Privacy - Wat niemand over je mag weten

VPN's zijn oplichting

30-10-2020, 15:34 door Anoniem, 32 reacties
Overal zie je nu reclame voor VPN's en worden mensen onnodig bang gemaakt over WiFi HaX0rs en zo. Maar VPN's zijn oplichting!

Kwam deze op Hacker News tegen:
https://news.ycombinator.com/item?id=24867295
https://gist.github.com/joepie91/5a9909939e6ce7d09e29/

Waarom geen VPN:
- Je laat je verkeer via een derde partij lopen en weet niet wat die ermee doet!!!
- Bij normaal browsen biedt HTTPS nagenoeg dezelfde security
- Nederlandse ISP's moeten zich aan de AVG houden. Het is hier niet de VS

"While using a VPN hides your traffic from your ISP, it also exposes all your traffic to the VPN provider itself. The VPN provider will be able to see, store, and modify your traffic. Using a VPN essentially shifts your trust from your ISP to the VPN, so it’s important to make sure you trust your VPN provider to protect your privacy."

https://sec.eff.org/articles/web-browsing-security

MAAR met een VPN verberg je je IP-adres!!!
- Welkom op internet, een IP-adres is al lang niet meer nodig om je online te tracken

Wees dus geen dief van je eigen portemonnee!


*Met VPN's bedoel ik niet de VPN's die nodig zijn voor intranet / company network.
Reacties (32)
30-10-2020, 16:05 door Anoniem
Maar stel ik wil illegale software en films downloaden.. Dan heb ik liever dat een vpn in Noorwegen m'n verkeer ziet dan een Ziggo in Nederland. Dit ivm met het opvragen van gegevens in opdracht bv een rechter..
30-10-2020, 16:39 door Anoniem
Ik ben het daar wel mee eens.
En ik vind ook dat ze voor dit type gebruik (een secure tunnel naar een remote server waar alles wordt uitgepakt en alsnog naar internet gerouteerd) eigenlijk een andere naam dan VPN hadden moeten kiezen, want dit geeft voortdurend verwarring met het gebruik van een VPN in de traditionele zin (een virtueel prive netwerk).
30-10-2020, 17:20 door Anoniem
Als je niet weet waarom een VPN handig is dan hoef je inderdaad geen VPN. Jij bent zo iemand.
30-10-2020, 17:40 door Anoniem
Door Anoniem: Als je niet weet waarom een VPN handig is dan hoef je inderdaad geen VPN. Jij bent zo iemand.
Vertell.....

Want ik zie bijvoorbeeld ook geen enkele noodzaak om een VPN te gebruiken hier in Nederland.
30-10-2020, 18:43 door Anoniem
Door Anoniem: Als je niet weet waarom een VPN handig is dan hoef je inderdaad geen VPN. Jij bent zo iemand.

Helemaal mee eens. Er zijn merrdere use cases. Een klein denkraam zou Kweetal zeggen.
30-10-2020, 19:11 door Anoniem
Helemaal mee eens. Het is een mooie manier om geld te kunnen verdienen door de VPN aanbieders. Meer niet.

Persoonlijk vertrouw ik KPN of Ziggo eerder dan een schimmige partij ergens ver weg.
30-10-2020, 19:13 door Anoniem
Door Anoniem: Als je niet weet waarom een VPN handig is dan hoef je inderdaad geen VPN. Jij bent zo iemand.

Maar: leg het dan even uit in plaats van alleen een losse flodder af te schieten. Zo worden we er allemaal een stukje slimmer door! Op deze manier helpt het niemand.
30-10-2020, 19:46 door Anoniem
Ik gebruik een VPN omdat ik dan ook buitenlandse content kan kijken. ;-)
30-10-2020, 21:02 door Anoniem
Door Anoniem: Als je niet weet waarom een VPN handig is dan hoef je inderdaad geen VPN. Jij bent zo iemand.
Een onaardige reactie. De topic starter gaat vermoedelijk in op de commerciële positionering van VPN providers. In reclames worden VPN diensten vaak (onterecht) aangeprezen als extra beveiligingslaag. Als je thuis (of op een andere vertrouwde omgeving zoals kantoor) op een netwerk zit, dan voegt een VPN geen extra veiligheid toe. Sterker, de beveiliging wordt zwakker omdat de keten complexer wordt en je VPN provider je verkeer kan zien.

Toch kan een VPN dienst van nut zijn, zoals bijvoorbeeld:
- Als je op openbare netwerken van restaurants, hotels, vliegvelden, etc. zit waarvan je niet weet of ze vertrouwd zijn. In zo'n geval biedt een goede VPN provider meer zekerheid.
- Als je je in landen bevind waar de overheid iets minder respectvol met burgers en/of privacy omgaat.
- Als je je locatie (o.b.v. IP nummer) niet zichtbaar wilt maken.
- Als je een - op basis van IP - andere geografische locatie nodig hebt.
- Als je dingen aan het doen bent die je voor je provider (en overheid) verborgen wil houden.
30-10-2020, 21:49 door Anoniem
De mate waarin een vpn je identiteit verhult, heeft het grootste deel te maken met je eigen tweaks en gedrag: Instellingen van je firewall (denk aan zelf te bouwen kill switch tegen dataleaks), wel of geen schone start van je browsers, maar vooral de mate waarin je besturingssysteem verhullende metadata sproeit.
Dan je nog je eigen gedrag met verspreiden van je personalia en inloggegevens op welk ip?
Tot slot heb je een punt aangaande betrouwbaarheid van vpns: De meeste zijn idd shady en crooked. Maar er zijn er zeker 5 op deze planeet die redelijk transparant en technisch op orde zijn (niet in de laatste plaats hun cryptografie) en je privacy mbt betalingen e.d. in hun voorwaarden serieus nemen. Ik ga hier geen namen strooien, maar kijk naar Zweden en Zwitserland.

-Je eerste tegenargument was het probleem shady derde partij. Zijn Nederlandse isp's niet verplicht voor een bepaalde tijd logs bij te houden die ze verplicht zijn te delen met 'handhaving' ? Ook lekker bezig die 'tweede partij'...
-HTTPS verhult niet je browsegedrag, slechts wat je op die websites doet.
-In hoeverre is de AVG toereikend om je privacy te garanderen? En ja, bij een Amerikaanse isp begint bij iedere verbinding de kassa te rinkelen mbt de datahandel.
31-10-2020, 04:23 door Anoniem
Uit privacy overwegingen is een VPN juist een aanrader. Het is een aanvulling op andere trucjes om jouw ontelbare schaduw-profielen klein te houden.

Gebruik dan ook dagelijks een VPN (heb een hoop te verbergen), overigens ook nog Tor.
31-10-2020, 09:26 door Anoniem
Door Anoniem: Helemaal mee eens. Het is een mooie manier om geld te kunnen verdienen door de VPN aanbieders. Meer niet.

Persoonlijk vertrouw ik KPN of Ziggo eerder dan een schimmige partij ergens ver weg.

Eens, maar die zijn verplicht om data te verzamelen voor de Nederlandsche overheid en mee te werken aan het sleepnet.
Europeesche VPN aanbieders vallen ook onder de Europeese regelgeving inclusief de Zwitserse en Noorse aanbieders.
31-10-2020, 09:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als je niet weet waarom een VPN handig is dan hoef je inderdaad geen VPN. Jij bent zo iemand.
Een onaardige reactie. De topic starter gaat vermoedelijk in op de commerciële positionering van VPN providers. In reclames worden VPN diensten vaak (onterecht) aangeprezen als extra beveiligingslaag. Als je thuis (of op een andere vertrouwde omgeving zoals kantoor) op een netwerk zit, dan voegt een VPN geen extra veiligheid toe. Sterker, de beveiliging wordt zwakker omdat de keten complexer wordt en je VPN provider je verkeer kan zien.

Toch kan een VPN dienst van nut zijn, zoals bijvoorbeeld:
- Als je op openbare netwerken van restaurants, hotels, vliegvelden, etc. zit waarvan je niet weet of ze vertrouwd zijn. In zo'n geval biedt een goede VPN provider meer zekerheid.
- Als je je in landen bevind waar de overheid iets minder respectvol met burgers en/of privacy omgaat.
- Als je je locatie (o.b.v. IP nummer) niet zichtbaar wilt maken.
- Als je een - op basis van IP - andere geografische locatie nodig hebt.
- Als je dingen aan het doen bent die je voor je provider (en overheid) verborgen wil houden.

Eigenlijk komt het er op neer dat je voor nobele doelen gewoon een VPN op je eigen router thuis kunt installeren en die
gebruiken op je mobiele devices als je ergens anders bent waar je het netwerk niet vertrouwt, en dat die betaalde
VPN services die allerlei dingen aanbieden zoals bedrog mbt je locatie of verbergen van je identiteit voor de overheid
alleen nodig zijn als je dingen wilt doen die niet in de haak zijn. Het is weer het bekende verhaal waarbij topics als
"privacy" worden misbruikt om af te leiden van het eigenlijke doel: verbergen van eigen wangedrag.
31-10-2020, 11:57 door Anoniem
Door Anoniem:

Eigenlijk komt het er op neer dat je voor nobele doelen gewoon een VPN op je eigen router thuis kunt installeren
Alsof iedereen de kennis heeft om dat te doen en of elke router die mogelijkheid heeft.
31-10-2020, 12:56 door Anoniem
Voor buitenshuis, hotel, trein enz., gebruik ik gewoon een computer zonder harde schijf die ik opstart met Live Linux Mint.
Op de computer zijn dan geen persoonlijke gegevens te achterhalen buiten die welk ik ter plaatse zelf invoer.
Ik kan dan dus zonder problemen op alles klikken en alles bezoeken.
Wil ik wat bewaren dan begin ik met een leeg SD-kaartje.
E-mailen en bankzaken zijn dan wel weer riskant maar niet meer dan met iedere ander computer.
01-11-2020, 07:45 door Anoniem
Rare bewering hoor....dat VPN's ' oplichting' zijn. Als ik mijn IP wil verhullen, dan kan dat met een VPN.
Zodra ik zonder VPN bezig ben, dan kan iedereen tot op 10 meter nauwkeurig zien, waar ik woon. En dat wil ik niet.

Het argument, dat de VPN dan alles van mij kan zien, is niet waar. Er zijn manieren om te checken, hoe secure die tunnel is.
Bovendien: degene die het meest kan zien van jou, is je eigen ISP. Vertrouw je die meer?
01-11-2020, 08:28 door Anoniem
Weet je wanneer pas echt de alarmbellen beginnen te rinkelen? Als je van vpn naar vpn naar Tor naar vpn gaat.
Dit gedrag wordt niet geadviseerd, het zet je op een targetlijst.
Niet als je gewoon een vpn gebruikt om wat te downloaden, censuur te omzeilen, sleepnetten te omzeilen, content in andere landen kijken (daar willen mensen nog wel eens vpn voor gebruiken, pak een server in Amerika en je omzeilt de geo-blokkade en kan je gewoon content van Amerikaanse boden kijken), prive-zaken via non-secure wifi wilt doen.
In buitenland staat bij mij vpn altijd aan, zeker via hotel-keten wifi's die je dataminen om zo je naderhand te kunnen bestoken met reklame en aanbiedingen vanwege je surfgedrag.
Daarbij is een van de protocollen, de Diffy-Hellman protocol al gehackt door de NSA en als je deze niet in je browser uit zet ga je automatisch via dit protocol Internetten en kunnen ze gewoon in je datastroom meekijken alsof je gewoon een open ongecryptografeerde lijn gebruikt.
Deze moet je in firefox handmatig uitzetten, daarnaast kan je Firefox forceren om alleen 256 bits ssl lijntjes te accepteren.
VPN is echt niet even een kwestie van installeren en go. Je moet je er wel een beetje in verdiepen anders kun je net zo goed geen vpn gebruiken.
01-11-2020, 09:27 door Anoniem
Het gebruik van een VPN snijdt meer hout als je beseft waar je het Internet op gaat. Vanuit huis ga je al rechtstreeks het net op, dus heeft het afschermen van je data via een VPN niet zoveel zin, zeker niet in Nederland. Hierover zijn al meerdere berichten gepost in deze thread.

Maar als je op een onbekend WiFi zit met je mobiel, op een terras, in de trein of misschien zelfs bij vrienden, die minder kaas hebben gegeten van het instellen van een veilig netwerk dan jij, is het gebruik van een VPN wel verstandig. Punt 2 is dan: waar komt die VPN uit? Waar ga je dan het net op en vertrouw je die partij?

Wanneer je die tunnel uit laat komen op je eigen internetaansluiting thuis, en je hebt zelf het beheer en inzicht over je netwerkinstellingen, dan komt een VPN goed tot zijn recht.


De diverse VPN-aanbieders spelen in op de locatieblocks van de vele streamingdiensten. Wil jij de nieuwste films en series bekijken maar zijn die hier nog niet beschikbaar? Dan is dit veelal een rechtenkwestie. Als dit wel (nu) beschikbaar zou zijn, word je abonnement duurder.

Ergo, een VPN is bedoeld voor het afschermen van data. Dat je IP-adres er door wordt afgeschermd - en dus je locatie - is een handige bijkomstigheid waar de VPN-aanbieders op inspelen. Zonder de streamingdiensten zouden de VPN-aanbieders nauwelijks een reden van bestaan hebben.

Ik snap het punt van de OP. Een VPN-abonnement is weggegooid geld.
01-11-2020, 09:43 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Rare bewering hoor....dat VPN's ' oplichting' zijn.
Hangt er vanaf wat je er mee wilt bereiken. Voor de meeste gebruikers is dit gewoon niet nodig. Je kan inderdaad je IP verbergen, echter als je geen maatregelen neemt in je browser (cookies), dan is dit compleet nutteloos.

De manier waarop het verkocht wordt, is wel een voor van misleiding.

[quote[Als ik mijn IP wil verhullen, dan kan dat met een VPN.
Zodra ik zonder VPN bezig ben, dan kan iedereen tot op 10 meter nauwkeurig zien, waar ik woon. En dat wil ik niet.[/quote]Dit kan je inderdaad met een VPN doen, echter zijn er veel meer manieren om je locatie te vinden of te onthouden. En de meeste begrijpen of snappen dit alleen niet zo goed.

Het argument, dat de VPN dan alles van mij kan zien, is niet waar. Er zijn manieren om te checken, hoe secure die tunnel is.
uiteindelijk komt al je verkeer uit, op een server van de VPN provider. Als het niet encrypted verkeer is gewoon vanaf die vreemde server gewoon te volgen door iemand die toegang heeft tot die server.
Wie zegt dat ik die partij zo goed kan vertrouwen?

Bovendien: degene die het meest kan zien van jou, is je eigen ISP. Vertrouw je die meer?
Ik vertrouw mij ISP meer dan een vreemde buitenlands bedrijf.
Ik heb geen enkele redenen om mijn ISP niet te vertrouwen.
01-11-2020, 09:59 door Anoniem
Ook een mooie, mensen die een VPN op hun device gebruiken voor "privacy" maar vervolgens ook doodleuk op Facebook ingelogd zijn terwijl ze het web afstruinen) X)
01-11-2020, 17:02 door Anoniem
https://www.security.nl/posting/630300/Hof%3A+Ziggo+hoeft+gegevens+illegale+downloaders+niet+af+te+staan
01-11-2020, 21:34 door Anoniem
Door Anoniem: https://www.security.nl/posting/630300/Hof%3A+Ziggo+hoeft+gegevens+illegale+downloaders+niet+af+te+staan
Wat heeft dit met het artikel over VPN te maken?
02-11-2020, 09:56 door Anoniem
Door Anoniem: Weet je wanneer pas echt de alarmbellen beginnen te rinkelen? Als je van vpn naar vpn naar Tor naar vpn gaat.
Dit gedrag wordt niet geadviseerd, het zet je op een targetlijst.
Niet als je gewoon een vpn gebruikt om wat te downloaden, censuur te omzeilen, sleepnetten te omzeilen, content in andere landen kijken (daar willen mensen nog wel eens vpn voor gebruiken, pak een server in Amerika en je omzeilt de geo-blokkade en kan je gewoon content van Amerikaanse boden kijken), prive-zaken via non-secure wifi wilt doen.
In buitenland staat bij mij vpn altijd aan, zeker via hotel-keten wifi's die je dataminen om zo je naderhand te kunnen bestoken met reklame en aanbiedingen vanwege je surfgedrag.
Daarbij is een van de protocollen, de Diffy-Hellman protocol al gehackt door de NSA en als je deze niet in je browser uit zet ga je automatisch via dit protocol Internetten en kunnen ze gewoon in je datastroom meekijken alsof je gewoon een open ongecryptografeerde lijn gebruikt.
Deze moet je in firefox handmatig uitzetten, daarnaast kan je Firefox forceren om alleen 256 bits ssl lijntjes te accepteren.
VPN is echt niet even een kwestie van installeren en go. Je moet je er wel een beetje in verdiepen anders kun je net zo goed geen vpn gebruiken.

Was DFE niet gedeactiveerd in Firefox 78? Of bedoel je iets anders?
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/78.0/releasenotes/
02-11-2020, 10:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: https://www.security.nl/posting/630300/Hof%3A+Ziggo+hoeft+gegevens+illegale+downloaders+niet+af+te+staan
Wat heeft dit met het artikel over VPN te maken?
Zoals je ziet zijn er mensen die "een VPN gebruikken om hun IP adres te verbergen voor de autoriteiten" als ze dingen
illegaal downloaden. Maar de vraag is dus of het wel nodig is om je IP adres daarvoor te verbergen.
02-11-2020, 12:21 door Anoniem
Door Anoniem: Zoals je ziet zijn er mensen die "een VPN gebruikken om hun IP adres te verbergen voor de autoriteiten" als ze dingen illegaal downloaden. Maar de vraag is dus of het wel nodig is om je IP adres daarvoor te verbergen.
Als je via torrents iets download van Dutch FilmWorks* (DFW) is het wel een aanrader, voor de rest niet echt nodig.

*hypothetisch hè, de bagger die ze daar maken blijf je graag vanaf.
02-11-2020, 13:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zoals je ziet zijn er mensen die "een VPN gebruikken om hun IP adres te verbergen voor de autoriteiten" als ze dingen illegaal downloaden. Maar de vraag is dus of het wel nodig is om je IP adres daarvoor te verbergen.
Als je via torrents iets download van Dutch FilmWorks* (DFW) is het wel een aanrader, voor de rest niet echt nodig.

*hypothetisch hè, de bagger die ze daar maken blijf je graag vanaf.

I just shot coffee through my nose. You owe me a keyboard.

LOL
02-11-2020, 17:10 door Anoniem
De meesten hier zijn vergeten dat de 'sleepnetwet' in Nederland al een aantal jaren actief is.
Alle informatie wordt door de overheid afgevangen.

Daarom gebruik ik een VPN.
02-11-2020, 23:22 door Anoniem
En als ik VPN gebruik, ziet tinder nog steeds waar ik woon.. Hoe doet tinder of elke andere app dat dan?
03-11-2020, 11:04 door _R0N_
Door Anoniem: Als je niet weet waarom een VPN handig is dan hoef je inderdaad geen VPN. Jij bent zo iemand.

Precies dat, als je het echt nodig hebt verdiep je je er in en snap je de reden waarom iemand een VPN dienst gebruikt.
03-11-2020, 12:13 door _R0N_
Met een VPN verleg je het vertrouwen van je eigen provider naar de remote provider.
Wie doet wat met jouw metadata?

Als je een VPN neemt voor zaken waar je mogelijk problemen over kunt krijgen kun je het beste een VPN boer in een land nemen waarmee we geen uitleveringsverdrag hebben.
03-11-2020, 12:23 door Anoniem
Door _R0N_: Met een VPN verleg je het vertrouwen van je eigen provider naar de remote provider.
Wie doet wat met jouw metadata?

Als je een VPN neemt voor zaken waar je mogelijk problemen over kunt krijgen kun je het beste een VPN boer in een land nemen waarmee we geen uitleveringsverdrag hebben.
Ik vertrouw een goede buitenlandse VPN waar de wetgeving een betere bescherming is voor de gebruiker, dan wat je hier in Nederland tegenkomt en waarbij iedereen door de kabelgebonden interceptie als een verdachte wordt behandeld en alles wordt afgetapt.

Ik moet nu al vertrouwelijke gesprekken via een persoonlijk gesprek ergens in de buitenlucht voeren, dan dat ik zo'n gesprek via het Nederlands deel van het internet laat lopen. Mijn vertrouwelijke gesprekken gaat de overheid namelijk niets aan.
04-11-2020, 21:22 door Anoniem
Een VPN onttrekt jouw gedrag weg uit de controle van vadertje staat en brengt jouw data wel nog in kaart voor globalistische inlichtingendiensten.

Hoe langer dit duurt hoe meer Nederland van binnen wordt uitgehold en onze diensten (en leger) bij andere landen moeten aankloppen voor informatie over Nederlanders... En voor wat hoort wat. Andere landen zijn vaak niet ethisch (denk aan moorden of wetwork)

De poorten van de hel zijn geopend en VPNs zijn schijnveiligheid tenzij je enige zorg een criminele hacker is in een hotel maar thuis heb je het echt niet nodig.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.