image

Datalek securitybedrijf Imperva door gestolen AWS API-sleutel

vrijdag 11 oktober 2019, 09:52 door Redactie, 0 reacties

Het datalek bij securitybedrijf Imperva waar een aanvaller de gegevens van klanten wist te stelen was mogelijk door een gestolen AWS API-sleutel, zo heeft het bedrijf in een blogpost laten weten. Het ging om klanten van de Cloud Web Application Firewall (WAF) van Imperva.

Dit product werd eerder Incapsula genoemd. De oplossing moet clouddiensten tegen allerlei dreigingen beschermen. Het datalek werd door een derde partij ontdekt die vervolgens op 20 augustus Imperva waarschuwde. De gegevens hebben betrekking op een deel van de Incapsula-klanten die voor 15 september 2017 een account had. Van deze klanten zijn e-mailadressen en gesalte en gehashte wachtwoorden gelekt. Voor een deel van de klanten gaat het ook om API-keys en door klanten verstrekte ssl-certificaten.

Imperva heeft nu meer details over het incident gegeven. In 2017 besloot het securitybedrijf om cloudtechnologieën toe te passen en vond er een migratie naar de Amazon Web Services (AWS) Relational Database Service (RDS) plaats. Tijdens de overstap naar de cloud werden er verschillende beslissingen gemaakt waardoor uiteindelijk de database met klantgegevens kon worden gestolen, zo stelt ceo Chris Hylen.

De eerste beslissing betrof het maken van een database-snapshot voor testdoeleinden. Daarnaast werd er een interne "compute instance" aangemaakt die vanaf het internet toegankelijk was en een AWS API-key bevatte. Een aanvaller wist de compute instance te compromitteren en de AWS API-key te stelen. Met deze sleutel kon de aanvaller toegang tot de database-snapshot gekregen die de klantgegevens bevatte.

Naar aanleiding van het datalek heeft het securitybedrijf verschillende maatregelen genomen. Zo zijn de security access controls aangescherpt, wordt de toegang tot database-snapshots vaker gecontroleerd, worden inactieve compute instances uitgeschakeld en zijn alle compute instances voortaan alleen via een vpn toegankelijk. Ook zegt Imperva vaker inloggegevens te roteren en vaker de eigen infrastructuur te scannen.

Hoeveel klanten precies zijn getroffen is nog altijd niet bekendgemaakt. Wel laat het securitybedrijf weten dat klanten vanwege het datalek meer dan 13.000 wachtwoorden hebben gewijzigd, 13.500 ssl-certificaten hebben geroteerd en meer dan 1400 API-sleutels hebben vervangen. Imperva had klanten ook geadviseerd dit te doen.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.