Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Hoe beschermt VPN je tegen hackers?

30-09-2018, 10:51 door Anoniem, 31 reacties
Ik lees veel op het internet dat een VPN je beschermt tegen hackers?
Klopt dit verhaal, of is VPN alleen handig als je anonimiteit wilt?
Reacties (31)
30-09-2018, 11:56 door Anoniem
Mijn persoonlijke mening over vpn is dat het schijn anonimiteit is, veel mensen melden zich aan bij een provider.
Deze provider weet dus wie je bent, en dus weg anonimiteit want via die weg is het dus altijd mogelijk te achterhalen
wie je bent (ik laat het hoe en waarom ff weg in deze, het is een beetje kort door de bocht dat weet ik maar de lezer
snapt wel wat ik bedoel)
Dan bescherming tegen hackers, Denk nooit dat je veilig bent voor hackers, Als je je huis verlaat om weg te gaan doe
je de deur op slot maar dat betekend nog niet dat inbrekers het nooit zullen proberen. Hetzelfde geld voor hackers op
je computer, ze zullen altijd een vergeten wc raampje of een vergeten deurtje vinden om in je computer te komen...
30-09-2018, 12:33 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn persoonlijke mening over vpn is dat het schijn anonimiteit is, veel mensen melden zich aan bij een provider.
Deze provider weet dus wie je bent, en dus weg anonimiteit want via die weg is het dus altijd mogelijk te achterhalen
wie je bent (ik laat het hoe en waarom ff weg in deze, het is een beetje kort door de bocht dat weet ik maar de lezer
snapt wel wat ik bedoel)
Dan bescherming tegen hackers, Denk nooit dat je veilig bent voor hackers, Als je je huis verlaat om weg te gaan doe
je de deur op slot maar dat betekend nog niet dat inbrekers het nooit zullen proberen. Hetzelfde geld voor hackers op
je computer, ze zullen altijd een vergeten wc raampje of een vergeten deurtje vinden om in je computer te komen...

Je kan ook anoniem een VPN kopen.
Tegen hackers helpt het niet, het versleuteld je netwerk verkeer tussen jou en de VPN server als het een goede leverancier is en zorgt ervoor dat je via externe computers je data binnenkrijgt. Dus het kan wel degelijk enige anoniemeteit geven als je bijvoorbeeld torrents download of zelf aan het hacken bent etc.
30-09-2018, 12:43 door -karma4
Door Anoniem: Ik lees veel op het internet dat een VPN je beschermt tegen hackers?
Klopt dit verhaal, of is VPN alleen handig als je anonimiteit wilt?

Indien je buiten de deur via een potentieel onveilige hotspot internet, ja, dan kan het je beschermen tegen hackers. Moet je wel zorgen dat alle netwerkverkeer via de vpn gaat.
30-09-2018, 13:17 door karma4
Je antwoord https://nl.wikipedia.org/wiki/Virtueel_Particulier_Netwerk
Zie het deel dat je als bedrijf een veilig netwerk over een onveilig iets laat lopen.
Anonimiteit bestaat niet binnen een bedrijfsnetwerk, integendeel.

Het gebruik voor particulieren dan heb je voordeel bij onveilige hotspots omzeilen geo fencing etc.
Jouw verkeer en wat je verder doet is voor de VPN provider geheel te volgen, je moet hem op blauwe ogen vertrouwen.
Jouw telco provider kan zien welke vpn provider je gebruikt, je bent nog steeds traceerbaar.
Die opmerking dat de VS het voor telco providers vrij laats webverkeer van klanten te hergebruiken en verkopen lijkt op het Ralph Hamers (ing) proefballonnetje om meer geld aan klanten te verdienen.
Risk management met fraude nou ja niet echt sexy.
30-09-2018, 17:21 door Anoniem
Door Anoniem: Ik lees veel op het internet dat een VPN je beschermt tegen hackers?
Klopt dit verhaal

Nee, dat verhaal klopt niet. De aanbieders van VPN diensten proberen mensen een ongegronde vrees aan te jagen, om ze vervolgens het geld uit de zakken te kunnen kloppen. Er zijn gelukkig betere middelen om je te beschermen:

https://www.laatjeniethackmaken.nl/

Deze handleiding legt op een begrijpelijke manier uit hoe je jezelf beschermt tegen hackers. Een VPN toepassen is slechts een van de vele mogelijkheden om je iets beter tegen het gespuis af te schermen, meer niet.

Het is geen wondermiddel.


of is VPN alleen handig als je anonimiteit wilt?

Nee. Een goede VPN service kan hoogstens een zekere mate van "pseudo-anonimiteit" verschaffen. Slechts enkele van de vele VPN diensten gericht op particulieren zijn kwalitatief goed en minder dan een handvol levert goede service.

https://thatoneprivacysite.net/
30-09-2018, 18:04 door Anoniem
Onder bepaalde omstandigheden kan het wel degelijk helpen tegen hackers.
30-09-2018, 18:07 door Anoniem
Door Anoniem: Ik lees veel op het internet dat een VPN je beschermt tegen hackers?

Nee daarvoor moet je een firewall inzetten ...... ;)
30-09-2018, 18:13 door Anoniem


Nee, dat verhaal klopt niet. De aanbieders van VPN diensten proberen mensen een ongegronde vrees aan te jagen, om ze vervolgens het geld uit de zakken te kunnen kloppen. Er zijn gelukkig betere middelen om je te beschermen:

https://thatoneprivacysite.net/

Dank jullie wel voor de wijze informatie!
Ik zal geen VPN kopen om mij te beschermen tegen hackers :)
30-09-2018, 20:11 door Anoniem
Door Anoniem: Onder bepaalde omstandigheden kan het wel degelijk helpen tegen hackers.

Alleen als ik in een open netwerk zit toch?
30-09-2018, 20:55 door Anoniem
Door Anoniem: Ik lees veel op het internet dat een VPN je beschermt tegen hackers?
Klopt dit verhaal, of is VPN alleen handig als je anonimiteit wilt?

Nee want staten zijn de grootste hackers.
En je bent niet anoniem met vpn.
https://www.security.nl/posting/433706/Sprookje+%3A+VPN+is+veilig


Do not use a VPN as an anonymity solution
https://www.torproject.org/docs/faq.html.en#IsTorLikeAVPN
30-09-2018, 22:34 door Anoniem
De Stichting Bit of Freedom (BOF.nl), gevestigd in Amsterdam, heeft een handige 'Internet­vrijheid Toolbox' samengesteld. Met overzichteljke tips hoe je je vrijheid, veiligheid en privacy online kunt beschermen:

https://toolbox.bof.nl/

Samen met de eerder genoemde link naar "Laat Je Niet Hack Maken!", ben je na het doorlezen daarvan goed in staat om de hoofd- en bijzaken te onderscheiden.

Veel plezier!
30-09-2018, 22:37 door Anoniem
Hoe zit het eigenlijk met piracy via VPN? Worden die VPN IPs zonder log dan niet ook door autheursrechtenorganisaties aansprakelijk gehouden en voor de rechter gesleept?
01-10-2018, 06:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Onder bepaalde omstandigheden kan het wel degelijk helpen tegen hackers.

Alleen als ik in een open netwerk zit toch?

Nee hoor, overal.
01-10-2018, 08:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik lees veel op het internet dat een VPN je beschermt tegen hackers?
Klopt dit verhaal, of is VPN alleen handig als je anonimiteit wilt?

Nee want staten zijn de grootste hackers.
En je bent niet anoniem met vpn.
https://www.security.nl/posting/433706/Sprookje+%3A+VPN+is+veilig


Do not use a VPN as an anonymity solution
https://www.torproject.org/docs/faq.html.en#IsTorLikeAVPN

Tor is ook niet veilig want overheden hebben dat ook grotendeels gehacked om zo controle op de darkweb te krijgen!
01-10-2018, 13:04 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe zit het eigenlijk met piracy via VPN? Worden die VPN IPs zonder log dan niet ook door autheursrechtenorganisaties aansprakelijk gehouden en voor de rechter gesleept?

Vraag het aan Tim Kuik zelf, de directeur van Stichting BREIN, zo zou ik zeggen. Die zegt daarover het volgende:

Verschuilen achter VPN geen oplossing

Illegale diensten raden gebruikers veelal aan zich achter VPN te verschuilen en regelen het gebruik daarvan of bieden die zelfs te koop aan. "Illegale uploaders die zich achter VPN verschuilen, moeten bedenken dat die geen volkomen bescherming bieden tegen identificatie. VPN-diensten kunnen zien wat je doet, je loopt een veiligheidsrisico en het is niet uitgesloten dat je alsnog geïdentificeerd wordt, hetgeen je dan op een hogere 'boete' kan komen te staan", zegt Kuik. "Gebruikers die betalen voor hun VPN zouden zich moeten afvragen of ze hun geld niet beter kunnen gebruiken om legaal aanbod te steunen in plaats van illegaal aanbod. Uiteindelijk draait het allemaal om goede nieuwe content. Die kan niet gemaakt worden als het niet betaald wordt. Illegale diensten helpen daar niet aan mee."

Illegale uploaders opgelet: "BREIN gaat u via uw IP-adres identificeren en aanspreken" gepubliceerd op 14/03/2016

https://stichtingbrein.nl/nieuws.php?id=389
01-10-2018, 13:31 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe zit het eigenlijk met piracy via VPN? Worden die VPN IPs zonder log dan niet ook door autheursrechtenorganisaties aansprakelijk gehouden en voor de rechter gesleept?
Dat zou kunnen.
Maar wat ze zeker doen is als er aangifte gedaan is van een misdrijf of een onderzoek gedaan is naar terrorisme oid
de log gevens die ze van jou hebben aan de autoriteiten overhandigen.
Want het voortbestaan van hun bedrijf is ze uiteraard meer waard dan jouw bescherming tegen dat soort onderzoeken.
01-10-2018, 13:52 door Anoniem
01-10-2018, 19:25 door Anoniem
Wat de meesten hier onder "VPN" verstaan is geen VPN maar gebruikmaken van een externe VPN-dienst om je privacy te beschermen.
VPN zelf is een "tunnel" in een netwerk (meestal internet), een soort veredelde https.
Alleen wordt er bij https tussen 2 netwerkpunten overlegd hoe de encryptie zal zijn en bij VPN is dat van tevoren al ingesteld in de netwerkkastjes.
Doordat er geen overleg over de encryptie wordt gedaan is dit dan ook niet af te luisteren en kan het encryptie-overleg dus ook niet met supercomputers worden gekraakt.
Daar komt bij dat VPN-lijnen meestal ook in netwerkknooppunten worden afgeschermd van de andere lijnen die gebruik maken van het knooppunt.
Daardoor is het zo goed als onmogelijk om succesvol code te injecteren of de lijn af te luisteren.

Een VPN-verbinding wordt meestal gebruikt tussen twee 2 gebouwen van hetzelfde bedrijf, om veilig serveradmin te doen op afstand, en voor thuiswerkers tussen hun woning en de bedrijfsserver.
01-10-2018, 20:33 door Anoniem
Door Anoniem: Wat de meesten hier onder "VPN" verstaan is geen VPN maar gebruikmaken van een externe VPN-dienst om je privacy te beschermen.
VPN zelf is een "tunnel" in een netwerk (meestal internet), een soort veredelde https.
Alleen wordt er bij https tussen 2 netwerkpunten overlegd hoe de encryptie zal zijn en bij VPN is dat van tevoren al ingesteld in de netwerkkastjes.
Doordat er geen overleg over de encryptie wordt gedaan is dit dan ook niet af te luisteren en kan het encryptie-overleg dus ook niet met supercomputers worden gekraakt.
Daar komt bij dat VPN-lijnen meestal ook in netwerkknooppunten worden afgeschermd van de andere lijnen die gebruik maken van het knooppunt.
Daardoor is het zo goed als onmogelijk om succesvol code te injecteren of de lijn af te luisteren.

Een VPN-verbinding wordt meestal gebruikt tussen twee 2 gebouwen van hetzelfde bedrijf, om veilig serveradmin te doen op afstand, en voor thuiswerkers tussen hun woning en de bedrijfsserver.

Jij haalt dingen door elkaar.
Om encryptie te gebruiken moeten altijd sleutels uitgewisseld worden of als je extreem paranoide bent, kan je ervoor kiezen om de keys handmatig met usb stick van locatie a naar locatie b uit te wisselen om te voorkomen dat een MITM kan plaatsvinden.
Jij hebt het waarschijnlijk ook een soort van VLAN met encryptie.
Ook heb je andere oplossingen maar dat zijn hele dure oplossingen om te realiseren wat jij zegt of te complex voor een beginner om te implementeren en dat is ook geen VPN.
01-10-2018, 20:35 door Anoniem
En... wetende dat iemand als Tim Kuik (BREIN) en totalitaire systemen als de Sovjet Unie en China het gebruik van VPN ontmoedigen, respectievelijk verbieden dat weet je dat een VPN wel degelijk heel goed werkt om je anonimiteit te beschermen. Natuurlijk moet de VPN leverancier geen logfiles bijhouden, want dan is het zinloos. Dus kies een goede VPN leverancier.

Je persoonlijke mening over vpn "dat het schijn anonimiteit is" is ongenuanceerd. Ja je provider weet wie je bent EN dat je een VPN gebruikt. So what? Zolang die provider van je maar geen relatie kan leggen tussen jouw online zijn en het bezoeken en gebruiken van een bepaalde website.
01-10-2018, 22:55 door hanspaint
Je eigen VPN server is veiliger dan het gebruik van een provider.
02-10-2018, 17:56 door Anoniem
Denk je echt dat er zoiets als "100% vrije en privacy safe" VPN providers?

Die worden allemaal opgerold als ze rebels zijn, denk aan de enterprises van Kim Dotcom.

Ik geloof die "Wij bewaren geen logs" statements niet. Het is maar tekst op een website.

Begin zelf maar een VPN provider en zie hoe lang het duurt voordat iemand bij je op de deur klopt.

Dat is de enige manier om erachter te komen.
26-03-2019, 16:02 door Kees de Jong
[Verwijderd door moderator]
26-03-2019, 19:49 door Anoniem
Door Anoniem: Denk je echt dat er zoiets als "100% vrije en privacy safe" VPN providers?

Die worden allemaal opgerold als ze rebels zijn, denk aan de enterprises van Kim Dotcom.

Ik geloof die "Wij bewaren geen logs" statements niet. Het is maar tekst op een website.

Begin zelf maar een VPN provider en zie hoe lang het duurt voordat iemand bij je op de deur klopt.

Dat is de enige manier om erachter te komen.

Er was jaren geleden zo'n VPN provider die adverteerde met Geen Logs (naar dev null) en dit was een van de eersten. Toen bleken ze bij een rechtzaak gewoon userdata aan de Feds te leveren (dit ging over gepirate films).

Begin maar een VPN provider en kijk maar hoe lang het duurt voordat je mee moet worden. Als je in de VS zit met een server krijg je een gag order en mag je er niet eens over praten dat je meewerkt. Dat is bij wet zo geregeld.

Het internet gaat hier ook meer op slot, kijk maar naar naar het proposal Artikel 13 van de EU. Het internet wordt uitgehold en straks is het niets meer dan IP addressen die naar Paywalls leiden van krant tot je Netflix. Elke kleine site zal achter een Cloudflare systeem moeten omdat ze gedosst worden. Apple biedt online streaming gamingdiensten aan eigen hardware overbodig maken. PC's worden consoles en ook de wereldwijde chipverkoop en displayverkoop is gedaald in het laatste kwartaal. Om op topic te komen: als we lang genoeg wachten hoeven we ons niet meer te beschermen tegen hackers want dan hebben we allemaal dezelfde console met persoonlijke abonnementen voor alles.
26-03-2019, 20:49 door Anoniem
BOF heeft de pijp al aan Maarten gegeven. Teken aan de wand. We lopen al aan de leiband.
luntrus
27-03-2019, 11:28 door Anoniem
het is best simpel:
een vpn is privacy by policy, je moet hun op hun woord geloven dat ze niks verzamelen.
tor is privacy by design, je hoeft geen centrale partij te vertrouwen, je kan met een veel grotere zekerheid zeggen dat je niet gevolgt kan worden.

P.s.aanvallen die je tegen tor kunt proberen zoals een correlation attack kun je ook doen tegen een vpn, alleen is dit doen bij een vpn VELE malen makkelijker. ook zijn sniffende exit nodes ook niet echt een legitiem argument meer, omdat meer dan 70% van de gemiddeld bezochte websites tegenwoordig https gebruiken, waardoor de exit iks kan. en dit nummer stijgt alleen maar.
27-03-2019, 11:58 door Anoniem
Door Anoniem: BOF heeft de pijp al aan Maarten gegeven. Teken aan de wand. We lopen al aan de leiband.
luntrus

Waar zou dat uit moeten blijken, Luntrus? Of hebben we het hier bij de BOF beide over iets anders?

Bekeek gisteren hun persberichten.

https://www.bitsoffreedom.nl/pers/

De pijp van Bits of Freedom rookt nog steeds. Hij is zeker niet aan Maarten weggegeven.
24-09-2019, 11:04 door Anoniem
Door Anoniem: De Stichting Bit of Freedom (BOF.nl), gevestigd in Amsterdam, heeft een handige 'Internet­vrijheid Toolbox' samengesteld. Met overzichteljke tips hoe je je vrijheid, veiligheid en privacy online kunt beschermen:

https://toolbox.bof.nl/

Samen met de eerder genoemde link naar "Laat Je Niet Hack Maken!", ben je na het doorlezen daarvan goed in staat om de hoofd- en bijzaken te onderscheiden.

Veel plezier!

Wel met een vpn dus:

https://toolbox.bitsoffreedom.nl/adviezen/vpn/
24-09-2019, 18:19 door Anoniem
Door Anoniem:

Wel met een vpn dus:

https://toolbox.bitsoffreedom.nl/adviezen/vpn/

Wijsneus.

Want wat schrijft de BOF onder de noemer 'Gerelateerde adviezen', helemaal onderaan die pagina?

"Soms wil je op het internet echt anoniem kunnen zijn. Daarvoor kun je Tor gebruiken."

https://toolbox.bitsoffreedom.nl/adviezen/tor/
26-09-2019, 12:54 door Anoniem
HTTPS wordt vaker en vaker getermineerd bij Cloudflare achtige bedrijven. Die kunnen dus verkeer inzien als zij dat zouden willen.
26-09-2019, 14:36 door Anoniem
Afhankelijk van je implementatie kan het je beschermen tegen hackers.
Bijvoorbeeld een privé VPN naar je eigen huis/werk met eigen mailservers zorgt er voor dat al je toepassingen binnen huis/werk ontsloten worden zonder dat hackers op de poorten van je mailserver (muv 25) gaan spelen.
Je telefoon centrale, domotica enz hoeft ook niet direct via internet ontsloten worden.
Dus in dit geval is het handig tegen hackers.

Voor privacy dus niet, want als je al je verkeer via werk/huis laat lopen, ga via daar gewoon internet op. Google leert dit ook als je een gmail account hebt. Zodra je buiten je huis ip nummer naar imap of smtp google.com gaat denkt Google al dat er iets fout is. Dus die gewoonte is meteen vastgelegd.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.