image

Wiebes: tien procent weigert aangeboden slimme meter

maandag 1 juli 2019, 09:46 door Redactie, 76 reacties

Tien procent van de particulieren die een slimme meter krijgt aangeboden weigert die en drie procent heeft de slimme meter na plaatsing administratief laten uitzetten, zo heeft minister Wiebes van Economische Zaken laten weten. Onder andere privacy is een reden voor mensen om de meter te weigeren.

In de periode van 2015 tot en met 2020 wordt de slimme meter grootschalig onder de bevolking aangeboden. Een meerderheid van de particulieren (88 procent) staat positief tegenover het plaatsen van de slimme meter, zo staat in de Marktbarometer Aanbieding Slimme Meters. Bij 84 procent is volgens het rapport al een meter geplaatst en twee procent heeft een afspraak staan voor de plaatsing. Bij twee procent bleek het plaatsen van de meter technisch onmogelijk.

Als redenen om de slimme meter te weigeren wordt vooral negatieve berichtgeving in de media over de betrouwbaarheid van de slimme meter genoemd (19 procent), het nut van de slimme meter (15 procent), tevredenheid over de huidige meter (15 procent), angst voor aantasting van de privacy (12 procent) en dat de slimme meter nadelen kan bieden in verband met teruglevering van stroom bij zonnepanelen (10 procent). Ten opzichte van de vorige meting in 2017 is het aantal mensen dat weigert vanwege negatieve berichtgeving gedaald van 27 procent naar 19 procent.

Verder blijkt dat 20 procent van de eigenaren van een slimme meter een energieverbruiksmanagers (EVM) bezit, een 2 procent toename ten opzichte van 2017. Via een energieverbruiksmanager (app, tool of display) kunnen particulieren meer inzicht krijgen in het eigen energieverbruik. Van de mensen met een onlangs geplaatste slimme meter weet 44 procent wat een EVM. Het ministerie van Economische Zaken gaat samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken kijken of er een campagne moet komen om de bekendheid met de energieverbruiksmanager en het gebruik ervan te vergroten.

Aan de hand van het rapport stelt Wiebes dat de uitrol van de slimme meter tot nu toe op schema ligt en dat de verwachting is dat eind 2020 zo'n 80 procent van de kleinverbruikers een slimme meter zal hebben (pdf).

Image

Reacties (76)
01-07-2019, 09:58 door Anoniem
De roverheid wil echt alles van ons weten.
Of het nu links- rechtsom of door het midden is.
01-07-2019, 10:12 door Anoniem
Ik heb begin dit jaar toch maar aan de druk toegeven en een slimme gas en stroom meter laten installeren.

Mijn oude gasmeter was zo oud, dat het bedrijf daarvan (op de stikker) op de meter al lang niet meer bestond. Ook was de hoofdkraan niet veilig volgens de monteur. Hij is er flink lang mee bezig geweest. Heeft zijn volgende afspraak moeten afzeggen.

Ik moet zeggen dat het wel makkelijk is dat je nooit meer je meterstanden door hoeft te geven. Maar ik maak mij wel zorgen dat de overheid elke twee seconden mijn meter uit kan lezen en zo heel gedetailleerd kan zien welk apparaat wanneer aanstaat.

Een slimme water meter ga ik wel weigeren. Niemand hoeft te weten hoe vaak ik naar de wc ga en of ik dan lang of kort doorspoel. En of ik daarna mijn handen wel was, en hoe lang.
01-07-2019, 10:29 door Anoniem
Alle mensen die ken en een slimme meter hebben, zijn niet of onvoldoende geïnformeerd over de nadelen en gevolgen van de slimme meter. In alle gevallen wenst de slimme meter weer te laten vervangen door een oude draaischijfmeter.
01-07-2019, 10:34 door Bitje-scheef
Als redenen om de slimme meter te weigeren wordt vooral negatieve berichtgeving in de media over de betrouwbaarheid van de slimme meter genoemd (19 procent), het nut van de slimme meter (15 procent), tevredenheid over de huidige meter (15 procent), angst voor aantasting van de privacy (12 procent) en dat de slimme meter nadelen kan bieden in verband met teruglevering van stroom bij zonnepanelen (10 procent). Ten opzichte van de vorige meting in 2017 is het aantal mensen dat weigert vanwege negatieve berichtgeving gedaald van 27 procent naar 19 procent.

De nadelen worden langzaam opgelost. Maar het is goed voor leveranciers en overheid om te realiseren dat klanten/burgers niet alles zomaar pikken. Verandering is goed, maar het moet wel een verbetering zijn en voor veel mensen was dit het niet.
01-07-2019, 10:54 door Anoniem
Ik heb al echt nuttig inzicht in mijn verbruik met een gewone meter zonder dat ik alles hoef te delen met netbeheerders, "open data" pseudoanoniem met n~1, lekrisico's (de grote lek van gegevens van miljoenen huishoudens heeft al plaatsgevonden.)

Nuttig inzicht is wat het verbruik is per apparaat zodat je weet welke apparaten in je huis teveel verbruiken.

Een "slimme meter" schaadt het "privacy by design" principe, omdat de methode onnodig is om de energiebesparingsdoelen te bereiken en er zijn andere, zelfs betere methoden beschikbaar. Netbeheerders kunnen en moeten beter meten in de wijk/straat en ze moeten daar beter de spanning monitoren en zorgen dat een meeropbrengst verder verdeeld kan worden.

Slimme meters kunnen worden gebruikt om tariefdifferentiatie toe te passen. Dat betekent dat energie veel duurder wordt als er geen zon en wind is. Dat wordt er niet bij verteld, en dat is tegen de AVG die vereist dat alle doelen worden uitgelegd. Ofschoon het idee van tariefdifferentiatie prima is voor het milieu is de methode onnodig. De data moet door de meter worden gebruikt dat kan dus prima door als ontvanger te functioneren en door het beheer te laten voeren door de gebruiker die zelf kan lokaal kan regelen welke lokale data gedeeld mag worden.
01-07-2019, 11:18 door Anoniem
Ik zie eigenlijk altijd hetzelfde gebeuren i.c.m. nieuwe technology...

Altijd dezelfde discussies (op dit soort forum) over bijvoorbeeld beveiliging/privacy..
Wordt veel geschreeuwd en niemand zou dit soort technology accepteren, de wereld is te klein.
Maar na verloop van tijd zie je dat bij de grote massa het volledig wordt geaccepteerd.

Voorbeeld:
- Contactloos pinnen : Niemand zou dit gaan doen, veel geschreeuw over veiligheid, en wat is nu de praktijk? (Normal as usual)
- Slimme meters : Niemand zou dit gaan doen, veel geschreeuw over veiligheid/privacy, en wat is nu de praktijk? 84 procent heeft al zo'n meter geplaatst, nieuwbouw huizen krijgen het standaard, straks weet bijna niemand meer hoe die oude meter eruit zag...

Oftewel het is altijd een kwestie van tijd, ondanks het geschreeuw van tegenstanders, wordt het uiteindelijk toch wel geaccepteerd (of je hebt eigenlijk geen keuze te accepteren).

Zo zal het met toekomstige technologien ook wel verlopen, desnoods wordt het geaccepteerd bij "de volgende generatie" die opstaat.
Want ook dat speelt mee, waar wij ons zorgen over maken, nemen de jongeren op dit moment alle techology zo aan.
01-07-2019, 11:32 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 01-07-2019, 11:35
Ai ai. Weer meer belasting geld naar propaganda.

Het ding heeft bewezen geen nut te hebben voor je local gebruik. Dan blijft er nog maar 1 ding over waarom er propaganda moet komen: juist ja, het overzicht voor andere. Big brother met z'n big data! That's it! Simpel he?

Wat alles maar zo doorzichtig als (k)Wiebus.
01-07-2019, 12:15 door Anoniem
Ik kreeg ook een slimme meter aangeboden. Doorgegeven dat ik grasg een domme meter wilde.

Dat kon dus niet, nu blijf ik dus de oude meters gebruiken.
01-07-2019, 12:27 door Anoniem
88 procent voelt zich veilig,
88 procent levert zijn privacy in,
88 procent word gemonitord op afstand,en op zijn of haar gedrag en
de manier waarop ze energie verbruiken en waneer en hoe laat en waarom en hoe zij zich gedragen.
88 procent kiest ervoor om zelf geen beslissingen meer te nemen en
ze hoeven dus ook niet meer na te denken,er word voor jou gedacht en er word voor jou beslist.

Doe je niet mee,dan ben je te duur en te onveilig voor de samenleving.

The Matrix
01-07-2019, 12:27 door Anoniem
Wij hebben een slimme meter en het verbruik is abnormaal gestegen. Zijn met zijn tweetjes, 65+, geen vaatwasser, geen droger, vroeg naar bed en verwarming in winter altijd laag. Toch geef de "slimme" meter een verbruik aan alsof we nog 10 personen in huis hebben! Zou dolgraag terug willen maar kan niet. Wordt van kastje naar muur gestuurd (Eneco, netbeheerder) Om gek van te worden. Weet niet meer wat te doen..
01-07-2019, 12:28 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Alle mensen die ken en een slimme meter hebben, zijn niet of onvoldoende geïnformeerd over de nadelen en gevolgen van de slimme meter. In alle gevallen wenst de slimme meter weer te laten vervangen door een oude draaischijfmeter.
Waarom? Misschien hebben sommige Anonieme personen eigenlijk geen idee waarover ze praten? Ik heb er dit jaar wel een plaatsing laten doen.

En ik bij mij wel voldoende laten informeren. Dus wat heb ik werkelijk gemist? Afgezien de vele praatjes die op het Internet vermeld staan.....
01-07-2019, 12:35 door Anoniem
Wij kregen enkele maanden geleden ook een een slimme gas en kWh meter aangeboden. Daar zijn we toen bewust niet op ingegaan.

Twee weken na het aflopen van de 'inschrijfperiode' is er gewoon per brief een afspraak ingepland en zijn op die 'afgesproken' datum beide meters gewoon vervangen!

Sinds dien krijgen we regelmatig geadresseerde reclame in de brievenbus over energieverbruik managers, zonnepanelen en dergelijke.

Hoe kan een bedrijf dat onze adresgegevens doorverkoopt voor reclamedoeleinden onze privacy waarborgen als het om het gemeten verbruik gaat? Al zouden de meters in orde zijn, het bedrijf dat ze plaatst is op deze manier al lek.
01-07-2019, 12:36 door Anoniem
Ik vind het nut van de "slimme" meter vrij betrekkelijk, moet alsnog zelf het huis door om te zoeken waar de stroom verspild wordt (hint: mijn zoons kamer, waar standaard drie PC's, een server en vier schermen aan staan, is gemiddeld vijf graden warmer dan de rest van het huis).
Dat je niet steeds zo'n meteropnemer in je huis toe hoeft te laten vind ik wel makkelijk. Wel jammer dat de watermeter op een onmogelijke plek zit (onder het zware kruipluik in een kruipruimte vol chippies) en dat die nou weer niet smart is.
Die privacy geloof ik wel. Zo slim zijn die meters helemaal niet.
01-07-2019, 12:53 door Anoniem
Alsof analoge meters nooit problemen hebben...
https://radar.avrotros.nl/forum/energie-f51/defecte-analoge-elektriciteitsmeter-t78034.html

Er zullen netzoals de analoge meters heus wel mensen zijn die problemen hebben met de digitale meters...

Eigenlijk het werkelijke probleem is dat mensen altijd alleen maar klagen als iets niet goed werkt, hier al hun frustratie uiten.
Maar wanneer iets goed werkt dezelfde mensen niets zeggen, dan hoor je ze niet....

Als ik het percentage zie van de geintaleerde digitale meters, dan zou volgens sommige een dikke ramp allang gebeurd moeten zijn, maar nergens is er een doom scenario te vinden na al die installaties...
01-07-2019, 12:56 door Anoniem
Door Anoniem: De roverheid wil echt alles van ons weten.
Of het nu links- rechtsom of door het midden is.
Ik weet niet hoe lang jij de krant al niet meer gelezen hebt, maar het is al een flinke tijd geleden dat de energiebedrijven
"de overheid" waren. Die zijn al jaren geleden gewoon commerciele bedrijven geworden en veelal verkocht aan het
buitenland. Want dat is allemaal zoveel beter.
01-07-2019, 13:08 door Anoniem
Ook ons verbruik verdubbeld met de slimme meter. En niemand kan dit verklaren. Wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Had ik er maar nooit aan begonnen.
01-07-2019, 13:12 door Anoniem
Het probleem met "slimme" meters in het algemeen is gebrek aan controle. De data gaat het huis uit en daarna moet ik anderen op hun blauwe ogen geloven om alleen met mijn data te doen wat ik wil. Zo ook het "administratief uitzetten", er is geen enkele manier waarop ik kan controleren hoe vaak er daadwerkelijk uitgelezen wordt en wat ze met die data doen.

Mocht ik die behoefte hebben dan knutsel ik hier wel iets om de meters uit te lezen en de data binnen de deur te houden.
01-07-2019, 13:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De roverheid wil echt alles van ons weten.
Of het nu links- rechtsom of door het midden is.
Ik weet niet hoe lang jij de krant al niet meer gelezen hebt, maar het is al een flinke tijd geleden dat de energiebedrijven
"de overheid" waren. Die zijn al jaren geleden gewoon commerciele bedrijven geworden en veelal verkocht aan het
buitenland. Want dat is allemaal zoveel beter.
Die kreet bekt zo lekker, dat weet je toch! Je hoeft er geen verstand van iets te hebben.
01-07-2019, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De roverheid wil echt alles van ons weten.
Of het nu links- rechtsom of door het midden is.
Ik weet niet hoe lang jij de krant al niet meer gelezen hebt, maar het is al een flinke tijd geleden dat de energiebedrijven
"de overheid" waren. Die zijn al jaren geleden gewoon commerciele bedrijven geworden en veelal verkocht aan het
buitenland. Want dat is allemaal zoveel beter.

Alleen beheren die het netwerk en de bijbehorende meters niet. Die meters zijn van Stedin of welke andere netbeheerder bij jou actief is. Niet van Nuon, Eneco, etc. Nuon mag zonder jouw toestemming die meter niet uitlezen.

en iets meer off-topic: zat net het verhaal van die matrix dude te lezen - dacht ik maak nog effe een opmerking dat 'ie het Panopticum en de Roverheid is vergeten te melden. Maak jij het hier toch allemaal weer goed!!
01-07-2019, 13:48 door buttonius
Door Anoniem: Wij hebben een slimme meter en het verbruik is abnormaal gestegen. Zijn met zijn tweetjes, 65+, geen vaatwasser, geen droger, vroeg naar bed en verwarming in winter altijd laag. Toch geef de "slimme" meter een verbruik aan alsof we nog 10 personen in huis hebben! Zou dolgraag terug willen maar kan niet. Wordt van kastje naar muur gestuurd (Eneco, netbeheerder) Om gek van te worden. Weet niet meer wat te doen..
Het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat een slimme meter zulke grote meetfouten maakt. Maar als Eneco je niet fatsoenlijk te woord wil staan en weigert je probleem te onderzoeken zijn er altijd nog TV programma's zoals kassa en radar.
01-07-2019, 13:48 door Anoniem
Wat mij verbaast is dat maar 3% de communicatie uit heeft laten zetten. Dat is het eerste dat ik heb gedaan nadat de slimme meter geplaatst is.
Vervolgens 'getest' door bij de jaarlijkse meteropname niet de juiste waardes door te geven en die zijn niet gecorrigeerd, dus vooralsnog geloof ik maar dat communicatie uit ook echt uit betekent.

Met Domoticz lees ik zelf de meter uit zodat alleen ik beschik over gedetailleerde verbruiksinfo.
01-07-2019, 13:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De roverheid wil echt alles van ons weten.
Of het nu links- rechtsom of door het midden is.
Ik weet niet hoe lang jij de krant al niet meer gelezen hebt, maar het is al een flinke tijd geleden dat de energiebedrijven
"de overheid" waren. Die zijn al jaren geleden gewoon commerciele bedrijven geworden en veelal verkocht aan het
buitenland. Want dat is allemaal zoveel beter.
Dus Wiebes is niet van de roverheid volgens u.
Als wel, waarom weet hij dan precies hoeveel % weigert.
Slaap rustig verder hoor.
01-07-2019, 14:12 door Anoniem
Ik moet zeggen dat het wel makkelijk is dat je nooit meer je meterstanden door hoeft te geven. Maar ik maak mij wel zorgen dat de overheid elke twee seconden mijn meter uit kan lezen en zo heel gedetailleerd kan zien welk apparaat wanneer aanstaat.

Of je verdiept je in de details. Dan hoef je je geen zorgen te maken over zaken die inhoudelijk niet kloppen, en dan kan je je mening baseren op feiten. Immers wordt je slimme meter veel minder vaak uitgelezen dan jij pretendeert. Ook kan je doorgeven aan je leverancier dat ze deze *niet* mogen uitlezen. Moet je wel je meterstanden zelf doorgeven.

P.s.: Er is ook nog verschil tussen je energie bedrijf, en de overheid.
01-07-2019, 14:14 door Anoniem
Uitzetten doorgeven meterstanden slimme meter :

https://mijn-aansluiting.web.liander.nl/login

[Andere leveranciers hebben soortgelijke mogelijkheden]
01-07-2019, 14:16 door Anoniem
Door Anoniem: De roverheid wil echt alles van ons weten.
Of het nu links- rechtsom of door het midden is.
De overheid heeft geen toegang tot deze informatie, of jij moet andere informatie hebben?

Door Anoniem: Wij hebben een slimme meter en het verbruik is abnormaal gestegen. Zijn met zijn tweetjes, 65+, geen vaatwasser, geen droger, vroeg naar bed en verwarming in winter altijd laag. Toch geef de "slimme" meter een verbruik aan alsof we nog 10 personen in huis hebben! Zou dolgraag terug willen maar kan niet. Wordt van kastje naar muur gestuurd (Eneco, netbeheerder) Om gek van te worden. Weet niet meer wat te doen..
Klinkt niet erg logisch of geloofwaardig. Als 5 keer meer verbruikt dan verwacht, dan klopt er ergens iets niet en een energie leverancier zal dat ook kunnen begrijpen en actie op kunnen nemen.

Ik zou bijna zeggen dat dit verhaal gewoon niet kan kloppen.
01-07-2019, 15:11 door Anoniem
Zover ik kan inschatten, is mijn slimme meter aardig hetzelfde qua het meten van verbruik. Echter, na nog geen 6 maanden, ging hij ineens piepen. Alsof het wieltje aanliep. Hoe hoger je de verwarming zette, hoe harder het geluid. De monteur die de meter kwam vervangen gaf aan dat dit wel vaker gebeurde en ze massaal de meters overal weer moesten wisselen. Bij een vriend van mij kwam het energiebedrijf de slimme meter op eigen initiatief na een paar maanden wisselen...voor weer een analoge. Lijkt er op of er, los van de metingen van het verbruik, nog wel meer haken en ogen aan de apparaten zitten...hoe positief men het verhaal okk probeert te brengen .
01-07-2019, 15:11 door Anoniem
Door Anoniem: Wij hebben een slimme meter en het verbruik is abnormaal gestegen. Zijn met zijn tweetjes, 65+, geen vaatwasser, geen droger, vroeg naar bed en verwarming in winter altijd laag. Toch geef de "slimme" meter een verbruik aan alsof we nog 10 personen in huis hebben! Zou dolgraag terug willen maar kan niet. Wordt van kastje naar muur gestuurd (Eneco, netbeheerder) Om gek van te worden. Weet niet meer wat te doen..

Google maar eens op 'slimme meter' en 'blindstroom'.
01-07-2019, 15:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Dus Wiebes is niet van de roverheid volgens u.
Als wel, waarom weet hij dan precies hoeveel % weigert.
Slaap rustig verder hoor.
Omdat het zijn werk is om vragen uit de kamer te beantwoorden, dus heeft hij het laten uitzoeken bij de netbeheerders.
01-07-2019, 15:37 door Anoniem
@Eric Wiebes laat je ook nog onderzoeken hoeveel procent spijt heeft na het plaatsen van de "slimme" meter?
01-07-2019, 15:41 door Anoniem
Google maar eens op 'slimme meter' en 'blindstroom'.
Nope, op dit moment mag blindstroom niet in rekening worden gebracht voor particulieren. De slimme meter kán het wel meten, maar dan nog verwacht ik geen vervijfvoudiging van het verbruik. Ik zou zeggen, koop zelf een digitale of analoge meter (o.a. te koop bij Conrad) en zet deze direct achter de slimme meter. Als die twee erg gaan afwijken, dan heeft de energieleverancier wat uit te leggen. Of vraag een ijking aan bij de netbeheerder. Of.... en daar staat vrijwel niemand bij stil.... heeft jouw oude meter decennia lang te traag gelopen. Daar ken ik voorbeelden van (en ook van het omgekeerde). Men spreekt vaak hoog over de draaischijfmeter, maar het is en blijft analoge meuk (vacuüm kan uit de meter lopen en wrijving veroorzaken, bij teruglevering draait hij te traag terug, de ijking kan verlopen enz). Die problemen heb je niet bij een digitale meter (slim of dom), helaas voor de mensen bij wie de afwijking in hun voordeel uitviel. Maar goed, daar betalen 'wij' indirect voor, dus goed dat die nieuwe meters zo gepusht worden, dan wordt onze stroom mogelijk weer een beetje goedkoper.
01-07-2019, 15:51 door Briolet
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wij hebben een slimme meter en het verbruik is abnormaal gestegen. …

Google maar eens op 'slimme meter' en 'blindstroom'.

De meeste van dit soort probleemmeters stammen uit de eerste generatie. Wat nu uitgeleverd wordt heeft hier geen (of minder) last van.
Blindstroom is wel degelijk stroom dat door de leidingen gaat en geeft ook energieverlies in de leidingen.
01-07-2019, 16:27 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb begin dit jaar toch maar aan de druk toegeven en een slimme gas en stroom meter laten installeren.

Als U er op staat bouwen ze een domme versie in ( die kost ook geen stroom ).
01-07-2019, 16:31 door Anoniem
Nou alleen nog even rekeningrijden, cash betalingen boven 3000 euro niet meer toestaan en alle openbare camera's uitrusten met gezichtsherkenningssoftware en we zijn zo goed als compleet.
Graag wel even jullie medewerking verlenen want het is allemaal voor jullie veiligheid (want wij zijn bang).
01-07-2019, 17:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wij hebben een slimme meter en het verbruik is abnormaal gestegen. Zijn met zijn tweetjes, 65+, geen vaatwasser, geen droger, vroeg naar bed en verwarming in winter altijd laag. Toch geef de "slimme" meter een verbruik aan alsof we nog 10 personen in huis hebben! Zou dolgraag terug willen maar kan niet. Wordt van kastje naar muur gestuurd (Eneco, netbeheerder) Om gek van te worden. Weet niet meer wat te doen..

Google maar eens op 'slimme meter' en 'blindstroom'.
Heb je ook sites van meters die nu uitgeleverd worden? Want die meters die een afwijking konden registeren (dus niet allemaal ook werkelijke deden), worden niet meer geplaatst.

Dus geen oud nieuws melden, als het niet meer actueel is.
01-07-2019, 17:14 door Anoniem
Door Anoniem: Nou alleen nog even rekeningrijden, cash betalingen boven 3000 euro niet meer toestaan en alle openbare camera's uitrusten met gezichtsherkenningssoftware en we zijn zo goed als compleet.
Graag wel even jullie medewerking verlenen want het is allemaal voor jullie veiligheid (want wij zijn bang).
Wat een onderbuik reactie!
01-07-2019, 17:29 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: De roverheid wil echt alles van ons weten.
Of het nu links- rechtsom of door het midden is.

Wat is een 'roverheid?' Is het eetbaar? Het is volgens mij een holle frase, een nietszeggend woord, een luchtfiets, gebakken lucht, humbug, vooral gebruikt door gefrustreerde types, die iets de schuld moeten geven voor de omstandighden waarin zij leven; maakt niet uit wie of wat.
Morgen is het een hulpverlener die iemand reannimeert. Overmorgen een onnozele kleuter bij AH, overvol van blijheid, trots op zijn mini winkelwagentje die het karretje maar voor je uit blijft duwen...
01-07-2019, 17:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik moet zeggen dat het wel makkelijk is dat je nooit meer je meterstanden door hoeft te geven. Maar ik maak mij wel zorgen dat de overheid elke twee seconden mijn meter uit kan lezen en zo heel gedetailleerd kan zien welk apparaat wanneer aanstaat.

Of je verdiept je in de details. Dan hoef je je geen zorgen te maken over zaken die inhoudelijk niet kloppen, en dan kan je je mening baseren op feiten. Immers wordt je slimme meter veel minder vaak uitgelezen dan jij pretendeert. Ook kan je doorgeven aan je leverancier dat ze deze *niet* mogen uitlezen. Moet je wel je meterstanden zelf doorgeven.

P.s.: Er is ook nog verschil tussen je energie bedrijf, en de overheid.

De monteur verzekerde mij, dat mijn meter elke twee maanden uitgelezen zou worden. Dat stond ook in een folder van ze die ik per post kreeg. Maar van mijn energieleverancier krijg ik nu elke maand een overzicht! Dat stond ook in een andere folder die in dezelfde enveloppe zat. Wat is het nu, één maand of twee maanden? En waar wordt dit ingesteld, in de hardware van de meter bij me thuis, of op afstand in de cloud van de netwerkbeheerder? En wie, behalve de netwerkbeheerder kan dit nog meer?
01-07-2019, 18:15 door Anoniem
Door Anoniem: Nou alleen nog even rekeningrijden, cash betalingen boven 3000 euro niet meer toestaan en alle openbare camera's uitrusten met gezichtsherkenningssoftware en we zijn zo goed als compleet.
Graag wel even jullie medewerking verlenen want het is allemaal voor jullie veiligheid (want wij zijn bang).

Wie zijn "jullie" en wie zijn "wij"? Graag namen of omschrijvingen van de functies.
01-07-2019, 18:21 door Anoniem
Door Anoniem:De monteur verzekerde mij, dat mijn meter elke twee maanden uitgelezen zou worden. Dat stond ook in een folder van ze die ik per post kreeg. Maar van mijn energieleverancier krijg ik nu elke maand een overzicht! Dat stond ook in een andere folder die in dezelfde enveloppe zat. Wat is het nu, één maand of twee maanden? En waar wordt dit ingesteld, in de hardware van de meter bij me thuis, of op afstand in de cloud van de netwerkbeheerder? En wie, behalve de netwerkbeheerder kan dit nog meer?

Vraag het aan de netwerkbeheerder zou ik zeggen. Die moet je dat kunnen vertellen.

Vwb het (te vaak) uitlezen:

"Gangbare technieken voor communicatie tussen de woning en de netbeheerder zijn GPRS (Mobiele telefonie netwerken), UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) en PLC (Power Line Carrier)."

Dit moet dus te storen zijn.
01-07-2019, 18:30 door Anoniem
Uit wikipedia:
Trek zelf maar je eigen conclusies.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter


Voordelen voor de netbeheerder en de energieleverancier
- Als de meterstanden op afstand kunnen worden uitgelezen, wordt de eindafrekening betrouwbaarder.
- De netbeheerder kan aan datamining doen en deze gegevens doorverkopen.


Potentiële nadelen voor de gebruiker
- De meter verbruikt zelf energie met het verzamelen, opslaan, verzenden en ter beschikking stellen van de meetgegevens. Maar ook de oude analoge kilowattuurmeter verbruikt een kleine hoeveelheid energie. Aangezien de meter is aangesloten op de inkomende fases dus voor het feitelijke meettraject is het eigenverbruik van de meter niet ten laste van de bewoner / consument. Uiteraard moet dit hogere collectieve verbruik wel betaald worden via de vastrechtkosten.
- De meetgegevens kunnen de privacy van de burger schaden. Hoe korter het interval tussen de meetgegevens, hoe meer informatie er uit valt te halen. Bij zeer korte intervallen kan door data-analyse over meerdere dagen het stroomverbruik van individuele apparaten kan worden geïsoleerd. Door vervolgens het wisselend stroomverbruik van een TV te vergelijken met verschillende zenders kunnen de favoriete tv-programma's van een huishouden worden achterhaald (Dit is in Nederland niet mogelijk omdat de slimme meters maximaal 1 keer per kwartier uitgelezen worden en niet met het lokale netwerk van de bewoner verbonden zijn).
- De slimme meter heeft een los telwerk voor teruglevering door decentrale opwekkers, bijvoorbeeld via PV-installaties. De slimme meter saldeert dus niet, zoals een analoge meter die gewoon achteruit draait (er zijn ook analoge meters die niet achteruit kunnen draaien. Een analoge meter is niet geijkt op achteruit draaien. Een analoge meter kan defect raken bij achteruit draaien en als gevolg daarvan sneller vooruit draaien). Hierdoor kunnen de energiebedrijven voor levering een hoger tarief rekenen dan voor teruglevering, wat voor- of nadelig kan uitpakken voor de afnemer. Bij de regelgeving anno 2014 maakt deze mogelijkheid de opwekker afhankelijk van de keuzes van zijn energiebedrijf.
- Slimme/digitale meters zouden in uitzonderlijke situaties onnauwkeurig zijn en te veel of juist te weinig stroom in rekening brengen. In bepaalde situaties waar een groot aantal led-lampen direct op de meter waren aangesloten, zouden de meters kunnen storen. De netbeheerders in Nederland hebben aangegeven dat dit in de praktijk niet is voorgekomen.
- Slimme meters zijn hackbaar, waardoor hiertegen extra maatregelen genomen moeten worden. Deze maatregelen zullen mogelijk doorberekend worden aan de klant.


Slimme meter niet verplicht
De gebruiker is niet verplicht om een slimme meter te laten installeren of als slimme meter te gebruiken.
Er zijn dan twee mogelijkheden:

1. De gebruiker kan de slimme meter in zijn geheel weigeren voor een bepaalde periode tot 2020. De huidige meter blijft dan behouden, of de gebruiker krijgt van de netbeheerder bij een defect of een geconstateerde afkeur een vervangende traditionele meter. Vanaf 2020 is het definitief verplicht om de oude meters te laten omwisselen voor de slimme variant.
2. Na het plaatsen van een slimme meter kan de gebruiker opdracht aan de netbeheerder geven om de meetgegevens niet (meer) op afstand uit te lezen, het zogenaamde "administratief uitlezen in/uitschakelen". De netbeheerder is dan verplicht deze functie van de slimme meter uit te zetten. Hierna zal de slimme meter functioneren als een traditionele energiemeter, waarbij dus alleen de meterstand van dat moment weergeven wordt. Als het uitlezen op afstand op een later tijdstip toch door de gebruiker verlangd wordt, mag de netbeheerder voor het weer aanzetten kosten in rekening brengen. Dit is echter uitsluitend administratief: de beheerder leest de meter niet meer uit, maar de meter blijft onverminderd uitzenden en voor onderhoud en kwaadwillenden benaderbaar. Ook kan de netbeheerder de consument nog steeds op afstand afsluiten. Op de meter zelf is niet eenduidig te zien (bij voorbeeld op het display) of de "administratief uitleesfunctie" aan- of uitstaat. Op de veel geplaatste Slimme elektra meter van het merk Sagecom XS210 is op het display een indicatie zichtbaar die aangeeft of de functie voor uitlezen uit staat.

! De netbeheerder zal altijd, ook bij uitgeschakelde functie om op afstand de meterstanden uit te lezen, regelmatig verbinding maken met de slimme meter voor technische zaken zoals de klok instellen, nagaan of er zaken met de meter gebeuren die niet toegestaan zijn (open maken) of de firmware aanpassen.
01-07-2019, 18:49 door Anoniem
Door Anoniem: De monteur verzekerde mij, dat mijn meter elke twee maanden uitgelezen zou worden. Dat stond ook in een folder van ze die ik per post kreeg. Maar van mijn energieleverancier krijg ik nu elke maand een overzicht! Dat stond ook in een andere folder die in dezelfde enveloppe zat. Wat is het nu, één maand of twee maanden? En waar wordt dit ingesteld, in de hardware van de meter bij me thuis, of op afstand in de cloud van de netwerkbeheerder? En wie, behalve de netwerkbeheerder kan dit nog meer?
Elke paar minuten gaat de data naar de database. Als er dingen worden "uitgezet" dan is dat "adminisistratief", oftewel de database slaat het niet meer op. Zeggen ze. De data wordt nog steeds verzonden!

Dat ze er dan elke een of twee maanden een overzicht van knutselen zit aan de andere kant van de database. Iedereen met toegang tot die database kan dus bij de data, wie dat verder ook mogen zijn. Het stuk meter->database hoort alleen de netbeheerder bij te kunnen, maar daar is vaak ook wel een mouw aan te passen, met wat handige hardware bijvoorbeeld.
01-07-2019, 18:54 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb begin dit jaar toch maar aan de druk toegeven en een slimme gas en stroom meter laten installeren.

Mijn oude gasmeter was zo oud, dat het bedrijf daarvan (op de stikker) op de meter al lang niet meer bestond. Ook was de hoofdkraan niet veilig volgens de monteur. Hij is er flink lang mee bezig geweest. Heeft zijn volgende afspraak moeten afzeggen.

Ik moet zeggen dat het wel makkelijk is dat je nooit meer je meterstanden door hoeft te geven. Maar ik maak mij wel zorgen dat de overheid elke twee seconden mijn meter uit kan lezen en zo heel gedetailleerd kan zien welk apparaat wanneer aanstaat.

Een slimme water meter ga ik wel weigeren. Niemand hoeft te weten hoe vaak ik naar de wc ga en of ik dan lang of kort doorspoel. En of ik daarna mijn handen wel was, en hoe lang.

waarvoor zou de overheid jou meter gaan uitlezen? als ze interesse hebben is een dwangbevel voldoende voor alle info
01-07-2019, 19:15 door Planeten Paultje
Door Anoniem: Twee weken na het aflopen van de 'inschrijfperiode' is er gewoon per brief een afspraak ingepland en zijn op die 'afgesproken' datum beide meters gewoon vervangen!

Hebben ze ingebroken toen jullie niet thuis waren?

Ik heb ook de slimme meter geweigerd (electra in mijn geval) en kreeg daarna nog met een aantal pogingen te maken om het ding toch geïnstalleerd te krijgen. Heb herhaaldelijk moeten uitleggen dat dat weigeren überhaupt kon en dat ze een webstek hadden waar je kon aangeven dat hem weigerde, wat ik ook gedaan had. Ook de brief met de afspraak heb ik gekregen, meteen opgebeld en nog weer eens alles uit den treure uitgelegd. Uiteindelijk gaven ze het op.
Maar bij de volgende ronde gaat het circus geheid weer van voren af aan beginnen.
01-07-2019, 19:30 door spatieman
pff, een slimme meter met bijhorende app waar je geld mee kan besparen, sure.
gewoon zelfstandig denken en uitzetten wat niet nodig is, met een gemiddeld verbruik van 48kw per week vind ik het prima
en daar hoeft geen app mij te zeggen ,mr .... u kan geld besparen als u uw spaarlampen gaat vervangen voor DURE led lampen.
of dat ik maar een raam open moet zetten en de airco niet mag gebruiken, pff..
01-07-2019, 19:34 door spatieman
ps....
toen ik de brochure kreeg met het aanbod om de slimme staatsmeter te krijgen.
kreeg ik teven van een 3th party een mooie brief waarin stond, proficiat met uw slimme meter (jaja, geadresseerd met naam en al) en of ik effe toestemming wilde geven dat zij op afstand de meter mochten uitlezen en betalings prognoses mochten maken voor mij als trouwe klant (wut?)
01-07-2019, 19:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Google maar eens op 'slimme meter' en 'blindstroom'.
(vacuüm kan uit de meter lopen en wrijving veroorzaken.
Wat is vacuüm voor spul? Zit dat ook in een slimme meter?
Ik heb nog een ouderwetse meter met een draaischijf. Als het vacuüm er uitloopt zie je dan een plasje vacuüm onder je meter? Is het giftig spul?
01-07-2019, 19:54 door Anoniem
Wat je je altijd moet afvragen is 'wat is het doel en wie profiteert'. Een groot deel van de meters was nog niet over de datum. Toch kreeg iedereen 'gratis!' nieuwe meter inclusief plaatsing. Sterker nog,het werd fors gepromoot of zelfs door de strot geduwd. Bij de start van het project was er een bijbehorende wet waarin boetes en zelfs gevangenisstraf was opgenomen voor het weigeren van de slimme meter.

Alles komt slechts indirect van de lokale overheid (legislation, ter implementatie); het projectontwerp komt direct uit de achterkamertjes van de EU. Tel daar de identiteitspolitiek en de machtsstructuren bij op en kleur de plaatjes. Het gaat om controle/macht.

Op youtube staat ook veel over smart meters in Amerika; zij gingen u voor...

Sterkte met het besparen van energie! ;)


..just my 2cents..
01-07-2019, 20:13 door Planeten Paultje
Oorspronkelijk had ik wel zin in zo'n slimme meter, maar net toen in mijn buurt de vervanging aangekondigd werd, was het onderzoek van de TU-Twenthe gepubliceerd, waaruit bleek dat er een aantal meters niet goed werkten en sommigen een veel te hoog energieverbruik aangaven. Toen heb ik er toch maar van af gezien.

Omdat ik inmiddels al wel een digitale domme meter had (mijn Ferraris-meter was al vervangen) heb ik een Smappee energiemonitor geïnstalleerd om mijn digitale meter in de gaten te kunnen houden. Daar zou immers ook een afwijking in kunnen zitten. Inmiddels blijkt dat mijn digitale meter en mijn Smappee keurig overeen komen, dus mijn digitale meter lijkt prima te werken. Mijn Smappee geeft een keurig gedetailleerd beeld van mijn electra-gebruik, beter dan een slimme meter ooit kan leveren.

Ik hoop dat de nieuwste meters inmiddels wel correct meten en dat tegen de tijd dat ik verplicht word zo'n ding te laten installeren de meetproblemen uit de wereld zijn.

Dan nog vind ik dat de data-beveiliging een probleem kan zijn. Het zijn ten slotte IOT-achtige apparaten en goede beveiliging is duur, dus daar bezuinig je op, nietwaar? Het lijkt mij alleen maar een kwestie van tijd dat de eerste hack van een slimme meter ontdekt wordt. Zodra er een verdienmodel bedacht wordt voor het hacken van slimme meters, lijkt mij het hek van de dam.
01-07-2019, 20:23 door Anoniem
Door Planeten Paultje: Oorspronkelijk had ik wel zin in zo'n slimme meter, maar net toen in mijn buurt de vervanging aangekondigd werd, was het onderzoek van de TU-Twenthe gepubliceerd, waaruit bleek dat er een aantal meters niet goed werkten en sommigen een veel te hoog energieverbruik aangaven. Toen heb ik er toch maar van af gezien.

Omdat ik inmiddels al wel een digitale domme meter had (mijn Ferraris-meter was al vervangen) heb ik een Smappee energiemonitor geïnstalleerd om mijn digitale meter in de gaten te kunnen houden. Daar zou immers ook een afwijking in kunnen zitten. Inmiddels blijkt dat mijn digitale meter en mijn Smappee keurig overeen komen, dus mijn digitale meter lijkt prima te werken. Mijn Smappee geeft een keurig gedetailleerd beeld van mijn electra-gebruik, beter dan een slimme meter ooit kan leveren.
Maar geeft jouw "Smappee" dan wel "goed" aan? Dat is neem ik aan net zo'n soort meter als een digitale meter.
Het "probleem" is juist dat mensen die overstappen van een ferrarismeter naar een digitale meter meer gaan betalen
omdat die meter meer aangeeft bij hetzelfde niet-sinusvormige verbruik. Jij had je slimme meter niet hoeven weigeren
want die stap had jij al gemaakt in het verleden.


Dan nog vind ik dat de data-beveiliging een probleem kan zijn. Het zijn ten slotte IOT-achtige apparaten en goede beveiliging is duur, dus daar bezuinig je op, nietwaar? Het lijkt mij alleen maar een kwestie van tijd dat de eerste hack van een slimme meter ontdekt wordt. Zodra er een verdienmodel bedacht wordt voor het hacken van slimme meters, lijkt mij het hek van de dam.

Je vergeet even te vermelden dat slimme meters niet op internet zitten en dus GEEN IoT devices zijn en niet vanaf
internet te hacken. Uiteraard kunnen de computers van de energieleverancier gehacked worden en je gebruikscijfer
gejat of gemanipuleerd worden maar dan maakt het weinig uit hoe je de meterstanden aanlevert.
01-07-2019, 21:13 door Anoniem
u kan geld besparen als u uw spaarlampen gaat vervangen voor DURE led lampen.
Led lampen zijn ondertussen goedkoper dan spaar- en gloeilampen. Een 400 lumen E27 koop je bij Ikea voor 99 cent. Jouw voorbeeld is gedateerd.
OT: ben zelf al jaren tevreden met mijn slimme meter terwijl ik in het begin sceptisch was. De metingen qua vermogen kloppen, middels P4 wordt hij elk kwartier uitgekezen (handig om controles uit te voeren, bijvoorbeeld bij een nieuw stuk witgoed) en ik kan op de meter zien of deze AU is (administratief uit). De P1 poort (RJ plug) maakt het af voor real-time uitlezing zonder dat het via P4/GPRS wordt verstuurd.
Wat ik nog niemand heb horen roepen hier is het grote voordeel, namelijk dat je met een slimme meter veel moeilijker kunt frauderen. Daarom krijgt elk huis wat wordt afgesloten van gas of licht er standaard eentje gehangen. Hordes mensen hebben jarenlang een te lage tellerstand kunnen doorgeven, want er was toch geen meteropnemer meer die langs kwam. Met als gevolg dat alle anderen teveel betaalden. Goed dat dit nu een stuk moeilijker is geworden doordat mensen niet meer in de gelegenheid worden gebracht om te frauderen (bij het zelf doorgeven van de standen). Daarom mag de slimme watermeter er wat mij betreft ook komen.
01-07-2019, 22:37 door Anoniem
Door Anoniem: Je vergeet even te vermelden dat slimme meters niet op internet zitten en dus GEEN IoT devices zijn en niet vanaf internet te hacken.

Uit wikipedia:

Gangbare technieken voor communicatie tussen de woning en de netbeheerder zijn GPRS (Mobiele telefonie netwerken), UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) en PLC (Power Line Carrier).

Slimme meters zijn hackbaar, waardoor hiertegen extra maatregelen genomen moeten worden.

De meter blijft onverminderd uitzenden en [is] voor onderhoud en kwaadwillenden benaderbaar.


Aangezien jij van mening bent dat de apparaten niet hackbaar zijn [via het internet], zul je daar onderzoek naar gedaan hebben of rapporten over hebben gelezen.

Hoe goed is de beveiliging van die meters?
Zijn daar rapporten over? (linkjes graag)
Is dit uitvoerig getest? (linkjes graag)
01-07-2019, 22:51 door Anoniem
Door Anoniem:Maar ik maak mij wel zorgen dat de overheid elke twee seconden mijn meter uit kan lezen en zo heel gedetailleerd kan zien welk apparaat wanneer aanstaat.

Ja dat in het koude seizoen je kachel aanstaat, en ergens tussen 5 en 6 je gasfornuis. Zou men aan het gasverbruik dan nog kunnen afmeten of je bintjes of eigenheimers of een ander soort piepers neemt?
01-07-2019, 23:40 door Anoniem
Ik heb tussen de slimme meter en mijn meterkast een geikte tussen meter geplaatst...
Ik heb inmiddels al 3 nieuwe slimme meters gekregen omdat ik hard kan maken door middel van domotica wat ik exact gebruik. De slimme meter gaat bij mij tot 2x toe 0.4kw hoger aan dan mijn eigen meter.
Zelfs toen ik alles in huis uit had (lees, alles uitgeschakeld) bleef ik volgens mijn eigen meter nog 0.1kw per uur verbruiken, in tegenstelling tot de slimme meter elke 0.3kw aan gaf. Ik heb het ze laten zien en de conclusie was dat het waarschijnlijk aan mijn digitale diners met led lampen te maken had een de nieuwste meters daar wel mee overweg kunnen.
Inmiddels 3 meters verder en heb nu inderdaad het idee dat de laatste 5.0 versie wel gelijk loopt aan mijn eigen.
01-07-2019, 23:53 door burne101
Door Anoniem: Ik heb begin dit jaar toch maar aan de druk toegeven en een slimme gas en stroom meter laten installeren.

[..]

Ik moet zeggen dat het wel makkelijk is dat je nooit meer je meterstanden door hoeft te geven. Maar ik maak mij wel zorgen dat de overheid elke twee seconden mijn meter uit kan lezen en zo heel gedetailleerd kan zien welk apparaat wanneer aanstaat.


Je hebt je onzin aan laten praten. Als je een slimme meter laat plaatsen en niet apart om extra diensten vraagt wordt je meter zes tot acht maal per jaar uitgelezen. Sowieso iedere twee maanden één keer voor je normale rekening. Als je wisselt van leverancier éénmaal extra, en als je dus één jaar bij een leverancier zit, twee maal extra, een keer op de dag waarop je contract begint, en een keer op de dag waarop je contract eindigt. Als je het drie jaar bij je leverancier uithoudt wordt je meter in drie jaar 20 keer uitgelezen: 18 keer om de maand, plus een keer extra voor het begin en het eind van je contract.

Een veel interessantere vraag in dit verhaal is: wie vertelt je die leugens en wat hopen ze er mee te bereiken?
02-07-2019, 00:50 door Anoniem
Door Anoniem: Wij kregen enkele maanden geleden ook een een slimme gas en kWh meter aangeboden. Daar zijn we toen bewust niet op ingegaan.

Twee weken na het aflopen van de 'inschrijfperiode' is er gewoon per brief een afspraak ingepland en zijn op die 'afgesproken' datum beide meters gewoon vervangen!

Sinds dien krijgen we regelmatig geadresseerde reclame in de brievenbus over energieverbruik managers, zonnepanelen en dergelijke.

Hoe kan een bedrijf dat onze adresgegevens doorverkoopt voor reclamedoeleinden onze privacy waarborgen als het om het gemeten verbruik gaat? Al zouden de meters in orde zijn, het bedrijf dat ze plaatst is op deze manier al lek.

Al een klacht gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
02-07-2019, 05:18 door Planeten Paultje - Bijgewerkt: 02-07-2019, 05:22
Door Anoniem:
Maar geeft jouw "Smappee" dan wel "goed" aan? Dat is neem ik aan net zo'n soort meter als een digitale meter.

Smappee vermenigvuldigt stroom en spanning een paar honderd keer per seconde, heel erg basic. Ik heb een 1-fase huis, in de zekeringenkast heb ik de stroomklem om de hoofd-leiding vóór de zekeringhouders en de spanning neemt hij van de stekerdoos bestemd voor de bel-trafo.

Door Anoniem:
Het "probleem" is juist dat mensen die overstappen van een ferrarismeter naar een digitale meter meer gaan betalen omdat die meter meer aangeeft bij hetzelfde niet-sinusvormige verbruik. Jij had je slimme meter niet hoeven weigeren want die stap had jij al gemaakt in het verleden.

Mijn insteek was dat, aangezien er kennelijk problemen waren met de stand der techniek, ik beter kon houden wat ik had en dat controleren. Dat pakte voor mij goed uit.

Door Anoniem:
Je vergeet even te vermelden dat slimme meters niet op internet zitten en dus GEEN IoT devices zijn en niet vanaf internet te hacken. Uiteraard kunnen de computers van de energieleverancier gehacked worden en je gebruikscijfer gejat of gemanipuleerd worden maar dan maakt het weinig uit hoe je de meterstanden aanlevert.

Wat mij betreft is een ding dat op enig netwerk zit een IOT-achtig device. Per saldo maakt het mij niet uit hoe het uiteindelijk gehackt wordt. De gevolgen ervan kunnen alleen maar negatief voor mij uitpakken lijkt mij.
02-07-2019, 07:32 door Anoniem
Door Anoniem: Hordes mensen hebben jarenlang een te lage tellerstand kunnen doorgeven, want er was toch geen meteropnemer meer die langs kwam. Met als gevolg dat alle anderen teveel betaalden.

Kul verhaal, ik ga de door jou niet opgegeven stroom niet betalen, dat doe je zelf als er een meteropnemer komt of je gaat verhuizen en de nieuwe bewoner de beginstand door moet geven.
02-07-2019, 09:12 door Anoniem
Door burne101:
Door Anoniem: Ik heb begin dit jaar toch maar aan de druk toegeven en een slimme gas en stroom meter laten installeren.

[..]

Ik moet zeggen dat het wel makkelijk is dat je nooit meer je meterstanden door hoeft te geven. Maar ik maak mij wel zorgen dat de overheid elke twee seconden mijn meter uit kan lezen en zo heel gedetailleerd kan zien welk apparaat wanneer aanstaat.


Je hebt je onzin aan laten praten. Als je een slimme meter laat plaatsen en niet apart om extra diensten vraagt wordt je meter zes tot acht maal per jaar uitgelezen. Sowieso iedere twee maanden één keer voor je normale rekening. Als je wisselt van leverancier éénmaal extra, en als je dus één jaar bij een leverancier zit, twee maal extra, een keer op de dag waarop je contract begint, en een keer op de dag waarop je contract eindigt. Als je het drie jaar bij je leverancier uithoudt wordt je meter in drie jaar 20 keer uitgelezen: 18 keer om de maand, plus een keer extra voor het begin en het eind van je contract.

Een veel interessantere vraag in dit verhaal is: wie vertelt je die leugens en wat hopen ze er mee te bereiken?

Dus, als ik elke twee seconden tussen twee leveranciers wissel, is het toch geen leugen dat de overheid elke twee seconden mijn meter uit kan lezen? Op de Watt nauwkeurig?

Hoe zit het met mijn netbeheerder, wat kunnen zij?
Wat hoopt de overheid hiermee te bereiken? Misschien het opsporen van fraude? Er worden elke nacht twee mobiele telefoons opgeladen, maar er wordt maar voor één persoon afvalstoffenheffing betaald?
Is dit disproportioneel? Ja, dat vind ik van wel. Kunnen we het stoppen? Nee, dat denk ik niet.

We leggen de infrastructuur van een politiestaat aan. Onder het mom van energiebesparingen en milieu.
02-07-2019, 09:14 door Anoniem
Met een dergelijke acceptatiegraad heeft het weinig nut meer om een slimme meter te weigeren uit privacy oogpunt. Met de gegevens van de wijkcentrale en de meters van je buren kunnen ze zo berekenen wat jij verbruikt.
02-07-2019, 09:32 door Anoniem
Een "slimme" meter is helemaal niet zo slim. Je bent nog altijd slimmer dan de meter en kunt zelf wel bedenken dat er meer stroom gebruikt dan de rest..
02-07-2019, 09:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Je vergeet even te vermelden dat slimme meters niet op internet zitten en dus GEEN IoT devices zijn en niet vanaf internet te hacken. Uiteraard kunnen de computers van de energieleverancier gehacked worden en je gebruikscijfer gejat of gemanipuleerd worden maar dan maakt het weinig uit hoe je de meterstanden aanlevert.

Niet op internet maar wel op een apart mesh netwerk. Net zo gevaarlijk dus, of misschien nog veel erger omdat het onopgemerkt kan blijven lopen..
02-07-2019, 13:30 door Anoniem
Ik zelf ben alleen maar tevreden met mijn slimme meter. Kan met een gratis software programma alles netjes uitlezen en kan per seconden zien wat mijn stroom verbruik/ opwek is en gas eens per uur. Kan je van mijn kant vertellen dat ik er heel blij mee ben. Want ik kan nu zien wat er per maand verbruikt word volgens mijn energieleverancier en wat volgens mijn software programma verbruikt / terug geleverd is. En kan zeggen na 11 maanden. Dat het precies klopt. Dat had ik met mijn oude meter totaal geen inkijk op. je moest maar geloven wat je oude meter registeerd. En met de oude meter kwam je daar eigenlijk pas achter tijdens je jaaropgave. Dus ik zelf snap niet waarom zoveel mensen tegen de slimme meter zijn. Ik zou me persoonlijk veel drukker maken wat mensen doen met hun telefoon & sociaal media qua privacy.
02-07-2019, 13:32 door Anoniem
Door Rexodus:Het ding heeft bewezen geen nut te hebben voor je local gebruik. Dan blijft er nog maar 1 ding over waarom er propaganda moet komen: juist ja, het overzicht voor andere. Big brother met z'n big data! That's it! Simpel he?

Dat jij kunt bewijzen dat het geen nut heeft bij jou lokaal in huis zegt meer over jou dan over de meter.

Ik kan in ieder geval bewijzen dat het nut heeft bij mijn lokaal gebruik.

Door Anoniem: Een "slimme" meter is helemaal niet zo slim. Je bent nog altijd slimmer dan de meter en kunt zelf wel bedenken dat er meer stroom gebruikt dan de rest..

Je kunt misschien zien dat je meer energie gebruikt. Maar dat het bijvoorbeeld 's nachts tussen 2 en 4 uur was, weet je niet. Dus kun je ook niet achterhalen dat het de buurvrouw is die met een verlengsnoer haar wasmachine 's nachts op je tuinaansluiting prikt.

Door Anoniem:Dus, als ik elke twee seconden tussen twee leveranciers wissel, is het toch geen leugen dat de overheid elke twee seconden mijn meter uit kan lezen? Op de Watt nauwkeurig?

Je kunt niet iedere twee seconden wisselen. Dus je liegt, volgens je eigen definitie.

Hoe zit het met mijn netbeheerder, wat kunnen zij?

Zij kunnen je meter uitlezen. De overheid trouwens niet.

Maar als jij beweert dat iedereen die iets kan dat ook doet, ga je natuurlijk ook niet klagen als je standaard een boete voor te snel rijden krijgt. Want ja, je kunt het, dus doe je het, volgens jouw redenering.

Peter
02-07-2019, 14:02 door Anoniem
De monteur verzekerde mij, dat mijn meter elke twee maanden uitgelezen zou worden. Dat stond ook in een folder van ze die ik per post kreeg. Maar van mijn energieleverancier krijg ik nu elke maand een overzicht! Dat stond ook in een andere folder die in dezelfde enveloppe zat. Wat is het nu, één maand of twee maanden?

Kijk op de selfservice pagina van je energie leverancier. En pas het aan, als je wilt. Of had je daar nog nooit over nagedacht, dat je zelf ook zaken kunt wijzigen ? Je kan doorgeven van de standen ook helemaal uitzetten, als je er paranoia van wordt. Of is dan het handmatig doorgeven van de meterstand weer teveel moeite ? ;)
02-07-2019, 15:49 door Anoniem
Dan weten we wel welke 10% paranoide is of wat te verbergen heeft en niet aan de Mk wil en wie dus in de gaten gehouden moet worden. Nederland heeft genoeg informanten en mensen in vrijwel elke straat dus de gekkies die worden in de gaten gehouden. Alleen nooit gedacht dat het er 1.7 miljoen zou zijn.
02-07-2019, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Je vergeet even te vermelden dat slimme meters niet op internet zitten en dus GEEN IoT devices zijn en niet vanaf internet te hacken. Uiteraard kunnen de computers van de energieleverancier gehacked worden en je gebruikscijfer gejat of gemanipuleerd worden maar dan maakt het weinig uit hoe je de meterstanden aanlevert.

Niet op internet maar wel op een apart mesh netwerk. Net zo gevaarlijk dus, of misschien nog veel erger omdat het onopgemerkt kan blijven lopen..

Wie weet wat er nog meer onopgemerkt over die mesh netwerken gaat cq gebeurt.

Zal 5g dit niet vervangen (ik ben slechts installatiemonteur) en dan bedoel ik natuurlijk niet het op afstand opnemen van de meterstanden.

Heel langzaam gaat het met die duimschroeven, je hebt het nauwelijks in de gaten als je even niet oplet.
02-07-2019, 16:12 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Als redenen om de slimme meter te weigeren wordt vooral negatieve berichtgeving in de media over de betrouwbaarheid van de slimme meter genoemd (19 procent), het nut van de slimme meter (15 procent), tevredenheid over de huidige meter (15 procent), angst voor aantasting van de privacy (12 procent) en dat de slimme meter nadelen kan bieden in verband met teruglevering van stroom bij zonnepanelen (10 procent). Ten opzichte van de vorige meting in 2017 is het aantal mensen dat weigert vanwege negatieve berichtgeving gedaald van 27 procent naar 19 procent.

De nadelen worden langzaam opgelost. Maar het is goed voor leveranciers en overheid om te realiseren dat klanten/burgers niet alles zomaar pikken. Verandering is goed, maar het moet wel een verbetering zijn en voor veel mensen was dit het niet.

De nadelen worden niet opgelost. Eén van de grotere nadelen, die voor relevant deel van de mensen reden is de meter te weigeren, had simpel opgelost kunnen worden met een hardwarematige knop op de meter zelf. Een simpele schakelaar waarmee je het zendende deel van de meter kunt uitschakelen had een hoop administratie aan de kant van de leverancier gescheeld en onzekerheid bij de burger. Helaas heeft men, naar alle waarschijnlijkheid bewust, gekozen voor een meter die te allen tijde slim is. Je moet de leverancier vragen om het slimme deel niet uit te lezen. Uitzetten lijkt niet te kunnen.
02-07-2019, 16:16 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zelf ben alleen maar tevreden met mijn slimme meter. Kan met een gratis software programma alles netjes uitlezen en kan per seconden zien wat mijn stroom verbruik/ opwek is en gas eens per uur. Kan je van mijn kant vertellen dat ik er heel blij mee ben. Want ik kan nu zien wat er per maand verbruikt word volgens mijn energieleverancier en wat volgens mijn software programma verbruikt / terug geleverd is. En kan zeggen na 11 maanden. Dat het precies klopt. Dat had ik met mijn oude meter totaal geen inkijk op. je moest maar geloven wat je oude meter registeerd. En met de oude meter kwam je daar eigenlijk pas achter tijdens je jaaropgave. Dus ik zelf snap niet waarom zoveel mensen tegen de slimme meter zijn. Ik zou me persoonlijk veel drukker maken wat mensen doen met hun telefoon & sociaal media qua privacy.

Voor wat je er zo mooi aan vindt heb je helemaal geen slimme meter nodig. Dit kan prima ook met een moderne 'domme' meter. Iedere meter beschikt namelijk over een P1-poort waar je dit soort gegevens ook kunt uitlezen. Het verschil tussen jouw meter en een gewone meter is slechts dat de gegevens naar derden worden gestuurd. In plaats van je data voor eigen gebruik in eigen huis te houden, kan de wereld met je meekijken. Quelle avantage!

Het wordt tijd dat mensen bewuster omgaan met welke data waar naartoe verstuurd wordt. Het gros van de mensen is helemaal niet tegen vooruitgang, maar tegen het rondsturen van gegevens naar god-weet-wie. Daar hoort inderdaad ook de omgang met de mobiele telefoon bij, die samen met hun apps in veel gevallen vrij expliciet gemaakt zijn om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen en naar externe partijen te sturen.
02-07-2019, 17:53 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Als redenen om de slimme meter te weigeren wordt vooral negatieve berichtgeving in de media over de betrouwbaarheid van de slimme meter genoemd (19 procent), het nut van de slimme meter (15 procent), tevredenheid over de huidige meter (15 procent), angst voor aantasting van de privacy (12 procent) en dat de slimme meter nadelen kan bieden in verband met teruglevering van stroom bij zonnepanelen (10 procent). Ten opzichte van de vorige meting in 2017 is het aantal mensen dat weigert vanwege negatieve berichtgeving gedaald van 27 procent naar 19 procent.

De nadelen worden langzaam opgelost. Maar het is goed voor leveranciers en overheid om te realiseren dat klanten/burgers niet alles zomaar pikken. Verandering is goed, maar het moet wel een verbetering zijn en voor veel mensen was dit het niet.

te realiseren dat 10 procent klanten/burgers niet alles zomaar pikken. oftewel 90 procent pikt dus wel alles
ik zit bij die 10 procent zolang het gaat...
02-07-2019, 18:16 door Anoniem
Door de slimme meter ben ik straks mijn baan kwijt zoals tientallen collegas voor mij. Als iedereen een slimme neemt hoeven wij niet meer langs de deuren om de standen te controleren.
Ik ga dus bij Rutte en die gekke minister mijn ww aanvragen!!!
03-07-2019, 23:18 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zelf ben alleen maar tevreden met mijn slimme meter. Kan met een gratis software programma alles netjes uitlezen en kan per seconden zien wat mijn stroom verbruik/ opwek is en gas eens per uur. Kan je van mijn kant vertellen dat ik er heel blij mee ben. Want ik kan nu zien wat er per maand verbruikt word volgens mijn energieleverancier en wat volgens mijn software programma verbruikt / terug geleverd is. En kan zeggen na 11 maanden. Dat het precies klopt. Dat had ik met mijn oude meter totaal geen inkijk op. je moest maar geloven wat je oude meter registeerd. En met de oude meter kwam je daar eigenlijk pas achter tijdens je jaaropgave. Dus ik zelf snap niet waarom zoveel mensen tegen de slimme meter zijn. Ik zou me persoonlijk veel drukker maken wat mensen doen met hun telefoon & sociaal media qua privacy.
Ja, natuurlijk klopt het. Jullie beiden (Anoniem en energieleverancier) lezen dezelfde meter uit.
10-07-2019, 12:34 door potshot
Door Anoniem: De roverheid wil echt alles van ons weten.
Of het nu links- rechtsom of door het midden is.

verhuis naar china, veel en veel betere privacy,geen corruptie want dat bestaat alleen in het fake nieuws van het westen over china.
alles is lief daar..echt waar.
02-10-2019, 21:08 door Anoniem
De slimme meter is reeds ingeburgerd maar rammelt aan alle kanten. Hij straalt vanuit de meterkast 360 graden rondom, dwars door buren, muren, waterleidingen, riolering en het electriciteitsnet heen. Bromtonen, zoemtonen en pieptonen, van onder tot boven, suizen door ons heen. Er is de laatste tijd een duidelijke toename van tinnitus-achtige klachten. Dat wordt ook opgemerkt binnen de mainstream media.
15-01-2020, 17:54 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie eigenlijk altijd hetzelfde gebeuren i.c.m. nieuwe technology...

Altijd dezelfde discussies (op dit soort forum) over bijvoorbeeld beveiliging/privacy..
Wordt veel geschreeuwd en niemand zou dit soort technology accepteren, de wereld is te klein.
Maar na verloop van tijd zie je dat bij de grote massa het volledig wordt geaccepteerd.

Voorbeeld:
- Contactloos pinnen : Niemand zou dit gaan doen, veel geschreeuw over veiligheid, en wat is nu de praktijk? (Normal as usual)
- Slimme meters : Niemand zou dit gaan doen, veel geschreeuw over veiligheid/privacy, en wat is nu de praktijk? 84 procent heeft al zo'n meter geplaatst, nieuwbouw huizen krijgen het standaard, straks weet bijna niemand meer hoe die oude meter eruit zag...

Oftewel het is altijd een kwestie van tijd, ondanks het geschreeuw van tegenstanders, wordt het uiteindelijk toch wel geaccepteerd (of je hebt eigenlijk geen keuze te accepteren).

Zo zal het met toekomstige technologien ook wel verlopen, desnoods wordt het geaccepteerd bij "de volgende generatie" die opstaat.
Want ook dat speelt mee, waar wij ons zorgen over maken, nemen de jongeren op dit moment alle techology zo aan.

Dat iedereen even zijn afwegingen maakt bij een nieuwe technology is inderdaad een algemeen gegeven.Maar dat weerstand en bezwaren gezien moet worden als een hobbel die er nu eenmaal bijhoort is te makkelijk.
Er zijn zeker vele voorbeelden van vernieuwingen die weerstand opriepen en uiteindelijk breed geaccepteerd werden. Er zijn echter ook genoeg voorbeelden waardoor weerstand uiteindelijk "vernieuwingen" ongedaan maken. Maar ook het omgekeerde is regelmatig het geval vernieuwingen die geruisloos zijn intrede doen in de samenleving zonder discussie. En dan is er nog de vernieuwing die in eerste instantie niet aanslaat en decennia later bij herintroductie wordt omarmd.

Bij de slimme meter heeft de discussie geleid tot de nodige aanpassingen (de leverancier mag standaard maar 12 keer per jaar de meter uitlezen bijvoorbeeld)

Wat bij de slimme meter heeft gespeeld is dat de overheid niet goed kon uitleggen waarom hier 3-4 miljard in werd geinvesteerd. Al snel werd duidelijk dat de verwachte energie besparing van 3% die deze uitgave moest rechtvaardigen niet werd gehaald (inmiddels is de besparing minder dan 1%) Dit gaf voedsel aan de gedachte dat er een verborgen agenda moest zijn. Terwijl er eigenlijk niet meer achter zat als het vage gevoel van het "internet of things" dan een solide plan.
15-10-2020, 21:52 door Anoniem
Wij hebben nog een analoge meter en 6 zonnepanelen sinds 2013.
Doordat wij ze op een west dak hebben liggen, zijn de kosten nog lang niet terugverdiend.
Ik ben mij rot geschrokken van het volgende artikel.
En de schrik is mij om het hart geslagen.
https://www.installatie.nl/nieuws/boete-bij-weigering-slimme-meter-pv-panelen/
Welke politieke partij is tegen dit voorstel van Wiebes?
En zijn wij als heel kleine opwekkers van energie nu werkelijk zo gevaarlijk voor het voortbestaan van de Nederlandse staat?
Ons inkomen is ver onder modaal, dus zonnepanelen was een middel om onze maandelijkse kosten wat naar beneden te krijgen.
Moet ik nu voor mijn zuinigheid daarvoor boeten?
17-02-2021, 15:49 door Anoniem
Een oude analoge meter gaat bijna zonder uitzondering eerder langzamer, dan sneller lopen.

Dat is natuurlijk niet iets dat je als netbeheerder wil vertellen om mensen over te halen om een nieuwe meter te nemen, maar wel de oorzaak van het terechte constateren dat de slimme meter een hoger verbruik laat zien.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.