image

Mediahuis Nederland wil één account voor alle kranten en nieuwssites

donderdag 16 juli 2020, 11:29 door Redactie, 16 reacties

Mediahuis Nederland wil dat Nederlandse internetgebruikers met één account bij alle kranten en nieuwssites kunnen inloggen. Dit zou uitgevers meer inzicht in hun lezers en een sterkere positie op de online advertentiemarkt tegenover Facebook, Google en andere techbedrijven moeten geven. In verschillende Europese landen bestaat een dergelijke login al, meldt NRC.

Het universele account bestaat uit persoonlijke informatie zoals naam, geslacht en leeftijd. Uitgevers kunnen voor zichzelf het bezoekersgedrag hieraan toevoegen en zelf de reclame blijven verkopen, stelt Slaven Mandic, directielid van Mediahuis Nederland, dat de Telegraaf uitgeeft. Mandic liet begin dit jaar tegenover Villamedia nog weten dat de content van kranten en nieuwssites alleen toegankelijk moet worden voor ingelogde gebruikers. "Maar als we überhaupt nog gratis nieuws willen behouden, dan is dit de enige mogelijkheid. Wanneer we onze content niet vergrendelen, is er geen manier om er geld mee te verdienen en zal ook gratis content verdwijnen."

Het Mediahuis-directielid schetst een toekomst waarbij bezoekers van kranten- en nieuwssites standaard met een zwart scherm worden begroet. "Geen toegang tot het nieuws totdat je je registreert of inlogt. Wanneer diezelfde gebruiker andere nieuwswebsites in het land zou bezoeken, zijn die sites ook zwart. Als je toegang wilt tot de content, registreer dan met je naam, geslacht, leeftijdsgroep en een e-mailadres of telefoonnummer", merkt hij op. Zodra de gebruiker is ingelogd zou hij ook toegang tot andere websites krijgen die van het onderliggende registratiesysteem gebruikmaken.

Volgens Mandic is de privacy van gebruikers beter in handen bij Nederlandse bedrijven. "Persoonsgegevens worden nu op grote schaal ongezien verhandeld door internationale partijen, straks niet meer", zegt hij tegenover het NRC. Niet alle uitgeverijen zijn even positief over het voorstel. "Als NRC voeren we de strategie om geen persoonsgegevens van bezoekers meer te verzamelen om met derden te delen. Daar zijn we gelukkig mee", stelt Dominic Stas, directeur van NRC Media. Hij merkt op dat NRC met deze strategie en vanwege de homogene doelgroep succesvol is, maar dat voor de Nederlandse nieuwsmedia als geheel mogelijk gezamenlijke stappen moeten worden gezet.

Reacties (16)
16-07-2020, 11:54 door Anoniem
De basis van dit idee klinkt goed, maar b.v. het telefoonnummer is volkomen overbodig voor de functie. Een bevestiging vanaf het e-mailadres zou voldoende moeten zijn, om de aanmelding te verifiëren. Dan kunnen ze ook alleen via e-mail je lastig vallen met aanbiedingen, want dat gaat vast gebeuren en niet ook nog eens via de telefoon.

Bovendien, wanneer ik een vast nummer zou opgeven, loop je weer de kans dat aanmelding geweigerd wordt. Het nummer kan immers al door een huisgenoot gebruikt zijn.
16-07-2020, 12:02 door Reinder
Welk percentage mensen vult al die velden naar waarheid in vraag ik me af? Voor elke 42-jarige man die echt een 42-jarige man is moet je toch tientallen 99-jarige genderfluids krijgen met een 10-minute-mail e-mailadres?
16-07-2020, 12:10 door Anoniem
Maakt het echt meteen meer pluriform, die kranten media, niet echt dus.
Want het maakt een ideale om centraal te controleren wat voor bepaalde hoeken wel en niet toelaatbaar is.
Als 1 van de kranten een andere richting op wil werken wordt dat lastiger omdat het zich gekoppeld heeft aan wat de andere kranten willen.

De richting van uniformeren en meer wederzijdse koppeling is verder ook een verheulde zet om adverteerders meer te kunnen vertellen / op de mouw spelden van het bereik van de advertenties
Want cookies, beacons en webpixel werken over dan bij media kanalen door.
Leuke grabbel ton.

Deze denk richting verheult ook dat door diverse kranten heen berichten nogal eens een context meekrijgen die meer een voorgeschreven dienst doen dan dat het secuur een weergave van gebeurtenissen reflecteert.
En met de kleinere kranten pagina's kozen ze een aantal jaar geleden al voor minder ruimte voor breder verslag van de gebeurtenissen, zonder dat de mening en voorgeschreven verhaallijnen door de tekstschrijver / redactie / tekst redirigeerders erdoor wordt gelardeerd.
Kleinere kranten pagina's vragen dus ook om meer vak vaardigheid om dezelfde kranten titel voor hetzelfde en breder publiek langdurig even interessant te houden.

Wat zouden ze denken van meer diepgang?
Wat zouden ze denken van personeel dat naast engels en nederlands minimaal 2 van de 4 volgende Europese talen - Duits, Frans, Italiaans, Spaans - en de context met ins en outs buiten de hoofdsteden van de landen volgt?
Dan heb je namelijk personeel dat breder weet wat speelt.
Dan krijg je meer input en heb je meer om op te reflecteren als kranten redactie.
Dan maak je jezelf als krant interessanter in plaats van meer een papieren en digitale variant van een google translate en washigton post.
Het is zeker niet makkelijker, maar je houd het er uiteindelijk langer mee vol.
En je bent ook nog eens privacy vriendelijker.
En je biedt lezers meer stof om voor te willen betalen in plaats van elders gratis wel te lezen.
16-07-2020, 12:11 door Anoniem
Nogal logisch, want mediahuis bestiert al ongeveer alle kranten, en vertelt ons wat we vinden moeten.

Dus ja, dan is één account met geslacht en leeftijd en wat ze er zo nog verder bij verzinnen wel zo handig om precies te zien hoe effectief hun "nieuws" wel niet is. Voor hunnie dan.

Als burger ben je toch echt beter af met een paar muntjes aan een kranterverkoper geven in ruil voor een papieren krant. En als het nieuws je niet bevalt kun je altijd de kat nog blijmaken.
16-07-2020, 12:25 door quikfit
E-Mail moet genoeg zijn,met een betalend account komen ze vanzelf meer te weten.
Reclame...ze doen maar,ik zie er niets van.
16-07-2020, 12:35 door Anoniem
Dat persoonsgegevens bij een NL bedrijf in betere handen zijn, is pertinente onzin en inspelen op gevoel. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in Duitse dan Nederlandse bedrijven. Daarnaast, Mediahuis is nu misschien een NL bedrijf, maar niets is zo veranderlijk als bedrijven. Komt er een overname dan kan Mediahuis zo in buitenlandse handen komen. En dan? Stoppen met de dienstverlening is dan ook geen optie.

Als kranten een grotere marktpositie willen, moeten ze het traditionele denken loslaten. Ik krijg regelmatig popups met: "verder lezen voor 2,25 per week" . Als ik dan kijk naar de abonnementen blijkt dat je een driejarig abonnement moet afsluiten, dus het is 350,- per drie jaar. Waarom bieden ze geen wekelijks (of desnoods) maandelijks opzegbare abonnementen aan? Waarschijnlijk had ik dan al lang een abonnement gehad. En als dat goed zou bevallen, zou het ook niet opgezegd zijn. Zo ben ik ook in Spotify, Netflix, NLziet, ZiggoSport, etc. gerold.
16-07-2020, 13:05 door johanw
Omdat die kranten wel willen dat hun pagina'sgeindexeerd worden door Google kan die er wel bij. Artikel opzoeken in Google en gratis via Google Translate in het Engels lezen is ook een optie.
16-07-2020, 16:43 door Anoniem
Ik wil best een beetje betalen voor nieuws, maar dan moet het wel ongekleurd nieuws zijn en niet doorspekt met
allerlei politiek-correct of je-bent-het-hier-mee-eens-anders-ben-je-een-racist geleuter.
Zolang de Nederlandse media dat niet kunnen brengen zoek ik wel ergens anders.
16-07-2020, 19:44 door Anoniem
Het idee begint zo goed ... 1 account voor alle kranten ... totdat onlosmakelijk het echte doel duidelijk wordt: Profilering op basis van (lees)gedrag. Nee dank je, dit idee mag naar /dev/null gebackupt worden.
16-07-2020, 21:49 door Anoniem
"Het Mediahuis-directielid schetst een toekomst waarbij bezoekers van kranten- en nieuwssites standaard met een zwart scherm worden begroet."
Weinig verandering met nu dan, kom hier in meerdere browsers nooit voorbij hun cookie-muur. Ook raar dat ze bij Mediahuis gewoon daarmee de wet mogen overtreden.
16-07-2020, 21:54 door Anoniem
Door Anoniem: Ik wil best een beetje betalen voor nieuws, maar dan moet het wel ongekleurd nieuws zijn en niet doorspekt met
allerlei politiek-correct of je-bent-het-hier-mee-eens-anders-ben-je-een-racist geleuter.
Zolang de Nederlandse media dat niet kunnen brengen zoek ik wel ergens anders.
Daar blijft het niet bij, artikelen bevatten zeer vaak simpel aantoonbare onwaarheden. Al vaak DPG en Mediahuis hierover aangeschreven, reageren zit er niet in.
16-07-2020, 21:57 door Anoniem
Door Anoniem: En als dat goed zou bevallen, zou het ook niet opgezegd zijn. Zo ben ik ook in Spotify, Netflix, NLziet, ZiggoSport, etc. gerold.
Waarom betaal jij bij bedrijven die jouw privacy totaal niet respecteren?
17-07-2020, 10:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik wil best een beetje betalen voor nieuws, maar dan moet het wel ongekleurd nieuws zijn en niet doorspekt met
allerlei politiek-correct of je-bent-het-hier-mee-eens-anders-ben-je-een-racist geleuter.
Zolang de Nederlandse media dat niet kunnen brengen zoek ik wel ergens anders.
Daar blijft het niet bij, artikelen bevatten zeer vaak simpel aantoonbare onwaarheden. Al vaak DPG en Mediahuis hierover aangeschreven, reageren zit er niet in.
Het grappige is dat als een journalist iets schrijft over een onderwerp waar je toevallig wat van weet, je meteen ziet wat
er allemaal voor fouten in staan. Als hij vervolgens iets schrijft over iets waar je nog niets van weet maar wel iets over
wilt weten, dan is de situatie natuurlijk niet anders.
Dit ontstaat op allerlei manieren. Journalisten die een interview houden, allerlei vragen/antwoorden over zich heen krijgen
en die dan naar eigen inzicht gaan groeperen. Daardoor ontstaat er vaak een warrig verhaal met losse zinsdelen die
wel kloppen maar het totaal slaat nergens op.
Een ander probleem is dat journalisten leren om het taalgebruik in een stuk te varieren, dus niet steeds hetzelfde woord
gebruiken maar synoniemen kiezen. Echter synoniemen betekenen meestal niet precies hetzelfde, op zijn minst zit
er vaak een andere emotionele lading aan een synoniem. Door die dan door elkaar te gebruiken gaat er ook vaak veel
verloren van de oorspronkelijke informatie.

En ze zijn er nog trots op ook! En willen geld zien voor hun broddelwerk.
18-07-2020, 18:19 door Anoniem
"Verkoop je ziel en zaligheid niet aan hen, zij zijn crimineel en verkopen jouw gegevens. Ik niet. Maar als heel Nederland nu bij mij inlogt kunnen we.... de data verkopen." Denk het mediahuis echt dat mensen dom zijn? Ja. Hoe dat komt? Omdat het zo is.
19-07-2020, 08:48 door Anoniem
Door Anoniem: Ik wil best een beetje betalen voor nieuws, maar dan moet het wel ongekleurd nieuws zijn en niet doorspekt met
allerlei politiek-correct of je-bent-het-hier-mee-eens-anders-ben-je-een-racist geleuter.
Zolang de Nederlandse media dat niet kunnen brengen zoek ik wel ergens anders.

Naief. Nieuws is altijd enigzins gekleurd, afhankelijk van het beeld van het mediabedrijf. Dat wil nog niet zeggen dat het fake news is. Het wordt pas zorgelijk als u de websites opzoekt die in uw stramien passen maar de feiten - laten we zeggen - nogal ruim interpreteren of erbij verzinnen.
17-01-2021, 10:59 door Anoniem
Het Mediahuis is een Belgisch bedrijf en wordt gesubsidieerd door de Europese Uni. Recent hebben ze grote Nederlandse media overgenomen waaronder Telegraaf, NRC, enz. incl.regionaliseren dagbladen.
Zie: https://www.mediahuis.be

In december vorig jaar nog een hele lijst aan noordelijke dagbladen.
Zie: https://www.mediahuis.be/aandeelhouders-ndc-mediagroep-zien-in-mediahuis-de-juiste-strategische-partner-voor-de-toekomst/

Dit betekent dat al deze bladen op de hand zijn van de Europese Uni en nieuws wat hen niet aanstaat zullen weren of als nepnieuws zullen duiden.

Onze regering heeft ingestemd dat er een filter komt op nieuwsvoorziening op internet welke in Europa wordt bepaald. Hierdoor is nieuws wat we voorgeschoteld krijgen vooral pro Europees en is er geen echte journalistiek meer. Journalisten vragen niet meer door en kritische gasten die uitgenodigd worden bij praatprogramma's is het algemene beeld op televisie. Dit komt doordat de leiding van de omroepen pro Europees zijn en voortkomen uit, of een politieke partij aanhangen, die pro Europees is.

Ik zie het één account beleid van Mediahuis als een manier om lezers gestructureerd naar nieuws te kunnen sturen. Ze worden nog betaald ook door de Europse Uni. Dit riekt naar propaganda.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.