image

Berichtenbox weigert voortaan digitale post voor overledenen

donderdag 13 juni 2019, 12:12 door Redactie, 19 reacties

De Berichtenbox van MijnOverheid weigert voortaan digitale post voor overledenen, zodat nabestaanden hier niet meer meer worden geconfronteerd. Uit onderzoek van de ombudsman bleek dat overheidsinstanties digitale post naar het MijnOverheid-account van overledenen bleven sturen.

Nabestaanden die toegang tot de mailbox van de overledene hebben ontvingen daardoor e-mails dat er een bericht voor hem of haar in de Berichtenbox van MijnOverheid stond. Omdat nabestaanden niet over de DigiD van de overledene beschikken kunnen ze echter niet bij de inhoud. "Ze weten dus niet of ze iets belangrijks missen. De informatie over wat hieraan te doen is vervolgens niet duidelijk. Ik wil weten hoe dat zit", zo liet Nationale ombudsman Reinier van Zutphen eerder weten.

De ombudsman merkte op dat een overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP) wordt geregistreerd, maar dit niet leidt tot een aanpassing van die gegevens in het MijnOverheid-account. Naar aanleiding van de bevindingen van de ombudsman heeft de overheid verschillende maatregelen doorgevoerd. Eén van de belangrijkste punten is dat nabestaanden niet meer worden geconfronteerd met digitale berichten, en de bijbehorende notificaties, aan overledenen. De Berichtenbox weigert deze berichten nu categorisch.

Van Zutphen stelt ook de verdere acties op prijs die de overheid in gang heeft gezet om de communicatie met nabestaanden te verbeteren. Het gaat dan om nabestaanden beter inzicht geven in de digitale administratie van overledene, het verbeteren van de eerste contacten vanuit de overheid met nabestaanden en het uitbreiden van de online checklist 'Overlijden' op rijksoverheid.nl.

Reacties (19)
13-06-2019, 12:22 door Anoniem
Probleem: mensen weten niet of ze iets belangrijks missen.
Oplossing: nou, dan ontvangen ze het gewoon niet meer.

Ben ik gek, of is dit andersom denken?
13-06-2019, 12:48 door Anoniem
Door Anoniem: Probleem: mensen weten niet of ze iets belangrijks missen.
Oplossing: nou, dan ontvangen ze het gewoon niet meer.

Ben ik gek, of is dit andersom denken?
Het is dan de zorgplicht van de overheid om ervoor te zorgen dat als die berichten echt belangrijk zijn, ze ook direct bij de nabestaanden terechtkomen (desnoods op papier per post).
Voordeel voor de nabestaanden als de overheid dit niet doet, is dat je je erop kunt beroepen dat je niets ontvangen hebt en jij niet nalatig bent maar de overheid.
13-06-2019, 12:57 door buttonius
Door Anoniem: Probleem: mensen weten niet of ze iets belangrijks missen.
Oplossing: nou, dan ontvangen ze het gewoon niet meer.

Ben ik gek, of is dit andersom denken?

Vanaf het moment dat het overlijden is geregistreerd in het BRP zullen instanties die iets naar de berichtenbox proberen te sturen een soort van bounce bericht krijgen. Wat ze daar vervolgens mee doen is (uiteraard) aan die instanties. Maar beweren "we hebben het naar de berichtenbox gestuurd" gaat geen hout meer snijden.
13-06-2019, 13:01 door Anoniem
Berichtenbox? Men bedoelt toch gewoon de brievenbus aan de muur he? Dat is de enige berichtenbox die ik ken.
13-06-2019, 13:05 door Anoniem
Door buttonius:
Door Anoniem: Probleem: mensen weten niet of ze iets belangrijks missen.
Oplossing: nou, dan ontvangen ze het gewoon niet meer.

Ben ik gek, of is dit andersom denken?

Vanaf het moment dat het overlijden is geregistreerd in het BRP zullen instanties die iets naar de berichtenbox proberen te sturen een soort van bounce bericht krijgen. Wat ze daar vervolgens mee doen is (uiteraard) aan die instanties. Maar beweren "we hebben het naar de berichtenbox gestuurd" gaat geen hout meer snijden.
Ah, kijk! Goed om te horen dat er enige logica achterzit. Rest dat de nabestaanden het dan nog steeds niet weten, maar dat is geen uniek probleem van die berichtenbox uiteraard.

Digitaal nalatenschap is in bredere zin zo'n onderwerp waar het volgens mij te weinig over gaat. Ik heb er zelf ook nog niet voldoende over nagedacht, moet ik eerlijk zeggen.
13-06-2019, 13:13 door Anoniem
Door buttonius:
Door Anoniem: Probleem: mensen weten niet of ze iets belangrijks missen.
Oplossing: nou, dan ontvangen ze het gewoon niet meer.

Ben ik gek, of is dit andersom denken?
Vanaf het moment dat het overlijden is geregistreerd in het BRP zullen instanties die iets naar de berichtenbox proberen te sturen een soort van bounce bericht krijgen. Wat ze daar vervolgens mee doen is (uiteraard) aan die instanties. Maar beweren "we hebben het naar de berichtenbox gestuurd" gaat geen hout meer snijden.
Dat wil niet zeggen dat er dan niet alsnog vanalles misgaat.

Bijvoorbeeld dat er ineens een deurwaarder op de stoep staat met een dwangbevel jegens de overledene omdat er een instantie toch niets gedaan heeft met dat "soort van bounce bericht"[sic]. En dat dan soms zelfs tientallen keren op rij. Sommige instanties presteren dat inderdaad. Krijgen de nabestaanden wel een of ander bericht, dan zie je dan dus een eventuele deurwaarder nog aankomen. Als je niet meer doet dan de berichtenbox dichttimmeren creeer je vooral nog plotselingere, grotere, en vervelendere verassingen voor de nabestaanden. Dus ik denk ook dat deze "oplossing" wel lekker voor de hand ligt maar eigenlijk vooral het gebrek aan werkelijk nadenken bij de overheid illustreert.
13-06-2019, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem: Berichtenbox? Men bedoelt toch gewoon de brievenbus aan de muur he? Dat is de enige berichtenbox die ik ken.
Nooit van MijnOverheid gehoord?
13-06-2019, 14:11 door Anoniem
Door Anoniem:Dat wil niet zeggen dat er dan niet alsnog vanalles misgaat.

Bijvoorbeeld dat er ineens een deurwaarder op de stoep staat met een dwangbevel jegens de overledene omdat er een instantie toch niets gedaan heeft met dat "soort van bounce bericht"[sic]. En dat dan soms zelfs tientallen keren op rij. Sommige instanties presteren dat inderdaad. Krijgen de nabestaanden wel een of ander bericht, dan zie je dan dus een eventuele deurwaarder nog aankomen. Als je niet meer doet dan de berichtenbox dichttimmeren creeer je vooral nog plotselingere, grotere, en vervelendere verassingen voor de nabestaanden. Dus ik denk ook dat deze "oplossing" wel lekker voor de hand ligt maar eigenlijk vooral het gebrek aan werkelijk nadenken bij de overheid illustreert.

Voor die deurwaarder is er een simpele oplossing: de vordering die hij wil innen is op de overledene, bepaal bij wet dat dit soort vorderingen nietig zijn en dat de vordering op de nabestaanden pas begint, wanneer de vorderende partij deze aantoonbaar schriftelijk te kennen heeft gegeven aan de nabestaanden. Het circus begint dan gewoon opnieuw, dus alleen het originele bedrag kan worden gevorderd, de nabestaanden kunnen normaal bezwaar tegen de vordering aantekenen en het incasso traject gaat terug naar nul. Bovendien moet er een vervaldatum komen, die stelt dat vorderingen die pas meer dan X jaar na overlijden worden aangedragen, niet meer invorderbaar zijn.
13-06-2019, 15:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door buttonius:
Door Anoniem: Probleem: mensen weten niet of ze iets belangrijks missen.
Oplossing: nou, dan ontvangen ze het gewoon niet meer.

Ben ik gek, of is dit andersom denken?
Vanaf het moment dat het overlijden is geregistreerd in het BRP zullen instanties die iets naar de berichtenbox proberen te sturen een soort van bounce bericht krijgen. Wat ze daar vervolgens mee doen is (uiteraard) aan die instanties. Maar beweren "we hebben het naar de berichtenbox gestuurd" gaat geen hout meer snijden.
Dat wil niet zeggen dat er dan niet alsnog vanalles misgaat.

Bijvoorbeeld dat er ineens een deurwaarder op de stoep staat met een dwangbevel jegens de overledene omdat er een instantie toch niets gedaan heeft met dat "soort van bounce bericht"[sic]. En dat dan soms zelfs tientallen keren op rij. Sommige instanties presteren dat inderdaad. Krijgen de nabestaanden wel een of ander bericht, dan zie je dan dus een eventuele deurwaarder nog aankomen. Als je niet meer doet dan de berichtenbox dichttimmeren creeer je vooral nog plotselingere, grotere, en vervelendere verassingen voor de nabestaanden. Dus ik denk ook dat deze "oplossing" wel lekker voor de hand ligt maar eigenlijk vooral het gebrek aan werkelijk nadenken bij de overheid illustreert.

Ik denk niet dat je het begrepen hebt. De nabestaanden ontvingen nu (soms) alleen een bericht met "er is een bericht"
maar niet met de inhoud. Dus als dit ging over een vordering dan wisten ze dat niet. Pas als de partij die het bericht
stuurt gaat uitzoeken wie de nabestaanden zijn komt er duidelijkheid daarover. Door een bounce bericht terug te
sturen geef je de verzendende partij de gelegenheid om dat te gaan doen, in plaats van te wachten op een reactie
die er toch niet komt.

Het is net als met mail. Als je iemand mailt en diens provider ziet jouw mail onterecht als spam dan hoor je meestal
ook niets terug. Dan weet je niet of het bericht is aangekomen. Het was beter als er een bounce terug kwam zodat
je weet dat je iets anders moet proberen. Maar providers maken zich er meestal gemakkelijk vanaf door spam pas te
checken nadat ze de SMTP OK message terug gegeven hebben zodat dit niet meer zo simpel is.
13-06-2019, 16:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Berichtenbox? Men bedoelt toch gewoon de brievenbus aan de muur he? Dat is de enige berichtenbox die ik ken.
Nooit van MijnOverheid gehoord?
Door Anoniem:
Door Anoniem: Berichtenbox? Men bedoelt toch gewoon de brievenbus aan de muur he? Dat is de enige berichtenbox die ik ken.
Nooit van MijnOverheid gehoord?
Door Anoniem:
Door Anoniem: Berichtenbox? Men bedoelt toch gewoon de brievenbus aan de muur he? Dat is de enige berichtenbox die ik ken.
Nooit van MijnOverheid gehoord?
Vast wel, ik heb er ook van gehoord.
Maar als je consequent zorgt dat je hem niet activeert, komt je post gewoon in de echte ouderwetse brievenbus.
Heb ook een tandarts die deze berichtenbox constructie heeft gemaakt, krijg ik een mail dat er een rekening voor me staat.
Ook jammer dan, Gewoon contant aan de balie afrekenen, dat vinden ze niet leuk, is te veel handelingen.

Men mag mij de rekening gewoon per email sturen, of de overheid mag me een mail sturen, maar geen kastje/muur zaken.
13-06-2019, 16:35 door Briolet - Bijgewerkt: 13-06-2019, 16:36
Nabestaanden die toegang tot de mailbox van de overledene hebben ontvingen daardoor e-mails dat er een bericht voor hem of haar in de Berichtenbox van MijnOverheid stond. Omdat nabestaanden niet over de DigiD van de overledene beschikken kunnen ze echter niet bij de inhoud.

Maar als er een belangrijke mededeling is en die komt niet in de berichtenbox, dat zien nabestaanden het ook niet. Klinkt een beetje als struisvogelpolitiek.

Persoonlijk vond ik dit juist handig als nabestaande, omdat papieren post helemaal niet aankwam door de vele adreswisselingen na zo'n overlijden.

Volgens mij is het veel zinvoller om een van de nabestaanden een machtiging te geven om met zijn eigen DigiD bij die mailbox te komen, i.p.v. er helemaal geen berichten naar toe te sturen. Dit moet dan de nabestaande zijn die ook als contactpersoon geregistreerd wordt voor papieren post en telefoon.
13-06-2019, 17:00 door Anoniem
Door Anoniem: Voor die deurwaarder is er een simpele oplossing: de vordering die hij wil innen is op de overledene, bepaal bij wet dat dit soort vorderingen nietig zijn en dat de vordering op de nabestaanden pas begint, wanneer de vorderende partij deze aantoonbaar schriftelijk te kennen heeft gegeven aan de nabestaanden.
Ondertussen staat er nog steeds zo'n lul voor de neus van de nabestaanden en het wil regelmatig dat ze zich maar weinig aantrekken van de regels die er voor hun handelen gelden als die niet in hun voordeel zijn. Ze zijn wel graag erg moraliserend over wat jij allemaal wel niet fout hebt gedaan, en luisteren maar zeer matigjes als ze gewezen worden op evidente fouten hunnerzijds. Net als *kuch* zekere andere instanties *kuch*. Terwijl je als nabestaande wel andere zaken aan je hoofd hebt.

Het circus begint dan gewoon opnieuw, dus alleen het originele bedrag kan worden gevorderd, de nabestaanden kunnen normaal bezwaar tegen de vordering aantekenen en het incasso traject gaat terug naar nul. Bovendien moet er een vervaldatum komen, die stelt dat vorderingen die pas meer dan X jaar na overlijden worden aangedragen, niet meer invorderbaar zijn.
Er moet vanalles en je moet daar als nabestaande bovenop zitten en dan maar proberen te de-escaleren terwijl het eigenlijk nergens voor nodig was geweest het zover te laten komen.

Dus ja, er zijn allerlei regeltjes voor, maar nee, dat is zeker geen panacea.


Door Briolet: Persoonlijk vond ik dit juist handig als nabestaande, omdat papieren post helemaal niet aankwam door de vele adreswisselingen na zo'n overlijden.
Je geeft toch niet het ziekenhuis, dan het hospice, vervolgens het rouwcentrum van opbaring en dan het kerkhof bij het gemeenteregister op?

Volgens mij is het veel zinvoller om een van de nabestaanden een machtiging te geven om met zijn eigen DigiD bij die mailbox te komen, i.p.v. er helemaal geen berichten naar toe te sturen. Dit moet dan de nabestaande zijn die ook als contactpersoon geregistreerd wordt voor papieren post en telefoon.
Of als de executeur testamentair liever papier wil, dan krijgt'ie papier.

Lijkt me dus een beter idee om daar echt even over na te denken en niet de simpelste quick fix die het meest voor de hand
lijkt te liggen als ultieme oplossing aan te dragen. Maarja, Ambtenaren.
13-06-2019, 18:06 door Anoniem
Hoe is het mogelijk. Hebben ze eindelijk het licht gezien??? ????
13-06-2019, 21:04 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe is het mogelijk. Hebben ze eindelijk het licht gezien??? ????
Ze hebben zich hard tegen de lamp gestoten. Of ze ook het licht gezien hebben? Da's toch echt wat anders.
13-06-2019, 21:46 door Anoniem
Hebben ze ondertussen al een reply-knop ingebouwd?
13-06-2019, 22:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door buttonius:
Door Anoniem: Probleem: mensen weten niet of ze iets belangrijks missen.
Oplossing: nou, dan ontvangen ze het gewoon niet meer.

Ben ik gek, of is dit andersom denken?
Vanaf het moment dat het overlijden is geregistreerd in het BRP zullen instanties die iets naar de berichtenbox proberen te sturen een soort van bounce bericht krijgen. Wat ze daar vervolgens mee doen is (uiteraard) aan die instanties. Maar beweren "we hebben het naar de berichtenbox gestuurd" gaat geen hout meer snijden.
Dat wil niet zeggen dat er dan niet alsnog vanalles misgaat.

Bijvoorbeeld dat er ineens een deurwaarder op de stoep staat met een dwangbevel jegens de overledene omdat er een instantie toch niets gedaan heeft met dat "soort van bounce bericht"[sic]. En dat dan soms zelfs tientallen keren op rij. Sommige instanties presteren dat inderdaad. Krijgen de nabestaanden wel een of ander bericht, dan zie je dan dus een eventuele deurwaarder nog aankomen. Als je niet meer doet dan de berichtenbox dichttimmeren creeer je vooral nog plotselingere, grotere, en vervelendere verassingen voor de nabestaanden. Dus ik denk ook dat deze "oplossing" wel lekker voor de hand ligt maar eigenlijk vooral het gebrek aan werkelijk nadenken bij de overheid illustreert.

Er zijn niet veel instanties die EN berichten kunnen sturen naar iemands berichtenbox EN regelmatig gebruik maken van deurwaarders. De belastingdienst(en) en het justitieel incassobureau zijn zo ongeveer de enige waar de meeste mensen mee te maken zullen krijgen. En die hebben speciale procedures in het geval dat iemand komt te overlijden.
14-06-2019, 09:56 door Briolet
Door Anoniem:
Door Briolet: Persoonlijk vond ik dit juist handig als nabestaande, omdat papieren post helemaal niet aankwam door de vele adreswisselingen na zo'n overlijden.
Je geeft toch niet het ziekenhuis, dan het hospice, vervolgens het rouwcentrum van opbaring en dan het kerkhof bij het gemeenteregister op?

Liep dat maar via het gemeenteregister. Bij overlijden geef je een contactadres op en veranderingen daarin worden niet automatisch doorgegeven via het gemeenteregister, terwijl dat voor bijna alle andere overheidsdiensten wel het geval is. En voor je dat door hebt, heb je al veel post gemist.
14-06-2019, 11:14 door Anoniem
Je geeft toch niet het ziekenhuis, dan het hospice, vervolgens het rouwcentrum van opbaring en dan het kerkhof bij het gemeenteregister op?

Toen mijn vriendin vorig jaar overleed, mocht ik niet in de woning blijven wonen. Volgens de laatste regelgeving verdiende ik meer dan toegestaan was voor de woning. Dus kon het contract niet op mijn naam gezet worden. In korte tijd heb ik zelf daarna op 3 adressen gewoond (want een nieuwe huurwoning vinden is in deze tijd niet erg eenvoudig kan ik je vertellen).

Ik was daarom heel blij dat ik wel bij de DigiD berichten kon. (1Password kluis met optie om bij overlijden over te dragen aan partner - dus ik had meteen beschikking over alle relevante gegevens en kon zo vrij eenvoudig zaken opzeggen die niet meer van toepassing waren). Zelfs nu, een jaar later is er nog steeds veel berichten verkeer met de overheid mbt zaken die afgehandeld moeten worden. Heel vervelend dat dit niet meer digitaal gaat.

Commerciële bedrijven zijn relatief eenvoudig te benaderen om zaken op te zeggen (het kost bij enkele bedrijven wat meer werk dan bij andere, maar het is te doen- telecom bedrijven etc werken zelfs heel goed mee. Openstaande rekeningen, mits niet te hoog worden kwijt gescholden, toestel op afbetaling mag je ook behouden omdat er mogelijk nog foto's etc op staan. en je mag het nummer kosteloos nog een jaar aanhouden - Hulde!).

Maar waar begin je bij de overheid. Dat zijn nogal wat verschillende loketten. En zeker als de overledene afgesproken heeft om zaken maandelijks in termijnen te betalen ipv in 1x. Toeslagen die je wil stoppen, kinderbijslag dat je wil regellen etc.

Nee geef mij maar gewoon die berichten inbox. evt met optie voor nabestaande om het wachtwoord op te vragen indien ze dat niet hebben. (op vertoon van overleidensakte). En men heeft dan zelf de optie om eventuele meldingen aan of uit te zetten.
14-06-2019, 12:09 door Anoniem
Door Anoniem: Toen mijn vriendin vorig jaar overleed, mocht ik niet in de woning blijven wonen. Volgens de laatste regelgeving verdiende ik meer dan toegestaan was voor de woning. Dus kon het contract niet op mijn naam gezet worden. In korte tijd heb ik zelf daarna op 3 adressen gewoond (want een nieuwe huurwoning vinden is in deze tijd niet erg eenvoudig kan ik je vertellen).
[...]
Nee geef mij maar gewoon die berichten inbox. evt met optie voor nabestaande om het wachtwoord op te vragen indien ze dat niet hebben. (op vertoon van overleidensakte). En men heeft dan zelf de optie om eventuele meldingen aan of uit te zetten.
Mijn condoleances ook al is het ondertussen een jaar terug.

Eigenlijk had ik liever minder idiote regelgeving ("jij mag hier wel wonen. jij niet. ha ha ha ha."), mischien zelfs een niet zo volstrekt overspannen woningmarkt (die overspannen gemaakt is door oa regelgeving, nog voordat we de ongebreidelde dobberimport meetellen), dan dat ik moet vertrouwen op een "berichten inbox"[sic] omdat de overheid er elders een zooitje van gemaakt heeft. Ik snap dat jij 'm handig vind, maar het is niet meer dan een practisch dingetje bovenop een hele grote stapel volstrekt voorkombare ellende. Het is zeker geen oplossing voor drie keer moeten verhuizen direct na een overlijden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.