image

Berichtenbox-app voor overheidspost heeft 2 miljoen downloads

vrijdag 21 juni 2019, 10:35 door Redactie, 12 reacties

De Berichtenbox-app waarmee gebruikers van een smartphone of tablet direct overheidspost kunnen lezen is meer dan 2 miljoen keer gedownload. Met name iOS-gebruikers maken gebruik van de app. Dat blijkt uit cijfers van Logius, de instantie die zorgt voor de digitale dienstverlening van de overheid.

MijnOverheid is het online portaal van de overheid waar burgers op hun eigen account overheidscommunicatie kunnen ontvangen. Een probleem met de Berichtenbox zijn niet geopende berichten. Het gaat in dit geval om belangrijke overheidsberichten die alleen digitaal zijn verstuurd en niet door de gebruiker zijn geopend. Om het openen van berichten te stimuleren is de Berichtenbox-app uitgebracht. Door de app is het niet meer nodig om eerst op MijnOverheid in te loggen om overheidspost te kunnen lezen.

Om van de app gebruik te kunnen maken moet die eenmalig worden gekoppeld aan een MijnOverheid-account met DigiD. Zodra er nieuwe post is geeft de app hiervan een melding. Om de app te kunnen openen moet de gebruiker wel een pincode invoeren. Sinds de lancering in oktober vorig jaar is de Berichtenbox-app al meer dan 2 miljoen keer gedownload. Uit cijfers van de Google Play Store blijkt dat de Android-versie meer dan 500.000 installaties heeft. Apple geeft geen downloadstatistieken, maar aangezien de app alleen via de Play Store en App Store wordt aangeboden heeft die meer iOS-installaties.

Image

Reacties (12)
21-06-2019, 11:22 door Anoniem
Een app van de overheid die dus continu op de achtergrond meedraait. Nog afgezien van het feit dat terugreageren niet mogelijk is, waarmee de app - en de berichtenbox an sich - sowieso al nutteloos is.
21-06-2019, 13:50 door Anoniem
Door Anoniem: Een app van de overheid die dus continu op de achtergrond meedraait.
Hoe bedoel je precies deze opmerking?

[quote[Nog afgezien van het feit dat terugreageren niet mogelijk is, waarmee de app - en de berichtenbox an sich - sowieso al nutteloos is.[/quote]Eigenlijk wel exact het zelfde als de oude brief. Daar kon je ook niet meteen direct mee terug reageren. Wat ook een logische en goede beslissing is. Misschien iets voor in de toekomst, maar ik zou hier niet direct de noodzaak of toegevoegde waarde van inzien.
21-06-2019, 14:46 door Anoniem
Overheidscommunicatie.
Maar dan wel zoals het de overheid betaamd: Eenrichtingsverkeer van de overheid naar het plebs.
Een reactie van het plebs is maar eens in de vier jaar gewenst.

Een berichtenbox, met daaroverheen een app om door te krijgen dat je bij bv de belastingdienst naar een mededeling moet kijken.
Dat noem ik nog een communicatie, en goed besteed geld.
21-06-2019, 15:21 door spatieman
sarcasme: leuk, 2 miljoen DDOS machine, u weet wel, bundestrojaner

ontopic: is software van de overheid überhaupt te vertrouwen ?
21-06-2019, 15:25 door Anoniem
Door Anoniem: Eigenlijk wel exact het zelfde als de oude brief. Daar kon je ook niet meteen direct mee terug reageren.
Dat kan prima. Je gaat zitten en schrijft een antwoord. Dat doe je "per ommegaande" op de post. Dat is precies "direct terug reageren" in de postwereld.

Moet je wel een schrijftafel oid bij de hand hebben, maar je post komt binnen op een vast adres dus dat valt meestal wel te organiseren. Overheidskeutels via de "app" begluren terwijl je niet kan antwoorden is een beetje dom. Net als "zo snel mogelijk" hun keutels willen kunnen begluren terwijl de overheid er zelf echt niet sneller van wordt. Dat jaagt hooguit je frustratieniveau omhoog omdat het werkelijke gebeuren allemaal nog veel langzamer lijkt te gaan dan voorheen, nu je "sneller" hun veelal nutteloze briefjes kan begluren.

Wat ook een logische en goede beslissing is.
Jezelf op achterstand zetten een logische en goede beslissing? Want de keerzijde is dat je hiermee altijd onmiddelijk voor de overheid bereikbaar bent en dus minder redelijk excuses kan maken van "niet gezien". Moet je maar voortdurend op je app letten, burger! Waarmee dus jij geacht wordt moeite te doen en de overheid er de vruchten van plukt, niet jij!

Misschien iets voor in de toekomst, maar ik zou hier niet direct de noodzaak of toegevoegde waarde van inzien.
Dit is puur de schijn van de "digitale transformatie" najagen. De substantie krijg je er niet mee, en beter wordt de overheid er ook al niet van.
21-06-2019, 15:26 door Anoniem
Door Anoniem: Overheidscommunicatie.
Maar dan wel zoals het de overheid betaamd: Eenrichtingsverkeer van de overheid naar het plebs.
Een reactie van het plebs is maar eens in de vier jaar gewenst.

Een berichtenbox, met daaroverheen een app om door te krijgen dat je bij bv de belastingdienst naar een mededeling moet kijken.
Dat noem ik nog een communicatie, en goed besteed geld.
Schijnbaar nog nooit met de berichtenbox of MijnOverheid gewerkt. Het betreffende bericht STAAT hierin, je krijg alleen een losse melding via mail of via de app en dan je dat bekijken.
Maar ja, onwetend troef hier, maar wel klagen.
21-06-2019, 18:56 door Briolet
Een probleem met de Berichtenbox zijn niet geopende berichten. Het gaat in dit geval om belangrijke overheidsberichten die alleen digitaal zijn verstuurd en niet door de gebruiker zijn geopend. …

…Zodra er nieuwe post is geeft de app hiervan een melding.

Normaal krijg je al een mailtje, dus die melding was er altijd al. Men kan beter voorlichting geven hoe met mail om te gaan. Blijkbaar wordt die genegeerd. Waarom zou zo'n melding van een app, niet genegeerd worden?
21-06-2019, 20:18 door Anoniem
Door Anoniem: Het betreffende bericht STAAT hierin, je krijg alleen een losse melding via mail of via de app en dan je dat bekijken.
Maar ja, onwetend troef hier, maar wel klagen.

En wat zegt dat bericht:
Juist. Dat je naar een bepaalde site moet gaan van een overheidsinstelling om daar iets te controleren, in te vullen of te lezen.
Dat is nog eens communicatie.
21-06-2019, 22:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het betreffende bericht STAAT hierin, je krijg alleen een losse melding via mail of via de app en dan je dat bekijken.
Maar ja, onwetend troef hier, maar wel klagen.

En wat zegt dat bericht:
Juist. Dat je naar een bepaalde site moet gaan van een overheidsinstelling om daar iets te controleren, in te vullen of te lezen.
Dat is nog eens communicatie.
Je laat nogmaals blijken het niet te weten. Jammer, maar dan moet je ook niet zeuren. De email of bericht van de app geeft aan, dat er in de app of MijnOverheid.nl het bericht van de betreffende overheidsinstelling staat.
23-06-2019, 12:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een app van de overheid die dus continu op de achtergrond meedraait.
Hoe bedoel je precies deze opmerking?

Dit is potentieel gevaarlijk.
24-06-2019, 13:22 door Anoniem
Wat zouden jullie direct terug willen communiceren dan op die brieven?
Het zijn meestal beschikkingen, waarin precies staat uitgelegd hoe en wanneer en aan wie je daarop kunt reageren (door te bellen danwel bezwaar te maken etc).
Formuleer je antwoord en stuur het aan de betreffende instantie en je hebt gereageerd. Of pak de telefoon en bel ze op.

De tijd dat de postbode bleef staan wachten tot je je antwoord had geschreven, waarna hij het meenam om direct te bezorgen, ligt echt wel ver achter ons hoor.
24-06-2019, 14:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een app van de overheid die dus continu op de achtergrond meedraait.
Hoe bedoel je precies deze opmerking?

Dit is potentieel gevaarlijk.
Even gevaarlijk als een mail app of Whatsapp. Die draaien ook op de achtergrond mee.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.