image

Google: Privacy Sandbox kan third-party cookies in toekomst vervangen

maandag 25 januari 2021, 16:24 door Redactie, 2 reacties

De Privacy Sandbox die Google in 2019 aankondigde kan third-party cookies in de toekomst vervangen, zo laat het techbedrijf vandaag weten. Er zou dan kunnen worden gekeken naar het browsegedrag van mensen om ze relevante informatie te tonen.

Third-party cookies zijn volgens Google de voornaamste manier om internetgebruikers op het web te volgen. Vanwege de privacygevolgen hiervan zijn verschillende browsers inmiddels begonnen met het blokkeren van third-party cookies. Iets dat volgens Google negatieve gevolgen voor adverteerders heeft en het businessmodel van websites ondermijnt.

Als oplossing presenteerde Google de Privacy Sandbox. Die zou ervoor moeten zorgen dat websites geld aan gerichte advertenties kunnen blijven verdienen terwijl gelijkertijd de privacy van gebruikers wordt beschermd. Het wordt omschreven als een "veilige omgeving" die personalisatie mogelijk maakt. Informatie van gebruikers wordt anoniem samengevoegd en veel meer gebruikersgegevens blijven alleen op het toestel van de gebruiker.

Met de lancering van Chrome 89 zal Google een zogeheten origin trial starten waarbij de Federated Learning of Cohorts API (FLoC) wordt getest. Bij FLoC worden "grote groepen" mensen met hetzelfde browsegedrag samengevoegd, waarna ze gerichte advertenties te zien krijgen. Het browsegedrag blijft daarbij op de computer van de gebruiker. Volgens Google kan het FLoC-algoritme net zo effectief zijn als third-party cookies bij het tonen van gerichte advertenties.

Het "FLoC-cohort" is een korte naam die wordt gedeeld door een groep van duizenden mensen die hetzelfde browsegedrag vertonen. De browser gebruikt machine learning om een cohort te ontwikkelen, gebaseerd op de websites die een gebruiker bezoekt. Het kan dan gaan om de url's, de inhoud van die pagina's of andere factoren. Deze informatie blijft lokaal op het systeem. Het enige dat de browser prijsgeeft is het gegenereerde cohort.

De browser zorgt ervoor dat de cohorten goed worden verspreid, zodat elk cohort duizenden mensen vertegenwoordigt. Het aantal cohorten zou klein moeten zijn, zodat ze geen gedetailleerde informatie kunnen bevatten. Daarbij wijst Google ook naar korte cohortnamen, zoals "43A7". FLoC zou voor minstens 95 procent voor dezelfde conversie zorgen als bij cookiegebaseerde advertenties.

In totaal ontving Google meer dan dertig voorstellen voor het uitfaseren van third-party cookies. Vijf verschillende voorstellen voor een Privacy Sandbox zijn nu beschikbaar om te worden getest of zullen dat binnenkort zijn. Naast de test met FLoC-gebaseerde cohorten in Chrome 89 zal Google in het tweede kwartaal FLoC-gebaseerde cohorten met adverteerders in Google Ads gaan testen. "De Privacy Sandbox is de beste weg voorwaarts om de privacy van internetgebruikers te beschermen en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat uitgevers hun content kunnen financieren en adverteerders de juiste personen kunnen bereiken", zegt Chetna Bindra van Google.

Reacties (2)
25-01-2021, 17:11 door Anoniem
Misschien is een beter uitgangspunt om gewoon te stoppen met het bespioneren van mensen. Google is een van de slechtste bedrijven ter wereld. Vrijwel alle grote bedrijven uit het verleden (olie, data) zijn groot geworden met een simpel principe, namelijk door de kosten van hun bedrijfsvoering op anderen af te schuiven. Oliebedrijven maken grote winsten, omdat ze de daadwerkelijke kosten van hun producten (zoals de impact op het milieu en de leefomgeving) niet hoeven te dragen, maar wel de opbrengsten hebben. De kosten schuiven ze dus op anderen af. Met databedrijven als Google is dat net zo. De negatieve gevolgen van het feit dat je data verzameld, geanalyseerd en misbruikt wordt zijn voor veel mensen "vaag", niet direct te merken en liggen waarschijnlijk in de toekomst (mensen hechten minder belang aan iets wat in de toekomst ligt). Zo denken mensen dat bijvoorbeeld Google en Gmail 'gratis' zijn. Het feit dat ze worden benadeeld (bijvoorbeeld, doordat ze advertenties krijgen aangesmeerd die ze niet hoeven of omdat ze meer betalen doordat prijzen worden aangepast aan hun profiel of omdat hun privacy wordt geschonden) hebben ze niet door en daarom beschouwen ze de diensten als 'gratis' en vragen ze geen vergoeding. Google krijgt die data dus gratis, terwijl er wel degelijk "kosten" zijn voor de maatschappij. De winsten gaan daardoor door het dak!

Triest dat ze hun slechte praktijken altijd proberen te verpakken als "met onze advertenties kunnen kleiner winkeliers en webshops nog wat verdienen, dus wij zijn heel erg goed voor de wereld". Daar gaat het ze niet om en deze klanten van hen draaien ze ook een poot uit. Het gaat ze alleen maar om het maximaliseren van de winst door de (niet direct voelbare) kosten van hun bedrijfsvoering op de maatschappij af te wentelen. Net als de oliebedrijven.
26-01-2021, 08:38 door Anoniem
Zit deze feature alleen in Google Chrome, of ook in Chromium die bv. ook gebruikt wordt door Microsoft Edge Chromium?
Voor mij zouden dit soort keuzes gewoon verwijderen van Google Chrome zijn, wat eigenlijk sinds Microsoft Edge Chromium al niet meer mijn default browser is, aangezien net zo goed voor mij werkt, wel betere ervaringen mee heb in combinatie met Microsoft 365.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.