image

Inspectie onderzoekt manipuleren van software in tachografen

vrijdag 30 augustus 2019, 10:45 door Redactie, 13 reacties

De opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport is een onderzoek gestart naar een criminele organisatie die zich in Europa zou bezighouden met het stelselmatig manipuleren van de software die in tachografen wordt gebruikt, zo meldt het Openbaar Ministerie.

Met een tachograaf wordt de rijtijd en snelheid van een voertuig geregistreerd. De afgelopen weken zijn in Nederland vier verdachten gehoord en tientallen vrachtwagens gecontroleerd op het gebruik van gemanipuleerde soft- en hardware. Door andere onderzoeken is het vermoeden ontstaan dat met de gemanipuleerde soft- en hardware de registratie door de tachograaf volledig is uit te schakelen op een manier die nagenoeg geen sporen achterlaat. Dit maakt het lastiger om fraude met rijtijden te detecteren.

Naast het onderzoek van de Inspectie vindt er ook in België een onderzoek plaats. Vorige maand werden daar twee verdachten aangehouden. Eén werd op heterdaad betrapt bij het installeren van de vermoedelijk gemanipuleerde software in een vrachtwagen. Het Nederlandse onderzoek richt zich op de vermoedelijke Nederlandse dienstverleners van de internationale criminele organisatie.

In juli werden twee verdachte installateurs uit Zeeland en Noord-Holland aangehouden. Zowel de bedrijven als woningen van de installateurs zijn doorzocht, waarbij soft- en hardware in beslag zijn genomen die vermoedelijk werden verkocht of bestemd waren voor inbouw en gebruik in Europese vrachtwagens. Twee verdachte afnemers van de apparatuur uit Zeeland zijn afgelopen week gehoord.

"We zien een verschuiving in de manier waarop manipulatie plaatsvindt. Vroeger was er een simpele manipulatie aan de buitenkant van de bewegingssensor van de tachograaf. Tegenwoordig zien we steeds vaker geavanceerde technische of softwarematige manipulatie aan de binnenkant van de bewegingssensor of de tachograaf", zo laat een rechercheur van de Inspectie weten.

Reacties (13)
30-08-2019, 11:08 door Anoniem
Het is toch triviaal voor de politie om te kijken of de informatie op de tachograaf klopt met de verkeersgegevens van de mobiel van de trucker? Pakkans 100% lijkt me.
30-08-2019, 11:37 door Anoniem
In de taxiwereld leeft dit niet zozeer in nederland.
In het buitenland wel - daar krijg je via een paar keer op een knopje drukken ineens een ritprijs die 3x zo hoog is.
30-08-2019, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem: In de taxiwereld leeft dit niet zozeer in nederland.
In het buitenland wel - daar krijg je via een paar keer op een knopje drukken ineens een ritprijs die 3x zo hoog is.

Dit gaat over vrachtwagens.
30-08-2019, 12:46 door Anoniem
Jaren terug was er vrijwel tegelijkertijd in het nieuws dat de minister op de weg de electronische tachograaf met chipkaart verplicht stelde, in plaats van de papieren, en de minister op het water de papieren tachograaf verplicht stelde. Twee keer dezelfde reden: "Daar kan tenminste niet mee geknoeid worden!"

Nu blijkt dat er toch wel mee te knoeien is, ook met die chipkaart. Want software. En dus lastiger te zien. Mischien is papier toch een beter idee. Of mischien is het tijd om iets anders te verzinnen dan chauffeurs eindeloos op de huid te zitten en pijnlijk strikt te zijn in de reistijden. Is er niet een andere manier om zonder op de minuut af duizenden euros boetes op te leggen, toch voorelkaar te krijgen dat chauffeurs zorgen dat ze wakker en uitgerust op de weg zitten?

Zo bezien is het ineens een mensenprobleem en dus een probleem dat je niet puur door de techniek op moet willen lossen. Anders dan de chauffeurs allemaal te vervangen door een zelfrijdende robot ofzo.
30-08-2019, 13:17 door Anoniem
Door Anoniem: Het is toch triviaal voor de politie om te kijken of de informatie op de tachograaf klopt met de verkeersgegevens van de mobiel van de trucker? Pakkans 100% lijkt me.
Welkom in de surveillance-staat!
30-08-2019, 14:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: In de taxiwereld leeft dit niet zozeer in nederland.
In het buitenland wel - daar krijg je via een paar keer op een knopje drukken ineens een ritprijs die 3x zo hoog is.

Dit gaat over vrachtwagens.

Jij denkt dat een tachograaf alleen in vrachtwagens word gebruikt?
30-08-2019, 14:39 door Anoniem
Door Anoniem: Jaren terug was er vrijwel tegelijkertijd in het nieuws dat de minister op de weg de electronische tachograaf met chipkaart verplicht stelde, in plaats van de papieren, en de minister op het water de papieren tachograaf verplicht stelde. Twee keer dezelfde reden: "Daar kan tenminste niet mee geknoeid worden!"

Nu blijkt dat er toch wel mee te knoeien is, ook met die chipkaart. Want software. En dus lastiger te zien. Mischien is papier toch een beter idee. Of mischien is het tijd om iets anders te verzinnen dan chauffeurs eindeloos op de huid te zitten en pijnlijk strikt te zijn in de reistijden. Is er niet een andere manier om zonder op de minuut af duizenden euros boetes op te leggen, toch voorelkaar te krijgen dat chauffeurs zorgen dat ze wakker en uitgerust op de weg zitten?

Zo bezien is het ineens een mensenprobleem en dus een probleem dat je niet puur door de techniek op moet willen lossen. Anders dan de chauffeurs allemaal te vervangen door een zelfrijdende robot ofzo.
Die chauffeurs worden vaak gedwongen door hun werkgever. Zeggen ze nee zijn ze hun baan kwijt, en voor hen zo 100 anderen. Met alleen de chauffeurs aanpakken zorg je er juist niet voor dat dit probleem opgelost wordt.
30-08-2019, 17:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Die chauffeurs worden vaak gedwongen door hun werkgever. Zeggen ze nee zijn ze hun baan kwijt, en voor hen zo 100 anderen. Met alleen de chauffeurs aanpakken zorg je er juist niet voor dat dit probleem opgelost wordt.
Dan moet je dus wat anders verzinnen. Heb je ideetjes, of wilde je gewoon een enkel regeltje onder andermans tegel plakken?
30-08-2019, 21:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Die chauffeurs worden vaak gedwongen door hun werkgever. Zeggen ze nee zijn ze hun baan kwijt, en voor hen zo 100 anderen. Met alleen de chauffeurs aanpakken zorg je er juist niet voor dat dit probleem opgelost wordt.
Dan moet je dus wat anders verzinnen.
Gewoon stoppen met massa surveillance door de Roverheid?
30-08-2019, 22:00 door karma4
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Die chauffeurs worden vaak gedwongen door hun werkgever. Zeggen ze nee zijn ze hun baan kwijt, en voor hen zo 100 anderen. Met alleen de chauffeurs aanpakken zorg je er juist niet voor dat dit probleem opgelost wordt.
Dan moet je dus wat anders verzinnen. Heb je ideetjes, of wilde je gewoon een enkel regeltje onder andermans tegel plakken?
Je kunt daarmee ook de werkgevers aanpakken als er een wagen met foute apparatuur aangetroffen wordt.
Sinds wanneer stellen de werkgevers verplicht dat de chauffeurs zelf een truck moeten aanschaffen en onderhouden? .
30-08-2019, 23:02 door Briolet
Door Anoniem: …Die chauffeurs worden vaak gedwongen door hun werkgever. Zeggen ze nee zijn ze hun baan kwijt, en voor hen zo 100 anderen.

Blijkbaar leef jij in een andere wereld en heb je de laatste paar jaar het nieuws niet gevolgd. Bedrijven hebben tegenwoordig veel moeite om vrachtwagenchauffeurs te vinden. Er is veel meer uitstroom vanwege de leeftijd dan dat er jongeren zijn die in dit beroep stappen.
31-08-2019, 09:27 door botbot
Door Anoniem:
Die chauffeurs worden vaak gedwongen door hun werkgever. Zeggen ze nee zijn ze hun baan kwijt, en voor hen zo 100 anderen. Met alleen de chauffeurs aanpakken zorg je er juist niet voor dat dit probleem opgelost wordt.
Heb je daar ook enige bewijzen of bron van?
31-08-2019, 19:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Dan moet je dus wat anders verzinnen.
Gewoon stoppen met massa surveillance door de Roverheid?[/quote]Als je een ongeluk krijgt met een overmoeide chauffeur. Klets je dan ook over het niet kontroleren hiervan door de ",roverheid"? Stop nu eens met dat ge- roverheid, het wordt stom vervelend!846#6Re
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.