image

Global Privacy Control verzoekt sites om AVG-rechten gebruikers te respecteren

donderdag 8 oktober 2020, 10:57 door Redactie, 4 reacties

Verschillende organisaties, waaronder Mozilla, de EFF en DuckDuckGo, zijn een nieuw initiatief gestart waardoor gebruikers aan websites kunnen laten weten dat hun AVG-rechten gerespecteerd moeten worden worden. Global Privacy Control (GPC) is een experimenteel nieuw protocol waarmee gebruikers via de browser een opt-outverzoek naar websites kunnen sturen dat ze niet willen worden gevolgd.

GPC lijkt daarmee op Do Not Track (DNT), waarmee gebruikers ook kunnen aangeven dat ze op geen enkele wijze getrackt willen worden. Het is echter aan websites om hier gehoor te geven en DNT wordt door veel websites gewoon genegeerd. Door privacywetgeving zoals de AVG hebben internetgebruikers nu het recht om zich voor bepaalde vormen van tracking af te melden. GPC moet deze opt-outverzoeken versturen.

Het gaat hier echter om een geheel nieuw voorstel voor een standaard en veel websites ondersteunen het dan ook nog niet. De initiatiefnemers hopen dat GPC uiteindelijk een bindend juridisch verzoek zal zijn voor alle bedrijven in landen met een toepasbare privacywetgeving. GPC wordt onder andere door browserextensie Privacy Badger, Brave-browser en de extensie en browser van DuckDuckGo ondersteund.

Reacties (4)
08-10-2020, 12:54 door Anoniem
Vooral voor in Europa is dit een kansloze bezigheid en moet het vooral legitimiteit geven aan bedrijven die denken dat toestemming ook op opt-out basis kan.

Zoals ze zelf al schrijven is het niet de bedoeling dat dit betrekking heeft op cookies (ePrivacy directive) maar dat het signaal gezien moet worden als “right to object” onder de GDPR/AVG. Dus niet ter vervanging van het vragen van toestemming, dat is immers opt-in onder de GDPR. En zelfs bij dat “right to object”, wat van toepassing is op bijvoorbeeld de “legitiem belang” grondslag, zul je toch echt op individuele basis bezwaar moeten maken*. Wat je als website bouwer dus zou moeten met dit signaal, ontgaat mij volledig.

* Uitgezonderd direct marketing, maar dan is de vraag wat er op een website daar allemaal precies onder valt.
08-10-2020, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat je als website bouwer dus zou moeten met dit signaal, ontgaat mij volledig.

Het zal wel dezelfde kant opgaan als DNT...
Wordt genegeerd door het gros van de websites, en geeft weer een extra voor de partijen die aan browser-fingerprinting doen.
08-10-2020, 14:09 door Anoniem
@Mozilla bij het openen van Firefox (lege pagina en zonder extensies) wil mijn PC verbinden met: akamaitechnologies.com, googleusercontent.com (pardon!? Google!?), cloudfront.net en amazonaws.com (gelieve eerst zelf eventjes kijken voordat je roept dat dit onzin is). Soortgelijke is het geval bij Thunderbird.

Hoe durft zo'n organisatie het dan nog te hebben over privacy? Helaas heeft Mozilla geen contactmogelijkheden (teken dat je niet veel op hebt met je gebruikers/klanten) ander zou ik het ze zelf vragen.

Note: toch raad ik het gebruik van Firefox aan.
11-10-2020, 23:12 door Anoniem
Door Anoniem: ... En zelfs bij dat “right to object”, wat van toepassing is op bijvoorbeeld de “legitiem belang” grondslag, zul je toch echt op individuele basis bezwaar moeten maken*. ....

Ach, het maakt niet zoveel meer uit. Elk bedrijf wat maar de grens op wil zoeken (of liever nog.. er ruim overheen wil gaan) heeft "legitiem belang” ontdekt. Met beroep op verdrag van europa dat men mag ondernemen. De AVG is daarmee kansloos geworden, de toezichthouder heeft het toch veel te druk. En naar de rechter gaan, kost u nogal wat duiten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.