image

Toezichthouder geeft privacytips voor eigenaren connected cars

maandag 2 maart 2020, 14:20 door Redactie, 11 reacties

Steeds vaker zijn auto's, scooters en zelfs fietsen verbonden met internet en verzamelen daarbij allerlei persoonsgegevens, zoals locatiedetails en informatie over het rijgedrag. Het is daarom belangrijk dat eigenaren van dergelijke voertuigen maatregelen nemen om hun privacy te beschermen, zo stelt de Autoriteit Persoonsgegevens. De toezichthouder heeft vandaag een handleiding met privacytips voor eigenaren van connected cars gepubliceerd.

Gegevens die auto's verzamelen kunnen bij allerlei partijen terechtkomen en een gedetailleerd beeld van iemands leven geven. "Uit locatiegegevens is bijvoorbeeld af te leiden hoe vaak iemand naar de dokter gaat, de sportschool bezoekt of juist een snackbar en hoe laat iemand thuiskomt van werk. Maar ook of iemand naar een verslavingskliniek rijdt, een familielid bezoekt in de gevangenis of de auto elke week parkeert bij een kerk, moskee of synagoge", zo waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens.

De handleiding van de toezichthouder geeft verschillende tips hoe bestuurders hun gegevens beter kunnen beschermen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het niet opslaan van stoelinstellingen en andere eigenschappen, maar ook het inloggen met een e-mailadres op het account van de auto. "Sta stil bij de mogelijkheid dat uw e-mailprovider daarmee mogelijk nog meer over u te weten komt", aldus de Autoriteit Persoonsgegevens (pdf).

Verder is het verstandig om te kijken welke persoonsgegevens in het onderhoudsboekje worden opgenomen. Toekomstige eigenaren van het voertuig krijgen die mogelijk ook te zien. Bij de verkoop is het daarnaast verstandig om ingevoerde persoonsgegevens en andere informatie te verwijderen. Het gaat dan bijvoorbeeld om contactgegevens, bluetooth- en wifi-verbindingen, adresgegevens in de navigatie en ingelogde accounts. Ook gegevens die bij de autofabrikant zijn opgeslagen kunnen worden verwijderd.

Wie vragen of klachten over de privacy bij een voertuig heeft wordt aangeraden eerst bij de fabrikant, importeur, dealer of verhuurder aan te kloppen. Wanneer dit niets oplevert of wanneer men van mening is dat deze partijen de AVG overtreden kan er bij de Autoriteit Persoonsgegevens een klacht worden ingediend.

Reacties (11)
02-03-2020, 14:29 door Anoniem
AP had zeker niets beters te doen.

Gewoon dat hele "connected" gedoe eruitslopen. Te beginnen bij het volgkastje van de EU.
02-03-2020, 14:37 door Anoniem
Dit is te veel te soft. Er moet een verbod komen op het verzamelen van locatie (en tijdstip) gegevens door de auto/verkoper/importeur/fabrikant zonder expliciete toestemming. Een ondertekenen van een aankoopcontract is dus niet de aangewezen methode. Je moet de auto kunnen kopen zonder de toestemming te geven en toestemming moet opt in zijn en niet moeilijker worden gemaakt.
02-03-2020, 14:55 door Anoniem
Als ze nou eens richting fabrikanten gaan eisen dat de dataverzameling uitgezet kan worden of liever zelfs opt-in gemaakt kan worden, dan kan je ten minste zonder privacy zorgen shoppen voor een auto. Nu is het vooraf zo goed als onmogelijk om een bewuste keuze te maken.
02-03-2020, 15:01 door Anoniem
Sowieso is iedere nieuwe auto rijdende spyware want naast dat de overheid met alles wil meekijken eist de verzekeraar dat ook en ondertussen kijkt de autofabrikant ook doodleuk mee wat je doet, waar je dat doet en hoe vaak en hoe hard je dat doet. En uiteraard allemaal onder het mom van verkeersveiligheid. Jaja, sure,
Een nieuwe auto rijden is tegenwoordig het verplicht opgeven van het restje privacy dat je nog had. Maar dat begint ook bij nieuwe elektrische fietsen te spelen. Wat waren ook alweer de uitgangspunten van privacy en in hoeverre worden die door zowel de overheid, verzekeraars en fabrikanten geschonden?
02-03-2020, 15:02 door Anoniem
Wat een bullshit! Echt, dit is boter op je hoofd.

Alsof inloggen met een email adres als userid gevaarlijk is. Ik krijg dagelijks mail op mijn email adres. Wat een onzin is dit! En je logt in met een email adres, wat ook gewoon 'jantje12' had kunnen zijn. Dus dit is echt complete onzin.

En alsof je ff met volkswagen kunt bellen om je tracking uit te zetten. Echt, het AP wordt een lachertje. Ze kunnen/willen gewoon niets doen, en schuiven alles af op de burger. Het is nog lager dan het niveau van een papieren tijger.

TheYOSH
02-03-2020, 15:53 door spatieman
wacht maar als dadelijk kilometer heffing komt, dan heeft iedere auto een dergelijk tracking systeem.
geloof me, facebook zal zijn vuisten lekker in vetten met glijmiddel om die data te pakken te krijgen.
(en de rest van de datagraaiers niet te vergeten)
02-03-2020, 15:58 door Anoniem
pfff, als ze nou eens gingen handhaven.
02-03-2020, 20:46 door Anoniem
Iedere entiteit met de naam 'Autoriteit', vertegenwoordigt nimmer het belang van de broodheer/eindgebruiker. Maar ik kan me de teleurstelling, verbazing en verontwaardiging alhier goed voorstellen.
03-03-2020, 08:22 door Anoniem
Om te beginnen moeten mensen VEEL minder autorijden en minder elektrisch fietsen. Ga zelf trappen.
03-03-2020, 08:23 door Anoniem
Door Anoniem: Je moet de auto kunnen kopen zonder de toestemming te geven en toestemming moet opt in zijn en niet moeilijker worden gemaakt.

Prima. U wilt geen connected car? Dan werken helaas de volgende zaken niet: file-informatie en het zoeken van een aangepaste route. Op afstand uitlezen van brandstof, sluiten van ramen en deuren. Op afstand voorverwarmen van de auto (echt een briljant feature!). Doorgeven van mogelijke problemen aan de garage voor pro-actief onderhoud. Volgen van de auto bij vermissing of diefstal.
Eigenlijk wordt 't daarmee van een Ferrari weer gewoon een Trabant.

En wat denk jij dat de consument kiest, als ze een contract moeten tekenen bij aanschaf van een auto en alleen een vinkje hoeven te zetten bij "akkoord advanced features"?

Jodeledocus
04-03-2020, 12:32 door Anoniem
Ga op zoek naar de GSM antenne en koppel deze los van het moederbord of knip de kabel door.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.