image

Google Gmail is inbreuk op privacy

dinsdag 13 april 2004, 09:34 door Redactie, 11 reacties

Een Californische senator is met het ontwerp van een wet bezig die Gmail, de gratis e-mail service van Google, moet verbieden. Gmail zou namelijk reclames in persoonlijke e-mailberichten plaatsen. "We denken dat dit een absolute inbreuk op de privacy is. Het is net als een gigantisch reclamebord in het midden van je huis. We vragen dan ook of ze het hele produkt willen heroverwegen," aldus senator Liz Figueroa. Begin deze maand kondigde Google haar nieuwe Gmail service aan, waarbij gebruikers 1 gigabyte gratis diskruimte aangeboden krijgen. Gmail ligt al sinds de lancering onder vuur van privacy voorstanders. (SMH)

Reacties (11)
13-04-2004, 09:53 door Anoniem
Je HOEFT het natuurlijk niet te gebruiken....
13-04-2004, 10:02 door Bram van den Hazelkamp
Ik zie het probleem niet zo. Natuurlijk offer je wat op als
je gebruik zou maken van gmail. Je gaat het risico nemen dat
mensen je email kunnen lezen. Maar het is wel een KEUZE die
je maakt.

Voor die keuze krijg je ook wel degelijk wat terug.
Namelijk een best hele grote email box. Ik moet meteen
toegeven dat ik als ik een bedrijf was het mijn medewerkers
zou verbieden om gmail te gebruiken. Echter voor thuis
gebruikers zie ik het probleem niet, omdat mensen de keuze
maken.

Ik zou het geheel pas erg vinden als gmail begonnen was
zonder deze regels en vervolgens out of the blue dit
ingevoerd zou zijn. Maar dat is niet zo. Dus ik zou zeggen:
"Laat de mensen mooi zelf kiezen.".
13-04-2004, 10:46 door Frans E
Stom geouwehoer over privacy. Daar kies je toch zelf voor.

ik zou me meer zorgen maken om echelon waarbij je minder keus hebt http://archive.aclu.org/echelonwatch/faq.html

Alleen als je heeeeeel veel geld en macht hebt kun je je privacy veroorloven
13-04-2004, 11:01 door Anoniem
Kan iemand mij schetsen wat reclame met privacy te maken heeft? Zoals ik
het lees zijn het text-ads. Ja, met URL's die natuurlijk een referer achterlaten,
net als spam bij HotMail kan doen.

1000 Mb (zoals op GMail's site staat) is geen Gigabyte......En dan nog, 1000
Mb krijg je heus wel vol hoor. Al duurt het lang, als je alles bewaart wat je ooit
ontvangen hebt, vol is vol.

Ja, ze hebben een heuse privacy policy. Ga je daarmee accoord, dan heb je
een overeenkomst met de GMail dienst. Heb je problemen met hun policy,
dan ga je toch iets anders doen?

Is men ertegen omdat hun mail dan op een andermans server staat? En dat
een hele database van mail ontstaat? Zorg dan dat je weet wat daar terrecht
komt en haal gevoelige mail weg en bewaar dat ergens anders. Stuur dingen
in encrypted vorm daarheen om het later ooit weer op te halen en te
decrypten. Wees creatief, je kunt het vast wel ergens voor mis/gebruiken.

- Unomi -
13-04-2004, 16:42 door Anoniem
ik vraag me af hoe ze alle mensen 1000 mb kunnen geven ...
al hun computertjes vol zitten zitten ze vol he ...
13-04-2004, 16:44 door Anoniem
Doh, hoe verdient Google dat geld voor die Gigabyte aan
ruimte anders weer ooit terug. Vind het zowieso al knap
genoeg dat het zo lukt.
Je kan toch ook gewoon betalen voor dezelfde dienst ergens
anders, dan mag je gaan klagen als het niet aan je eisen
voldoet.

Die amerikanen moeten eens gaan nadenken...
13-04-2004, 16:50 door Anoniem
word er bij andere mail adressen soms geen reclame mee gestuurt enz...

ze kunnen niet tegen het woord gratis ...
14-04-2004, 15:34 door Anoniem
unomi: RTFA.

Wat betreft terugverdienen: zo duur is diskspace natuurlijk
ook weer niet he.. ongeveer een euro per gig is het
tegenwoordig toch voor de standaard retail-disks? In bulk
zal dat nog wel veeel minder worden.
15-04-2004, 00:08 door Anoniem
Door Anoniem
unomi: RTFA.

Hint taken, understood, done.... Thanks.....

- Unomi -

PS: Ik had geen tijd, geen prikkel om het artikel te lezen.... Nu wel.
15-04-2004, 00:15 door Anoniem
Het heeft tot dusver met privacy te maken dat de reclame wordt gesorteerd op
basis van de inhoud van de mails van de gebruiker die zijn opgeslagen.
Dat houdt dus in dat google alle mails van de gebruiker mag en kan
doornemen op basis van inhoud.
Ofwel, alle mails die je opslaat gaan dus gelezen en gescreend worden.

Dat heeft het met privacy te maken.

Dat je dat niet kunt accepteren, dan gebruik je die dienst dus niet.
Simpel.
Maar men mag potentiele gebruikers toch wel waarschuwen voor dat soort
zaken?
Mij lijkt het ook niet slim om gevoelige info in mails op te slaan, en al
helemaal niet op zo'n gratis geval.
Dat je mensen er apart op moet wijzen getuigt weer van inzicht, want mensen
zijn nu eenmaal zo dom om daar totaal niet bij stil te staan.
Als het maar gratis is.
18-04-2004, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem
Dat je mensen er apart op moet wijzen getuigt weer van inzicht, want mensen
zijn nu eenmaal zo dom om daar totaal niet bij stil te staan.
Als het maar gratis is.

Ja, mensen leren gemiddeld door vallen en opstaan. Er is maar een kleine
groep mensen die in het leven genoeg inzicht vergaard om op voorhand op
bepaalde dingen te wijzen. Sommigen hebben visie, anderen hebben
ervaring en weer anderen hebben kennis van processen. Sommigen hebben
een combinatie van dat.

De meeste mensen hebben geen zin, geen behoefte of zien het nut niet in
van het stil staan bij al die dingen. Ze willen het soms gewoonweg niet
weten. Struisvogels en sheeple. Zolang je de horde maar volgt, dan zit je
gebeiteld, want "iedereen" doet het, dus waarom jijzelf niet?

Nu heeft men kennis, vroeger had men wijsheid, wat hebben we morgen nog
over?

- Unomi -
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.