image

Finnen sluiten database met rijbewijsgegevens vanwege privacy-bezwaren

maandag 10 december 2018, 16:52 door Redactie, 8 reacties

De database van het Finse bureau van veilig transport (Trafi), waarin gegevens van Finse burgers met een rijbewijs waren te vinden, is zondag offline gehaald. Het was mogelijk de naam van een willekeurig persoon in te vullen en zo allerlei informatie over iemands rijbewijs vinden.

De database is in juli van dit jaar opgezet omdat een Finse wet Trafi verplicht om gegevens over de kwalificaties van bestuurders te verschaffen. Autohandelaren moeten bijvoorbeeld de rijbewijsgegevens kunnen controleren voordat iemand een proefrit maakt. Ook door autoverhuurbedrijven wordt de database gebruikt.

Al kort na de introductie kwam er veel kritiek op de database. "Mensen vinden het onacceptabel dat hun rijbewijs publiek op te vragen is", reageert Janne Huhtamäki van Trafi tegen het Finse mediabedrijf Yle.

"Ons uitgangspunt is dat de dienst zelf legaal is en dat er rekening is gehouden met de privacy-aspecten", aldus Huhtamäki. Trafi zegt de kritiek echter wel serieus te nemen.

De tool waarmee de Finnen online de database konden raadplegen, is zondag offline gehaald. Er wordt nu onderzocht of de tool in strijd was met de veiligheid- en privacyregels.

Reacties (8)
11-12-2018, 03:21 door Anoniem
Mooi man. Op zich niet helemaal onredelijk idee om iets nuttigs te willen met rijbewijzen behalve dan dat aan iedereen al je gegevens rondbazuinen toch ondertussen wel bekend mag zijn als toch niet zo'n goed idee. Oh, en ook dat een rijbewijs hiermee verherdefiniert wordt als een soort bewijs van goed karakter voor allerlei bedrijven en instanties, en niet alleen de verkeerspolitie. Dat is ook een redelijk fundamentele verandering.
11-12-2018, 09:34 door Anoniem
Autohandelaren moeten bijvoorbeeld de rijbewijsgegevens kunnen controleren voordat iemand een proefrit maakt. Ook door autoverhuurbedrijven wordt de database gebruikt.
Je zou toch denken dat ze dat doen op basis van het fysieke rijbewijs ????
11-12-2018, 12:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Autohandelaren moeten bijvoorbeeld de rijbewijsgegevens kunnen controleren voordat iemand een proefrit maakt. Ook door autoverhuurbedrijven wordt de database gebruikt.
Je zou toch denken dat ze dat doen op basis van het fysieke rijbewijs ????

Idd wat is dit voor onzin. Hievoor bestaat nu juist het fysieke rijbewijs compleet met allerlei echtheids kenmerken. Rare jongens die Finnen.
11-12-2018, 15:14 door Anoniem
Tijd voor IRMA (I reveal my attributes):
is_geldig(#) => true;
heeft_rijontzegging(#) => false;
is_veroordeeld => error(401);

Warom nieuwe codes uitvinden: 401 is een bekende http-code: unauthorized.
11-12-2018, 19:37 door Anoniem
Door Anoniem: Tijd voor IRMA (I reveal my attributes):
is_geldig(#) => true;
heeft_rijontzegging(#) => false;
is_veroordeeld => error(401);
Da's een aardig begin. Maar bijvoorbeeld verhuurbedrijven verhuren niet aan minder-dan-21-jarigen omdat statistisch gezien die jongelingen vreselijk veel ongelukken maken en dan wordt het voor de verhuurders ook te duur. Je zou een soort van score willen hebben die iets zegt over het risico dat een bestuurder loopt, zonder alteveel specifieke details, wellicht alleen beschikbaar voor verhuurbedrijven. Als dit construct dat ook kan, sterk verkoopargument.

Warom nieuwe codes uitvinden: 401 is een bekende http-code: unauthorized.
Omdat de verzameling resultaatcodes van http passen bij http en wellicht helemaal niet bij wat je hier aan het doen bent. Ook al loopt het over http. Maar waarom zou het dat doen? Niet alles in de wereld hoeft http te zijn.

Als je dat soort dingen lastig vindt dan is het tijd het werk over te laten aan iemand die wel kaas gegeten heeft van protocollen bouwen. (Iets wat, bijvoorbeeld, de xml- maar ook de json-jongens nou niet echt hadden. Gek genoeg. De DLNA-jongens ook niet, maar dat is niet gek. Bedenk zelf maar waarom.) Protocolontwerp is een specialisme op zichzelf.
11-12-2018, 19:57 door [Account Verwijderd]
Dit was toch dubbelop, zou ik denken. Onduidelijke toestand. Stel je bent geïnteresseerd in een auto en je wil daarom een proefrit maken. Het eerste waarop gecontroleerd wordt door de autohandel/dealer is of je dan in het bezit bent van een geldig rijbewijs. Als je dat niet kunt tonen gaat de hele kermis niet door.
Wat is toch zo anders in Finland met betrekking tot verificatie van gegevens die betrekking hebben op rijvaardigheidsbewijs/rijbewijs dat zij een seperate database meenden nodig te hebben voor deze informatie? Ik snap het niet.
12-12-2018, 13:19 door Anoniem
Door Balder: Dit was toch dubbelop, zou ik denken. Onduidelijke toestand. Stel je bent geïnteresseerd in een auto en je wil daarom een proefrit maken. Het eerste waarop gecontroleerd wordt door de autohandel/dealer is of je dan in het bezit bent van een geldig rijbewijs. Als je dat niet kunt tonen gaat de hele kermis niet door.
Wat is toch zo anders in Finland met betrekking tot verificatie van gegevens die betrekking hebben op rijvaardigheidsbewijs/rijbewijs dat zij een seperate database meenden nodig te hebben voor deze informatie? Ik snap het niet.

Hoe weet ik of het rijbewijs dat je toont wel echt is? Of aan jouw toebehoort?
13-12-2018, 13:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Balder: Dit was toch dubbelop, zou ik denken. Onduidelijke toestand. Stel je bent geïnteresseerd in een auto en je wil daarom een proefrit maken. Het eerste waarop gecontroleerd wordt door de autohandel/dealer is of je dan in het bezit bent van een geldig rijbewijs. Als je dat niet kunt tonen gaat de hele kermis niet door.
Wat is toch zo anders in Finland met betrekking tot verificatie van gegevens die betrekking hebben op rijvaardigheidsbewijs/rijbewijs dat zij een seperate database meenden nodig te hebben voor deze informatie? Ik snap het niet.

Hoe weet ik of het rijbewijs dat je toont wel echt is? Of aan jouw toebehoort?

De pasfoto?

En hoe weet je dan of die entry in de database bij mij hoort, eigenlijk?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.