image

Kamervragen over verplichte aangifte met eHerkenning

maandag 9 december 2019, 15:56 door Redactie, 10 reacties

In de Tweede Kamer zijn vragen aan staatssecretaris Snel van Financiën gesteld over het inlogmiddel eHerkenning, dat bedrijven vanaf 1 januari 2020 verplicht moeten gebruiken om aangifte bij de Belastingdienst te doen. Via eHerkenning kunnen ondernemers bij alle aangesloten organisaties inloggen en zaken als belastingen, subsidies, voertuigoverschrijvingen en wijzigingen in het Handelsregister regelen.

Bestaande zakelijke inlogmiddelen worden op termijn afgeschaft, zodat eHerkenning overblijft. Ondernemers hebben dan nog maar één inlogmiddel nodig om online zaken bij Rijksoverheid, gemeenten, provincies, waterschappen en private organisaties te regelen. CDA-Kamerlid Omtzigt wil nu van Snel weten wat de wettelijke grondslag is om ondernemingen te verplichten aangifte te doen met eHerkenning, dat in tegenstelling tot DigiD niet gratis is en alleen commercieel verkrijgbaar is.

"Indien er geen wettelijke grondslag bestaat, bijvoorbeeld omdat de wet Digitale Overheid nog niet is aangenomen door de Tweede kamer voor 31 december 2019 (en dus ook niet door de Eerste Kamer), is er dan een wettelijke grondslag om bedrijven een boete geven, indien zij er niet in slagen om met eHerkenning aangifte te doen en het anders wel zouden doen?", vraagt het Kamerlid verder.

De Wet digitale overheid heeft als doel het regelen van het veilig en betrouwbaar kunnen inloggen voor Nederlandse burgers en bedrijven bij de (semi-)overheid. De wet moet echter nog worden aangenomen. Deze week staat er een plenaire behandeling van de wet door de Tweede Kamer gepland. Omtzigt vraagt dan ook wat Snel gaat doen om aangifte zonder eHerkenning mogelijk te maken wanneer de wettelijke grondslag ontbreekt.

Verder wil het CDA-Kamerlid weten hoeveel ondernemingen eHerkenning al hebben aangeschaft, hoeveel nog niet en hoe de staatssecretaris ervoor zorgt dat het doen van aangifte in het nieuwe jaar geen chaos voor ondernemingen wordt. Snel is gevraagd om de vragen voor woensdag 18 december te beantwoorden.

Reacties (10)
09-12-2019, 16:56 door Anoniem
Weer meer regeldruk en lasten voor bedrijven. Ieder klein beetje op zich stelt niet zoveel voor, maar met alle VOGs, eHerkenningen en allerlei andere verplichtingen is op een gegeven moment de koek wel op. Dan kunnen Nederlandse bedrijven niet meer op tegen de buitenlandse concurrentie en houden we alleen maar een enorme (semi-)ambtelijke papiermolen aan dwe gang, terwijl je je toch moet afvragen of het er allemaal nu echt beter van wordt.
09-12-2019, 17:01 door Briolet
hoeveel ondernemingen eHerkenning al hebben aangeschaft, hoeveel nog niet en hoe de staatssecretaris ervoor zorgt dat het doen van aangifte in het nieuwe jaar geen chaos voor ondernemingen wordt.

Wij hebben medio september al een brief gekregen dat de loonaangiften 2020 verplicht met eHerkenning moet. Ik heb de brief nog eens nagelezen. Er staat niet vanaf 2020, maar de loonaangiften van 2020. Die over de maand januari moet uiterlijk eind februari gedaan zijn. Dat betekent dat ondernemers 5.5 maand de tijd hebben sinds de aankondiging. Als ze het in die tijd nog niet voor elkaar hebben, kun je het deze ondernemers wel verwijten.

Zover ik gelezen heb, geldt de verplichting nog niet voor andere aangiftes. Maar elk bedrijf heeft wel loonaangiftes, dus die eHerkenning moest toch aal aangeschaft worden. (tenzij de aangifte uitbesteed is aan een administratiekantoor)
09-12-2019, 18:04 door Anoniem
Dit is, zoals wel vaker, "automatisering" van de slechtste soort: In plaats van dat je de kompjoetor gebruikt om zich aan jou en jouw werkwijze aan te passen, dwing je iedereen, en als belastingdienst dus in dit geval alle bedrijven in Nederland, om zich naar jouw magischste nieuwsteste gaafsteste "digitaal getransformeerde" systeem te voegen, zonder enige flexibiliteit. Die kompjoetor had ook flexibiliteit kunnen toevoegen, daar istie voor. Kwestie van hoe je er zelf mee omgaat.

Door Briolet: Dat betekent dat ondernemers 5.5 maand de tijd hebben sinds de aankondiging. Als ze het in die tijd nog niet voor elkaar hebben, kun je het deze ondernemers wel verwijten.
Ik denk niet dat verwijten maken aan anderen die niet precies tijdig met jouw nieuwste keutel meemarcheren nou zo'n productief idee is. Maarja, dit is de belastingdienst, die hoeft zelf niets te produceren.
09-12-2019, 22:13 door Anoniem
We werken toch al allemaal vooral voor de belastingdienst.
Het grote probleem is dat we niet het lef hebben om collectief een middelvinger op te steken.
09-12-2019, 23:52 door Krakatau - Bijgewerkt: 09-12-2019, 23:53
De Estland-optie wordt zo wel steeds aantrekkelijker! Er zit een exodus van bedrijven aan te komen. Zou dat de bedoeling zijn?

https://e-resident.gov.ee/
10-12-2019, 01:02 door Anoniem
Door Anoniem: Dit is, zoals wel vaker, "automatisering" van de slechtste soort: In plaats van dat je de kompjoetor gebruikt om zich aan jou en jouw werkwijze aan te passen, dwing je iedereen, en als belastingdienst dus in dit geval alle bedrijven in Nederland, om zich naar jouw magischste nieuwsteste gaafsteste "digitaal getransformeerde" systeem te voegen, zonder enige flexibiliteit. Die kompjoetor had ook flexibiliteit kunnen toevoegen, daar istie voor. Kwestie van hoe je er zelf mee omgaat.

Door Briolet: Dat betekent dat ondernemers 5.5 maand de tijd hebben sinds de aankondiging. Als ze het in die tijd nog niet voor elkaar hebben, kun je het deze ondernemers wel verwijten.
Ik denk niet dat verwijten maken aan anderen die niet precies tijdig met jouw nieuwste keutel meemarcheren nou zo'n productief idee is. Maarja, dit is de belastingdienst, die hoeft zelf niets te produceren.
En dat was vroeger anders? Kon je vroeger als je daar voor koos een handgeschreven brief met jouw rode inkt naar de belastingdienst opsturen met daarin de gegevens voor je aangifte? Nee. Je vulde formulier x in met blauwe of zwarte pen. Je had toen geen keus, je heb nu geen keus.
10-12-2019, 10:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit is, zoals wel vaker, "automatisering" van de slechtste soort: In plaats van dat je de kompjoetor gebruikt om zich aan jou en jouw werkwijze aan te passen, dwing je iedereen, en als belastingdienst dus in dit geval alle bedrijven in Nederland, om zich naar jouw magischste nieuwsteste gaafsteste "digitaal getransformeerde" systeem te voegen, zonder enige flexibiliteit. Die kompjoetor had ook flexibiliteit kunnen toevoegen, daar istie voor. Kwestie van hoe je er zelf mee omgaat.

Door Briolet: Dat betekent dat ondernemers 5.5 maand de tijd hebben sinds de aankondiging. Als ze het in die tijd nog niet voor elkaar hebben, kun je het deze ondernemers wel verwijten.
Ik denk niet dat verwijten maken aan anderen die niet precies tijdig met jouw nieuwste keutel meemarcheren nou zo'n productief idee is. Maarja, dit is de belastingdienst, die hoeft zelf niets te produceren.
En dat was vroeger anders? Kon je vroeger als je daar voor koos een handgeschreven brief met jouw rode inkt naar de belastingdienst opsturen met daarin de gegevens voor je aangifte? Nee. Je vulde formulier x in met blauwe of zwarte pen. Je had toen geen keus, je heb nu geen keus.
Toch leuk, die reacties die de hele vorige reactie aanhalen maar 'm nauwlijks gelezen en kennelijk niet gesnapt hebben.

Een formulier geeft je zoals je zelf zegt dus wel keuze: Blauwe of zwarte (of blauw-zwarte) inkt. Balpen, gelpen, vulpen, kroontjespen, (inkt)potlood, het kan allemaal. Printer zou ook nog kunnen, zeker als het een velletjesformulier is en niet zo'n enorm harmonicablad, of je printer breed genoeg is om dwars te kunnen printen (en dan ook nog de cijfertjes goed kan zetten). Laserjet-, inkjet-, matrix-, daisywheel-, lijnprinter, noem maar op. Desnoods een typemachine. Mechanisch of electrisch, kies maar.

Sterker, een formulier is makkelijker tegenaan te automatiseren. Maakt niet uit hoe het formulier er precies uitziet, je hoeft alleen maar te vertellen op welke plek welk cijfertje moet staan. Dat doe je één keer en dat blijft goed gaan totdat er een amptenaar het formulier ineens een andere vormgeving geeft. Is je software flexibel dan is dat zelfs door de klant zelf nog wel te zeggen. Getalletje hier, cijfertjes daar, kruisje zus, doorhaling zo, en klaar. Zulke "templating" is gesneden koek, vrij standaard in bedrijfssoftware voor bijvoorbeeld het vormgeven van automatische emailtjes. Daar hoeven dus niet dure ontwikkelaars voor ingehuurd te worden, om "APIs" te bespelen waar je bovendien eerst nog dat "eHerkenning" voor moet "aanschaffen".

Waarmee een papieren formulier + kompjoetor flexibeler is dan wat je nu verplicht wordt te doen van de belastingdienst. Terwijl dat gebrek aan flexibiliteit niet alleen volstrekt onnodig is, het is ook een aanfluiting vanuit de automatisering gezien. Maarja, belastingdienst en automatisering. Gaat vooral volautomatisch de mist in.
11-12-2019, 09:55 door Anoniem
Door Briolet:
hoeveel ondernemingen eHerkenning al hebben aangeschaft, hoeveel nog niet en hoe de staatssecretaris ervoor zorgt dat het doen van aangifte in het nieuwe jaar geen chaos voor ondernemingen wordt.

Wij hebben medio september al een brief gekregen dat de loonaangiften 2020 verplicht met eHerkenning moet. Ik heb de brief nog eens nagelezen. Er staat niet vanaf 2020, maar de loonaangiften van 2020. Die over de maand januari moet uiterlijk eind februari gedaan zijn. Dat betekent dat ondernemers 5.5 maand de tijd hebben sinds de aankondiging. Als ze het in die tijd nog niet voor elkaar hebben, kun je het deze ondernemers wel verwijten.

Zover ik gelezen heb, geldt de verplichting nog niet voor andere aangiftes. Maar elk bedrijf heeft wel loonaangiftes, dus die eHerkenning moest toch aal aangeschaft worden. (tenzij de aangifte uitbesteed is aan een administratiekantoor)

Dat zo je denken, maar niks is minder waar.

Toen ik in september begon met de aanvraag van eHerkenning voor meer dan 30 bedrijven, was al snel duidelijk dat de eHerkenning één voor één aanvragen gigantisch veel tijd in beslag zou nemen en onnodig veel geld zou kosten. Dit komt doordat met het zelf aanvragen je telkens een volledig eHerkenningsmiddel aanvraagt, terwijl wij voor ondernemers met meerdere entiteiten, maar één eHerkenningsmiddel nodig hadden en dan daaraan machtigingen willen toevoegen voor de andere entiteiten (dit scheelt meer dan 90% van de kosten). Dit laatste kan echter alleen maar via offertes, die vervolgens 4-5 weken nodig hebben om uitgebracht te worden.

Eenmaal de offertes binnen hebben we snel een keuze gemaakt, alle benodigde informatie bij elkaar gezocht en per post opgestuurd (hoezo leven we in een digitaal tijdperk en willen we CO2 neutraal leven?). Vervolgens zijn we nu nog steeds aan het wachten op de eHerkenningsmiddelen. Van de machtigingen hebben we ondertussen wel bericht ontvangen dat deze niet in behandeling worden genomen tot er een eHerkenningsmiddel is, maar dat betekend dus dat zodra we een eHerkenningsmiddel hebben, we nogmaals dezelfde tijd moeten wachten tot de machtigingen voor de overige entiteiten worden toegevoegd. Aangezien de leveranciers zelf al aangeven dat dit minimaal 20 werkdagen zal kosten, zitten we dus al half januari (en waarschijnlijk nog later).

Daarbij blijkt dat eHerkenning aanvragen voor fiscale constructies (bijv. Fiscale eenheid) niet mogelijk is omdat deze geen KvK nummer hebben. Pas zodra hier een oplossing voor gevonden is kan de aanvraag eindelijk gedaan worden, kan de aanvraag gedaan worden, die dan weer 2 maanden in beslag neemt. Er is echter nog lang geen zicht op een oplossing, want de belastingdienst wijst naar de KvK, de KvK naar de eHerkenningsaanbieders en de eHerkenningsaanbieders vervolgens weer naar de belastingdienst.
19-01-2020, 20:33 door Anoniem
We kunnen nog gewoon aangifte op papier doen, hoor! Dat recht is nog niet uit de wet gehaald.( is ze waarschjnlijk nog niet opgevallen.) Ik doe nog steeds aangifte op papier voor mijn bedrijven. Zolang je maar betaald is er niets mis mee blijkbaar. Krijg alleen standaard een brief met daarin de verwijzing naar het digitale portaal en het verzoek om in het vervolg via de computer aangifte te doen.. Maar dat doe ik natuurlijk niet....;-)
12-06-2020, 12:24 door Anoniem
Dit jaar de VPB aangifte op papier ingeleverd. Vandaag een brief van de belastingdienst ontvangen, dat ik het alsnog digitaal moet doen. Er staat letterlijk: "U hebt over 2019 geen digitale aangifte gedaan. Dit is echter wel verplicht."
Mijn bedrijf is echter op 31 december opgeheven en heeft dus geen KvK nummer meer. Zonder KvK nummer geen eHerkenning. Het lijkt mij een leuk thema voor Kafka!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.