image

Mozilla: blokkeren van third-party cookies gaat uitgevers helpen

dinsdag 5 februari 2019, 11:08 door Redactie, 3 reacties

Mozilla kondigde vorig jaar een nieuwe strategie aan die het lastiger voor adverteerders moet maken om Firefox-gebruikers op internet te volgen, maar volgens de browserontwikkelaar zal deze maatregel uiteindelijk positief voor uitgevers en websites werken.

"Online tracking is onacceptabel voor onze gebruikers en laat hun privacy gevaar lopen", zegt Mozilla-topvrouw Denelle Dixon. De anti-trackingstrategie van Mozilla moet gebruikers hierbij gaan helpen. Zo zullen third-party cookies straks standaard in Firefox worden geblokkeerd. Advertentiebedrijven en andere partijen gebruiken deze cookies om gebruikers op meerdere websites te volgen.

Het blokkeren van third-party cookies zal ervoor zorgen dat advertenties nog steeds kunnen worden geladen, maar voorkomt de op cookies-gebaseerde tracking die nu plaatsvindt. "Dit zorgt voor een betere balans voor uitgevers dan adblocking. Gebruikersgegevens zijn beschermd en uitgevers kunnen nog steeds geld verdienen via advertenties en andere content", merkt Dixon op.

Mozilla erkent dat de maatregel zowel voor- als nadelen voor uitgevers zal hebben. Zo wordt het lastiger om gerichte advertenties te tonen die op gebruikersprofielen zijn gebaseerd. Dit kan gevolgen hebben voor bedrijven die zich met gedragsgerichte advertenties bezighouden. Het tonen van gerichte advertenties gebaseerd op context, bijvoorbeeld wat de gebruiker aan het lezen is, in plaats van gedrag zal nog wel steeds mogelijk zijn.

De maatregel zal ook voordelen hebben als het gaat om het voorkomen van advertentiefraude en zal het lastiger voor derde partijen maken om data van uitgevers voor hun eigen doeleinden te verzamelen. Op de lange termijn zullen websites dan ook een groter deel van het online advertentie-ecosysteem in handen krijgen, aangezien derde partijen die waarde van uitgevers wegnemen zullen verdwijnen, gaat Dixon verder.

Mozilla erkent dat bij het oplossen van de "advertentiestoornis" niet alleen gebruikers een rol spelen, maar ook uitgevers. Die zouden meer moeten verdienen dan nu het geval is, zonder dat daarbij de privacy van gebruikers wordt geschonden, stelt Dixon. Daarom vraagt Mozilla of uitgevers willen meehelpen met het testen van het blokkeren van third-party cookies en door te geven welke gevolgen dit voor hen heeft.

Reacties (3)
05-02-2019, 13:23 door Anoniem
Dit lost echter het probleem van irritante scherm-overheersende (en browser vertragende) reclame niet op.
Dus adblockers blijven nodig.
05-02-2019, 16:28 door Anoniem
Door Anoniem: Dit lost echter het probleem van irritante scherm-overheersende (en browser vertragende) reclame niet op.
Dus adblockers blijven nodig.
Het lost ook wereldarmoede en de klimaatproblemen op, maargoed, dat zijn OOK totaal ongerelateerde zaken.

TheYOSH
06-02-2019, 10:44 door Anoniem
Dit 'vinkje' is al jaren aanwezig binnen Firefox, het enige verschil is dat deze nu standaard aan staat. De meeste problemen zullen spelen met 'disqus' reacties onder artikelen, aangezien hun service third-party cookies vereist.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.