image

1600 Nederlanders vorig jaar slachtoffer van helpdeskfraude

vrijdag 17 mei 2019, 10:39 door Redactie, 2 reacties

Vorig jaar zijn 1600 Nederlanders het slachtoffer van helpdeskfraude geworden, een daling ten opzichte van 2017, toen het om bijna 2000 mensen ging. Dat laat de politie aan Security.NL weten. Ook dit jaar lijkt de daling door te zetten, zo blijkt uit cijfers voor de eerste maanden van 2019.

Een totaal schadebedrag voor 2018 kan de politie nog niet geven, aangezien meerdere onderzoeken nog niet zijn afgerond. Wel is er een gemiddeld schadebedrag van tussen de 1400 en 2900 euro per slachtoffer. Het totale schadebedrag voor 2017 bedroeg 7 miljoen euro. Zelfs bij de bandbreedte die de politie noemt lijkt het schadebedrag voor 2018 lager uit te vallen. Naar verwachting zal het daadwerkelijke bedrag later dit jaar bekend worden gemaakt.

Bij helpdeskfraude worden mensen benaderd door oplichters die claimen dat er problemen zijn met de computer. Slachtoffers worden thuis opgebeld, maar ook advertenties, gecompromitteerde websites of zoekopdrachten op Google kunnen naar de oplichters leiden. Vervolgens proberen de oplichters de computer van het slachtoffer op afstand over te nemen. Ze laten het slachtoffer geloven dat er inderdaad malware of andere problemen aanwezig zijn.

Voor het oplossen van deze problemen moet worden betaald. Het komt ook voor dat de oplichters geld van de rekening van het slachtoffer stelen. Vorig jaar werden 1612 Nederlanders op deze manier gedupeerd en deden aangifte bij de politie, wat neerkomt op 134 slachtoffers per maand. Dit jaar ontving de politie gemiddeld 97 aangiftes per maand. Het probleem speelt ook in België, waar maandelijks tussen de 90 en 120 mensen de dupe worden.

Reacties (2)
20-05-2019, 10:37 door Xcobra
Vooral Nephelpdesk van Microsoft is zeer irritant.
Wij hebben hier al jaren last van.
Als eenmaal je telefoonnummer daar bekend is blijf je in die molen zitten.
Er zijn tijden bij dat we geen last hebben maar het kan ook wel eens zijn dat ze meerdere keren per dag bellen.
Dan laat je alles uit de handen vallen om er weer achter te komen dat zo’n gedrocht je weer een oor probeert aan te naaien.
Die mensen kan je wat aandoen.
Nummer blokkeren heeft geen zin, ze bellen anoniem of met verschillende nummers.
Vaak nam ikzelf op met Microsoft en hingen ze direct op.
Tegenwoordig wens ik ze de dood.

Oudere mensjes zouden hier zo in kunnen stinken.
Althans als ze het gebrekkig Engels kunnen verstaan.

Hier moet echt wat op gevonden worden.
20-05-2019, 15:44 door Xenomatrix
Gewoon die gasten drie kwartier aan het lijntje houden, en dan terloops opmerken;

"Zou die kleine pinguïn, die linksboven op het scherm staat, de problemen kunnen veroorzaken ?....

Nooit meer last gehad van die klooio's.... :-)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.