvinden als een of andere politicus hoog van de toren geblazen over het aantal fraudegevallen en dan bakzeil moet halen omdat de eigen overheidsadministraties gewoon niet 100% niet 99% betrouwbaar zijn.

Dat data analist beseft dat wel al gaan die ook te vaak af op de incomplete gegevens omdat er niets beters beschikbaar is. Je krijgt dan wat zoals https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2015/171-1 (Onderzoek naar verantwoordelijkheid van Politie voor juistheid gegevens bij automatische kentekencontroles (ANPR) )
Recenter: http://www.omroepbrabant.nl/?news/2757081073/Wel+spijt,+maar+geen+excuses+voor+boeren+na+harde+woorden+van+minister+Schouten+over+kalverfraude.aspx Zo'n politicus zou meteen schadevergoeding voor de onterechte gevallen moeten gaan regelen. Waar blijven de actiegroepen hiervoor?

Anderzijds dit is een rare ongelijkheid: https://www.bd.nl/tilburg/gemeente-tilburg-mag-niet-specifiek-speuren-naar-turkse-bijstandsfraudeurs~a7997bc4/ Of en vermogenstoets voor iedereen dan wel voor niemand. Nu wordt de nederlandse burger gediscrimineerd. (Voor de duidelijk ik vind dat die toets altijd hoort te gebeuren voor iedereen op dezelfde wijze).

Als je mee zou kunnen kijken achter de schermen en wat van de problematiek rond koppelen van data begrijpt dan zie je dat ze er niet veel over kunnen loslaten. Het toont alle hiaten en tekortkomingen die er zijn voor de meest eenvoudige simpele wettelijke controles. Dat heeft weinig met profilering te maken.
Als de inconsitenties er uit gaat proberen te halen ook al is dat maar voor een beperkt gebied dan zal je ook wonderlijke gevallen tegenkomen. Dat is zeker niet een bij voorbaat verdacht insteek.
20-07-2018, 20:50 door karma4
Door Anoniem: Ik neem aan dat er geen recht op inzage compliant GDPR bestaat? Is dat niet in strijd met de GDPR? Of is er ook een uitzonderingsclausule voor Min. voor Sociale Zaken? Ik dacht alleen toch voor Min. Jus?
Geen uitzondering alleen opletten dat je niet de zaken vraagt die je al bekend hadden moeten zijn. Voor onterechte administraties heb je het recht op correctie en bij schade die schade verhaalrecht.
20-07-2018, 21:43 door Anoniem
Bedankt, karma4, voor je verklarende verhaal. Wat opvalt is dat Big Data niet zo rock-solid is als velen ons wel zouden willen doen geloven. Er dus ruimte om heel wat goed mis te laten gaan. Maar ja, wat als je ze steeds weer hiermee weg ziet komen,

De nu iets minder digitaal achterdochtige
20-07-2018, 23:30 door Anoniem
In 2011 werd in het totaal 0,2% aan fraude geconstateerd van de circa 80 miljard euro die aan uitkeringen en toeslagen wordt besteed. Bij een pilot [met SyRI] werd 12 miljoen euro (0,01%) aan uitkeringsfraude ontdekt [ boven op die eerder genoemde 0,2 % ]. De jaarlijkse kosten voor deze extra gegevens­uitwisseling via SyRI worden geschat op circa 2,5 miljoen euro.

https://www.privacybarometer.nl/maatregel/85/De_transparante_burger

De mate van fraude met uitkeringen en toeslagen wordt om politieke redenen in de media continue zwaar overdreven. Verreweg de meeste mensen die rechtens een uitkering genieten, maken zich zelden tot nooit schuldig aan moedwillige fraude. Als SyRI tot doel had gehad de witteboorden criminaliteit en kapitaalvernietiging t.g.v. milieudelicten hard aan te pakken, dan was de wereld te klein geweest. Het is maar net hoe de politiek prioriteiten stelt.
21-07-2018, 00:58 door Anoniem
"Volgens de vakbond schaadt SyRI het vertrouwen van de burger in de overheid ... "

Welk vertrouwen?
22-07-2018, 08:42 door Anoniem
Dan maar op de omslachtige manier:

Door karma4: Je zou alle verhuurders het bedrag wat ze jaarlijks betaald hebben met kvk/btws/bsn nummer van de verhuurder kunne laten opgeven en de verhuurders verplichten de opgaven te doen. Dan wordt controle mogelijk.

Hoe dat zo? Als een verhuurder (ondanks wettelijke verplichting) iets niet opgeeft, is het op deze manier niet traceerbaar.


Heb je een huurovereenkomst en bijstand dan is dat jou keus (privacy) ook als je regelmatig elders bent.

Hoezo is het hebben van een huurovereenkomst en bijstand een keus die iets met privacy te maken zou hebben??


Voor het koppelen van gegevens kun je genoeg vinden dat ze er nauwelijks toe in staat zijn.

Wat bedoel je precies?
Wat kun je vinden, hoezo is dat genoeg, en wie zijn waar niet toe in staat? De fraudeurs, de mensen met een huurovereenkomst en bijstand...


Dan lees je criminelen met grote vermogens in vastgoed (zichtbaar) en dure autos (zichtbaar) wat heeft kunnen gebeuren zonder een signaal.

Wat heeft er kunnen gebeuren. Waar lees je dat gebeuren?
iets kunnen lezen zonder dat er een signaal is geweest?


De aanschrijving voor de woz (gedeeld eigendom) of huurdersheffing naar een willekeurig persoon. Dan heb je het over gegevens die nog aardig goed centraal worden bijgehouden. Je kunt die volgen in mijnoverheid.nl .

Wauw, kun jij mijn aanschrijving WOZ (of huurdesheffing) lezen op MijnOverheid.nl? FYI: ik heb MijnOverheid.nl account niet geactiveerd. Kun je me een extract van die aanschrijving aan mij hier posten? Dan zal ik hem controleren.


Het gaat dus mis als ze voor controles gericht gebruikt moeten worden. Da is echt wel intern bekend.

Bron aub voor deze aanmname dat het "intern" (bij jou thuis) wel bekend is.


Toeslagen voor dit jaar, jaarinkomen van dit jaar en je ziet een tijdsfactor ontstaan.

Welke tijdfactor? Je kijkt naar 1 jaar.


Dat lijkt ok met de GBA verhuizingen te spelen. Spookbewoners is nog maar een klein probleem door foute aannames met veranderingen. Die kun je terugvinden als een of andere politicus hoog van de toren geblazen over het aantal fraudegevallen en dan bakzeil moet halen omdat de eigen overheidsadministraties gewoon niet 100% niet 99% betrouwbaar zijn.

Dus spookbewoners in het GBA wordne alleen ontdenkt als een politici opspeelt?
Nogmaals wauw. Jij heb dus de werkzaamheden van alle 350+ Burgerzaken afdelingen in Nederland gecontroleerd, en daarbij geconstateerd dat geen van deze afdelingen controles hebben om spookburgers te signaleren.
Graag ook even een definitie van die spookburgers:
- Mensen die vergeten (of "vergeten") zijn hun nieuwe woon-adres door te geven, of naar het buitenland vertrokken zijn zonder dit door te geven? Die mensen verstoten tegen de wet.
- Of heb je het over mensen die met gefraudeerde papieren zich laten inschrijven op een ander zijn adres? Ook die vertsoten tegen de wet.
Zodra een brugerzaken afdleing zoiets constateert, wordt de betreffende persoon of het betreffende adres in onderzoek gezet. Daar is geen hoog opspelend politicus voor nodig.


Dat data analist beseft dat wel al gaan die ook te vaak af op de incomplete gegevens omdat er niets beters beschikbaar is

Is dit nog Nederlands? Graag een vertaling svp.


Als je mee zou kunnen kijken achter de schermen en wat van de problematiek rond koppelen van data begrijpt dan zie je dat ze er niet veel over kunnen loslaten. Het toont alle hiaten en tekortkomingen die er zijn voor de meest eenvoudige simpele wettelijke controles. Dat heeft weinig met profilering te maken.

Shit in shit out. Maar waarom zou dit een argument zijn om niets kunnen vertellen over de algoritmen. De laatste opmerking snap ik al helemaal niet. Wat is de relatie met de voorgaande 2 zinnen?
22-07-2018, 13:36 door Anoniem
De minister heeft al duidelijk aangegeven, waarom algoritmen niet gedeeld zullen worden.
Dan wordt het voor de ontduikers en ontwijkers namelijk wel al te gemakkelijk e.e.a. af te gaan leiden.

Tevens maakt zo'n insteek de controle op hetgeen de overheid doet er ook niet gemakkelijker op.
Je moet dus maar aannemen, dat het goed zit.

Net als bij bodemvervuilingsprocedures destijds, waarbij een aantal gemeenten flink geprofiteerd schijnen te hebben.
Later krijgen de profiteurs daarvan altijd nog leuke (politieke) baantjes toebedeeld.

Moeten we daarom als burgers blij zijn met een toegenomen smart controle-grid?
Vul zelf de antwoorden maar in. Het gaat er steeds weer om wat ermee zal worden gedaan. Waar dient het toe?

Als de windmolen na 20 jaar is afgeschreven is er altijd nog een tweede leven mogelijk in Turkije bijvoorbeeld.
De entrepeneur en aandeelhouder zitten dus bijna nooit voor het blok, de overige burgers vaak wel.
22-07-2018, 16:02 door karma4 - Bijgewerkt: 22-07-2018, 16:15
Door Anoniem: Dan maar op de omslachtige manier:
Inderdaad helaas, het is meer werk.
Hoe dat zo? Als een verhuurder (ondanks wettelijke verplichting) iets niet opgeeft, is het op deze manier niet traceerbaar.
Zwart werken, illegale bonussen en steekpenningen zijn ook niet direct zichtbaar. Als onverklaarbaar vermogen of mededingenszaken dan wel een klokkenluider komen die alsnog vaak naar boven.
De clou: de verhuurder kan nu zijn gang gaan in een ongelijk speelveld. Als de huurders het opgeven ontstaat er een controlemogelijkheid. Dat op de zelfde manier als het loon wordt doorgegeven door je werkgever of het uwv.

Hoezo is het hebben van een huurovereenkomst en bijstand een keus die iets met privacy te maken zou hebben??
Als je die vraag stelt heb je alles gemist rond scheefwoners en de controles rond samenwonen, tandenborstels tellen.

Voor het koppelen van gegevens, kun je genoeg vinden dat ze er nauwelijks toe in staat zijn.
Wat bedoel je precies? Wat kun je vinden, hoezo is dat genoeg, en wie zijn waar niet toe in staat? De fraudeurs, de mensen met een huurovereenkomst en bijstand...
Onderwerp Syri en het koppelen van de bestanden basisregistraties die bij verschillende overheidsinstanties bijgehouden worden. Zie eerdere voorbeelden.


Dan lees je criminelen met grote vermogens in vastgoed (zichtbaar) en dure autos (zichtbaar) wat heeft kunnen gebeuren zonder een signaal.
Wat heeft er kunnen gebeuren. Waar lees je dat gebeuren? iets kunnen lezen zonder dat er een signaal is geweest?
Onderwerp Syri. Zie de zaken rond de grote drugsvermogens en bibob. Het blijkt mogelijk te zijn zonder dat er een risico signaal is afgegaan? google of lees de krant voor wat voorbeelden.


Wauw, kun jij mijn aanschrijving WOZ (of huurdesheffing) lezen op MijnOverheid.nl? FYI: ik heb MijnOverheid.nl account niet geactiveerd. Kun je me een extract van die aanschrijving aan mij hier posten? Dan zal ik hem controleren.
Ik kan enkel die van me zelf zien. Wat ik zie is beperkt en zo te zien klopt het. Met de VIA (vooringevulde aangifte) klopt het al jaren niet. Andere aanslagen gaan neer een verkeerde naam. Het zijn voorbeelden van fouten in gegevenskoppeling. Deze kun je ook in het nieuws terugvinden. Onderwerp syri, bestandskoppelingen met aanname van de tegenstanders probleemloze koppelingen maar onbegrijpelijke algoritmes.
Mijn insteek:
- gegevens koppelingen vol problemen en
- eenvoudige begrijpelijke algoritmes.
Om een of andere onbegrijpelijke reden is het hip algoritmes als onbegrijpelijk af te doen maar de data kwaliteit te vergeten. Leg mijn eens uit waarom dat zo is.

Het gaat dus mis als ze voor controles gericht gebruikt moeten worden. Dat is echt wel intern bekend.
Bron aub voor deze aanname dat het "intern" (bij jou thuis) wel bekend is.
Voor de big-data mensen bekend met risicoprofielen is dat gesneden koek. Een risicoaanduiding is analoog (kans reëel getal tussen 0en 1).De foutmarge zie je tijdens het bouwen met trainingsdata validatie en later bij de monitoring.
Je kunt een en ander teruglezen bij halfjaarverslagen inlichtingenbureau en andere openbare bronnen rond syri. De gemeente is opdrachtgever en bij het onderzoek gaat de gemeenteambtenaren kijken wat ze er mee moeten.

Toeslagen voor dit jaar, jaarinkomen van dit jaar en je ziet een tijdsfactor ontstaan.
Welke tijdsfactor? Je kijkt naar 1 jaar.
Dus jij weet vandaag wat het totaal inkomen aan het eind van het jaar zal zijn zodat je nu niet te veel toeslag aanvraagt?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/toeslag_terugbetalen/ Dit is ook een misbruik / fraude optie. Voor anderen toeslag aanvragen en naar jouw eigen rekening laten overmaken. De slachtoffers komen maanden of een paar jaar later echt in de problemen.


Dus spookbewoners in het GBA worden alleen ontdenkt als een politicus opspeelt?
Nogmaals wauw. Jij heb dus de werkzaamheden van alle 350+ Burgerzaken afdelingen in Nederland gecontroleerd, en daarbij geconstateerd dat geen van deze afdelingen controles hebben om spookburgers te signaleren.
Graag ook even een definitie van die spookburgers:
- Mensen die vergeten (of "vergeten") zijn hun nieuwe woon-adres door te geven, of naar het buitenland vertrokken zijn zonder dit door te geven? Die mensen verstoten tegen de wet.
- Of heb je het over mensen die met gefraudeerde papieren zich laten inschrijven op een ander zijn adres? Ook die vertsoten tegen de wet.
Zodra een brugerzaken afdeling zoiets constateert, wordt de betreffende persoon of het betreffende adres in onderzoek gezet. Daar is geen hoog opspelend politicus voor nodig.
Ter info: https://www.gemeente.nu/dienstverlening/burgerzaken/minder-spookburgers-dankzij-huisbezoeken/
Het gemeentelijk proces is: als je je ergens inschrijft dan wordt de oude locatie uitgeschreven. Je hoefde bij dat inschrijven geen bewijs te leveren wie je bent.
Bij het verlaten en ergens heen gaan is er niets geregeld. Dat soort mensen kunnen niets verweten worden gewoon omdat er geen wettelijke regeling voor is. Indien wel gaarne een link.
De gevonden probleem gevallen na een probleem dat door iemand gemeld is door een probleem, dat levert die VOW op. Onderwerp Syri. gegevenskoppelingen


Dat data analist beseft dat wel, al gaan die ook te vaak af op de incomplete gegevens omdat er niets beters beschikbaar is
[
Is dit nog Nederlands? Graag een vertaling svp.
Het is nederlands.
Een groter probleem is dat je je kennelijk niet in het analyse gebeuren wilt verdiepen. Doel alleen zeuren?


Shit in shit out. Maar waarom zou dit een argument zijn om niets kunnen vertellen over de algoritmen. De laatste opmerking snap ik al helemaal niet. Wat is de relatie met de voorgaande 2 zinnen?
De algoritmen met Syri lijken heel simpel te zijn. Gewoon kijken of de wettelijke regels gevolgd zijn.
Dat moeten ze zien te bereiken door de gegevens die intern bij de overheid bekend zijn, maar niet goed raadpleegbaar door de gemeentelijke toezichthouder, te koppelen.

Met alle garbage shit in shit out wordt er geen uitspraak gedaan. Er wordt een indicatie afgegeven. Dat laatste betekent dat het werk van de gemeentelijke toezichthouder efficiënter zou moeten kunnen. Die hoeft niet alles voor iedereen af (te duur te veel tijd nodig) maar daar waar een signaal wordt gegeven (maandelijks). Daar zit de kanttekening bij dat een gebruikt gegeven op het moment van het signaal al achterhaald kan zijn.

Het is een politieke beslissing geweest om dat inlichtingenbureau op te richten gezien de gegevensproblematiek. Google eens en je zult verslagen vinden dat ze moeite hebben hun bestaansrecht te onderbouwen op teruggehaald geld van fraude en hun budget / kostenvergoeding.
22-07-2018, 22:23 door Anoniem
Door karma4:
Als de huurders het opgeven ontstaat er een controlemogelijkheid. Dat op de zelfde manier als het loon wordt doorgegeven door je werkgever of het uwv.

Jouw oorspronkelijke tekst was:

"Je zou alle verhuurders het bedrag wat ze jaarlijks betaald hebben met kvk/btws/bsn nummer van de verhuurder kunne laten opgeven en de verhuurders verplichten de opgaven te doen. Dan wordt controle mogelijk."

Je verandert nu van mening, en verwijst nu opeens naar de huurder.


Hoezo is het hebben van een huurovereenkomst en bijstand een keus die iets met privacy te maken zou hebben??
Als je die vraag stelt heb je alles gemist rond scheefwoners en de controles rond samenwonen, tandenborstels tellen.

Ik heb niets gemist. Maar je hebt jouw conclusie dat bijstand en.of een huurovereenkomst iets te maken hebben met privacy heb je nog steeds niet onderbouwt.


Onderwerp Syri en het koppelen van de bestanden basisregistraties die bij verschillende overheidsinstanties bijgehouden worden. Zie eerdere voorbeelden.
[...]
Onderwerp Syri. Zie de zaken rond de grote drugsvermogens en bibob. Het blijkt mogelijk te zijn zonder dat er een risico signaal is afgegaan? google of lees de krant voor wat voorbeelden.

Bedankt voor de naderte toelichting. dat had je ook meteen kunnen doen. Gedachten lezen kunnen we helaas nog niet.


Ik kan enkel die [WOZ] van me zelf zien. Wat ik zie is beperkt en zo te zien klopt het. Met de VIA (vooringevulde aangifte) klopt het al jaren niet. Andere aanslagen gaan neer een verkeerde naam.

Ik maakt uit jouw tekst niet op dat je dit bedoelde.
Jouw tekst zei namelijk:

"De aanschrijving voor de woz (gedeeld eigendom) of huurdersheffing naar een willekeurig persoon."

Maar bedankt voor de verduidelijking van wat je bedoelt.


Toeslagen voor dit jaar, jaarinkomen van dit jaar en je ziet een tijdsfactor ontstaan.
Welke tijdsfactor? Je kijkt naar 1 jaar.
Dus jij weet vandaag wat het totaal inkomen aan het eind van het jaar zal zijn zodat je nu niet te veel toeslag aanvraagt?
Dit is ook een misbruik / fraude optie. [/quote]
Nogmaals: Hoe is dit een tijdsfactor?


Voor anderen toeslag aanvragen en naar jouw eigen rekening laten overmaken. De slachtoffers komen maanden of een paar jaar later echt in de problemen.


Wat heeft dit argument met tijdfactoren te maken?


Dat lijkt ook met de GBA verhuizingen te spelen.
[...]
Zodra een brugerzaken afdeling zoiets constateert, wordt de betreffende persoon of het betreffende adres in onderzoek gezet. Daar is geen hoog opspelend politicus voor nodig.
Het gemeentelijk proces is: als je je ergens inschrijft dan wordt de oude locatie uitgeschreven. Je hoefde bij dat inschrijven geen bewijs te leveren wie je bent.
Bij het verlaten en ergens heen gaan is er niets geregeld. Dat soort mensen kunnen niets verweten worden gewoon omdat er geen wettelijke regeling voor is.[/qoute]

Dit is wat ik zei. Blijkbaar werk het GBA proces dus wel goed. Waarom kaart je dit dan aan in je originele tekst?


De gevonden probleem gevallen na een probleem dat door iemand gemeld is door een probleem, dat levert die VOW op.

He???? "Probleem gevallen [...] na een probleem [...] door een probleem = VOW"
Wat bedoel je in vredesnaam?


Dat data analist beseft dat wel, al gaan die ook te vaak af op de incomplete gegevens omdat er niets beters beschikbaar is
Is dit nog Nederlands? Graag een vertaling svp.
Het is nederlands.
Een groter probleem is dat je je kennelijk niet in het analyse gebeuren wilt verdiepen. Doel alleen zeuren?

Nee, niet zeuren. Maar je roept onsamenhangende dingen en anderen moeten maar begrijpen wat je bedoelt met halve zinnen. Dat jij je eigen teksten begrijpt betekent nog niet dat anderen dat doen. Dat is niet zeuren, maar om verduidelijjking vragen.


Maar in ieder geval bedankt voor je nadere "toelichting" op mijn gehele post.
24-07-2018, 14:32 door karma4

He???? "Probleem gevallen [...] na een probleem [...] door een probleem = VOW"
Wat bedoel je in vredesnaam?
De GBA werk niet goed Je kunt namelijk uit een plaats vertekken, tijdelijk ergens anders zijn en dan een maand later een nieuwe woonplaats hebben. Bij vertrek hoef je je niet af te melden ... en dan ?
VOW is de term: Vertrokken Onbekende Woonplaats ofwel wat voor die aanduiding een spookbewoner was. Die moet er apart uit gehaald worden Doordat nieuwe bewoners last van die spoken hebben. Dat kan weer te maken hebben dat er officieel 6 bewoners in de administratie staan terwijl het er in werkelijkheid 2 zijn.


Voor de tijdsfactor kijk even de links na waarbij mensen in de problemen gekomen zijn omdat ze vooraf toeslag vroegen en kregen waar ze achteraf geen recht op hadden. Met ontslagvergoedingen is de scheefwoner verhoging berucht.
Die is inkomensafhankelijk en mag je na ontsalg aanvechten bij je huurbaas met de onderbouwing van een ontslagvergoeding. Hoezo geen inbreuk op privacy...
24-07-2018, 21:51 door karma4
http://m.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/handhaving-bijstand-levert-delft-half-miljoen-op.221212.lynkx

Als die cijfers kloppen dan geeft het aardig weer wat er gebeurt. 174 onderzoeken 141 gevallen daarbij inderdaad regels geschonden. Hit ratio boven de 75%.
Zoveel bijstandstrekkers zijn er niet het moeten er in die stad veel meer zijn. Als 75% van de bijstandsfiguren iets fout doet is er veel meer aandelen hand ik geloof de minder dan 1%.
Teruggehaald bedrag 500k loonkosten toezichtsmensen 250k.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.