image

Supermarkten VS testen camera's die leeftijd en geslacht raden

donderdag 25 april 2019, 13:24 door Redactie, 13 reacties

Verschillende Amerikaanse supermarktketens testen camera's die de leeftijd en geslacht van klanten raden, om zo bijvoorbeeld gerichte advertenties te tonen. Ook volgen de camera's de iris van bezoekers, zodat ze weten waar klanten precies naar kijken, zo meldt persbureau Associated Press.

De informatie wordt vervolgens gebruikt voor het tonen van realtime gerichte advertenties op schermen in de supermarkt. Zo heeft supermarktketen Walgreens de deuren van de koelschappen van schermen, een kleine camera en sensoren voorzien. De camera kan de iris van klanten volgen en hun leeftijd en geslacht bepalen. Deze functionaliteit staat op dit moment nog uitgeschakeld, aldus de keten. De camera's detecteren op dit moment alleen of er iemand voor het schap staat en tellen hoeveel mensen er voorbij lopen.

Bij supermarktketen Kroger proberen de camera's wel de leeftijd en het geslacht van klanten te raden. De informatie is anoniem en de data wordt niet opgeslagen, zo stelt het bedrijf. Als de tests succesvol zijn wil Kroger de camera's naar meer locaties uitrollen. Privacyexperts zijn kritisch en stellen dat zelfs wanneer de verzamelde informatie anoniem is, het nog steeds op een opdringerige manier kan worden gebruikt. "Alleen omdat een bedrijf niet precies weet wie je bent, wil nog niet zeggen dat ze geen dingen kunnen doen die schadelijk voor je zijn", aldus Ryan Calo, hoogleraar aan de University of Washington School of Law.

Reacties (13)
25-04-2019, 13:37 door Anoniem
In de toekomst kijken ze niet alleen gericht naar je emotie in je gezicht,maar dan zitten ze ook in jou brein,
de menselijke hersenen.

Het systeem bepaalt wie je bent,en wie je mag zijn,voorbeelden genoeg
in het panopticum land china.

The Matrix
25-04-2019, 13:52 door Anoniem
Dit is een enge ontwikkeling.

De informatie is anoniem en de data wordt niet opgeslagen

Nu nog wel maar, wat gaat er in de toekomst mee gebeuren?
25-04-2019, 14:20 door Anoniem
Tijd om in de supermarkt een nepbaard en een spiegelende zonnebril te gaan dragen, samen met een petje. Ik heb ook al een print gezien, die het herkennen van een persoon als mens moeilijk maakt, dus meteen ook maar een t-shirt met dat patroon kopen.

Het moet niet gekker worden.
25-04-2019, 14:59 door Anoniem
80 % minority report.

Nu nog betrouwbare iris scan technologie
25-04-2019, 14:59 door Anoniem
Door Anoniem: Tijd om in de supermarkt een nepbaard en een spiegelende zonnebril te gaan dragen, samen met een petje. Ik heb ook al een print gezien, die het herkennen van een persoon als mens moeilijk maakt, dus meteen ook maar een t-shirt met dat patroon kopen.
Koop maar vast een stel onbedrukte shirts en van die thermotransfers voor op die shirts. En eventueel een geschikte (A3) printer. Want iedere keer dat je buiten de deur komt heb je mischien alweer een nieuw patroon nodig omdat de fabrikant de gezichtsherkenner "verbeterd" heeft.

Het moet niet gekker worden.
Maar het gebeurt wel. Helaas.
25-04-2019, 15:37 door Anoniem
"did you just assume my gender?"
25-04-2019, 17:48 door karma4
Nooit meer buiten komen tv kijken of wat dan ook. De content van uitzendingen wordt afgestemd naar het verwachte publiek.
Wat was het uitzendtijdstip van de fabeltjeskrant of sesamstraat. Gericht misbruik met voorkennis welk leeftijdsgroep kijkt /sarcasm..
25-04-2019, 18:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tijd om in de supermarkt een nepbaard en een spiegelende zonnebril te gaan dragen, samen met een petje. Ik heb ook al een print gezien, die het herkennen van een persoon als mens moeilijk maakt, dus meteen ook maar een t-shirt met dat patroon kopen.
Koop maar vast een stel onbedrukte shirts en van die thermotransfers voor op die shirts. En eventueel een geschikte (A3) printer. Want iedere keer dat je buiten de deur komt heb je mischien alweer een nieuw patroon nodig omdat de fabrikant de gezichtsherkenner "verbeterd" heeft.

Koop daar weer een veelvoud van. Werkt maar voor één algoritme...
25-04-2019, 22:18 door Anoniem
Geweldig!

De eerste supermarkt die met een camera mijn geslacht gaat zitten raden kan nog lachen. Want dan haal ik heel de zooi eruit bij de kassa, ter controle. (Ik weet al goeie websites waar ik mooie nepperts kan kopen trouwens, dan is het helemaal succes gegarandeerd. Cabaret! Mien waar is me feestneus!)

Enneh, ze kunnen tot aan de hoge raad gaan dan, met die supermarkt. Want wie begon er dan met interesse te hebben voor mijn geslacht? Ik of zij? Dat win je altijd. Ook bijvoorbeeld tegen een altijd zo keurige A.H., hoeveel poen ze ook waard zijn. Zeker weten.

Uit mijn broek blijven en kijk lekker naar je eigen voorgevel. Lijkt mij een wijze tip, als je nog een pakkie boter wil verkopen. Want pakkies boter verkopen ze overal. Daar hoef ik echt niet voor naar die bekrompen USA te vliegen om daar nog gekkere dingen mee te maken.
26-04-2019, 08:31 door spatieman
female, young, beauty: result: make up comercials
26-04-2019, 10:32 door Anoniem
De oplossing is vrij simpel, en masse die toko negeren. Daar heb je nog wel een keuze, in het Nederlandse sleepnet niet.
26-04-2019, 14:29 door karma4
Door Anoniem: De oplossing is vrij simpel, en masse die toko negeren. Daar heb je nog wel een keuze, in het Nederlandse sleepnet niet.
Wat is er bijzonder aan een winkelier die kijkt hoe groot je bent wat voor geslacht etc. Ik zou niets anders verwachten in een kledingwinkel. Alleen in een dystopie waar iedereen verplicht gelijk moet zijn is het niet relevant.
China had die cultuur, Noorde Korea heeft die nog, nogal eng omdat je gezien wilt kunnen worden naar zoiets verlangt.
26-04-2019, 18:34 door Anoniem
Nephoofden zullen wel verboden worden later.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.