image

Microsoft helpt aluminiumproducent Hydro na ransomware-infectie

vrijdag 22 maart 2019, 10:07 door Redactie, 11 reacties
Laatst bijgewerkt: 22-03-2019, 17:20

Microsoft helpt de Noorse aluminiumproducent Norsk Hydro met het herstel van systemen nadat het bedrijf eerder deze week door een omvangrijke ransomware-infectie werd getroffen. Wanneer Hydro weer volledig operationeel en hersteld is kan het bedrijf nog niet zeggen.

Hydro is één van de grootste aluminiumproducenten ter wereld. Afgelopen dinsdag werden verschillende bedrijfsonderdelen door de LockerGoga-ransomware getroffen, waarop besloten werd om verschillende fabrieken stil te leggen en op handbediening terug te vallen. In een update over het incident meldt Hydro dat het experts van Microsoft en andere it-partners heeft laten invliegen om de getroffen systemen te herstellen.

De ransomware-infectie zou geen veiligheidsincidenten hebben veroorzaakt en de meeste bedrijfsonderdelen zijn gewoon operationeel. Het onderdeel dat zich met aluminiumprofielen bezighoudt is echter zwaar getroffen en draait op het moment op 50 procent van de normale capaciteit. Sommige fabrieken van dit onderdeel zijn inmiddels herstart. "Het is echter nog onduidelijk hoelang het duurt om de it-operaties te herstellen", aldus de aluminiumproducent. Ook weet het bedrijf niet wanneer het weer volledig operationeel is en wat de operationele en financiële gevolgen van de aanval zijn.

Reacties (11)
22-03-2019, 11:44 door Anoniem
Helpen? Als ze ingehuurd zijn zou ik niet direct dat zo noemen. Een supermarkt geeft ook geen boodschappen weg in ruil voor geld.
22-03-2019, 13:59 door Anoniem
Door Anoniem: Helpen? Als ze ingehuurd zijn zou ik niet direct dat zo noemen. Een supermarkt geeft ook geen boodschappen weg in ruil voor geld.
Helpen tegen geld of onder vrienden in natura op een later tijdstip... wat is het verschil?
22-03-2019, 15:03 door Briolet
Door Anoniem: Helpen? Als ze ingehuurd zijn zou ik niet direct dat zo noemen.

Helpen is het behulpzaam zijn bij een probleem. Hulp hoeft niet per definitie gratis te zijn. Als jij met een gebroken been onderaan een ladder ligt en 112 belt, komen ze je ook helpen. Ook niet gratis, want de ambulance brengt de kosten gewoon in rekening. (Bij jouw ziekenfonds en dat fonds vul jij weer)
22-03-2019, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem: Helpen? Als ze ingehuurd zijn zou ik niet direct dat zo noemen. Een supermarkt geeft ook geen boodschappen weg in ruil voor geld.
Door Anoniem:
Door Anoniem: Helpen? Als ze ingehuurd zijn zou ik niet direct dat zo noemen. Een supermarkt geeft ook geen boodschappen weg in ruil voor geld.
Helpen tegen geld of onder vrienden in natura op een later tijdstip... wat is het verschil?
Aan de andere kant, als je miljoenen betaald aan Microsoft en je klant heeft daarna mega problemen. Dan kan je juist het verschil maken als leverancier door direct support en ondersteuning te verlenen.

Daarmee maak je juist een verschil als leverancier.
22-03-2019, 22:47 door Anoniem
Ik kom uit de bouw en heb nog nooit een bouwvakker horen zeggen ik help bij voorbeeld Heddes bouw of de Gebr Tak het is altijd ik werk bij…Helpen doe je gratis..
23-03-2019, 06:00 door Anoniem
Tsja... als bedrijf afhankelijk zijn van mircosoft...
Dan heb je inderdaad hulp nodig!
23-03-2019, 21:01 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem: <knip>
Aan de andere kant, als je miljoenen betaald aan Microsoft en je klant heeft daarna mega problemen. Dan kan je juist het verschil maken als leverancier door direct support en ondersteuning te verlenen.

Daarmee maak je juist een verschil als leverancier.

Jaaaa, dat is dan wel het minste...
24-03-2019, 10:12 door Anoniem
Door Anoniem: Tsja... als bedrijf afhankelijk zijn van mircosoft...
Dan heb je inderdaad hulp nodig!
Dus? Zeker met dit soort antwoorden geef je aan dat je totaal geen idee hebt hoe bedrijven werken of hoe complex infra structuur kan zijn. Ongeacht je leveranciers.
Maar aan je reactie te zien, is dat balletje nog niet geland bij iedereen.

Door Kapitein Haddock:
Door Anoniem:
Door Anoniem: <knip>
Aan de andere kant, als je miljoenen betaald aan Microsoft en je klant heeft daarna mega problemen. Dan kan je juist het verschil maken als leverancier door direct support en ondersteuning te verlenen.

Daarmee maak je juist een verschil als leverancier.

Jaaaa, dat is dan wel het minste...
Dat maakt juist het verschil tussen prefessioneel of een hobby aanpak. Als je dus alles download zonder enterprise leveranciers, dan kan je alleen maar googlen naar kennis. Nu heb je een leverancier die je kan helpen indien je het nodig hebt.
25-03-2019, 08:58 door Anoniem
Door Anoniem: Ik kom uit de bouw en heb nog nooit een bouwvakker horen zeggen ik help bij voorbeeld Heddes bouw of de Gebr Tak het is altijd ik werk bij…Helpen doe je gratis..
Maar je hoort hem/haar wel zeggen dat ze van het weekend hun broer/zwager/zus met een schuttingkje of muurtje hebben geholpen..
25-03-2019, 09:45 door Anoniem
Tsja... als bedrijf afhankelijk zijn van mircosoft...
Dan heb je inderdaad hulp nodig!
Als je hem iets genuanceerder had gesteld, dan had je nog een punt ook. Single Point of Failures zijn voor business continuity vaak een serieus risico, denk aan faillissement van de leverancier, bugs of exploits die door het hele bedrijf opspelen, zwakke onderhandelingspositie bij licentiebesprekingen enz. Dus Microsoft is hier niet het kernwoord, maar afhankelijkheid.
25-03-2019, 16:20 door Anoniem
Door Anoniem: Tsja... als bedrijf afhankelijk zijn van mircosoft...
Dan heb je inderdaad hulp nodig!

De vraag is of dit echt ernstig is, sommige reacties lijkt het erop dat afhankelijk zijn van een community beter is...
Dan maar hopen dat die community je gaat helpen bij een gelijk-soort-achtig kritisch probleem... (even wachten tot die vrijwilliger een keer gaat antwoorden...)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.