image

Bits of Freedom wil nieuwe wetgeving voor registratieplicht horeca

maandag 10 augustus 2020, 17:31 door Redactie, 16 reacties

Er moet nieuwe wetgeving komen voor de registratieplicht die vanaf vandaag voor de horeca geldt, zodat duidelijk wordt waarvoor gegevens mogen worden gebruikt en hoelang die bewaard blijven. Daarvoor pleit digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom.

Restaurants, cafés en andere horecagelegenheden zijn vanaf nu verplicht om klanten hun naam en contactgegevens te vragen. Die worden vervolgens voor eventueel bron- en contactonderzoek bewaard. Klanten zijn niet verplicht om deze gegevens te geven. "Bezoekers laten op vrijwillige basis naam- en contactgegevens", aldus de overheid.

Volgens Bits of Freedom staat of valt de registratieplicht bij vertrouwen en is het daarom belangrijk dat burgers en horeca weten waar ze aan toe zijn. Dit zou via een nieuwe wet moeten worden geregeld. "In die wet zou je bijvoorbeeld moeten vastleggen waarvoor de gegevens wel en niet gebruikt mogen worden en hoe lang ze mogen worden bewaard. Dat schept niet alleen duidelijkheid voor bezoekers van de horeca, maar ook voor de ondernemer", zegt Evelyn Austin, directeur van Bits of Freedom.

Ook moet de overheid nadenken over hoe de plicht het best in de praktijk kan worden gebracht. In België zijn horecabezoekers verplicht om hun gegevens af te staan. Daar is het zo dat één persoon per gezelschap zijn e-mailadres of telefoonnummer op een formulier invult. Het formulier gaat een envelop in en wordt na twee weken weggegooid (pdf). "Door een papieren administratie verklein je de kans dat deze gevoelige gegevens ergens terecht komen waar je ze niet hebben wilt", aldus Austin.

Daarnaast moeten horecabezoekers over hun rechten worden geïnformeerd. "Het is een verplichting dat je verteld wordt wat precies je rechten zijn. Dat gebeurt nu in Nederland niet", laat de burgerrechtenbeweging aan RTL Nieuws weten. Koninklijke Horeca Nederland meldde vorige week dat contactgegevens van gasten 14 dagen worden bewaard voor het bron- en contactonderzoek.

Reacties (16)
10-08-2020, 18:55 door Anoniem
En dan gaan we er vanuit dat iedereen zich ook aan de wet houdt.
Stelen mag ook niet...
10-08-2020, 19:33 door Anoniem
Zijn ze nou zo stom? Het is GEEN plicht, de klant mag weigeren!
10-08-2020, 19:59 door karma4 - Bijgewerkt: 10-08-2020, 20:00
Waarom nieuwe wetgeving als het onder de bestaande wetgeving van publieke gezondheid valt?
Nee die aanpak van BOF conform Cambridge Analytica met gebruik soclal media om mensen te beinvloeden is niet ethisch Wat onbegrijpelijk is dat niemand denkt aan versleutelde berichten aan de GGD. Eenmaal versleuteld niet meer in te zien, veel veiliger dan papier.
10-08-2020, 21:10 door johanw
Gevaarlijk voorstel, voor je het weet staat er in zo'n wet opeens dat registratie wel verplicht is en dat het opgeven van een valse naam of telefoon nummer/email strafbaar is.
10-08-2020, 21:30 door Anoniem
Dit is meer zoiets als maar een "Bedankt voor de medewerking" voor wie zich aan deze wet houdt. Of zie ik dat nu verkeerd?
11-08-2020, 01:52 door Anoniem
Hoezo nieuwe wetgeving, we hebben het hier over verwerking van persoonsgegevens die onder de AVG valt. Dat de directeur van Bits of Freedom dat niet weet?!
11-08-2020, 07:12 door Anoniem
Door Anoniem: Zijn ze nou zo stom? Het is GEEN plicht, de klant mag weigeren!
Roep niet te snel dat anderen stom zijn, je kan zelf degene zijn bij wie een muntje nog niet is gevallen.

Horecagelegenheden zijn verplicht de gegevens te vragen aan klanten, en klanten zijn vervolgens niet verplicht ze ook te geven. Het woord "plicht" slaat hier op wat de horecazaken moeten doen, niet op wat hun klanten moeten doen.
11-08-2020, 08:18 door Bitje-scheef
Ik denk dat ze vooral duidelijkheid willen.
11-08-2020, 09:12 door Anoniem
Iemand zich al eens afgevraagd hoe de gemiddelde horecaondernemer die registraties bewaart?
Na afloop gaat het zeer waarschijnlijk gewoon bij het oud-papier ipv door een versnipperaar.
11-08-2020, 09:44 door Reinder
Door Anoniem: Zijn ze nou zo stom? Het is GEEN plicht, de klant mag weigeren!

Dat staat er ook niet. Ze zijn verplicht er om te vragen, dat is iets anders dan dat de klant verplicht is die te verstrekken. Het is een beetje hetzelfde als drogisterijen, die zijn verplicht aan klanten te vragen of ze informatie willen als ze paracetamol e.d. kopen, klanten zijn niet verplicht daarop met ja te antwoorden.
De verplichting gaat op voor het vragen, niet voor het antwoorden.
11-08-2020, 09:59 door _R0N_
Door Anoniem: Zijn ze nou zo stom? Het is GEEN plicht, de klant mag weigeren!
De plicht is om het te vragen, de Horeca ondernemer mag een bezoeker ook weigeren wanneer deze geen gegevens achter laat.
11-08-2020, 10:28 door Anoniem
Zijn ze nou zo stom? Het is GEEN plicht, de klant mag weigeren!

En als je niet weigert, hoeft er vanuit privacy overwegingen geen beleid te zijn m.b.t. doelstelling, opslag termijn en dergelijke van dergelijke data. Ben jij nou zo slim ? En je de horeca is verplicht jou te vragen om je gegevens.
11-08-2020, 10:30 door Anoniem
En dan gaan we er vanuit dat iedereen zich ook aan de wet houdt. Stelen mag ook niet...

En dus, is een wet tegen diefstal niet nodig ? Natuurlijk is een wet nimmer een garantie dat mensen zich er aan houden. Waarom staan er strafbepalingen, in een wet (in wetboek strafrecht) ?
11-08-2020, 10:43 door Anoniem
Door Anoniem: Iemand zich al eens afgevraagd hoe de gemiddelde horecaondernemer die registraties bewaart?
Na afloop gaat het zeer waarschijnlijk gewoon bij het oud-papier ipv door een versnipperaar.
Dan nog is de kans dat er iets mis mee gaat heel klein. Het wordt hoogstwaarschijnlijk samen met al dat andere oude papier vermalen en verwerkt tot nieuw papier.

Het is elektronische gegevensverwerking in combinatie met een wereldwijd netwerk dat maakt dat dingen zo explosief mis kunnen gaan met persoonsgegevens. Voordat dat er was was er helemaal geen behoefte aan het soort privacywetgeving dat we nu hebben omdat alle ongelukken en ongelukjes ermee, die er echt wel waren, maar heel zelden grote consequenties hadden.

Vanuit de werkelijkheid van elektronische gegevensverwerking en een extreem verbonden wereld zijn we gewend dat elk steekje dat iemand laat vallen meteen een groot risico op vergaande gevolgen met zich meebrengt. Verlies niet uit het oog dat dat een kenmerk van die high-tech-werkelijkheid is, en niet van de low-tech-benadering van pen en papier die hier wordt toegepast. Ik zie het als een manier om de risico's heel beperkt te houden zonder daar moeilijke dingen voor te moeten doen.
11-08-2020, 13:38 door Anoniem
Door Anoniem: Hoezo nieuwe wetgeving, we hebben het hier over verwerking van persoonsgegevens die onder de AVG valt. Dat de directeur van Bits of Freedom dat niet weet?!
Net alsof de AVG goed is voor onze privacy, integendeel. Ze moeten juist veel meer persoonsgegeven van je opslaan die aantonen dat ze daar geen mis-/gebruik van maken.
Het is nog altijd zo, des te meer data jij opslaat des te meer kan lekken.
Volgende keer voordat jij hooghartig wilt doen, eerst eventjes nadenken.
12-08-2020, 07:36 door Anoniem
"In die wet zou je bijvoorbeeld moeten vastleggen waarvoor de gegevens wel en niet gebruikt mogen worden en hoe lang ze mogen worden bewaard. Dat schept niet alleen duidelijkheid voor bezoekers van de horeca, maar ook voor de ondernemer", zegt Evelyn Austin, directeur van Bits of Freedom.
Apart, hier hebben we de AVG/GDPR al voor. Die schrijft immers voor dat voor verwerking van persoonsgegevens doelbinding geformuleerd moet zijn.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.