image

AP: grote achterstanden bij afhandeling van privacyklachten

dinsdag 10 november 2020, 09:57 door Redactie, 6 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft grote achterstanden bij het afhandelen van privacyklachten van burgers. Het duurt zo'n zes maanden voordat klachten worden behandeld en dan nog komt de toezichthouder niet aan alles toe. Dat zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen in een interview met Trouw.

"We zijn veel te traag, dat vindt iedereen", stelt Wolfsen. Hij vindt dat de Autoriteit Persoonsgegevens te klein is om om alle taken op te pakken. "Het loopt ons zo over de schoenen dat we ons soms afvragen: waar komen we wel aan toe? We hebben over de hele linie achterstanden. Er liggen duizenden klachten waar we niet of te laat aan toekomen. Dat snijdt mensen door de ziel."

Volgens Wolfsen is het vaak lastig voor burgers om te zien dat bedrijven hun data verhandelen, maar wordt dit deels ook verdrongen. "Gratis en comfortabel, dat vinden we prettig. Maar al die bedrijven moeten ook de bank betalen, ze verdienen geld met data. Veel mensen zijn zich er niet van bewust, maar als ze zo’n app downloaden, betalen ze met de persoonsgegevens van contacten in hun telefoon. Dat mag niet. Ik mag bij de slager ook niet betalen met de fiets van mijn buurman", aldus de AP-voorzitter.

De Autoriteit Persoonsgegevens stelde eerder al dat het door een gebrek aan budget en personeel niet alle doelen kan waarmaken. Deze week verschijnen naar verwachting de resultaten van een extern onderzoek dat in kaart moet brengen of en hoeveel geld en mankracht de toezichthouder nodig heeft.

Wolfsen verwacht dat de privacytoezichthouder uiteindelijk zal groeien. "Bij de Autoriteit Financiële Markten is hetzelfde gebeurd", zo merkt de AP-voorzitter op. "Zij hebben nu zo’n zeshonderd fte. En de AFM houdt alleen toezicht op de ­financiële markten, wij in principe op alles, omdat overal persoonsgegevens kunnen worden verwerkt."

Reacties (6)
10-11-2020, 11:15 door Anoniem
Klacht ingediend bij AP.
Ontvangstbevestiging gekregen.
Een half jaar later gevraagd hoe het er mee stond.
Was niet in behandeling genomen ivm ontbrekende gegevens.
Niet de moeite genomen om ontbrekende gegevens op te vragen.
Ap moet ook de hand in eigen boezem steken.
Ap een waardeloze organisatie.
10-11-2020, 12:23 door Anoniem
Aleid Wolfsen, die Utrecht uit is gegooid in verband met ethisch grensoverschrijdend gedrag... nu de "leider" van een organisatie die ethisch grensoverschrijdend gedrag moet aanpakken. En het lukt 'm niet. Goh.
10-11-2020, 14:03 door Anoniem
Dat er in eerste instantie een achterstand en een regen van klachten zou ontstaan lag voor de hand. Online gebruik van persoonsgegevens biedt allerlei mogelijkheden die voorheen fysiek onmogelijk waren. Met de AVG aangescherpte regels over klachten haalt de wetgeving het 'Wilde Westen' dat bedrijven en overheidsinstellingen van persoonsgegevens hebben gemaakt (wat ze - voorspelbaar - zelf zullen ontkennnen) een aardigheid in. Het inhalen plus de achterstand in werkelijk (als in tegenstelling tot lippendienst) ethisch omgaan met persoonsgegevens plus de opbouw van een reserve aan ergernis bij elkaar opgeteld een stortvloed aan klachten. Het zal vanzelf afnemen naar een meer routinematig niveau.
10-11-2020, 14:06 door Anoniem
Door Anoniem: Klacht ingediend bij AP.
Ontvangstbevestiging gekregen.
Een half jaar later gevraagd hoe het er mee stond.
Was niet in behandeling genomen ivm ontbrekende gegevens.
Niet de moeite genomen om ontbrekende gegevens op te vragen.
Ap moet ook de hand in eigen boezem steken.
Ap een waardeloze organisatie.

Dit is exact wat er in het artikel wordt beschreven.
Wat is je punt?

Peter
10-11-2020, 18:17 door Anoniem
"Gratis en comfortabel, dat vinden we prettig"
Zou Wolfsen hiermee bedoelen dat hij een voorstander is van extra betalen voor privacy?

"...ze verdienen geld met data. ... Dat mag niet."
Waarom treed je daar dan niet tegenop meneer Wolfsen? Hoezo is bijvoorbeeld Facebook nog niet verboden in Nederland? Of vinden de 'vriendjes' van je die data wel heel erg makkelijk?
11-11-2020, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom treed je daar dan niet tegenop meneer Wolfsen? Hoezo is bijvoorbeeld Facebook nog niet verboden in Nederland? Of vinden de 'vriendjes' van je die data wel heel erg makkelijk?
Het Europese hoofdkantoor van Facebook staat in Ierland, net als die van de meeste andere grote tech bedrijven. Daarmee is de Nederlandse toezichthouder overgeleverd aan de Ierse toezichthouder via het 'one-stop-shop' mechanisme.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.