image

Nederlanders klaagden vorig jaar 10.000 keer over spam bij ACM

woensdag 3 april 2019, 11:05 door Redactie, 9 reacties

Nederlanders hebben vorig jaar ruim 10.000 keer bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over spam geklaagd. Een sterke afname ten opzichte van 2017, toen de toezichthouder nog bijna 20.000 klachten over ongewenste commerciële berichten ontving.

Dat laat de ACM in het vandaag verschenen Jaarverslag 2018 weten (pdf). De meeste spamklachten, zo'n 9900, gingen vorig jaar over e-mailspam. Om spam te rapporteren heeft de toezichthouder het domein spamklacht.nl in het leven geroepen, dat gebruikers via een webformulier melding van spam laat maken.

Het jaarverslag maakt geen melding van spamboetes die in 2018 zijn opgelegd. Wel liet de ACM vorig jaar weten dat een spamboete van 600.000 euro die in 2017 aan een niet nader genoemde partij was opgelegd kwam te vervallen, omdat het niet kon vaststellen dat tijdens het onderzoek naar de overtreding haar digitale werkwijze correct is nageleefd.

"Omdat partijen van de ACM volledige naleving van de digitale werkwijze mogen verwachten, verklaart de ACM het bezwaar gegrond. Dit betekent dat de boetes van in totaal 600.000 euro die de ACM eerder had opgelegd voor overtreding van het spamverbod en oneerlijke handelspraktijken komen te vervallen", aldus de toezichthouder, die het bedrijf ook een onkostenvergoeding van bijna 3500 euro betaalde.

Image

Reacties (9)
03-04-2019, 12:33 door Anoniem
Denk dat veel mensen niet de tijd hebben/nemen om het te melden.
Heb zelf nog nooit een melding gemaakt.
Zat er last om er over te denken.
Misschien de volgende keer.
03-04-2019, 12:51 door Anoniem
Waarom een sterke afname ?
Minder spam of minder vertrouwen in de ACM ?
03-04-2019, 13:52 door Anoniem
Nederlanders hebben vorig jaar ruim 10.000 keer bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over spam geklaagd.

Nog steeds wel 10000? Dan is de opgeworpen drempel kennelijk nog niet hoog genoeg!
Dat moet beter kunnen, ACM!

Als ze echt geinteresseerd waren in spamklachten dan lieten ze me gewoon een forward rule aanmaken die alle mail die
in mijn spam map terecht komt na een paar dagen (zodat ik kan ingrijpen bij eventuele false positives) naar een adres
bij hen doorstuurt ter analyse.

Maar nee, dat moet allemaal via een moeilijk formulier...
03-04-2019, 14:36 door Anoniem
Ik wist niet eens dat ik dat kon melden. Geen zin in ook, net zoals velen om me heen verwacht ik. Waarom zou ik? De spam in mijn mailbox zal niet anders zijn dan de spam die bij ACM zelf binnen komt, dus richt je daar alvast maar op. Ik configureer mijn spamfilter en voor de rest geloof ik het wel. Af en toe komt er een spambericht doorheen. Markeren als spam en klaar. Het is nog net niet zo'n drempel die voor aangiftes wordt opgeworpen. Ook dat doe ik niet meer, tenzij de schade groot genoeg is. Zo is het ook met spam.
03-04-2019, 15:37 door Anoniem
Diverse keren gemeld op spamklacht.nl. Helaas helpt het niet om een notoire spammer te stoppen.
03-04-2019, 17:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Nederlanders hebben vorig jaar ruim 10.000 keer bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over spam geklaagd.

Nog steeds wel 10000? Dan is de opgeworpen drempel kennelijk nog niet hoog genoeg!
Dat moet beter kunnen, ACM!

Als ze echt geinteresseerd waren in spamklachten dan lieten ze me gewoon een forward rule aanmaken die alle mail die
in mijn spam map terecht komt na een paar dagen (zodat ik kan ingrijpen bij eventuele false positives) naar een adres
bij hen doorstuurt ter analyse.

Maar nee, dat moet allemaal via een moeilijk formulier...

Eens. Als je weet hoeveel mail binnenkomt op de valse-email@ mailboxen van bedrijven (waar het wel gewoon een forward is) dan is dit echt peanuts.
03-04-2019, 17:53 door Anoniem
Simpel, klacht gemeld, niets mee gedaan.
Klachten waar wel iets mee gedaan werd zijn zo slecht voorbereid dat ze de spammers geld moesten geven.
En dan gek vinden dat het minder wordt?
03-04-2019, 19:22 door Anoniem
Ik zie dat ze het formulier nog ingewikkelder gemaakt hebben sinds ik de laatste keer keek, alweer een paar jaartjes gelee. Het hele concept van je compelte doopzeel te moeten achterlaten om alleen maar te kunnen zeggen "daar kwam spam vandaan"... de ACM is gewoon geen serieuze tent in dezen. Nooit geweest.

Ik krijg vrij weinig spam ondanks nauwlijks gefilterd (en ook vrij weinig email, lekker rustig), dus als ik het op tijd zie dan gaat het direct naar spamcop. En dat wil wel eens helpen, al duurt het soms een tijdje. Spammers zijn nou eenmaal hardnekkig.
03-04-2019, 21:16 door Anoniem
Bij de vraag: "Biedt het bericht de mogelijkheid om u af te melden?"
Dan als toelichting:
"Indien u geen prijs (meer) stelt op berichten moet u zich hiervoor kunnen afmelden. De verzender moet deze mogelijkheid bieden in ieder bericht dat hij aan u verstuurt."

Kan iemand de ACM vertellen dat zo'n knopje afmelden bij spam niet werkt. Oké, wel averechts.

Van Thunderbird hebben ze blijkbaar nog nooit gehoord en hun formulier voldoet niet aan de AVG. Zo serieus nemen ze u dus bij de ACM.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.