image

Burgemeesters willen experimenteren met internetverbod

maandag 30 maart 2020, 17:37 door Redactie, 24 reacties

Burgemeesters van de regio Zwolle en Deventer willen experimenteren met het opleggen van een internetverbod. "Ik kan een gebiedsverbod afgeven, ik kan een huisverbod afgeven. Maar kan ik ook een internetverbod opleggen? Die mogelijkheden moeten we onderzoeken", zegt Rob Bats tegenover De Stentor.

Bats is burgemeester van Steenwijkerland en gaat over digitale veiligheid in de regio IJsselland, waaronder Deventer en Zwolle vallen. Samen met de Veiligheidsregio IJsselland wil hij zich ook op de aanpak van cybercrime richten. "We zijn heel erg afhankelijk van digitale middelen", merkt hij op. Om cybercrime aan te kunnen pakken moet er volgens Bats ook naar de bevoegdheden van burgemeesters worden gekeken.

Die kunnen op dit moment gebieds- en huisverboden afgeven, maar of ook een internetverbod tot de mogelijkheden behoort is onduidelijk. Burgemeesters in de regio IJsselland willen hiermee gaan experimenteren. De rechter zou zich er dan over kunnen buigen of het wel is toegestaan of niet. "Natuurlijk wil je weten of je een maatregel kunt inzetten of niet. Misschien is soms simpelweg nieuwe wetgeving nodig. Dat kost tijd, dat weet je", aldus Bats. In mei praten de burgemeesters uit de regio verder over de mogelijkheden die er zijn.

Reacties (24)
30-03-2020, 17:50 door Anoniem
Dat kost wel even tijd om een wettelijke grond voor te zoeken.
De goeden moeten wederom met de kwaden lijden.
Dag vrije nieuwsgaring. Alleen Internet voor mensen met vitale beroepen wellicht?

Internet lock-down. Heeft dit iets met covid-19 van doen? Denk het niet.
Gaat het om cybercriminelen op te pakken en van Internet te verjagen.
Denk het niet.
Door het Internet lam te leggen voor iedere burger worden ze beroofd van verdere info
en luisteren ze alleen naar wat de MSM ze meedeelt?

Leven we al in de dagen der wetteloosheid?

J.O.
30-03-2020, 17:54 door Anoniem
Een dag te vroeg. 31 maart.
30-03-2020, 18:24 door Anoniem
het is bijna 1 april.

er zijn nu teveel diensten die alleen nog digitaal kunnen te denken aan banken, gezondheid, belasting en meer dat dit niet haalbaar zal blijken.

kennelijk hebben niet iters niets te doen thuis
30-03-2020, 18:36 door Anoniem
Een algeheel internetverbod, al dan niet tijdelijk, lijkt mij op geen enkele manier proportioneel. Daar komt bij dat als je een soort selectief verbod wilt, je toch echt aan iets als DPI moet denken. Dat gaat altijd te omzeilen zijn en is een significante inbreuk op de privacy.

Om te voorkomen dat iemand zich misdraagt op het internet is het voorhanden hebben van hacking tools al verboden (al hangt dat van de context af). Hebben we daarmee niet al genoeg wetgeving om dit soort problemen aan te pakken?

Dit klinkt vooral als een roep om meer bevoegdheden van een stel digibeten die hun eigen lekke digitale infrastructuur willen beschermen van het grote boze internet. Laat ze eerst maar eens zorgen dat ze zelf hun informatiebeveiliging op orde brengen. Ik vermoed zo dat dat een stuk nuttiger gaat zijn dan de internetverbinding van een script kiddy af te sluiten omdat die je poll resultaten verpest heeft.
30-03-2020, 18:48 door Anoniem
Ja! En als de internetboefjes dan weer de fout in gaan, maakt de hun toegewezen bewindvoerder de boete voor hun over.
Goed idee! Slim bedacht!
30-03-2020, 18:52 door Anoniem
Even praktisch: Hoe wil een burgemeester dit dan gaan afdwingen?

1. open/publieke wifi
2. Bibliotheken/hotels
3. prepaid sim (databundel)
4. via "de buren" surfen
5. De veiligheidsregio- of landsgrens over wippen
30-03-2020, 19:00 door Anoniem
Dus aan de ene kant is de oversch**t heel druk bezig met digi-dwang.
En aan de andere kant wil ze de mogelijkheid hebben om je dat te ontzeggen.

Geweldig!
30-03-2020, 19:49 door MathFox
Ja, "Internetverbod" klinkt stoer, maar wat denken die burgervaders daarmee te bereiken? En welke negatieve gevolgen kleven er aan een Internetverbod? Als een Burger niet meer op reguliere wijze (dat is steeds vaker digitaal) met de Overheid kan communiceren kunnen de negatieve consequenties voor de individuele Burger groter zijn dan de opbrengst.
30-03-2020, 20:12 door Anoniem
Echt over nagedacht. Je bankzaken: alleen nog maar online. Toelagen: alleen nog maar online te regelen. Mijn Overheid: juist, alleen digitaal. Kortom: dit is een no-brainer.
30-03-2020, 20:22 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 30-03-2020, 20:36
Okay. Ze hebben mij. En het was een hele goeie! Ik moest er echt om lachen!
30-03-2020, 20:24 door Anoniem
Een gebiedsverbod en een huisverbod zijn gerichte middelen om iemand de toegang tot een specifiek gebied te ontzeggen. De vergelijking met een internetverbod gaat dan ook heel erg mank. Als iemand een compleet internetverbod heeft (totaal niet meer op het internet mag) kun je dat vergelijken met een compleet straatverbod (waarbij iemand zijn eigen huis niet meer uit mag).

Mijn eerste vraag zou zijn waarom je in hemelsnaam een internetverbod zou willen inzetten. Wat probeer je daarmee te bereiken? Maak dat nou eerst eens hard.

Tevens vind ik het wel een interessante dat je dan iemand eigenlijk vertelt dat hij online compleet niet meer met de overheid mag communiceren, en hem/haar een belangrijk stuk vrijheid van meningsuiting ontzegt. In plaats van dat je eerst zegt waarom je dat wilt doen, en dat je ingaat op dit soort ogenschijnlijk fundamentele grondwettelijke issues, kun je inderdaad ook maar gewoon gaan experimenteren.

"We wilden gaan experimenteren met waterboarding" had hetzelfde geklonken.
30-03-2020, 20:27 door Anoniem
Door MathFox: Ja, "Internetverbod" klinkt stoer, maar wat denken die burgervaders daarmee te bereiken? En welke negatieve gevolgen kleven er aan een Internetverbod? Als een Burger niet meer op reguliere wijze (dat is steeds vaker digitaal) met de Overheid kan communiceren kunnen de negatieve consequenties voor de individuele Burger groter zijn dan de opbrengst.
Dat zou de invidiuele burger natuurlijk kunnen bedenken VOOR hij anderen benadeelt of lastig valt...
30-03-2020, 20:56 door karma4
Door Anoniem:
Dat zou de invidiuele burger natuurlijk kunnen bedenken VOOR hij anderen benadeelt of lastig valt...
Een gebiedsverbod of huisverbod heeft al het probleem dat het handhaven als een inbreuk op privacy gezien wordt.
Gewoon iemand vermoorden is geen inbreuk op privacy volgens de privacyvoorvechters. Het is een wondeijke wereld.

Niet anders dan internet gebruiken, dan mag je een aantal zaken ook niet meer omdat de onverantwoordelijkheid anderen te veel schade toegebracht heeft. Ik kan die schending van grondrechten en ehrm niet begrijpen. Het lijkt dat 1984 verhaal waar van alles omgedraaid wordt in andere waarheden. Een internetverbod om anderen te beschermen bij bewezen wangedrag lijkt me terecht.
30-03-2020, 21:46 door Anoniem
Mensen in de gevangenis stoppen is duur - en 't helpt niet altijd. Er is gebleken dat ze vaak harder wenen als ze hun rijbewijs verliezen dan dat ze de knast in moeten. Een internetverbod zal dus mogelijks even effectief blijken te zijn als het intrekken van het rijbewijs. Hoe ra(ar).
30-03-2020, 23:26 door Briolet
Door Anoniem: Even praktisch: Hoe wil een burgemeester dit dan gaan afdwingen?

1. open/publieke wifi
2. Bibliotheken/hotels
3. prepaid sim (databundel)
4. via "de buren" surfen
5. De veiligheidsregio- of landsgrens over wippen

Iemand met een gebiedsverbod, krijgt ook geen enkelband die een schok geeft. (Zoals een halsband van een hond met gebied restrictie zodat hij in de tuin blijft). Meestal is er helemaal geen enkelband, maar aleen gewone controle. Bij een gebiedsverbod wordt het naleven afgedwongen met aanvullende straffen bij overtreding. Dat zal niet anders zijn voor een internetverbod.
31-03-2020, 00:44 door souplost
Wat voor probleem wil hij eigenlijk oplossen?
31-03-2020, 06:33 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:
Dat zou de invidiuele burger natuurlijk kunnen bedenken VOOR hij anderen benadeelt of lastig valt...
Een gebiedsverbod of huisverbod heeft al het probleem dat het handhaven als een inbreuk op privacy gezien wordt.
Gewoon iemand vermoorden is geen inbreuk op privacy volgens de privacyvoorvechters. Het is een wondeijke wereld.

Niet anders dan internet gebruiken, dan mag je een aantal zaken ook niet meer omdat de onverantwoordelijkheid anderen te veel schade toegebracht heeft. Ik kan die schending van grondrechten en ehrm niet begrijpen. Het lijkt dat 1984 verhaal waar van alles omgedraaid wordt in andere waarheden. Een internetverbod om anderen te beschermen bij bewezen wangedrag lijkt me terecht.
Hoe wil jij een internet verbod afdwingen.
31-03-2020, 07:30 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Even praktisch: Hoe wil een burgemeester dit dan gaan afdwingen?

1. open/publieke wifi
2. Bibliotheken/hotels
3. prepaid sim (databundel)
4. via "de buren" surfen
5. De veiligheidsregio- of landsgrens over wippen

Iemand met een gebiedsverbod, krijgt ook geen enkelband die een schok geeft. (Zoals een halsband van een hond met gebied restrictie zodat hij in de tuin blijft). Meestal is er helemaal geen enkelband, maar aleen gewone controle. Bij een gebiedsverbod wordt het naleven afgedwongen met aanvullende straffen bij overtreding. Dat zal niet anders zijn voor een internetverbod.

Als je de persoon al betrapt.
Het is net iets makkelijker om op internet onder een pseudoniem te verblijven dan in de werkelijke wereld. ( noem het een second life:-) )
En toegang is ook wel te verkrijgen zonder eigen internetverbinding.

Dus nogmaals: hoe gaat die burgemeester hier praktisch uitvoering aan geven. (juridisch zal hij het wel op orde krijgen).
De echte "cyber-crimineel" lacht hier om. (als in: een vermanend vingertje van de burgermeester)
31-03-2020, 07:38 door Anoniem
Door souplost: Wat voor probleem wil hij eigenlijk oplossen?

Volgens het artikel:
"Samen met de Veiligheidsregio IJsselland wil hij zich ook op de aanpak van cybercrime richten. "We zijn heel erg afhankelijk van digitale middelen", merkt hij op."

Hij doelt waarschijnlijk op de scriptkiddies. :-)


Eerst creeert de overheid een probleem (afhankelijkheid van digitale middelen(?). Blijkbaar kunnen we niet meer zonder), en dan zoekt ze er een oplossing bij in handhavende maatregelen. Logisch toch.
Waarom het probleem (de afhankelijkheid van digitale middelen) niet oplossen. Veel makkelijker.
Maar dan moeten ze in eigen boezem kijken. Dat is ongemakkelijk.

Of is die afhankelijkheid ondertussen al een verslaving geworden (voor de overheid)?

Uit wikipedia:
"Een verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of drug afhankelijk is. Wanneer de persoon deze gewoonte of substantie niet heeft, zal het gedrag van de persoon voornamelijk gericht zijn op het verkrijgen en innemen van het middel of het handelen naar de gewoonte, ten koste van andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon."

We're getting there.
31-03-2020, 08:57 door karma4
Door souplost: Wat voor probleem wil hij eigenlijk oplossen?
Wangedrag waarbij internet de toegang tot een anders is. Niet veel anders dan een gebiedsverbod.
Handhaving met een continue surveillance is in beide gevallen niet echt mogelijk wel verdere strafverzwaring bij geconstateerde niet naleven.
31-03-2020, 09:27 door Anoniem
Door souplost: Wat voor probleem wil hij eigenlijk oplossen?

Die (staats)hackers en cybercriminelen in oa. Rusland, Noord Korea en China of de VS misschien.

"Grensoverschrijdende problemen, aangepakt door de Burgemeesters van de regio Zwolle en Deventer."

Waar een klein landje allemaal groot in kan zijn. :-)
31-03-2020, 13:51 door spatieman
oja..
internet verbod+corono=massa hysterie = rellen
kijken of het land dat overleeft.
31-03-2020, 14:07 door Anoniem
Door karma4:
Door souplost: Wat voor probleem wil hij eigenlijk oplossen?
Wangedrag waarbij internet de toegang tot een anders is. Niet veel anders dan een gebiedsverbod.
Handhaving met een continue surveillance is in beide gevallen niet echt mogelijk wel verdere strafverzwaring bij geconstateerde niet naleven.

Maar alleen als de persoon in Zwolle of Deventer (en omgeving) woont/werkt/rond hangt.
Wat zullen daar veel cybercrimineeltjes verblijven. De nieuwe cybercrime verblijf-hotspot van Nederland/de wereld. Zo zet je je gemeente ook op de wereldkaart.
31-03-2020, 14:42 door Anoniem
Daarom wees niet afhankelijk van de digitale wereld,het kopen en blijven gebruiken
van slimme devices maken burgers afhankelijk,maar mensen moeten zelf kunnen beslissen en denken
van hoe zij willen leven in dit land wees creatief,maar breng ook je stem uit tijdens de verkiezingen in nederland.

The Matrix
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.