image

ACM waarschuwt voor nepwebshops op social media

dinsdag 6 november 2018, 10:54 door Redactie, 2 reacties

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is vandaag een campagne gestart om mensen voor nepwebshops op social media te waarschuwen. Internetgebruikers worden nu ook via social media door bedrijven benaderd. Dit gebeurt gericht en rechtstreeks, soms zelfs zonder tussenkomst van een website.

"Dit maakt dat de consument minder goed is beschermd. Als het product niet voldoet of helemaal niet wordt ontvangen, blijkt de afzender vaak onbekend en onvindbaar. Daardoor kan de consument de verkoper ook niet aanspreken als er iets mis gaat met de aankoop", zo laat de ACM weten. Vorig jaar verloren particulieren op deze manier bijna 5 miljoen euro.

Via de campagne "Webshop of nepshop?" wil de ACM mensen waarschuwen voor het risico van nepwebshops die bijvoorbeeld op Facebook actief zijn. Zo krijgen internetgebruikers het advies om te zoeken naar reviews en klachten over de webwinkel. Ook wordt aangeraden om te controleren of het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en of er aangifte tegen het bedrijf is gedaan. Verder wordt er verstandig aan gedaan om de contactgegevens te controleren en achteraf of verzekerd te betalen.

Reacties (2)
06-11-2018, 11:26 door Anoniem
Rijbewijs voor op internet. Alle schadeclaims zijn ongeldig als je er geen hebt. Klaar met de domme mensen die de vrijheid van het internet in bedwang brengen door grote bedrijven schuldig te achten voor hun eigen incompetenties.
06-11-2018, 13:32 door Anoniem
Door Anoniem: Rijbewijs voor op internet. Alle schadeclaims zijn ongeldig als je er geen hebt. Klaar met de domme mensen die de vrijheid van het internet in bedwang brengen door grote bedrijven schuldig te achten voor hun eigen incompetenties.
Grote bedrijven die heel competent nepwebshops uitbaten, bedoel je?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.