image

RDW start proef om rijbewijs via DigiD-app te verlengen

dinsdag 3 september 2019, 13:37 door Redactie, 23 reacties

De RDW is een proef gestart waarbij mensen via de DigiD-app hun rijbewijs kunnen verlengen. Wie zijn rijbewijs digitaal wil verlengen moet wel aan verschillende voorwaarden voldoen en een Androidtelefoon gebruiken. Zo moet de aanvrager over een geldig rijbewijs beschikken en in een gemeente wonen die aan de proef deelneemt. Verder moet er een foto worden gemaakt bij een door de RDW erkende fotograaf.

Vervolgens is de aanvraag te regelen met een actieve DigiD-app waarmee een eenmalige ID-check is uitgevoerd. Bij deze check leest de DigiD-app, met de nfc-lezer van de telefoon, de gegevens op de chip van het identiteitsbewijs. Deze gegevens worden geverifieerd bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens of het rijbewijzenregister van de RDW. Op dit moment is de ID-check alleen mogelijk op een Androidtelefoon met nfc-lezer.

Na het aanvragen moet het rijbewijs nog wel op het gemeentehuis worden opgehaald. Op dit moment doen dertig gemeenten aan de proef mee, waaronder Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Het aantal deelnemende gemeenten zal de komende maanden toenemen, zo meldt Logius, de overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor DigiD.

Image

Reacties (23)
03-09-2019, 14:57 door Anoniem
Leuk hoor, zo'n gimmick dat je je rijbewijs moet scannen via NFC, maar wat voegt het toe? DigID verzorgt toch al de identificatie van de gebruiker? In de database zou je dan toch op moeten kunnen halen welke rijbewijzen kunnen worden verlengd voor die persoon.
03-09-2019, 14:58 door Anoniem
Leuk. Meer kan op datalekken. En wat heb ik er aan??
Ik moet toch naar de fotograaf (die zit naast het gemeentehuis)... Waar zit de winst?
03-09-2019, 15:36 door Anoniem
Androidtelefoon moet je hebben, ik begrijp niet waarom deze telefoons nog niet zijn verboden inverband met privacy.
En dat je deze moet gebruiken om diensten te verkrijgen van de overheid dat gaat mij toch wel erg ver.
03-09-2019, 15:39 door Anoniem
Het wordt tijd dat er niet-Google devices op de markt komen met een bruikbare NFC-chip. En daar moet dan natuurlijk ook eerst een app voor ontwikkeld worden..
03-09-2019, 16:33 door Anoniem
Vanuit het perspectief van de burger is eenmaal in de 10 jaar naar het gemeentehuis afreizen niet een heel groot probleem. Maar het besluit tot de proef zal wel niet vanuit het perspectief van de burger genomen zijn.
03-09-2019, 17:17 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Androidtelefoon moet je hebben, ik begrijp niet waarom deze telefoons nog niet zijn verboden inverband met privacy.
En dat je deze moet gebruiken om diensten te verkrijgen van de overheid dat gaat mij toch wel erg ver.

Natuurlijk moet je een Androidtelefoon hebben! Grappig die weerstand tegen verandering, modernisering, etc. Dat is van alle tijden.
03-09-2019, 19:06 door karma4
Intussen zijn de problemen in de verwerking zo groot (backend) dat een optie in front end een paarse krokodil verhaal is. Ofwel het is beter om de capaciteit daar in te zetten waar de problemen het grootst zijn.
03-09-2019, 19:24 door Anoniem
Natuurlijk moet je een Androidtelefoon hebben! Grappig die weerstand tegen verandering, modernisering, etc. Dat is van alle tijden.
Wat heeft weerstand tegen modernisering te maken met die spayware van Google, als jij geen probleem hebt
dat Google alles van je weet is dat je eigen keus. Wat ik niet begrijp is dat jouw keus ook mijn keus moet zijn, mag
ik hier niet zelf voor kiezen. Dus je begrijpt dat er bij mij geen Android in komt, kan ik ook net zo goed weer Windows
gaan gebruiken.

Maar begrijp jij ook dat Google helemaal niets met je heeft, ze willen alleen maar je data en hier veel geld mee verdienen.
Als iemand rijk wil worden prima maar doe dat dan op een beschaafde manier.

En als Google voor modernisering moet zorgen dan houd ik mijn hart vast voor de toekomst.
03-09-2019, 20:43 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Androidtelefoon moet je hebben, ik begrijp niet waarom deze telefoons nog niet zijn verboden inverband met privacy.
En dat je deze moet gebruiken om diensten te verkrijgen van de overheid dat gaat mij toch wel erg ver.

Er moet helemaal niets. Het is een optie.
03-09-2019, 20:47 door [Account Verwijderd]
Door karma4: Intussen zijn de problemen in de verwerking zo groot (backend) dat een optie in front end een paarse krokodil verhaal is. Ofwel het is beter om de capaciteit daar in te zetten waar de problemen het grootst zijn.

Helemaal mee eens. RDW zou zich de ogen uit hun hoofd moeten schamen, ouderen die weken of maanden lang geen rijbewijs hebben vanwege de lange verwerkingstijd van keuringen en dat alles door nieuwe automatisering. Dit is gewoon een nutteloze bliksemafleider.
03-09-2019, 21:24 door Anoniem
Ik woon in het buitenland en kan mijn rijbewijs NIET via de Ambassade en ook NIET via deze App
03-09-2019, 23:25 door Anoniem
Door Kili Manjaro:
Door karma4: Intussen zijn de problemen in de verwerking zo groot (backend) dat een optie in front end een paarse krokodil verhaal is. Ofwel het is beter om de capaciteit daar in te zetten waar de problemen het grootst zijn.

Helemaal mee eens. RDW zou zich de ogen uit hun hoofd moeten schamen, ouderen die weken of maanden lang geen rijbewijs hebben vanwege de lange verwerkingstijd van keuringen en dat alles door nieuwe automatisering. Dit is gewoon een nutteloze bliksemafleider.

Ahum, het gaat hier over de RDW hoor.
(niet te verwarren met het CBR die over medische keuringen gaat en de laatste tijd berucht is vanwege de vertragingen)

De RDW is op grond van de Wegenverkeerswet 1994 belast met de verantwoordelijkheid voor de productie en de levering van rijbewijzen."
04-09-2019, 08:38 door Anoniem
Door karma4: Intussen zijn de problemen in de verwerking zo groot (backend) dat een optie in front end een paarse krokodil verhaal is. Ofwel het is beter om de capaciteit daar in te zetten waar de problemen het grootst zijn.
Volgens mij gaat het daar om een tekort aan keuringsartsen en niet om problemen in de backend toch?
04-09-2019, 12:33 door Anoniem
Door Anoniem: Ik woon in het buitenland en kan mijn rijbewijs NIET via de Ambassade en ook NIET via deze App
Niet heel raar aangezien je geacht wordt je rijbewijs naar een lokaal modelletje om te wisselen. Kom je weer terug dan wissel je het buitenlandse model om naar een Nederlands. Wil je iets speciaals, schrijf een briefje en hoop dat je geen raamstaarder treft.

(Persoonlijk doe ik alles per brief en de ambtenarenbende vult hun formulierenzooi maar mooi zelf in, doen ze ook nog eens iets voor hun aanstelling.)
04-09-2019, 12:37 door Anoniem
Door Anoniem: Ik woon in het buitenland en kan mijn rijbewijs NIET via de Ambassade en ook NIET via deze App
Dat is heel goed mogelijk. Maar daar bestaat een hele mooie website voor die precies verteld hoe je dit wel kunt doen.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-rijbewijs/nederlands-rijbewijs-verlengen-wonend-buitend-nederland

Het is dus erg afhankelijk waar je woont, wat er mogelijk is.Maar aangezien er geen enkele nuttige informatie in je post vermeld is. Is er eigenlijk ook helemaal niets te doen. Afgezien dit gewoon een zeur reactie is om te zeuren, maar die niets toevoegt aan dit artikel of de discussie over de nieuwe mogelijkheden.
04-09-2019, 14:47 door Anoniem
Door Kili Manjaro:
Door karma4: Intussen zijn de problemen in de verwerking zo groot (backend) dat een optie in front end een paarse krokodil verhaal is. Ofwel het is beter om de capaciteit daar in te zetten waar de problemen het grootst zijn.

Helemaal mee eens. RDW zou zich de ogen uit hun hoofd moeten schamen, ouderen die weken of maanden lang geen rijbewijs hebben vanwege de lange verwerkingstijd van keuringen en dat alles door nieuwe automatisering. Dit is gewoon een nutteloze bliksemafleider.
Dat is de CBR, niet de RDW. Iets met een klepel en een klok??
04-09-2019, 15:11 door Anoniem
Door Kili Manjaro:
Door karma4: Intussen zijn de problemen in de verwerking zo groot (backend) dat een optie in front end een paarse krokodil verhaal is. Ofwel het is beter om de capaciteit daar in te zetten waar de problemen het grootst zijn.

Helemaal mee eens. RDW zou zich de ogen uit hun hoofd moeten schamen, ouderen die weken of maanden lang geen rijbewijs hebben vanwege de lange verwerkingstijd van keuringen en dat alles door nieuwe automatisering. Dit is gewoon een nutteloze bliksemafleider.

De oorzaak voor de lange wachttijden ligt bij het CBR, niet bij de RW.
04-09-2019, 17:13 door Anoniem
Ben dadelijk 75.kan ik dan ook Google dokter app gebruiken
04-09-2019, 20:04 door karma4 - Bijgewerkt: 04-09-2019, 20:17
Door Anoniem: Dat is de CBR, niet de RDW. Iets met een klepel en een klok??
Nou nee de klok en klepel is het proces begrijpen....
https://rijbewijs.nl/rijbewijs-houden/ Het rdw kijkt of het gaat verlopen en stuurt een herinnering.
https://rijbewijs.nl/rijbewijs-houden/met-wie-heeft-u-te-maken/ Het CBR doet de acties daarachter en die zijn verplicht met een medische keuring bij beroepschaffeurs en als je een bepaalde leeftijd hebt.
https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/nl/gezondheidsverklaring/de-gezondheidsverklaring-en-het-rijbewijs-voor-meerdere-voertuigen.htm Het CBR heeft uitgebreid het nieuws gehaald dat ze niet binnen normale periodes van enkele weken een aanvraag afhandelen mar dat met vele maanden doen. Zonder keuring krijg je niets en mag je niet de weg op.

Volgens mij gaat het daar om een tekort aan keuringsartsen en niet om problemen in de backend toch?
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/overheid/6659811/250449/zo-raakte-cbr-de-weg-kwijt-in-groot-ict-project.html is een beetje richting het populaire os bashing. Het is wel degelijk een ICT systeem in de problemen. Een arts bij het CBR keurt niet maar kijkt naar de verslagen van de artsen en de eigen verklaringen. Een voorstel voor een beslissing kan je goed met een ml (machine learning big data) ondersteunen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/kamer_in_het_kort/debat-over-het-centraal-bureau Wat kom je tegen aan kreten van technologie, dat zijn Oracle Datastage (ibm) mendix (low code nu siemens) dan zit je op backends met Linux. Sorry kili manjaro, we zijn het eens dat het niet goed ingezet is daar.
05-09-2019, 16:07 door Anoniem
Ze willen je gewoon in het digitale systeem,niet meer en niet minder.
Meer gedrags-controles en algoritmes is beter,met meer slimmere devices is nog beter,wij denken en beslissen voor jou
omdat het zo makkelijk en eenvoudig voor jou is.

Wees daarom een "keurig brave burger" zonder tegen-spraak of weerstand of mening tegen bedrijven en overheden.


The Matrix
05-09-2019, 18:16 door Anoniem
Door Anoniem: Ze willen je gewoon in het digitale systeem,niet meer en niet minder.
Meer gedrags-controles en algoritmes is beter,met meer slimmere devices is nog beter,wij denken en beslissen voor jou
omdat het zo makkelijk en eenvoudig voor jou is.

Wees daarom een "keurig brave burger" zonder tegen-spraak of weerstand of mening tegen bedrijven en overheden.


The Matrix
Of ze willen het gewoon gemakkelijker en sneller maken voor de burgers?

Waarom oude technieken gebruiken? De huidige generaties willen graag moderne technieken gebruiken. Waarom overal voor langs komen, als het op afstand mogelijk is?

Free Matrix.
06-09-2019, 16:51 door Anoniem
Door Anoniem: Of ze willen het gewoon gemakkelijker en sneller maken voor de burgers?
Wat makkelijker maken voor welke burgers?

Waarom oude technieken gebruiken? De huidige generaties willen graag moderne technieken gebruiken. Waarom overal voor langs komen, als het op afstand mogelijk is?
Ik denk dat die generaties daar nog wel van terug gaan komen als ze meer van het eigenlijke kostenplaatje gaan zien.

Het gaat er uiteindelijk ook niet om of de technieken 'oud' of 'nieuw' heten te zijn, maar of ze doen wat ze moeten doen tegen een redelijke prijs. Daar heeft dat 'nieuw' nogal eens moeite mee, als in er blijkt een grote bak aan verborgen ellende mee te liften waar veel mensen voorlopig nog overheen kijken.
12-09-2019, 16:01 door potshot
Door Anoniem:
Door Anoniem: Of ze willen het gewoon gemakkelijker en sneller maken voor de burgers?
Wat makkelijker maken voor welke burgers?

Waarom oude technieken gebruiken? De huidige generaties willen graag moderne technieken gebruiken. Waarom overal voor langs komen, als het op afstand mogelijk is?
Ik denk dat die generaties daar nog wel van terug gaan komen als ze meer van het eigenlijke kostenplaatje gaan zien.

Het gaat er uiteindelijk ook niet om of de technieken 'oud' of 'nieuw' heten te zijn, maar of ze doen wat ze moeten doen tegen een redelijke prijs. Daar heeft dat 'nieuw' nogal eens moeite mee, als in er blijkt een grote bak aan verborgen ellende mee te liften waar veel mensen voorlopig nog overheen kijken.

vrouwen mochten in de 19e eeuw niet fietsen want dan zou hun bloed gaan koken..
radio werd als des duvels gezien..net als vliegen..fraude met acceptgiro's deed sommigen de bank vaarwel zeggen..
maw..ga bij de bosjesmannen wonen.
daar ga je dood aan doodgewone ziektes,lekker ouwerwets.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.