image

ING mag rekening klant sluiten wegens rol bij WhatsAppfraude

maandag 16 november 2020, 13:40 door Redactie, 17 reacties

ING heeft de rekening van een klant mogen sluiten vanwege haar rol bij WhatsAppfraude, zo heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam geoordeeld. Een slachtoffer van WhatsAppfraude maakte in juni ruim 8200 euro over naar de rekening van de klant.

Het slachtoffer dacht met haar zoon te maken te hebben, maar het ging om een oplichter. De klant, die normaal één tot twee maal per dag op haar ING-app inlogt, opent de app op de dag dat het geld wordt overgemaakt in totaal 24 keer. Twee minuten nadat het slachtoffer het geld naar de rekening van de ING-klant heeft overgemaakt wordt de paslimiet van de klant verhoogd naar 8500 euro. Uiteindelijk wordt er vanaf de rekening 8200 euro overgemaakt. ING heeft op dat moment al de rekening van de klant geblokkeerd waardoor de transactie niet plaatsvindt. Daarna wordt nog geprobeerd om 5000 euro van de rekening over te maken, maar ook dat mislukt.

De volgende dag vraagt de klant aan ING om haar rekening vanwege het bijgeschreven bedrag te blokkeren. De bank besluit na onderzoek de "bankrelatie" met de klant te beëindigen en haar in het Incidentenregister (IVR) en Extern Verwijzingsregister (EVR) op te laten nemen. Wie in het EVR geregistreerd staat kan geen creditcard aanvragen of (betaal)rekening, lening of hypotheek afsluiten.

De klant wordt hier niet over gehoord en stapt naar de rechter. Ze wil dat ING de blokkade van haar rekening opheft en zij uit de registers wordt verwijderd. Volgens de rechter staat vast dat de rekening van de klant voor WhatsAppfraude is gebruikt. Daarnaast heeft ING aangetoond dat de klant aan de fraude heeft meegewerkt. Zoals gezegd logt de klant op de dag van de frauduleuze transactie 24 keer in op de ING-app, terwijl dat normaal één of twee keer per dag is. Dat het daadwerkelijk om de klant gaat die inlogt blijkt uit het device-ID. Een verklaring hiervoor kan de klant niet geven.

Wat ook tegen de klant pleit is dat zij een week voor de WhatsAppfraude een nieuw apparaat aan haar rekening koppelt, vanaf hetzelfde ip-adres dat zij altijd gebruikt. "Dit doet vermoeden dat de eigenaar van het nieuwe device "naast haar op de bank zat" toen het werd gekoppeld", zo stelt de rechter. Verder blijkt dat de betalingen naar de spaarrekening van de klant plaatsvinden door middel van tweefactorauthenticatie.

Uit het inlogoverzicht blijkt dat deze transacties zijn klaargezet door de persoon met het nieuw gekoppelde apparaat en dat zij zijn goedgekeurd door de ING-klant. Dat is te zien aan het feit dat zij enkele seconden voordat deze transacties zijn goedgekeurd met haar device-ID en vanaf haar eigen ip-adres is ingelogd in de ING-App. Ook hier heeft de klant geen aannemelijke verklaring voor.

De rechter noemt ook het niet melden van de ruim 8200 euro verdacht. De klant stelde dat zij in shock was en niet wist dat zij ING ook buiten kantooruren kon bereiken. "Maar dit komt in het licht van het voorgaande niet geloofwaardig over", aldus de rechter. Die komt tot de conclusie dat ING voldoende heeft aangetoond dat de klant bij de fraude was betrokken en terecht in het IVR en EVR heeft laten opnemen. De klant moet daarnaast de proceskosten van 1636 euro van ING betalen, alsmede de na het vonnis ontstane kosten van 239 euro.

Reacties (17)
16-11-2020, 13:55 door Anoniem
goed aangepakt 5 steren voor de rechter.
16-11-2020, 13:59 door buttonius
Eindelijk eens een geval van WhatsAppFraude waarbij ING de zaak goed heeft aangepakt. Deze geldezelin zal nog jaren last hebben van de gevolgen. Hopelijk weerhoudt dat anderen ervan om geldezel te worden.
16-11-2020, 14:24 door Anoniem
Eindelijk, het kan dus wel.
Maar ze houden dus ook bij hoe vaak jij op bank app. kijkt.
16-11-2020, 14:54 door Anoniem
Door Anoniem: Eindelijk, het kan dus wel.
Maar ze houden dus ook bij hoe vaak jij op bank app. kijkt.

Logisch want je moet inloggen dat is bij elke andere dienst of site niet anders...
16-11-2020, 15:17 door Anoniem
Door Anoniem: Eindelijk, het kan dus wel.
Maar ze houden dus ook bij hoe vaak jij op bank app. kijkt.

Waarom ben je verbaasd dat wordt bijgehouden hoe vaak je op de bank app inlogt/kijkt ?

Dit is basis auditing en zoals je ziet erg handig om fraudeurs aan te pakken
16-11-2020, 16:18 door Anoniem
Sterk optreden van de Rechter in deze. Maar ook de bank erg scherp om de rekening na de binnenkomende transacties direct te blokkeren, waardoor het geld nooit de rekening heeft kunnen verlaten en het slachtoffer netjes het geld terug kan krijgen.
16-11-2020, 16:21 door Briolet - Bijgewerkt: 16-11-2020, 16:24
Dat zo iemand nog het lef heeft om naar de rechter te stappen. Ik mag toch hopen dat de samenleving niet gaat opkomen voor de kosten van de advocaat die ze blijkbaar had en de griffiekosten van ruim € 1.875,00 in totaal. b.v. doordat ze in de bijstand zit en dit niet van de uitkering afgetrokken mag worden.

In Nederland is het inmiddels zo dat alleen straatarmen of zeer rijken zich een advocaat kunnen veroorloven.
16-11-2020, 16:26 door Anoniem
Door Anoniem: Eindelijk, het kan dus wel.
Maar ze houden dus ook bij hoe vaak jij op bank app. kijkt.


Neen, maar:
Ze houden ook bij naar wie jij geld overschrijft en van wie je geld ontvangt.
Zelfs de hoeveel geld en de datums!
Dat is duidelijk een inbreuk op de privacy van de klanten!

Voor de goede orde: Dit is sarcastisch bedoeld. :-)
16-11-2020, 18:27 door Anoniem
Hetzelfde IP: bij ING doet de site nog geen IPv6, dus dat kan bij bijvoorbeeld ziggo ook toevallig een andere carrier nat gebruiker zijn.

Maar dat hebben ze vast gecontroleerd.

Wel weer reden je bank te vragen ook echt IPv6 te ondersteunen.
16-11-2020, 18:44 door MathFox
Door Briolet:
In Nederland is het inmiddels zo dat alleen straatarmen of zeer rijken zich een advocaat kunnen veroorloven.
Dat valt wel mee... Als het een niet al te moeilijke zaak betreft dan blijf je onder de € 1000,- wanneer je je bewijsstukken geordend kunt aanleveren. O.K. niet iedereen heeft dat op de spaarbank staan, maar "even op wintersport" is al snel duurder.
16-11-2020, 23:48 door Anoniem
Uit het artikel:

De volgende dag vraagt de klant aan ING om haar rekening vanwege het bijgeschreven bedrag te blokkeren.

Raar detail - waarom vraagt ze om haar rekening te blokkeren? Als ik een groot bedrag zomaar op mijn rekening kreeg, dan zou ik vast mijn bank bellen, maar zeker niet om te vragen mijn rekening te blokkeren.
17-11-2020, 00:04 door MathFox
Door buttonius: Eindelijk eens een geval van WhatsAppFraude waarbij ING de zaak goed heeft aangepakt. Deze geldezelin zal nog jaren last hebben van de gevolgen. Hopelijk weerhoudt dat anderen ervan om geldezel te worden.
Het is standaardbeleid van de banken om personen die betrokken zijn bij fraude in de "incidentenregisters" op te nemen. Dat betekent dat ze (voor maximaal 8 jaar) maar zeer beperkt gebruik kunnen maken van dienstverlening van de banken. Hopelijk leert de geldezel om zich niet nogmaals aan die steen te stoten.
17-11-2020, 04:35 door Anoniem
Beetje vervelend dat je door de overheid verplicht bent om een bankrekening te hebben om je salaris op gestort te krijgen. Loonzakje, zoals we vroeger nog kregen, mag niet meer mag niet meer.
17-11-2020, 10:35 door Anoniem
Door Anoniem: Beetje vervelend dat je door de overheid verplicht bent om een bankrekening te hebben om je salaris op gestort te krijgen. Loonzakje, zoals we vroeger nog kregen, mag niet meer mag niet meer.
Ja maar het begint wel met eigen handelen.
Je kunt alles wel aan de overheid verwijten, maar als er een "vriend" op bezoek komt (waarvan ze ongetwijfeld nu ineens
de naam niet meer weet!) en die zegt wil je 500 euro verdienen? Er hoeft alleen maar even een paar duizend euro op
je rekening gestort te worden en dat gaan we dan snel opnemen, en "geef mij ook even de app toegang op je rekening"
en je gaat daar in mee, dan moet je later niet miepen dat je in de problemen zit.
Het lijkt er op dat ze halfweg zelf al spijt kreeg, maar dat was wel aan de late kant want het slachtoffer was al gemaakt.
17-11-2020, 14:16 door Anoniem
Door Anoniem: Beetje vervelend dat je door de overheid verplicht bent om een bankrekening te hebben om je salaris op gestort te krijgen. Loonzakje, zoals we vroeger nog kregen, mag niet meer mag niet meer.


Inderdaad en dan zonder tussen komst van een rechter in een register te worden gestopt.

en haar in het Incidentenregister (IVR) en Extern Verwijzingsregister (EVR) op te laten nemen. Wie in het EVR geregistreerd staat kan geen creditcard aanvragen of (betaal)rekening, lening of hypotheek afsluiten.
17-11-2020, 14:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Beetje vervelend dat je door de overheid verplicht bent om een bankrekening te hebben om je salaris op gestort te krijgen. Loonzakje, zoals we vroeger nog kregen, mag niet meer mag niet meer.
Ja maar het begint wel met eigen handelen.
Je kunt alles wel aan de overheid verwijten, maar als er een "vriend" op bezoek komt (waarvan ze ongetwijfeld nu ineens
de naam niet meer weet!) en die zegt wil je 500 euro verdienen? Er hoeft alleen maar even een paar duizend euro op
je rekening gestort te worden en dat gaan we dan snel opnemen, en "geef mij ook even de app toegang op je rekening"
en je gaat daar in mee, dan moet je later niet miepen dat je in de problemen zit.
Het lijkt er op dat ze halfweg zelf al spijt kreeg, maar dat was wel aan de late kant want het slachtoffer was al gemaakt.

Vergeet niet dat je ook mensen hebt met een extreem laag iq, misschien is er wel sprake van geweld. Die 'loverboys' misbruiken ook dit soort zwakke personen van de samenleving. Ik vind het uberhaupt niet gepast dat het bedrijfsleven dit soort invloed kan uitoefenen, of het nu google is of alle banken tezamen.
17-11-2020, 17:22 door MathFox
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Beetje vervelend dat je door de overheid verplicht bent om een bankrekening te hebben om je salaris op gestort te krijgen. Loonzakje, zoals we vroeger nog kregen, mag niet meer mag niet meer.
Ja maar het begint wel met eigen handelen.
...
Het lijkt er op dat ze halfweg zelf al spijt kreeg, maar dat was wel aan de late kant want het slachtoffer was al gemaakt.

Vergeet niet dat je ook mensen hebt met een extreem laag iq, misschien is er wel sprake van geweld. Die 'loverboys' misbruiken ook dit soort zwakke personen van de samenleving. Ik vind het uberhaupt niet gepast dat het bedrijfsleven dit soort invloed kan uitoefenen, of het nu google is of alle banken tezamen.
De overheid legt de banken de verplichting op om "witwassen" tegen te gaan. En dat is nu net waar de geldezel uit het artikel haar bankrekening voor liet gebruiken. Willen "we" (als Nederlanders) dat een geldezel na gepakt te zijn door een bank, bij de tweede, derde, enz. gewoon verder kan gaan met witwassen? Of geven we zo iemand een beperkte rekening waar (bijvoorbeeld) de reclassering kan meekijken?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.