image

Europese Commissie start onderzoek naar Fitbit-overname door Google

dinsdag 4 augustus 2020, 16:09 door Redactie, 1 reacties

De Europese Commissie is een onderzoek gestart naar de overname van Fitbit door Google. De Commissie is bang dat de overname de marktpositie van Google in de online advertentiemarkt verder zal versterken doordat het techbedrijf nog meer data zal ontvangen om gepersonaliseerde advertenties te tonen.

"Deze data geeft inzicht in het leven en de gezondheidssituatie van de gebruikers van deze apparaten", zegt Margrethe Vestager, Eurocommissaris van mededinging. Met het onderzoek wil de Europese Commissie vaststellen dat de overname van Fitbit en de extra data die Google hierdoor in handen krijgt geen verstorende werking voor de concurrentie zal hebben. Door de overname krijgt Google namelijk de database met de gezondheids- en fitnessgegevens van Fitbit-gebruikers in handen, alsmede de technologie om soortgelijke databases aan te leggen.

De data die via fitnesstrackers wordt verkregen kan een belangrijk voordeel op de online advertentiemarkt opleveren, aldus de Europese Commissie. Zodoende kan Google meer gepersonaliseerde advertenties via de eigen zoekmachine en andere websites tonen, wat het weer lastiger maakt voor de concurrentie in de advertentiemarkt. Dit zou weer nadelig zijn voor websites en adverteerders, die met hogere prijzen en minder keuze te maken krijgen.

Naast de impact op de advertentiemarkt zal de Europese Commissie ook kijken naar de gevolgen van het combineren van de Fitbit- en Google-databases en de mogelijkheden in de digitale gezondheidssector, die zich nog in de kinderschoenen bevinden. Verder zal ook worden onderzocht of Google de mogelijkheid of beweegreden heeft om de interoperabiliteit van concurrerende fitnesstrackers op Android te beperken zodra het Fitbit heeft overgenomen.

Datasilo

Google liet vorige maand aan de Europese Commissie weten dat het de zorgen wil wegnemen door een "datasilo" aan te leggen. Dit is een aparte opslaglocatie voor data die via fitnesstrackers wordt verzameld. De gegevens in de datasilo zouden los van andere datasets van Google worden bewaard. Daarnaast zouden de gegevens in de datasilo niet voor advertentiedoeleinden mogen worden gebruikt.

De Europese Commissie noemt het voorstel voor een datasilo onvoldoende om de ernstige zorgen weg te nemen die erover de gevolgen van de overname zijn. Eén van de redenen is dat de datasilo-oplossing niet voor alle data geldt die Google als gevolg van de overname in handen krijgt en waardevol voor advertentiedoeleinden is. De Europese Commissie hoopt uiterlijk 9 december met een beslissing over de overname te komen.

Google stelt in een reactie op de aankondiging van het onderzoek door de Europese Commissie dat het Fitbit-gebruikers de keuze geeft om hun data te verwijderen of te verplaatsen, en dat het interoperabiliteit tussen de eigen producten en die van andere fabrikanten zal blijven ondersteunen.

Reacties (1)
05-08-2020, 01:32 door Anoniem
Ik vraag me af of op EU vlak de commissie wel aan zet is.
1. er is namelijk op EU niveau ook een raad voor ombudsmannen van alle landen.

2. Voor "verstorende werking voor de concurrentie" zijn op EU niveau ook nog altijd regulerende in plaats van agenderende
instanties.
De commissie verwisselt vrees ik taken en rollen.
Zijzelf heeft namelijk - con=samen, missies optuigen en uitvoeren - voor het mede-bestemmen - voor zover nodig - van het programma op EU niveau.
De Europese Commissie heeft duidelijk NIET de hoofdtaak van regulering.
Als de commissaris voor mededinging zaken zich, ondanks geachte behoorlijke overbodigheid (zie punt 4) toch wil inzetten op dit vraagstuk moet ze zich maar schikken in een faciliterende rol voor de regulerende instanties.
Voor zover die regulerende instanties hierin eigenlijk hun taak niet af zouden kunnen.


3. De al dan niet toestemming voor overname van Fitbit door Google is in eerste aanleg sowieso een regulering kwestie.
En regulering is duidelijk al bij andere instanties op EU niveau belegd.

4. Er is absoluut weinig tot geen noodzaak tot dubbel-op acties door de EC.
Tenzij de Europese Commissie heeft vastgesteld - voor zover zij daartoe überhaupt de meest aangewezen organisatie is - dat de andere meer regulerende op EU niveau niet bij machte zijn , maar wel toegerust zouden moeten zijn, om het fitbit-google appeltje te schillen. Zelfs in dat geval heeft dit veel weg van kwestieuze machts-toeeiging door EC omdat die primair als hoofdtaak een bestemmende in plaats van regulerende taak heeft.
Er is al genoeg overlap en dubbel-op acties door EU kampen andere instanties.
ONZINNIGE bureaucratie heet zoiets.

Het zou meer nut hebben als de EC zich beter inzet voor explicieter en duidelijker data raamwerken.
Geen wetgeving, wel een toepasbaar denk-kader.
Iets dat in de praktijk beter functioneert dan bijvoorbeeld het aanbesteding raamwerk dat destijds door EEG was opgetuigd maar toch strandde in een onbegrepen en onhandig gebruikt raamwerk voor super nuttig professioneel inkoop bij vooral GROTERE projecten c.q. projecten met maatschappelijke burger belangen.

Inzake het fitbit dossier zou de EC vooral beter onderscheid moeten maken tussen soorten data in dit domein.
En niet bang zijn om marketing bubbels door te prikken.
Fitheid-gegeven dat totstandkomt door prive gebruik is iets volstrekt anders dan ziekenhuis data.
Professionals weten dat niet alle gegevens bij ziekenhuizen hetzelfde zeggen over iemands gezondheid.
Terwijl de gegevens wel privacy gevoelig kunnen zijn, zijn ze niet zomaar daadwerkelijk een middelmatig of goede maatstaf zijn voor iemands gezondheid, ook al bevat het registraties van iemand hartslag en inspanningsduur.
En meta-data in handen van ziektekosten verzekeraars - werkgevers en daaraan aanverwante functionarissen moeten sowieso een andere categorie blijven dan de gegevens die mensen in hun eigen tijd laten vastleggen.

Dan de beperktheid van uitleg van intenties van Google's reactie.
Ze doet alsof ze puur handelt vanuit de context van de markt van de apparaten zelf.
Natuurlijk klopt die beperkte uitleg niet volledig met wat ze tot nu toe wil facilliteren en wat ze in eerste instantie juist (nog) niet facilliteert.

There's vibrant competition when it comes to smartwatches and fitness trackers, with Apple, Samsung, Garmin, Fossil, Huawei, Xiaomi and many others offering numerous products at a range of prices

Wat is in vredesnaam vibrant?
Is dat dat Google het tegenovergestelde van een consolidatie voorziet onder Europese gebruikers?
Die expansie van het aantal spelers lijkt mij op Europees vlak nogal wankel en betrekkelijk.
Door de geo-politiek en de lange termijn doelen van een EU die niet per se samenvallen met die van Google of China is het realistisch scenario dat nogal wat Chinese apparaten makers binnen een paar jaar al onder een andere wind opereren.
Je kan zomaar binnen 3-5 jaar een heel andere markt verdeling hebben.
Bovendien is Google niet alleen apparaat bouwer, ook software leverancier voor nogal wat van de fitbit achtige horloges.

We’ve been clear from the beginning that we will not use Fitbit health and wellness data for Google ads.
"Vanaf het begin" is een tijd gebonden argument.
Die vlieger van intenties kan zomaar verschuiven.
Gaandeweg kan dat makkelijk veranderen en ook dan moet Google gewoon binnen de regels blijven die binnen elk Europees land gelden.

we will give Fitbit users the choice to review, move or delete their data. And we’ll continue to support wide connectivity and interoperability across our and other companies’ products
Slap verhaal Google.
Ondersteun gewoon data generatie en opslag bij actief Fitbit apparaat gebruik buiten bereik van Google datasilo's zelf.
Pas dan maak je als Google waar dat het je daadwerkelijk ook niet om data te doen is van die gebruikers die blijven - de niet over- en uitstappers.
Stil zwijgen en impliciet "instemmen" lijkt hier een ideaal scenario voor Google.

Waarom komt Google zelf verder niet met de volgende optie.
Als het Fitbit gebruikers niet bevalt wat Google doorvoert, terwijl ze wel bijvoorbeeld €100+ hebben uitgegeven dan blijft het gewoon vrijwel onduidelijk hoe Google de bestaande Fitbit gebruikers op de oude voet blijft bedienen.
Kopers hebben namelijk in gevallen niet voor niets geen weggooi alternatief aangeschaft.
Ze kozen een duurder apparaat.
Met alles dat daarbij hoort.
Wel de wereld op z'n kop als je met bijvoorbeeld €60-€110 hogere aanschaf kosten alsnog door Google tot dezelfde keus komt te staan.
Dus koopt Google de consumenten/gebruiker dan ook even uit voor hun aanschaf die Google achteraf / tussentijds wil kapen?

We appreciate the opportunity to work with the European Commission on an approach that addresses consumers' expectations of their wearable devices.
Dus mogen kopers van een Fitbit apparaat ervan uitgaan dat niet over hun hoofden heen zaken worden bedisseld met de EC?
En dat kopers ook de optie krijgen van winkel aankoopbedrag terug betalen tegen inlevering van het Fitbit apparaat?
Haar stelling betekent ook dat Google sowieso akkoord is met de eis van de EC om gebruik van Fitbit mogelijk te maken met data opslag buiten zicht van Google zelf.

We’re confident that by working closely with Fitbit’s team of experts, and bringing together our experience in AI, software and hardware, we can build compelling devices for people around the world.
Kan Google zonder wazig marketing buzz concreet maken wat AI en Software NIET te maken heeft met data van gebruikers?
Minimaal indirect ondergraaft Google met deze woorden haar mooi geformuleerde intenties.
Het maakt immers wel degelijk uit wanneer de overname van Fitbit helemaal los van data zou staan.
Dan moet Google wel op voorhand zelf bedenken dat ze al ALLE gegevens invoer en opslag op bredere manier facilliteert.
Dat heeft ze niet bepaald duidelijk gedaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.